jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja Suti »

Tossa viikonloppuna kun lähettiin karavaanarialueelta kotiappäin, tuli jokseenkin kiukkusia katseita kun iso diisseliautonrohjo siinä käydä ruksutteli ihan turhaan..(eli vartoilin jarrupaineita muttei tommoset kopinraahaajat sitä ymmärtäneet)
Mietin vaan kun joku kaunis kerta joku onneton parkkeeraa kalustetun koppinsa meijän pakoputken viereen..ei oo varmaan ihan tyytyväinen kun tehdään lähtöä..

Noi jarrupaineethan vois täräyttää ylös ihan tavallisellakin kompuralla, leirintäalueen/aggrekaatin sulakeiden rajoissa tietenkin?

Liittimiä alustassa roikkuu siellä täällä, mihin liitimeen koplaan sen ylimääräisen kompuran letkun(ei tarvii olla kiinteä asennus)että täyttäis sitten kaikki kolme säiliötä, eikä vain yhtä?
Mistäs saa sellaisia liittimiä tai letkua liittimineen?
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mulla on kojelaudassa siinä käsijarrun alapuolella liitin mistä saa laitettua jarrupaineita (Scania K92). Kyllä siellä pitäs olla jossain paineilmaliitin.

Käyttävät muuten sitä samaa liitintä esim hinaus hommissa. Ohjekirjassakin mainittiin että vararenkaasta painetta jos pitää hinata.

kyllä mulla ainakin jarrupaineet säilyy viikkokaupalla niin että alle puolessa minuutissa pääsee liikkeelle.

t. Jussi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Painejärjestelmän vuodothan tuohon ovat usein syynä. Itsellä samanlainen Scania kuin Sisulla ja paineet katoaa päivässä. Liikkeelle pääsee noin 5-15min jyryytyksellä. Mun auto on kokonaan ilmajousilla eli onhan siinä nostamistakin. Toisessa Scaniassa lehtijouset ja hyvät letkut niin liikkeelle pääsee melkein heti.

Samainen paineliitin kun Sisulla löytyy näistä molemmista Scanioista.
Ideahan on se että jos konetta ei saa käymään niin painetta ei ole eikä käsijarru päästä otettaan. Autoissa on pitkä paineletku jolla saadaan painetta vararenkaasta tuohon liittimeen ja käsijarru irti hinausta varten.
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

Kyllä on viimeisen päälle kunnossa jos viikon pitää painetta..Itellä paineet putoaa parissa tunnissa alle rajan(ei tiedä kuinka moni katsastussetä tätä lukee ?) Mersun ohjekirja sanoo, että jarruhuoltoon, jos paine putoaa mittarissa silminnähtävästi 10 minuutin sisällä..Eli ei syytä huoleen ?

Mersun kojelaudassa ei, eikä käsijarrulta lähtevissä putkissa, ole extraliitintä, johon sais letkun liitettyä.
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onkos liitin jarrupainesailioiden luona putkiviidakossa? Uudemmissa mersun kuorma-autoista liitin on siella. Kaverilla on -87 setra jossa oli oman luukkunsa takana tuo liitin. Onko ohjekirjassa mainintaa hinauskohdassa? Mun volvossa laskee muutamassa tunnissa 4 bariin mutta sitten meneekin puoli vuotta ennenkuin enempi laskee. Saa silti 10 minuuttia odottaa paineen nousua, vanhanmallinen yksipyttyinen kompura ei kovin nopea ole...
Tulevaisuus on sähköinen
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

