jarrupainetta tavallisella kompuralla..?
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
jarrupainetta tavallisella kompuralla..?
Tossa viikonloppuna kun lähettiin karavaanarialueelta kotiappäin, tuli jokseenkin kiukkusia katseita kun iso diisseliautonrohjo siinä käydä ruksutteli ihan turhaan..(eli vartoilin jarrupaineita muttei tommoset kopinraahaajat sitä ymmärtäneet)
Mietin vaan kun joku kaunis kerta joku onneton parkkeeraa kalustetun koppinsa meijän pakoputken viereen..ei oo varmaan ihan tyytyväinen kun tehdään lähtöä..
Noi jarrupaineethan vois täräyttää ylös ihan tavallisellakin kompuralla, leirintäalueen/aggrekaatin sulakeiden rajoissa tietenkin?
Liittimiä alustassa roikkuu siellä täällä, mihin liitimeen koplaan sen ylimääräisen kompuran letkun(ei tarvii olla kiinteä asennus)että täyttäis sitten kaikki kolme säiliötä, eikä vain yhtä?
Mistäs saa sellaisia liittimiä tai letkua liittimineen?
Mietin vaan kun joku kaunis kerta joku onneton parkkeeraa kalustetun koppinsa meijän pakoputken viereen..ei oo varmaan ihan tyytyväinen kun tehdään lähtöä..
Noi jarrupaineethan vois täräyttää ylös ihan tavallisellakin kompuralla, leirintäalueen/aggrekaatin sulakeiden rajoissa tietenkin?
Liittimiä alustassa roikkuu siellä täällä, mihin liitimeen koplaan sen ylimääräisen kompuran letkun(ei tarvii olla kiinteä asennus)että täyttäis sitten kaikki kolme säiliötä, eikä vain yhtä?
Mistäs saa sellaisia liittimiä tai letkua liittimineen?
ex kulkuri: MB 914-85
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Mulla on kojelaudassa siinä käsijarrun alapuolella liitin mistä saa laitettua jarrupaineita (Scania K92). Kyllä siellä pitäs olla jossain paineilmaliitin.
Käyttävät muuten sitä samaa liitintä esim hinaus hommissa. Ohjekirjassakin mainittiin että vararenkaasta painetta jos pitää hinata.
kyllä mulla ainakin jarrupaineet säilyy viikkokaupalla niin että alle puolessa minuutissa pääsee liikkeelle.
t. Jussi
Käyttävät muuten sitä samaa liitintä esim hinaus hommissa. Ohjekirjassakin mainittiin että vararenkaasta painetta jos pitää hinata.
kyllä mulla ainakin jarrupaineet säilyy viikkokaupalla niin että alle puolessa minuutissa pääsee liikkeelle.
t. Jussi
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Painejärjestelmän vuodothan tuohon ovat usein syynä. Itsellä samanlainen Scania kuin Sisulla ja paineet katoaa päivässä. Liikkeelle pääsee noin 5-15min jyryytyksellä. Mun auto on kokonaan ilmajousilla eli onhan siinä nostamistakin. Toisessa Scaniassa lehtijouset ja hyvät letkut niin liikkeelle pääsee melkein heti.
Samainen paineliitin kun Sisulla löytyy näistä molemmista Scanioista.
Ideahan on se että jos konetta ei saa käymään niin painetta ei ole eikä käsijarru päästä otettaan. Autoissa on pitkä paineletku jolla saadaan painetta vararenkaasta tuohon liittimeen ja käsijarru irti hinausta varten.
Samainen paineliitin kun Sisulla löytyy näistä molemmista Scanioista.
Ideahan on se että jos konetta ei saa käymään niin painetta ei ole eikä käsijarru päästä otettaan. Autoissa on pitkä paineletku jolla saadaan painetta vararenkaasta tuohon liittimeen ja käsijarru irti hinausta varten.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
Kyllä on viimeisen päälle kunnossa jos viikon pitää painetta..Itellä paineet putoaa parissa tunnissa alle rajan(ei tiedä kuinka moni katsastussetä tätä lukee ?) Mersun ohjekirja sanoo, että jarruhuoltoon, jos paine putoaa mittarissa silminnähtävästi 10 minuutin sisällä..Eli ei syytä huoleen ?
Mersun kojelaudassa ei, eikä käsijarrulta lähtevissä putkissa, ole extraliitintä, johon sais letkun liitettyä.
