Scanian jarrupoljin venttiili.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Eli mitä kautta sen tuossa bf 86 sais helpoiten irti? kun vuotaa aika reilusti. Saako siihen jotain tiiviste sarjaa vai onko ostetava koko hoito? On jotenki jääny sellanen käsitys et liki kaikki venttiilit tohon maksaa maltaita..

Nyt se alkaa muuten oleen sulanu eli perä nousee, ovet toimii etc.
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja TN62 »

Moi!
Milläs sait paikat sulamaan ja toimimaan? Mulla sama kampe ja sama ongelma...eli toisen piirin paine ei nouse. Ja sitten vielä mistä löysit minkäkin venttiilin? Auto on mulla eka talvea ja en ole vielä sen kanssa tutuksi tullut...jos ilmaantuu jotain outoa, niin sormi on kyynärpäätä myöten heti suussa.
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

No sitä piiri venttiiliä en oo löytäny vieläkään mut sillon kun oli vähän leudompia kelejä niin vaihteiston päältä se luukku auki ja muutama tunti lämmitystä.Mulla oli ihan semmonen kuuma ilma pistooli mut eiköhän siihen ihan tavan puhallinkin käy? Sulamista odotellessa tenua säiliöihin...... siitä se sitten vaan on aina noussu kun on käyntiin laittanu.Liikuttaan en o päässy kun kytkimen poljin sylinterin ja polkimen välinen tanko katkes. siinä poljin "vempulan" päässä on sellane paikka mikä näköjää ruostuu kiinni pitempään seistessä. Eka merkki meillä oli et kytkintä täyty jalalla nostaa että palautu. Se voi olla että sellasta varsinaista venttiiliä ei olekkaan vaan ekan säiliön päässä joku venttiili mikä päästää toiseen piiriin kun ekassa tarpeeks painetta???? mutu tietoa en tiedä varmaks. keulassa on jokin paine säädin mutta se lienee se mikä päästää kompuran vapaalle.
Tuohan aluks ei päästäny kompuraa vapaalle ollenkaan vaan mittarit tapissa koko ajan. sitten jossai vaiheessa toinen viisari ei tahtonu pysyä yli 4 kilon millään. toinen yhä tapissa. tällönkään ei lisälaite piiri toiminu.

Tuossahan oli ostaessa jo toinen taso venttiili jumissa. ja on sitte suolanen osa jos uusia meinaa. toista tonnia scanialla ja tarvikkeena ei oo enää. Soveltelin sinne vähän modernimman mallin joka sekin makso 250 e. No ilmeisesti ne sen 30 vuotta kestää että siihen nähen ei oo kallis. Tässä miettiny kun on neuvottu ettei pelkkää tenua käytettäs ja kyllä ne taitaa olla oikeessa? Eihän tollanen ventiili kai muuten mikskään muutu jos se voitelua edes sillon tällön saa?
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Siellähän ne säiliöitten "päissä" ne piiriventtiilit... Käyttäkää tosiaan voiteluaineella "tehostettua" tenua... mm. finn-elox yhtiöt-toimittaa sitä. Ei ehkä halvin, mutta tosi hyviä kokemuksia muutenkin em. yhtiön tuotteista... Kytkinsylinterien kumitko (ylä/ala) falskaa kun kytkin pohjaan "jumittaa"...? Vai mekaaninenko kytkin...?? Tv: 82. talvi ammattiautoilun merkeissä...ei tosin minulla, vaan ukit ja isät hoitaneet alunperin....(paljon paremmin)...? :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

mekaaninen puoli kytkimestä jumitti. Sylinterit ihan kunnossa molemmissa päissä mut sen polkimen puoleisen sylinterin tappi , (8mm vahvunen joka painaa sitä mäntää) josta sitä voi säätääkkin , niin se mutikka siinä poljin "veivissä" minkä läpi tuo tappi menee ja mistä sitä pystyy vähän säätämään ei pyöriny niin se väänsi sitä tappia ja lopulta katkas sen. Onneks sattu omasa pihassa eikä tien päällä. Uskosin että suurin syy tuohon oli melkeen vuoden seisominen ?? tosin mun mielestä tollasessa paikassa sais olla rasvanippa.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Tuossa meidän vanhemmassa versiossa ilmanpaineella tehostettu mekaaninen kytkin... ihmeen "nätisti" ikänsä toiminu, kun huolehtii muuten ilmajärjestelmän siisteydestä. Joku vanhempi asentaja tuolla Pohjolan pajalla tuumas että hankala säätää "ajatukset" paineilman ja mekaniikan välille kondikseen, jos sekaantuvat keskenään....? Muistelen joskus vanhassa sora-scaniassa alkaneen just samoin temppuilla sen ilmatehostimen "haisteluventtiilin", ja kytkinpolin jäi aina pohjaan...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Kyllä täma on sellane ilma tehostettu mutta jos ei mekaniikka toimi niin ei se pelkällä ilmallakaan toimi. siitä tehostin kellosta menee letku työsylinteriin. kyseine vikahan ei ollu ilma puolessa vaan polkimen välitys vivustossa. kun vaan tietäs virallisen nimen sille osalle. Voishan sen tietty kuvata ja linkittää tänne?
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Avatar
Jani M
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Helmi 2010 22:10
Truck: Scania BF 86 S
Location: Kotka

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Mulla vuotaa ilmaa tuosta jarrupoljinventtiilin alapuolelta. Ei varmaankaan kuulu tehdä näin?
Kellään ideaa mikä siitä venttiilistä on rikki? Ei viittis irrotella koko mötikkää, ku on aika pahassa paikassa.
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

No se vuotaa juur samasta paikasta meillä. purkaa polkimen irti niin pääsee purkamaan sen alta mutta tuo vuoto ei poistu sita kautta. Tää on vielä koittamatta mutta sen kone kopan molemmin puolin lähtee lattiasta siivut irti ja sen kuskin puoleisen kautta olis tarkotus yrittää päästä alakautta käsiks...
viewtopic.php?f=3&t=958&p=9746#p9746 tuossa keskustelussa on ilmeesesti liki samalaisesta räjäytyskuva. O-renkaitaha siellä näemmä enimmäkseen.......kun sinne päin vuotaa niin sen alemman männän O-renkaat vaihtaa ja puhistaa huolella niin eiköhän se siitä....sen yläkautta purettavan putsaus ja rengastus ei helpottanu tuohon vuotoon. Hyvä sekin olis silti varmaan tehä jos kerra auki ottaa?
Vastaa Viestiin