releventtiilin (?) pohjasta tuntuu pihisevän, ja kuormansäädinventtiilin pohjasta(käytön puutetta ja/tai roskia ??)
viime kesänä oli sama ongelma mut meni ohi kun ajelin vaan ja katsastuksessa syksyllä oli kunnossa.
Nyt kun ykspyttynen kompura täyttää säiliöitä, alle 7 barissa pihisee tenupytyn kannesta mut lakkaa kun kässäri aukeaa(pihinä siirtyy em.venttiilien pohjiin)
Ei viittis suinpäin ruveta purkamaankaan kun ovat aika ruosteisia möykkyjä noi venttiilit.
ohjekirjasta löytyi "paineensäädin varustettuna renkaantäyttöliittimellä" näyttää kaavion mukaan olevan se "tenupytyn mötikkä"
helvetti kun ei oo koskaan oikeen aikaa perehtyä noiden sielunelämään, ihankuin jarrut ei olis ne käikkein tärkeimmät..?
ex kulkuri: MB 914-85
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Sisussa täyttöpiste tenuttajan "etupuolella".
Releventtiilin vuoto kai suht tavallista mutta sen purkamista ei tarvitse pelätä. Toivottomasta ulkonäöstä huolimatta purkautui helposti ja vuodon sain loppumaan omassa autossa ilman uusia osia vain tiivisteiden asentoa muuttamalla ! nyt paineet pysyvät ylhäällä viikokausia kun enne laski n 4kiloon n 10minuutissa .
ps. Lahti32: kaksipyttyisen kompuran vaihto yksipyttyisen tilalle ei ylivoimaista kotiasentajalle . Kustannukaset 300-400€ (samaan hintan vaihtuu "uusi" hydrauli pumppu koneen päälle ). Vaihtaa täytyy koko jakopää koteloineen , mutta työ onnistui hyvin ilman suurempaa ammattitaitoa kotikonstein .
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Joissakin linja-autoissa on tommoinen "painenippa" auton perässä josta saa painetta autoon. Ongelma on autojen tyhjäkäyttö autohalleissa ja siksi tuo ulkopuolinen paine saattaa autot ilman turhaa tyhjäkäyntiä matkaan.

Myös isoissa pelastusautoissa on nuo painenipat ja autot saavat painetta jatkuvasti että autot ovat heti valmiit ajoon eikä tartte odotella paineiden nousua.
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Jarrupaine

Viesti Kirjoittaja Risto »

Jos joku etsii sopivaa kompuraa tuohon hommaan niin tässä vinkki, silläkin uhalla jotta menee mainostamisen puolelle.

Kävin tänään katsomassa pieniä kompuroita tuohon hommaan.
Tingityt hinnat 250 - 350 ekua.
Sitten muistin että mille tuli jotain mielenkiintoista mainospostia.
Rautian tarjouslehti 8 / 2006 tarjoukset voimassa 23.9.2006 saakka.
Siellä on pieni AbAc merkkinen kompura, paineletku ja naulain pakettihintaan 109 ekua.

Kompuran teho 1,1KW ja on öljytön, eli huoltovapaa.
Noin pientä kompuraa voi hätätilassa käyttää vaikka invertterillä.

Jos jollain ei tuota lehteä ole tarjous löytyy osoitteesta http://www.rautia.fi
/tarjoukset. Tarjous on sivulla 3 joten lataa tiedosto "sivut 1 - 12"
Minulla on itsellä kaksi noita AbAc merkkisiä kompuroita, tosin hieman isompia, eikä niistä ole mitään huonoa sanottavaa.

Samalla saat sitten vaikka ovipaineet, jotta saa leikkiä.

// edit tuli vahingossa ensin laitettua väärä sivunumero //
Scania 93 vm 90
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1476
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kalajärven reisulla kävin ostamassa keskiseltä kompuran ja maksoi 79€. Einhel ja 2hp vehje. Inventteri kyllä jaksoi pyörittää. Letku ja liittimet vielä ja kompura perälle niin paineet pitäs riittää. Paineet pysyy jousissa kyllä pari päivää mutta kun tuosta ovesta loppu paineet aina ensin. Tv Ari
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mihin olet moisen sijoittanut?
Onko miten hiljainen?

Itse ajattelin hakea tuon tarjouspelin.
Sitten kun aikaa jää (jos joskus jää) niin olen suunnitellut korvata tuon kaupan härvelin itetehdyllä.
Vanhasta jääkaapista / pakastimesta kompura, siten pieni pytty ja painekytkin.
Hullun hommaa valmiin saa halvemmalla ja se on paljon tehokkaampi.
Homman juoni onkin saada siitä täysin äänetön, tai edes tosi hiljainen.

Jouset / jarrujen vapautus kun ei hirveitä ilmamääriä tarvi.
Kun kompura on hiljainen sitä voi pitää jatkuvasti päällä. (painekytkin tietty sammutta kun ilmaa ei tarvita)
Scania 93 vm 90
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Miten nuo kompurat kestää pakkasta? Onko niissä jotain rajaa kun en löydä tietoa mistään. Varmaan ainakin hyvät öljyt sinne jne..
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Hyvin kestää.
Mun toinen kompura on ollut säilytyksessä ulkovarastossa monta vuotta, ei ongelmia.
Vedet kannattaa kuitenkin tyhjentää säiliöstä.
Kun pakkasella (-15 tai yli) laittaa käyntiin niin ekaks se käy vain hetken, sitten jumiutuu. Antaa lämpöjen tasaantua, niin sitten pelittää vaikka ulkona pakkasta.
Tosin sen pitää olla jatkuvassa käytössä jotta öljyt ja kone ei tuu tosi kylmäksi.