Mersun kojelaudassa ei, eikä käsijarrulta lähtevissä putkissa, ole extraliitintä, johon sais letkun liitettyä.
ex kulkuri: MB 914-85
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Onkos liitin jarrupainesailioiden luona putkiviidakossa? Uudemmissa mersun kuorma-autoista liitin on siella. Kaverilla on -87 setra jossa oli oman luukkunsa takana tuo liitin. Onko ohjekirjassa mainintaa hinauskohdassa? Mun volvossa laskee muutamassa tunnissa 4 bariin mutta sitten meneekin puoli vuotta ennenkuin enempi laskee. Saa silti 10 minuuttia odottaa paineen nousua, vanhanmallinen yksipyttyinen kompura ei kovin nopea ole...
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
releventtiilin (?) pohjasta tuntuu pihisevän, ja kuormansäädinventtiilin pohjasta(käytön puutetta ja/tai roskia ??)
viime kesänä oli sama ongelma mut meni ohi kun ajelin vaan ja katsastuksessa syksyllä oli kunnossa.
Nyt kun ykspyttynen kompura täyttää säiliöitä, alle 7 barissa pihisee tenupytyn kannesta mut lakkaa kun kässäri aukeaa(pihinä siirtyy em.venttiilien pohjiin)
Ei viittis suinpäin ruveta purkamaankaan kun ovat aika ruosteisia möykkyjä noi venttiilit.
ohjekirjasta löytyi "paineensäädin varustettuna renkaantäyttöliittimellä" näyttää kaavion mukaan olevan se "tenupytyn mötikkä"
helvetti kun ei oo koskaan oikeen aikaa perehtyä noiden sielunelämään, ihankuin jarrut ei olis ne käikkein tärkeimmät..?
viime kesänä oli sama ongelma mut meni ohi kun ajelin vaan ja katsastuksessa syksyllä oli kunnossa.
Nyt kun ykspyttynen kompura täyttää säiliöitä, alle 7 barissa pihisee tenupytyn kannesta mut lakkaa kun kässäri aukeaa(pihinä siirtyy em.venttiilien pohjiin)
Ei viittis suinpäin ruveta purkamaankaan kun ovat aika ruosteisia möykkyjä noi venttiilit.
ohjekirjasta löytyi "paineensäädin varustettuna renkaantäyttöliittimellä" näyttää kaavion mukaan olevan se "tenupytyn mötikkä"
helvetti kun ei oo koskaan oikeen aikaa perehtyä noiden sielunelämään, ihankuin jarrut ei olis ne käikkein tärkeimmät..?
ex kulkuri: MB 914-85
Sisussa täyttöpiste tenuttajan "etupuolella".
Releventtiilin vuoto kai suht tavallista mutta sen purkamista ei tarvitse pelätä. Toivottomasta ulkonäöstä huolimatta purkautui helposti ja vuodon sain loppumaan omassa autossa ilman uusia osia vain tiivisteiden asentoa muuttamalla ! nyt paineet pysyvät ylhäällä viikokausia kun enne laski n 4kiloon n 10minuutissa .
ps. Lahti32: kaksipyttyisen kompuran vaihto yksipyttyisen tilalle ei ylivoimaista kotiasentajalle . Kustannukaset 300-400€ (samaan hintan vaihtuu "uusi" hydrauli pumppu koneen päälle ). Vaihtaa täytyy koko jakopää koteloineen , mutta työ onnistui hyvin ilman suurempaa ammattitaitoa kotikonstein .
Releventtiilin vuoto kai suht tavallista mutta sen purkamista ei tarvitse pelätä. Toivottomasta ulkonäöstä huolimatta purkautui helposti ja vuodon sain loppumaan omassa autossa ilman uusia osia vain tiivisteiden asentoa muuttamalla ! nyt paineet pysyvät ylhäällä viikokausia kun enne laski n 4kiloon n 10minuutissa .
ps. Lahti32: kaksipyttyisen kompuran vaihto yksipyttyisen tilalle ei ylivoimaista kotiasentajalle . Kustannukaset 300-400€ (samaan hintan vaihtuu "uusi" hydrauli pumppu koneen päälle ). Vaihtaa täytyy koko jakopää koteloineen , mutta työ onnistui hyvin ilman suurempaa ammattitaitoa kotikonstein .
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Joissakin linja-autoissa on tommoinen "painenippa" auton perässä josta saa painetta autoon. Ongelma on autojen tyhjäkäyttö autohalleissa ja siksi tuo ulkopuolinen paine saattaa autot ilman turhaa tyhjäkäyntiä matkaan.
