Scania jarrupiirien paineet

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja make78 »

puutiainen,sattusko sulta löytyyn edes jonkin näköstä ilma puolen kaavioo scania110 alustaseen vm70 bussiin?osaan toiminnasta jo kerinnykin auton alla tutustuun kun vaihtelin kellot ja säädin hihnat lähemmäks..mut ajattelin ruveta vetään putkia uusiks nailonilla ja muutamia asiota viä vähän hukassa varsinkin paineilma säiliöiden sielun elämästä ja taka iskuventtiileistä..nyt kun avaa kompuran syöttöputkesta hanan niin koko järjestelmä tyhjenee noin viidessä sekunnissa ja jos käyttelet käkkäriä ovea tai ihan mitä vaan ilma laitetta niin et auto ei käy niin molemmat piirit tyhjenee saman aikaisesti ja samaa tahtia.

lisäks kun auton sammuttaa niin laskee paineet jostain kompuran tyköö suhisemalla 6bar ja sit lakkaa vuoto.

ja jarrua joskus hiljempaa painaessa kun paineet on 7 tai alle niin rupee poljin venttiili pitään semmosta pärinää ja tärinää ette huh!

ja tietääkö kukaan kestääkö nailon putket tenuttajalla olevassa systeemissä eli alkoholia??
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

make78 kirjoitti:puutiainen,sattusko sulta löytyyn edes jonkin näköstä ilma puolen kaavioo scania110 alustaseen vm70 bussiin?osaan toiminnasta jo kerinnykin auton alla tutustuun kun vaihtelin kellot ja säädin hihnat lähemmäks..mut ajattelin ruveta vetään putkia uusiks nailonilla ja muutamia asiota viä vähän hukassa varsinkin paineilma säiliöiden sielun elämästä ja taka iskuventtiileistä..nyt kun avaa kompuran syöttöputkesta hanan niin koko järjestelmä tyhjenee noin viidessä sekunnissa ja jos käyttelet käkkäriä ovea tai ihan mitä vaan ilma laitetta niin et auto ei käy niin molemmat piirit tyhjenee saman aikaisesti ja samaa tahtia.

lisäks kun auton sammuttaa niin laskee paineet jostain kompuran tyköö suhisemalla 6bar ja sit lakkaa vuoto.

ja jarrua joskus hiljempaa painaessa kun paineet on 7 tai alle niin rupee poljin venttiili pitään semmosta pärinää ja tärinää ette huh!

ja tietääkö kukaan kestääkö nailon putket tenuttajalla olevassa systeemissä eli alkoholia??
Siellä on märkäsäiliön päässä takaiskuventtiili, muistaakseni. Tarkista se.

Mulla on just muutto kesken ja alan kirjallisuus on kaikkien romujen seassa, menee jokunen viikko kun saan kaikki järjestykseen. Voin katella toiselta koneelta jos siellä olis jotakin.

Polkimen pärinää käsittelin täällä viewtopic.php?f=3&t=958&p=9746#p9746

Nylonputket kestää mainiosti öljyjä ja tenuja.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Olisko volvon kaaviosta apua?
Liitteet
SDC10128.JPG
Pohjantähti
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja make78 »

puutiainen:kiitos vastauksesta poljin venttiililtä oli tosiaan toi lukko auki.putsasin venttiilin ja laitoin lukot kiinni niin johan tokeni :)

laitan siis autoon huoletta uudet nailonit vanhojen rautaisten tilalle kun ilmat vähän lämpiää.ja jään odottelemaan jos kerkiät joskus kaavion etsimään:)

mimyy:volvon kaavio nyt ei ainakaan ollu ihan äkkiä kattoen kovin samanlainen..alusta kun on niin vanha et erillistä märkä säiliöö ei ole eikä ilman kuivainta vaan tenutin ja nelipiiri suoja venttiiliäkään ei ton ikäsessä oo..
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

