painetta!!!!!
-
volvo 85
painetta!!!!!
morjesta, oisko kellään tietoa et mistä päin autoo vois löytyy paineilma järjestelmän nelipiiriventtiili?? menopeli on volvo b58, kutteri 9:n kopalla. täs rupee vaan itellä paineet nousee kun kesä lähenee
elikkäs autolle on tehty seuraavaa: kompura oli paskana ja se kunnostettiin, vanhaa ei sisuskaluihin jääny kun kampiakseli
kompura kiinne ja käyntiin alku näytti ihan hyvälle rupes paineet pikkusen nousee hyvin hiljaa tosin ja sit "poks" tiiviste petti ja paineet pääs jäähytys järjestelmää "aika komees kaares lens nesteet kun oli paisuntasäiliön korkki auki
" syy ehkä löyty minkä takii tiiviste petti kompuralt lähtevä paine putki oli aivan tukossa. karstapaskaa täynnä. putki putsattiin ja nyt kulkee ilma paremmin. paineet nousee noin 5.bar ja kun paineet on nollissa ja laittaa auton käyntiin niin rupee heti pumppaa myös ilmajousille. eikös sen pitäis vasta sitte 5:en jälkee??? et tuli mielee et jos se nelipiiriventtiili vois olla sökö tai ainakii osa syy????
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: painetta!!!!!
Painesäiliön päässä, kuva kertoo ulkonäön..
Nuo jousi"motukat" myös alla, eli niitä 2+2.
- Liitteet
-
- neliventtiili.jpg (94.68 KiB) Katsottu 5644 kertaa
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: painetta!!!!!
Ettei sulla olis sellaset takaiskut/paineventtiilit säiliön päässä kuten mun b58:ssa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: painetta!!!!!
Tuommonen hässäkkä on meidän autossa, veikkaus että jossain etuakselin kohdalla.
Tulevaisuus on sähköinen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: painetta!!!!!
Aivan, eli "four-circuit protection valve". Se on takaisku ja paineensäätö, vapaasti käännettynä neli piiri turva/suojaventtiili. ja löytyy tuon linkin kaaviosta http://www.volvodemort.com/technical/Vo ... age010.jpg , jonka Addica jo laitoi linkkinä tuohon B10M paineilmakaavio keskusteluun.Reddewil kirjoitti:Ettei sulla olis sellaset takaiskut/paineventtiilit säiliön päässä kuten mun b58:ssa?
Käytin tuon omani osina, hieman vettä ja likaa löytyi sisältä. Jokaisen kannen alta löytyvät kalvot, muoviset, kumitiivisteiset venttiililautaset oli ok ja tuon keskellä olevan pyöreän, segerillä lukitun kannen alla olevat messinkimännät, 2 kpl myös ok, niissäkin otsapinnassa kuminen "istukka" tiiviste. Eli jos nuo tiivisteet menee rikki tai likaa väliin, on ongelmia tiedossa. Noiden "tissien" päässä on säätöruuvit tuon muovisuojan alla, mutta niihin ei pidä koskea, koska säätö ei itsestään muutu ja jos paineet on pelannu oikeis, säätöä ei tarvita.
Kannattaa purkaessa painaa mielen jousien paikat ja osien järjestys, että tulee samat osat takaisin oikeisiin paikkoihin
Erikoisasiantuntija PuuTiainen varmaan osaisi selittää maallikkokielellä piirien toiminnan tarkemminkin
Ja nämä kommentit ovat ihan oman harrastelun kautta mietittyjä, joten viisaammat voivat korjata väärät tai erheelliset tiedot oikeaksi
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: painetta!!!!!
Suojaventtiilin tarkoitus on varmistaa käyttöjarruille riittävä ilmanpaine ennen kuin käsijarrupiiri ja lisälaitepiiri täyttyvät.
Käsijarrupiiri ei saa täyttyä missään tapauksessa ennen käyttöjarrupiirejä, tällöin ei pääse syntymään tilannetta, että autolla ajetaan ilman jarruja.
Samalla suojaventtiili varmistaa riittävän paineen käyttöjarruille, jos lisälaite/käsijarrupiiriin tulee iso ilmavuoto.
Ei ole merkitystä kumpiko jarrupiireistä 1 tai 2 alkaa täyttyä ensin, kunhan täyttyvät ennen muita piirejä.
Käsijarrupiiri ei saa täyttyä missään tapauksessa ennen käyttöjarrupiirejä, tällöin ei pääse syntymään tilannetta, että autolla ajetaan ilman jarruja.
Samalla suojaventtiili varmistaa riittävän paineen käyttöjarruille, jos lisälaite/käsijarrupiiriin tulee iso ilmavuoto.
Ei ole merkitystä kumpiko jarrupiireistä 1 tai 2 alkaa täyttyä ensin, kunhan täyttyvät ennen muita piirejä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
volvo 85
Re: painetta!!!!!
kiitoksia kuvasta ja vinkeistä. pitänee viikonloppuna jälleen asiaa tutkailla.taka-akselin etu puolella on kaksi painesäiliötä vierekkäin joiden päässä on muistaakseni vähän kuvan näköinen "mokkula" ei tainnut olla ihan vastaava. mutta tutkitaan asiaa. kompuralta lähtevä paineletku tulee suoraan toiseen näistä säiliöistä josta se haarottuu myös siihen viereiseen.