Myös isoissa pelastusautoissa on nuo painenipat ja autot saavat painetta jatkuvasti että autot ovat heti valmiit ajoon eikä tartte odotella paineiden nousua.
Myös isoissa pelastusautoissa on nuo painenipat ja autot saavat painetta jatkuvasti että autot ovat heti valmiit ajoon eikä tartte odotella paineiden nousua.
Jarrupaine
Jos joku etsii sopivaa kompuraa tuohon hommaan niin tässä vinkki, silläkin uhalla jotta menee mainostamisen puolelle.
Kävin tänään katsomassa pieniä kompuroita tuohon hommaan.
Tingityt hinnat 250 - 350 ekua.
Sitten muistin että mille tuli jotain mielenkiintoista mainospostia.
Rautian tarjouslehti 8 / 2006 tarjoukset voimassa 23.9.2006 saakka.
Siellä on pieni AbAc merkkinen kompura, paineletku ja naulain pakettihintaan 109 ekua.
Kompuran teho 1,1KW ja on öljytön, eli huoltovapaa.
Noin pientä kompuraa voi hätätilassa käyttää vaikka invertterillä.
Jos jollain ei tuota lehteä ole tarjous löytyy osoitteesta http://www.rautia.fi
/tarjoukset. Tarjous on sivulla 3 joten lataa tiedosto "sivut 1 - 12"
Minulla on itsellä kaksi noita AbAc merkkisiä kompuroita, tosin hieman isompia, eikä niistä ole mitään huonoa sanottavaa.
Samalla saat sitten vaikka ovipaineet, jotta saa leikkiä.
// edit tuli vahingossa ensin laitettua väärä sivunumero //
Kävin tänään katsomassa pieniä kompuroita tuohon hommaan.
Tingityt hinnat 250 - 350 ekua.
Sitten muistin että mille tuli jotain mielenkiintoista mainospostia.
Rautian tarjouslehti 8 / 2006 tarjoukset voimassa 23.9.2006 saakka.
Siellä on pieni AbAc merkkinen kompura, paineletku ja naulain pakettihintaan 109 ekua.
Kompuran teho 1,1KW ja on öljytön, eli huoltovapaa.
Noin pientä kompuraa voi hätätilassa käyttää vaikka invertterillä.
Jos jollain ei tuota lehteä ole tarjous löytyy osoitteesta http://www.rautia.fi
/tarjoukset. Tarjous on sivulla 3 joten lataa tiedosto "sivut 1 - 12"
Minulla on itsellä kaksi noita AbAc merkkisiä kompuroita, tosin hieman isompia, eikä niistä ole mitään huonoa sanottavaa.
Samalla saat sitten vaikka ovipaineet, jotta saa leikkiä.
// edit tuli vahingossa ensin laitettua väärä sivunumero //
Scania 93 vm 90
Mihin olet moisen sijoittanut?
Onko miten hiljainen?
Itse ajattelin hakea tuon tarjouspelin.
Sitten kun aikaa jää (jos joskus jää) niin olen suunnitellut korvata tuon kaupan härvelin itetehdyllä.
Vanhasta jääkaapista / pakastimesta kompura, siten pieni pytty ja painekytkin.
Hullun hommaa valmiin saa halvemmalla ja se on paljon tehokkaampi.
Homman juoni onkin saada siitä täysin äänetön, tai edes tosi hiljainen.
Jouset / jarrujen vapautus kun ei hirveitä ilmamääriä tarvi.
Kun kompura on hiljainen sitä voi pitää jatkuvasti päällä. (painekytkin tietty sammutta kun ilmaa ei tarvita)
Onko miten hiljainen?
Itse ajattelin hakea tuon tarjouspelin.
Sitten kun aikaa jää (jos joskus jää) niin olen suunnitellut korvata tuon kaupan härvelin itetehdyllä.
Vanhasta jääkaapista / pakastimesta kompura, siten pieni pytty ja painekytkin.
Hullun hommaa valmiin saa halvemmalla ja se on paljon tehokkaampi.
Homman juoni onkin saada siitä täysin äänetön, tai edes tosi hiljainen.
Jouset / jarrujen vapautus kun ei hirveitä ilmamääriä tarvi.
Kun kompura on hiljainen sitä voi pitää jatkuvasti päällä. (painekytkin tietty sammutta kun ilmaa ei tarvita)
Scania 93 vm 90
Hyvin kestää.