Tommonen öljytön on huolettomampi. (kestää minkä kestää)
Mä hankin meille töihin semmoisen aika ison öljyttömän. On ollut 5 vuotta käytössä, ei mitään ongelmia.

Noissa jääkappi / pakastin kompuroissa on kans öljyt sisällä.
Sama homma ei tykää käydä jos kylmää.
Niissä öljy ei kierrä lainkaan jos pakkasta. Parikerta kun lämpörele laukee, niin on motti niin kuuma, että alkaa öljyt taas keirtääja kompura toimii iloisesti.
Scania 93 vm 90
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Piti ihan tutkia tätä aihetta. On näköjäään 24v kompuroita myös mobiilikäyttöön. Viair 450C näyttäs hyvältä. Toimii -40 asteen lämpötilassakin. Hintaa 280€. Aikas kompakti ois tuo kyllä eikä kaipaa invertteriä ja painesäilöthän on jo autossa olemassa. Tosin monikäyttöisempi olisi taas normikompura.

Tehdas ja malli
http://www.viaircorp.com/450c24.html

Suomesta
http://www.offivaruste.com/catalog/prod ... 2f02d20751

Juttua aiheesta jossa tuota on käytetty
http://koti.mbnet.fi/free/harrastukset/ ... usitus.htm
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ja kun muistaisi vielä tämän kirjautumisen...
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1476
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Risto kirjoitti:Mihin olet moisen sijoittanut?
Onko miten hiljainen
"Takatalliin" meinaan kompuran laittaa ja sieltä letkulla ilmaa liittimelle. Einhell Euro 8/24(8bar/24l) 1,5kw/230V, ja yli 200l/min pitäs antaa. Sätkättää yhtä kovaa kuin kaikki muutkin "naulapyssykompurat" Pakkasenkestävyydestä en tiedä mutta kyllähän nuo pakkasilla rakennuksilla sätkättelevät. Ja pakettiautoissahan nuo niitä yöt säilyttelevät. Tv Ari
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Soitto kompressorikeskukselle Tampereelle selventi asiaa. Öljytön pieni akkukompura on ok pakkasella ja isommat öljyiset tarttee hyvät synteettiset öljy ja sitten nekin on ok. Varoitti kovasti siitä että ei ole takuuta siitä että kompura toimii invertterin kanssa vaikka watit antaisi ymmärtääkin. Kuulema kompura jää usein vaan hurisemaan eikä starttaa ja siinä palaa sitten moottori. Mukava kaveri oli langalla ja pyysi käymään ja kokeilemaan vapaasti mikä heidän kompuroista "starttaa" kyseisellä invertterillä.

http://www.kompressorikeskus.fi/kompressorikeskus.html
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

puhtaalla siniaaltoinvertterillä lähtee käyntiin mutta modifioitu siniaalto ei pelaa. Kompressorissa on oikosulkumoottori. Tolla vehkeellä rikkoo helposti invertterin. Siniaalto sietää oikosulkumoottoria paremmin kuin modifioitu

-Jussi-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tätä juuri pohdin että kun nuo puhtaat siniaaltoa tuottavat invertterit on teholtaan 1000w(järkihintaiset), niin ongelma voi kyllä kyllä äkkiä edessä koska kompuran tehon tarve on useasti reilun 1kw.

Mutta jos on siis 1000w on tarve ja pyörittääkseen tunnin tuota kulutusta niin se tarvitsee ladatun n.84Ah 12v akun. Ja jos on 24v järjestelmä niin puolet tuosta, meneekö se niin? 1000/12=83,33
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Ugh olet juurikin sähkötieteen syvimmässä olemuksessa kun lisäät tuohon 10% joka näpsähtää siitä hyötysuhteesta (90%)

Jonen kaavat oli muutoin oikeat. Toi jännite 12V on aikas lailla kohdallaan kun auto ei ole käynnissä ja johtoihin tulee jännitehäviötä. Tietty tilanne on toinen jos auto on käynnissä mutta eihän silloin tartte laskea tuota akun riittävyyttä.

Monesti on kannattavampaa käyttää invertteriä vaikkakin siinä on semmoinen hyötysuhde kuin siinä nyt sitten sattuu olemaankin.