kyllä se pitäis olla... märkäsäiliö, se on ensimmäinen pönttö kompuran jälkeen, mihin scanian ja volvon kompressorin öljyt kertyy... Sisussa (huom.isolla) ja mersussa paineensäädin zubzuttaa ylimääräiset vapaakäynnillä kertyvät öljyt ulos (myyränpelotin).... scaniassa ja volvossa kompuran venttiilit vapautuu, jolloin mahd.ylimääräisesti väljistyneet männät "vatkaa" ilmaa ja samalla kertyvää öljyä keskenään, josta sitten "purskahtavat" paineilman mukana märkäsäiliöön kompuran saatua komennon antaa ilmaa.... tosin Sisun säiliöt tahtoo kadota ruosteena, kun ei sisäistä "suojausta" niin paljon..... :) On se Sisussakin ensimmäinen säiliö "märkäsäiliö", johon työkomennon aikana tulee mahdollisesti tentunsekaista "mömmöä".... se kun sekin "tenutin" toimii paremmin kun monessa nämä "liimanhaistelijat"..... Vanhoissa autoissa nuo "takaiskut" toimii ns. nelipiiriventtiileinä, mutta scaniassa ollut jarruille kaksipiirijärjestelmä lähes paineilmajarrujen käyttöönotosta lähtien. Vanhoissa Sisuissa ja mehujarrumersuissa oli toinen viisari poljinpaineelle.
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja make78 »

niki-racing:täyty oikeen käydä kurkkaamassa alla ja kyllä se kompuralta tuleva paineputki haarautuu tässä y-haaralla suoraan ykkös säiliön päähän eli ei ole märkä säiliötä ensin.ja molempiin säiliöihin kertyy saman verran kondenssi vettä ja sitä öljyä kun hanoista laskee paskat pois:)

autossa on tietysti kolmaskin säiliö mut se tulee toiselta säiliöltä ja on yksin omaan ilma oven säiliö.

kyllähän ton vois ihan maalais järjellä selvittää miten toi järjestelmä tässä toimii mut kun ei oo monttua käytössä ja putket menee niin pahoista paikoista ettei puoliakaan nää..säiliötkin niin hyvin runkopalkkien välissä kun olla ja voi niin helpottaishan toi kaavio vian etsintää ja huoltoa kun tietäs toiminnan.

tähän mennessä järjestelmästä oon vaihtanu takakellot pohjineen kaikkineen,paineen säätimen purkanut ja laittanu korjaus sarjan,tenuttimen korjannu(uusinu kupin tiivisteen)kun tyhjensi tenut minuutissa..juoppo:D etukellot hiekkapuhaltanut ja maalannu purettuna ja uusinu kalvot sekä eilen puutiasen ohjeilla putsasin/huolsin ja voitelin poljin venttiilin..

vielä tarvis vaihtaa rauta putkia nyloniin ja vaihdella noita venttiileitä sekä vaihtaa lähes uus kompura minkä sain 150e :) taka kellot myös uutuuttaan kiiltävät eikä ees pohjissa ollu ruostetta noi sain 50e/kpl en pitäny kompuran ja kellojen hintaa pahana kun kaikki tosiaan kuin kaupan hyllystä.
Viimeksi muokannut make78, 02 Maalis 2010 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

tossa 86 ;ssa on 4 säiliöö...liittyskö ilma jousiin??? vai olisko se yks jäänteitä lentokenttä ajalta kun on ollu 3 ovee?
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

make78 kirjoitti:puutiainen:kiitos vastauksesta poljin venttiililtä oli tosiaan toi lukko auki.putsasin venttiilin ja laitoin lukot kiinni niin johan tokeni :)

laitan siis autoon huoletta uudet nailonit vanhojen rautaisten tilalle kun ilmat vähän lämpiää.ja jään odottelemaan jos kerkiät joskus kaavion etsimään:)

mimyy:volvon kaavio nyt ei ainakaan ollu ihan äkkiä kattoen kovin samanlainen..alusta kun on niin vanha et erillistä märkä säiliöö ei ole eikä ilman kuivainta vaan tenutin ja nelipiiri suoja venttiiliäkään ei ton ikäsessä oo..
Apus, make 78. Mistä kautta sen pojin venttiilin irrotit?
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