Mun toinen kompura on ollut säilytyksessä ulkovarastossa monta vuotta, ei ongelmia.
Vedet kannattaa kuitenkin tyhjentää säiliöstä.
Kun pakkasella (-15 tai yli) laittaa käyntiin niin ekaks se käy vain hetken, sitten jumiutuu. Antaa lämpöjen tasaantua, niin sitten pelittää vaikka ulkona pakkasta.
Tosin sen pitää olla jatkuvassa käytössä jotta öljyt ja kone ei tuu tosi kylmäksi.
Tommonen öljytön on huolettomampi. (kestää minkä kestää)
Mä hankin meille töihin semmoisen aika ison öljyttömän. On ollut 5 vuotta käytössä, ei mitään ongelmia.
Noissa jääkappi / pakastin kompuroissa on kans öljyt sisällä.
Sama homma ei tykää käydä jos kylmää.
Niissä öljy ei kierrä lainkaan jos pakkasta. Parikerta kun lämpörele laukee, niin on motti niin kuuma, että alkaa öljyt taas keirtääja kompura toimii iloisesti.
Mun toinen kompura on ollut säilytyksessä ulkovarastossa monta vuotta, ei ongelmia.
Vedet kannattaa kuitenkin tyhjentää säiliöstä.
Kun pakkasella (-15 tai yli) laittaa käyntiin niin ekaks se käy vain hetken, sitten jumiutuu. Antaa lämpöjen tasaantua, niin sitten pelittää vaikka ulkona pakkasta.
Tosin sen pitää olla jatkuvassa käytössä jotta öljyt ja kone ei tuu tosi kylmäksi.
Tommonen öljytön on huolettomampi. (kestää minkä kestää)
Mä hankin meille töihin semmoisen aika ison öljyttömän. On ollut 5 vuotta käytössä, ei mitään ongelmia.
Noissa jääkappi / pakastin kompuroissa on kans öljyt sisällä.
Sama homma ei tykää käydä jos kylmää.
Niissä öljy ei kierrä lainkaan jos pakkasta. Parikerta kun lämpörele laukee, niin on motti niin kuuma, että alkaa öljyt taas keirtääja kompura toimii iloisesti.
Scania 93 vm 90
Piti ihan tutkia tätä aihetta. On näköjäään 24v kompuroita myös mobiilikäyttöön. Viair 450C näyttäs hyvältä. Toimii -40 asteen lämpötilassakin. Hintaa 280€. Aikas kompakti ois tuo kyllä eikä kaipaa invertteriä ja painesäilöthän on jo autossa olemassa. Tosin monikäyttöisempi olisi taas normikompura.
Tehdas ja malli
http://www.viaircorp.com/450c24.html
Suomesta
http://www.offivaruste.com/catalog/prod ... 2f02d20751
Juttua aiheesta jossa tuota on käytetty
http://koti.mbnet.fi/free/harrastukset/ ... usitus.htm
Tehdas ja malli
http://www.viaircorp.com/450c24.html
Suomesta
http://www.offivaruste.com/catalog/prod ... 2f02d20751
Juttua aiheesta jossa tuota on käytetty
http://koti.mbnet.fi/free/harrastukset/ ... usitus.htm
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1476
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
"Takatalliin" meinaan kompuran laittaa ja sieltä letkulla ilmaa liittimelle. Einhell Euro 8/24(8bar/24l) 1,5kw/230V, ja yli 200l/min pitäs antaa. Sätkättää yhtä kovaa kuin kaikki muutkin "naulapyssykompurat" Pakkasenkestävyydestä en tiedä mutta kyllähän nuo pakkasilla rakennuksilla sätkättelevät. Ja pakettiautoissahan nuo niitä yöt säilyttelevät. Tv AriRisto kirjoitti:Mihin olet moisen sijoittanut?
Onko miten hiljainen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Soitto kompressorikeskukselle Tampereelle selventi asiaa. Öljytön pieni akkukompura on ok pakkasella ja isommat öljyiset tarttee hyvät synteettiset öljy ja sitten nekin on ok. Varoitti kovasti siitä että ei ole takuuta siitä että kompura toimii invertterin kanssa vaikka watit antaisi ymmärtääkin. Kuulema kompura jää usein vaan hurisemaan eikä starttaa ja siinä palaa sitten moottori. Mukava kaveri oli langalla ja pyysi käymään ja kokeilemaan vapaasti mikä heidän kompuroista "starttaa" kyseisellä invertterillä.
http://www.kompressorikeskus.fi/kompressorikeskus.html
http://www.kompressorikeskus.fi/kompressorikeskus.html
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Tätä juuri pohdin että kun nuo puhtaat siniaaltoa tuottavat invertterit on teholtaan 1000w(järkihintaiset), niin ongelma voi kyllä kyllä äkkiä edessä koska kompuran tehon tarve on useasti reilun 1kw.