Jos puhutaan tehosta 2400 W niin se on oikeestaan sama akkujen kannalta, otetaan se sitten 24V vehe tai invertterillä valovirta vehe.
24V vehe vaan sattuu maksaan vähän enemmän :cry:

-Jussi-
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

kompura testejä

Hankin tommosen pikkukompuran jotta saa autoon paineita.
http://62.183.166.27:8080/auto/kompura
Ei ihan hiljainen, mutta kai se menettelee.
Isompia olis saanut halvemmalla, mutta tila ei antanut periksi.
Mukavasti paineet nousi, aikaa en huomannut ottaa.

Testailin myös jääkaapin kompuraa.
Hidas, mutta tosi hiljainen, käytännössä täysin äänetön.

Auton paineet 0 kun aloitin.
1 h jälkeen painetta 2 kiloa, sitten pamahti vanha letku, jolla kompura oli liitetty.
Näin kun letkun sivuun alkoi nousta paukura ja samantien Pam.
Vaihdoin uuden letkun ja kompura taas päälle. Hommaan meni varmaan puolituntia.
4 h jälkeen autossa painetta 6 Kg.
paineen nosto 2.5 - 4 kg kiloon kesti muuten suhteettoman kauvan.
No silloin alkaa auto nousta ja samaalla ilmajousien tilavuus kasvaa.
kun auto on noussut rupeaa paine taas nousemaan

Jääkaapin komurassa on öljyä sisällä.
Paine puolelta tulee hieman öljyä. Se oli helppo havaita kun tutki vanhaa hajonnutta letkua.
Öljyn ja veden poistoa varten kannattaa varmaan laittaa pieni välisäiliö 1/2 - 1 litraa.
Tavallisesti paineilma laitteet pitävät öljystä, miten on Bussissa?? (jarrut ym.)

Jääkapin kompura riittää kai juuri paineiden ylläpitoon. Mulla ainakin keula laskee jo
8 -16 h jälkeen. Miten on noitten ovipaineiden kanssa?
Ei kovin usein varmaan saa rampata jos haluaa paineilla availla / sulkea.
Scania 93 vm 90
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Risto kirjoitti:Jääkapin kompura riittää kai juuri paineiden ylläpitoon. Mulla ainakin keula laskee jo
8 -16 h jälkeen. Miten on noitten ovipaineiden kanssa?
Ei kovin usein varmaan saa rampata jos haluaa paineilla availla / sulkea.
Kuinka hyvin jääkaapin kompura vastaa kaupunkiliikenteen linja-auton kompressorin ominaisuuksia? Kaupunkiliikenteessä ovet avautuvat tiheään, joten kaupunkiliikenteen linja-auton kompressori on sopiva vertailukohde.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

mrl586 kirjoitti:Kuinka hyvin jääkaapin kompura vastaa kaupunkiliikenteen linja-auton kompressorin ominaisuuksia? Kaupunkiliikenteessä ovet avautuvat tiheään, joten kaupunkiliikenteen linja-auton kompressori on sopiva vertailukohde.
Eiköhän tässä ole kuitenkin kyse tuollaisesta kompurasta jota käytetään sähköllä perinteisen konevoiman sijaan.
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

ja se jääkaapin kompurakin leikkaa kiinni kun on räkinyt kaikki öljyt sinne paineilma järjestelmään.
kun jääkaapissa öljyt palautuu imuputkea pitkin takaisin kompuraan.
ja lisäksi kylmäkone öljy imee hulluna kosteutta ilmasta itseensä et saattaa tulla jäätymis riesaa talvikeleillä jos käyttää tällaista ratkaisua.
juutas78

"painenippa"

Viesti Kirjoittaja juutas78 »

jone-51k kirjoitti:Joissakin linja-autoissa on tommoinen "painenippa" auton perässä josta saa painetta autoon. Ongelma on autojen tyhjäkäyttö autohalleissa ja siksi tuo ulkopuolinen paine saattaa autot ilman turhaa tyhjäkäyntiä matkaan.

Myös isoissa pelastusautoissa on nuo painenipat ja autot saavat painetta jatkuvasti että autot ovat heti valmiit ajoon eikä tartte odotella paineiden nousua.
Elikkäs tuo kyseinen nippa on ns.mittaliitin ja löytyy jokaisesta autosta (pitäis) kuivurin jalasta/tenuttimen rungosta. siihen voidaan syöttää ulkoisella kompuralla tai sitten antaa ilmaa jollekin esim täyttää rengas. kyseistä mittaliittimen naaras osaa voi ostaa liki joka korjaamolta
[/i][/b]
Vastaa Viestiin