No johan tuon oot käyny lähes kokonaan läpi... takaiskuventtiilit, ilmeisesti 2kpl (putkessa oleva paksumpi mutikka, jousikuormainen kumimäntä sisällä, tulopuolella ennen säiliöitä, helppo huoltaa)ja ne säiliöitten takana olevat säädettävät "piiriventtiilit" kun puhdistat ja huollat vielä, niin pitäis kukkua... Vaikka oliskin rautaputket, kun ehyet lie?
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja make78 »

niki-racing:joo.jos en löydä kaaviota mistään niin huollan kyllä noi venttiilit mutta olishan se kiva tietää tarkemmin tosta järjestelmästä...esim.miks kun auton sammuttaa niin vuotaa pikkuhiljaa paineet 6bar:iin ja vuoto stoppaa siihen..kuulostas menevän paineen säätimen kautta kompuraan.pitäskö sieläkin jossain olla takaisku?

ja putket vaihdan siks kun on vanhat ja ruosteiset sekä täynnä jatko ja liitos pätkiä ja kompuralta lähtiessään putki tulee vaihdetangon eteen ja joutuu painaan "väkisin" pakin päälle kun ottaa noihin jatkoksiin kiinni.ja onhan se mukavampi lähtee reissuun kun ei tarvi tienpäällä vaihdella kun mäjähtävät:)

+maankio:sisäkautta otin polkimen irti ja purin sisä osat ulos putsasin trasselilla tentulla ja paine ilmalla sekä voitelin ja kasasin..mulla oli puutiasen mainitsemat lukot irti mut tuli samalla se putsattua ja voideltua:)

eikä tota venttiiliä ois mielellään irti ottanutkaan on meinaan semmosessa paikassa et jakopääkin on tossa ajokki korisessa helpompi rempata:D
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla vuotaa tuolleen myös, ja vuoto on keskuslukon paineputkessa. Kevväämmällä jos vaihtas nylonia tai otan koko keskuslukon pois.
Eli se "erotin" joka sallii ovien ja luukkujen lukituksen yli 6bar jälkeen vuotaa tuohon 6kiloon asti, kunnes se paineventtiili estää paineen menemisen apulaitepiirille. Eli jarrut, kompura jne. putket kunnossa, mutta takasäiliöltä tuleva keskuslukon putki vuotaa. Hajosi kun jakoavaimella hakkasin ja selvittelin että minne se putki menee =) Nailonia on todella helppo vetää, ja kestää isältä pojalle kun muistaa tukea ettei pääse tärisemään ja hinkkaamaan itseään puhki.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Eppäillä soppii jos se pihinä tulis kuitenkin paineensäätimen kautta...ja pyrkisi pyytämään kompuraa vapaalle..? vähän jos meisselin muovipäällä varovasti "kopsautat" sitä käyttelyn jälkeen, siinä vähän yli kuuen kilon ja kuuntelet... jos se kuitenkin vähän hakoilee.....??
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Jani M
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Helmi 2010 22:10
Truck: Scania BF 86 S
Location: Kotka

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Se ois suojasäätä :)
Tänää painesäiliöt tyhjiksi ja tenut sisään. Josko pelais sen jälkeen.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Se on ainakin varmaa, kun saat oikeat "tenut" säiliöihin suoraan ja REILUSTI sitä että riittää... niin alkaa paranemaan toiminnat. Yritä ensin jos saisit "mömmöt" tenun alta pois......
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Jani M
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Helmi 2010 22:10
Truck: Scania BF 86 S
Location: Kotka

