Sivu 1/1
Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 12 Joulu 2009 18:20
Kirjoittaja Lahti32
Miten vapautetaan takajarrukello, kellon päässä on hattu jonka alta pulttia pyörittämällä pitäisi löysätä jarrun pois päältä? Kumpaan suuntaan? Molempiin suuntiin tajuttoman tiukka pyörittää. Vedettiin purettu bussi hallista ulos järeällä maansiirtodumpperilla kun ei kerran halunnut jarrua löysätä. Pitäs kumminkin saada vapautumaan, varren tappikaan ei lähde millään lyömällä irti. Katkaisenko laikalla koko vetovarren?
Re: Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 12 Joulu 2009 18:27
Kirjoittaja Reddewil
Oisko mahdoton saada paineilmaa kellolle siksi aikaa kun siirtelee? Tai sitten ilmaa siksi aikaa että purkaa räikän tai tekee siihen patentin milloin ei mene jarru päälle kun paine tipahtaa.
Re: Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 12 Joulu 2009 18:30
Kirjoittaja Lahti32
Ei onnistu millään enää, ollaan niin raakalla kädellä silputtu putkia ja säiliöitä pinoon
Re: Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 12 Joulu 2009 18:51
Kirjoittaja Mimyy
Aukipäin mutta varmista että kohde ei pakene paikalta.
Eikö räikät jarrurummut kenkät rummut ym. ole kulutustavara/ käyttöarvoa.
Onko tietoa vetopyörän välityksistä?
Re: Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 12 Joulu 2009 22:09
Kirjoittaja jykä
Rälläkkä käteen, kellon ja S-akselin välinen tanko poikki. Ja sitten se karkaa jos ei ole palikat edessä. Näin ainakin B58:ssa.
Re: Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 12 Joulu 2009 23:46
Kirjoittaja Lahti32
Kiitos vinkeistä, aukipäin hetken matkaa tosi tiukka vääntää mutta lopulta lähti helposti. Eikä hyökänny päällekkään

Re: Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 13 Joulu 2009 09:00
Kirjoittaja Pataässä
Vaikuttaa siltä, että meillä on eri käsitys jousijarrun toiminnasta. Kun käsijarru pistetään päälle jarrukellossa oleva jousi
puristaa jarrukengät kiinni. Jarru vapautetaan ohjaamalla paineilmaa painekalvon alle tai kiristämällä tätä jarrukellon keskellä olevaa hienokierteistä pitkää pulttia. Oikeakätinen hieno kierre. Tämä pultti puristaa jousta kasaan ja jarru vapautuu.
Iloista Joulunaikaa... toivoo Pataässä
Re: Jarrukellon vapauttaminen pois päältä
Lähetetty: 13 Joulu 2009 09:43
Kirjoittaja Puu Tiainen
Pataässä kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että meillä on eri käsitys jousijarrun toiminnasta. Kun käsijarru pistetään päälle jarrukellossa oleva jousi
puristaa jarrukengät kiinni. Jarru vapautetaan ohjaamalla paineilmaa painekalvon alle tai kiristämällä tätä jarrukellon keskellä olevaa hienokierteistä pitkää pulttia. Oikeakätinen hieno kierre. Tämä pultti puristaa jousta kasaan ja jarru vapautuu.
Iloista Joulunaikaa... toivoo Pataässä
Jousijarrun toiminta on kaikissa sama, jarru kytketään poistamalla paineilma.
Vapautusruuvilla joko puristetaan jousi kasaan tai vapautetaan paineruuvi, molemmissa tapauksissa vapautusruuvi vapautetaan vastapäivään kiertämällä.Poikkeuksena ns. jenkkikello jossa jousi vapautetaan erillisellä ruuvilla, siinä ruuvin mutteri kierretään myötäpäivään.
Tässä normimalli jossa jousi puristetaan kasaan, mm. Scania käyttää.