Mutta jos on siis 1000w on tarve ja pyörittääkseen tunnin tuota kulutusta niin se tarvitsee ladatun n.84Ah 12v akun. Ja jos on 24v järjestelmä niin puolet tuosta, meneekö se niin? 1000/12=83,33
Mutta jos on siis 1000w on tarve ja pyörittääkseen tunnin tuota kulutusta niin se tarvitsee ladatun n.84Ah 12v akun. Ja jos on 24v järjestelmä niin puolet tuosta, meneekö se niin? 1000/12=83,33
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Ugh olet juurikin sähkötieteen syvimmässä olemuksessa kun lisäät tuohon 10% joka näpsähtää siitä hyötysuhteesta (90%)
Jonen kaavat oli muutoin oikeat. Toi jännite 12V on aikas lailla kohdallaan kun auto ei ole käynnissä ja johtoihin tulee jännitehäviötä. Tietty tilanne on toinen jos auto on käynnissä mutta eihän silloin tartte laskea tuota akun riittävyyttä.
Monesti on kannattavampaa käyttää invertteriä vaikkakin siinä on semmoinen hyötysuhde kuin siinä nyt sitten sattuu olemaankin.
Jos puhutaan tehosta 2400 W niin se on oikeestaan sama akkujen kannalta, otetaan se sitten 24V vehe tai invertterillä valovirta vehe.
24V vehe vaan sattuu maksaan vähän enemmän
-Jussi-
Jonen kaavat oli muutoin oikeat. Toi jännite 12V on aikas lailla kohdallaan kun auto ei ole käynnissä ja johtoihin tulee jännitehäviötä. Tietty tilanne on toinen jos auto on käynnissä mutta eihän silloin tartte laskea tuota akun riittävyyttä.
Monesti on kannattavampaa käyttää invertteriä vaikkakin siinä on semmoinen hyötysuhde kuin siinä nyt sitten sattuu olemaankin.
Jos puhutaan tehosta 2400 W niin se on oikeestaan sama akkujen kannalta, otetaan se sitten 24V vehe tai invertterillä valovirta vehe.
24V vehe vaan sattuu maksaan vähän enemmän
-Jussi-
kompura testejä
Hankin tommosen pikkukompuran jotta saa autoon paineita.
http://62.183.166.27:8080/auto/kompura
Ei ihan hiljainen, mutta kai se menettelee.
Isompia olis saanut halvemmalla, mutta tila ei antanut periksi.
Mukavasti paineet nousi, aikaa en huomannut ottaa.
Testailin myös jääkaapin kompuraa.
Hidas, mutta tosi hiljainen, käytännössä täysin äänetön.
Auton paineet 0 kun aloitin.
1 h jälkeen painetta 2 kiloa, sitten pamahti vanha letku, jolla kompura oli liitetty.
Näin kun letkun sivuun alkoi nousta paukura ja samantien Pam.
Vaihdoin uuden letkun ja kompura taas päälle. Hommaan meni varmaan puolituntia.
4 h jälkeen autossa painetta 6 Kg.
paineen nosto 2.5 - 4 kg kiloon kesti muuten suhteettoman kauvan.
No silloin alkaa auto nousta ja samaalla ilmajousien tilavuus kasvaa.
kun auto on noussut rupeaa paine taas nousemaan
Jääkaapin komurassa on öljyä sisällä.
Paine puolelta tulee hieman öljyä. Se oli helppo havaita kun tutki vanhaa hajonnutta letkua.
Öljyn ja veden poistoa varten kannattaa varmaan laittaa pieni välisäiliö 1/2 - 1 litraa.
Tavallisesti paineilma laitteet pitävät öljystä, miten on Bussissa?? (jarrut ym.)
Jääkapin kompura riittää kai juuri paineiden ylläpitoon. Mulla ainakin keula laskee jo
8 -16 h jälkeen. Miten on noitten ovipaineiden kanssa?
Ei kovin usein varmaan saa rampata jos haluaa paineilla availla / sulkea.