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Toimii.... :D
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kun tuota ilmasysteemiä uudistat, laita ihmeessä siinne nykyaikainen ilmankuivaaja. Ei ole kallis ja huoltovälikin on 200 tkm.
Haldexin SDX on erittäin pätevä laite, poistaa kompuralta tulevan öljynkin lähes kokonaan, eikä päästä sitä kuivauspatruunaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Oletkos Puu Tiainen tutustunut siihen X1R-valmistetta olevaan "kaviaariin" jota voi käyttää voiteluaineena kuivurilla varustetussa järjestelmässä? Meillä yks automies käyttää sitä ja on tosi hyviä kokemuksia. Ilmeisesti se on jotain grafiittiseosta, joka "liukenee" paineilmaan kuivurin jälkeen. Ei tule alumiiniosiin "kuivahapetta"....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

niki-racing kirjoitti:Oletkos Puu Tiainen tutustunut siihen X1R-valmistetta olevaan "kaviaariin" jota voi käyttää voiteluaineena kuivurilla varustetussa järjestelmässä? Meillä yks automies käyttää sitä ja on tosi hyviä kokemuksia. Ilmeisesti se on jotain grafiittiseosta, joka "liukenee" paineilmaan kuivurin jälkeen. Ei tule alumiiniosiin "kuivahapetta"....
Enpä ole tutustunu.
Eikä tuonne paineilmajärjestelmään mitään voiteluaineita ole laitettu. Ulkoisesti venttiilien päälle sitä vastoin olis hyvä saada jotakin mömmöä, tahtoo syöpyä puhki.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

make78 kirjoitti:niki-racing:täyty oikeen käydä kurkkaamassa alla ja kyllä se kompuralta tuleva paineputki haarautuu tässä y-haaralla suoraan molempien säiliöiden päihin eli ei ole märkä säiliötä ensin.ja molempiin säiliöihin kertyy saman verran kondenssi vettä ja sitä öljyä kun hanoista laskee paskat pois:)
Ei siellä välttämättä ole märkäsäiliötä ollenkaan, Scania ei sitä kaikissa alustoissa käyttänyt, eikä käytä vieläkään.
Nelipiirisuojaventttiiliäkään siellä ei varmaan ole, vaan säiliöiden päässä on ns. 5 kilon venttiilit. Ne hoitaa saman asian minkä nelipiirisuojaventtiilikin, ne on vaan erillään järjestelmässä.

Kuva
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Juuri näitä 5kg venttiileitä tarkoitin.... tulihan niille oikea nimitys. Tällainen venttiili tuossa aiemmassa mallissa jumi meillä kiinni, eikä laskenut lisälaitepiirille painetta, jolloin ovi, kytkin, ym. vermeet paineettomina. Oli täynnä hapettumaa ja "karstaa" se venttiili, puhdistuksen ja voitelun jälkeen toimii hyvin....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja make78 »

tuli tänään kontattua kameran kans tuola alla (kuvia galleriassa) ja kateltua vähän tarkemmin..eli ei oo tosiaan märkä säiliötä.
pääputki kompuralta jakautuu kolmeen osaan joista kaksi paksua putkea menee ykkös söiliöön.toinen vasemmalle ja toinen oikelle puolelle.
keskimmäinen ohut putki jonnekin.. ja ykkös söiliön keskeltä lähteen paksu putki kakkos säilön keskelle..

noita "viiden kilon venttiileitä on autossa kaksi toinen kakkos säilössä josta lähtee joku ohut putki..
ja toinen kolmos säiliössä josta lähtee ohut putki oveen ja tästä ymmärsin sen et toi venttiili estää ovelle menemästä ilmaa jos paine kolmos säiliössä on alle 5kg ja se siis toimiikin..
mut muuten en kyllä tosta paljon ymmärrä ilman kaaviota..ainakin toi ykkös säiliö tuntus olevan jotenkin jaettu..??

niinkuin pultti bois aikanaan totes..aapuva.. jos joskus puutianen löydät ton scanian kaavion tulis kyllä tarpeeseen:)
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja make78 »

