Sivu 1/1

PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 10 Maalis 2010 21:22
Kirjoittaja roadtrip
Hei! Auttakaa noviisia, arvon kylähullut kulkurit. Tuli ostettua 80-luvun MB 609 kasten. Mitä minun pitää huomioida nyt kuorma-autoa käytettäessä. Tiedän säälittävästi sen verran, että moottorin öljyt pitää tarkistaa. Mitä muita arkisia asioita pitää 609 huolehtia, jotta matkanteko sujuu. Ensimmäinen ongelma tuli jo silloin, kun yritin huoltamolla laittaa 4,5 baria eturenkaisiin, niin ei laite jaksanut kuin 4 baria laittaa. Pitääkö rengaspaineiden lisäykseen olla joku eri kuin huoltamoiden "perusrengaspumppu?" Jarruistakaan en oikein saa selvää..Minkälaiset ne ovat 609. kenties "paineilmajarrut" sanahirviö kummittelee, en edes tiedä mikä se on. Tämä foorumi on ensiaskeleeni KA maailmaan. Kiitos jo etukäteen!

Noviisi kylähullu

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 11 Maalis 2010 10:29
Kirjoittaja jomi609
Minun autossa on ainakin alipaine tehosteiset nestejarrut , kato vaihdelaatikko öljyt ja peräöljyt ei paha vaikka vaihtais molemmat .
Perä näissä ei ole niitä kestävimpiä , omalla aj. 185th km kun ostin kolmas perä lähdössä kierrokselle ei siellä ole öljyä kun n.1,8 ltr .

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 13 Maalis 2010 10:49
Kirjoittaja +Maankio-
juu pienenkin kulkurin viereen on ihan turha kantaa sitä "langatonta" huoltoaseman ilma pönttöä. se on niin pieni ettei normi rengastakaan nosta kilosta kahteen.

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 13 Maalis 2010 22:42
Kirjoittaja roadtrip
Kiitos jo tulleista vastauksista. Yritin laittaa ilmaa renkaisiin sillä huoltamon tavallisella "johdollisella" värkillä, koska oletin sen riittävän mutta ei. Pitänee kokeilla toisen huoltamon laitetta.. Kertokaa muutkin kaikkee kokemuksia, mitä vain tiedätte perustoiminnoista ja huolloista.

-roadtrip-

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 13 Maalis 2010 23:28
Kirjoittaja Rosvolinna
Kaikkien huoltamoiden letkuissa ei paine riitä. Meidän kotiseudulla on muutama, joissa riittää. Kotipihassa on oma kompura, joten sillä ne paineet tulee laitettua kohdilleen.

MB 609... Peräöljyt, etuakselin rasvanipat, tehostimen litkut, jarru- ja jäähdytysnesteet, koneen öljyt, naftasuodattimen sakkakuppi/vedenerotin, ilmaputsarin tarkistus ja puhdistus. Mikäli sinulla on ohjekirja tallessa - sillä pääsee alkuun, sieltä löytyy muutamia perushuolto- ja säätöohjeita.

609:n Jarrut ovat samansukuiset kuin henkilöautoissa. Eli nestejarrut alipainetehostimella. Edessä levyjarrut ja takana rummut jarruhihnoilla. Käsijarru toimii vaijerin välityksellä.

Täältä palstalta löytyy myös apua ja vinkkejä, jos meinaa lenkkiavain jäädä pakkiin....

Onnea ja tervetuloa harrastamaan :)

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 17 Maalis 2010 18:15
Kirjoittaja Make
Tulipa tuossa pari asiaa mieleen... Renkaanvaihdon jälkeen pyöränmutterien jälkikiristyksestä kannattaa huolehtia, varsinkin takapyörissä tuppaa mutterit löystymään. Oman kokemuksen mukaan muutaman kymmenen kilometrin jälkeen eka kiristys ja sitten saa ajaa pidempään. Yleensä parina , kolmena kertana kiristyy, sitten alkaa olla siinä. Momentti on varsin pieni, 170 Nm, jota ei ole kuulema syytä kovin paljon ylittää... Sitten tuo vaihdelaatikkoöljy. Vehon ohjeesta huolimatta oman autoni (vm -89) laatikko ei toiminut "tavallisella" vaihteistoöljyllä vaan piti laittaa automaattivaihteistoöjly ATF. Se tavallinen öljy jäykisti kesäajossakin alkukilometreillä vaihdekepin tosi kankeaksi, lämmetessään kyllä sitten alkoi toimia vanhaan malliin. ATF laatikkoon korjasi tämän "vian". Moottoriöljynä olen käyttänyt (pääosin kesäajossa) 15W-40, joillakin jopa yksiasteöljy SAE 30 kesällä. Mahtaako 10W-30 olla yleisin, mitä käytetään? Synteettisiä ei oikein suositelleet Vehossa...

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 17 Maalis 2010 18:30
Kirjoittaja Pataässä
Voisiko joku kertoa yleissivistävästi pyöränmuttereiden kiristysmomenteista. Mulla on käsitys, että 170Nm on varsin tiukka kiristys. Ainakaan meidän bussin pyöränmutterit eivät ole näin tiukalla. Iloista kevään jatkoa... tv Pataässä

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 17 Maalis 2010 19:07
Kirjoittaja Make
Kuorma-auto Volvo F7 pyöränmutterin kiristysmomentti 625 Nm (62,5 kpm)... Elikä em. 170 Nm on noin 17 kpm. Hekilöautossani on kiristysmomentti 120 Nm... Eiköhän ne linjurin pyöränmutterit ole lähempänä tuon Volvon kuormurin lukemia...

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 17 Maalis 2010 20:40
Kirjoittaja Rosvolinna
Minä olen käyttänyt 600mm vääntövartta takapulttejen kiristykseen. 170 Nm tulee tuolla varrella melko pienellä vääntämisellä - ei kannata vääntää "perkeleellä", sillä rikkoo jengat.

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 20 Maalis 2010 00:29
Kirjoittaja happa66
Mitähän öljyä suositellaan, vaihteistoon, perään, koneeseen? itellä 913. koneessa 10w-40 turbo, on alkuperäisenä suosituksena sprintterissä -97. Kestää kuulemma "paineita paremmin", tavallisessaki :?: ,Tämä ei nyt ole missän yhteydessä kysyjän kysymyksessä, mutta jos saatais jotain tietoa muitten öljyistä "marsuissa". :D :D

a-p

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 20 Maalis 2010 00:38
Kirjoittaja happa66
Niin ja pyörän pultit kiristin metrisellä jatkovarrella KIINNI :wink: , eikä mennyt kierteet ,eikä ollut tietoakaan momenteista :D :mrgreen: Ei oo hajuakaan momenteista, :oops: , laitan aina kiinni saakka ja on tähän asti pysyneet kinni (ei oo vielä kokemusta linjureista, pelkästään teletapeista)

a-p

Re: PERUSTOIMENPITEET MB 609:N KANSSA

Lähetetty: 20 Maalis 2010 02:58
Kirjoittaja niki-racing
Linjureissa vähän vaikuttaa onko kartiomutterit ja pulttikeskitys, vai laippamutterit ja napakeskitys. Kartiomutterit varsinkin vaativat yleensä kovemmat momentit. Laippamutterien ja tietysti myös kartioitten ongelmana kovat lämpötilojen muutokset, jotka paripyöräasennuksissa varsinkin vaativat tarkkailua, ettei pääsis pyörät karkuun.....