Hankin tommosen pikkukompuran jotta saa autoon paineita.
http://62.183.166.27:8080/auto/kompura
Ei ihan hiljainen, mutta kai se menettelee.
Isompia olis saanut halvemmalla, mutta tila ei antanut periksi.
Mukavasti paineet nousi, aikaa en huomannut ottaa.
Testailin myös jääkaapin kompuraa.
Hidas, mutta tosi hiljainen, käytännössä täysin äänetön.
Auton paineet 0 kun aloitin.
1 h jälkeen painetta 2 kiloa, sitten pamahti vanha letku, jolla kompura oli liitetty.
Näin kun letkun sivuun alkoi nousta paukura ja samantien Pam.
Vaihdoin uuden letkun ja kompura taas päälle. Hommaan meni varmaan puolituntia.
4 h jälkeen autossa painetta 6 Kg.
paineen nosto 2.5 - 4 kg kiloon kesti muuten suhteettoman kauvan.
No silloin alkaa auto nousta ja samaalla ilmajousien tilavuus kasvaa.
kun auto on noussut rupeaa paine taas nousemaan
Jääkaapin komurassa on öljyä sisällä.
Paine puolelta tulee hieman öljyä. Se oli helppo havaita kun tutki vanhaa hajonnutta letkua.
Öljyn ja veden poistoa varten kannattaa varmaan laittaa pieni välisäiliö 1/2 - 1 litraa.
Tavallisesti paineilma laitteet pitävät öljystä, miten on Bussissa?? (jarrut ym.)
Jääkapin kompura riittää kai juuri paineiden ylläpitoon. Mulla ainakin keula laskee jo
8 -16 h jälkeen. Miten on noitten ovipaineiden kanssa?
Ei kovin usein varmaan saa rampata jos haluaa paineilla availla / sulkea.
Scania 93 vm 90
Kuinka hyvin jääkaapin kompura vastaa kaupunkiliikenteen linja-auton kompressorin ominaisuuksia? Kaupunkiliikenteessä ovet avautuvat tiheään, joten kaupunkiliikenteen linja-auton kompressori on sopiva vertailukohde.Risto kirjoitti:Jääkapin kompura riittää kai juuri paineiden ylläpitoon. Mulla ainakin keula laskee jo
8 -16 h jälkeen. Miten on noitten ovipaineiden kanssa?
Ei kovin usein varmaan saa rampata jos haluaa paineilla availla / sulkea.
Eiköhän tässä ole kuitenkin kyse tuollaisesta kompurasta jota käytetään sähköllä perinteisen konevoiman sijaan.mrl586 kirjoitti:Kuinka hyvin jääkaapin kompura vastaa kaupunkiliikenteen linja-auton kompressorin ominaisuuksia? Kaupunkiliikenteessä ovet avautuvat tiheään, joten kaupunkiliikenteen linja-auton kompressori on sopiva vertailukohde.
ja se jääkaapin kompurakin leikkaa kiinni kun on räkinyt kaikki öljyt sinne paineilma järjestelmään.
kun jääkaapissa öljyt palautuu imuputkea pitkin takaisin kompuraan.
ja lisäksi kylmäkone öljy imee hulluna kosteutta ilmasta itseensä et saattaa tulla jäätymis riesaa talvikeleillä jos käyttää tällaista ratkaisua.
kun jääkaapissa öljyt palautuu imuputkea pitkin takaisin kompuraan.
ja lisäksi kylmäkone öljy imee hulluna kosteutta ilmasta itseensä et saattaa tulla jäätymis riesaa talvikeleillä jos käyttää tällaista ratkaisua.
"painenippa"
Elikkäs tuo kyseinen nippa on ns.mittaliitin ja löytyy jokaisesta autosta (pitäis) kuivurin jalasta/tenuttimen rungosta. siihen voidaan syöttää ulkoisella kompuralla tai sitten antaa ilmaa jollekin esim täyttää rengas. kyseistä mittaliittimen naaras osaa voi ostaa liki joka korjaamoltajone-51k kirjoitti:Joissakin linja-autoissa on tommoinen "painenippa" auton perässä josta saa painetta autoon. Ongelma on autojen tyhjäkäyttö autohalleissa ja siksi tuo ulkopuolinen paine saattaa autot ilman turhaa tyhjäkäyntiä matkaan.
Myös isoissa pelastusautoissa on nuo painenipat ja autot saavat painetta jatkuvasti että autot ovat heti valmiit ajoon eikä tartte odotella paineiden nousua.
[/i][/b]