ja tosiaan niinkuin kuvista näkee ei ennen ykkös säiliötä ainakaan oo mitään taka iskuventtiilejä..?
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Eipäs näköjään ole märkäsäiliötä. Mutta usko nyt, ne takaiskuventtiilit näkyvät noissa kuvissa, ne paksummat "jöötit" ennen säiliöitä melkein säiliöissä kiinni. Niissä jos ruostekarstaa tai muuta mömmöä välissä, niin vuotaa kompressorille päin takaisin. Kuuluuko autosta käyttelyn jälkeen "huokailuja" säiliöistä...? Ohut letku menee paineensäätimelle, joka vapauttaa kompuran, ja epäilen sen laskevan läpi, kun sanoit "pihisevän" yli 6 kg. Kompressorin kannessa jos säätöpuolella vuoto, ilmenee sitä pihinää, kun paineensäädin pyrkii vapauttamaan kompuran.
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja make78 »

nici-racing:jos katsot kuvaa tarkemmin niin tosiaan ykkös säiliössä ei tosiaan ole noita "viiden kilon" venttiileitä eikä mitään muitakaan takaiskuja missään ennen säiliöitä...ja siitäkin ilma ohjataan ilman takaiskuja kakkos säiliöön ja vasta tuon jälkeen on kakkos säiliössä tommonen venttiili mistä lähtee ohut putki jonnekin..kolmos säiliössä jonne menee venttiilitön putki kakkosesta löytyy myös viiden kilon vettiili päästä mut se on tosiaan ovelle menevässä paine putkessa ja päästää ovelle ilmaa vasta kun kolmos säiliön paine on yli 5bar..ja kolmossäiliöllä ei muita tehtäviä ookaan kun toi ovi..ei lähde siitä säiliöstä muita putkia ulos kuin toi mikä menee venttiilin kautta suoraan ovelle.


ja tosiaan toi ohut letku tossa kolmois jaossa vois tosiaan mennä paineen säätimelle ja tosta kompurasta se ilma vuoto tuntuu tulevan joten siltä osin taidat kyllä olla oikessa. joten tarvii varmaan se kompura vaihtaa niin taitaa tuostakin päästä eroon :)

oiskohan tosta joku joskus voinu amputoida ne venttiilit tosta ykkös säiliön sisään menoista :o ?

ps.lisäsin galleriaan kuva tekstit.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania jarrupiirien paineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

make78 kirjoitti:nici-racing:jos katsot kuvaa tarkemmin niin tosiaan ykkös säiliössä ei tosiaan ole noita "viiden kilon" venttiileitä eikä mitään muitakaan takaiskuja missään ennen säiliöitä...ja siitäkin ilma ohjataan ilman takaiskuja kakkos säiliöön ja vasta tuon jälkeen on kakkos säiliössä tommonen venttiili mistä lähtee ohut putki jonnekin..kolmos säiliössä jonne menee venttiilitön putki kakkosesta löytyy myös viiden kilon vettiili päästä mut se on tosiaan ovelle menevässä paine putkessa ja päästää ovelle ilmaa vasta kun kolmos säiliön paine on yli 5bar..ja kolmossäiliöllä ei muita tehtäviä ookaan kun toi ovi..ei lähde siitä säiliöstä muita putkia ulos kuin toi mikä menee venttiilin kautta suoraan ovelle.


ja tosiaan toi ohut letku tossa kolmois jaossa vois tosiaan mennä paineen säätimelle ja tosta kompurasta se ilma vuoto tuntuu tulevan joten siltä osin taidat kyllä olla oikessa. joten tarvii varmaan se kompura vaihtaa niin taitaa tuostakin päästä eroon :)

oiskohan tosta joku joskus voinu amputoida ne venttiilit tosta ykkös säiliön sisään menoista :o ?

ps.lisäsin galleriaan kuva tekstit.
Odotahan hetki ennen kuin alat kompuraa turhaan vaihtamaan ilmavuodon takia.
Kyllä tuossa säiliöiden päässä on takaiskut, molemmissa säiliöissä.
Tarkista takaiskujen toiminta irroittamalla säiliöille tuleva putki, säiliöistä ei saa virrata ilmaa.
Kompuran poistoventtiilin pitäisi teoriassa estää paineilman virtaamisen takaisinpäin, mutta usein ne ei ole ihan tiiviitä. Tämä ei kuitenkaan ole syy vaihtaa kompuraa koska siellä on nuo takaiskuventtiilit säiliöiden päissä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin