Sivu 1/1

Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 29 Syys 2009 13:37
Kirjoittaja SuperGas
Todetaan aluksi, että tietämykseni linja-autojen rungoista rajoittuu vain tähän malliin. Auto on Scania-Vabis vuosimallia 1962.

Siispä, tyyppikilvessä (mittaristokotelon oikealla puolella) lukee B 75 58 V 133. Lehtijouset joka nurkassa.

Nyt on herännyt ajatus muuttaa takaa lehtijouset ilmapusseiksi, mutta tietääkö kukaan onko tätä runkoa saanut ilmajousitettuna? Jos on, minkä tyyppisestä vastaavasta rungosta alkaisin "siirrännäistä" etsiskelemään? Ja vinkkejä, mistä löytyisi "elintenluovuttaja".

Kyseessä on siis erikoisautoksi aikanaan katsastettu (kilpa-auton kuljetukseen ja asumiseen) Wiima-korinen vanhus. Uusi kilpuri on sen verran matala, että sen bussin perästä sisälle vetäminen helpottuisi kummasti jos perää saisi laskettua lastaamisen ajaksi. Lehtijousien kanssa homma ei kerta kaikkiaan onnistu...

Kaikki apu on tarpeen!

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 30 Syys 2009 22:37
Kirjoittaja motoku
ei ole noin vanhaan ilmajousia olemassa. vaikka rakenteen muuttaminen sinällään ei mahdotonta, (esim 6 tai 2-sarjalaisen akselit, tasonsäätöventtiilit, poikkirungot ym....) tuskin maksaa vaivaa ja viranomaistenkin reaktiot voivat olla kielteisiä.
mutta sähköä ja paineilmaa sulla siinä on jo ennestään, mitäs jos duunailet vinssi/ajosilta/liuku-tai vaihtolava/perälautanosturi/alas laskeutuva tavaratilan pohja tms idean pohjalta. pikkuauto sinällään painaa vain 800-1500kg, eli ihan käsiteltävissä on. galleriassakin oli joskus kuvia itsetekoisesta nosturista, jolla sai 2-kerroksisen bussin yläkertaan auton. oliko se nyt "mkos" :?: :?: :?:

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 30 Syys 2009 23:36
Kirjoittaja only4pro
Eikös jollain täällä ollut myös niin että linja-auton perän "lattia" laski maahan? Olisko ollut Sanna & Jokke tai Irja tai joku muu... mut muistaakseni jollain oli, tai sitten olen vaan nähnyt sen muualla....

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 01 Loka 2009 11:32
Kirjoittaja SuperGas
Takaosan lattia on siinä missä se nyt on, sillä runkoaisat menevät aivan taakse asti. Lattiaa siis ei voi pudottaa vaikka ideana se olisikin aivan loistava!

Pitänee käydä paikallisella katsastuskonttorilla kysymässä heidän mielipide jousitustyypin vaihtoon.

Lisää ideoita otetaan mielellään vastaan!

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 01 Loka 2009 14:08
Kirjoittaja Reddewil
Mielestäli jousitustyypin vaihto on hankalaa, mutta tee niin kuin rallimiehet escorttiin. Jätät pakasta yhden lehden paikalleen ja laitat lisäksi sen jousituksen kun haluat. Mutta helpommalla pääset kun pätkäset sen takarungon ja teet siitä alas laskettavan. Ei kai sillä taka-akselin takapuolella olevalla osalla ole enää mitään merkitystä, kun tuet korin sen ulkopuolisella kehikolla riittävästi.

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 01 Loka 2009 14:32
Kirjoittaja only4pro
SuperGas kirjoitti:Takaosan lattia on siinä missä se nyt on, sillä runkoaisat menevät aivan taakse asti. Lattiaa siis ei voi pudottaa vaikka ideana se olisikin aivan loistava!

Pitänee käydä paikallisella katsastuskonttorilla kysymässä heidän mielipide jousitustyypin vaihtoon.

Lisää ideoita otetaan mielellään vastaan!
Niin sehän on sen verran vanha auto että runko on taakse asti, eikä kori varmaan tue mitään... nykyään esim tuossa minun B58 niin toi runko loppuu taka-akselin takana, eli voisi "takaosaston" pudottaa...

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 01 Loka 2009 14:53
Kirjoittaja SuperGas
Juuri palasin kyselykierrokselta. Katsastuskonttorilla oli paikalla vain yksi raskaan kaluston katsuri, eikä hän osannut sanoa asiaan oikeastaan mitään.
Antoivat AKE:n teknisen neuvonnan puhelinnumeron johon pitäisi soittaa. Noh, eihän sieltä eka yrittämällä kukaan vastannut, pitänee jatkaa pommitusta.
Tämä palvelu maksaa 2.50 euroa per minuutti, joten kai sitä on keitettävä pannullinen kahvia jotta jaksaa jaaritella...

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 01 Loka 2009 15:05
Kirjoittaja Reddewil
SuperGas kirjoitti:Juuri palasin kyselykierrokselta. Katsastuskonttorilla oli paikalla vain yksi raskaan kaluston katsuri, eikä hän osannut sanoa asiaan oikeastaan mitään.
Antoivat AKE:n teknisen neuvonnan puhelinnumeron johon pitäisi soittaa. Noh, eihän sieltä eka yrittämällä kukaan vastannut, pitänee jatkaa pommitusta.
Tämä palvelu maksaa 2.50 euroa per minuutti, joten kai sitä on keitettävä pannullinen kahvia jotta jaksaa jaaritella...
Tuossa only4pro jo totesikin että vähän uudemmissa se runko loppuu takarattaisiin. Mitäs jos teet kunnollisen rungon/kehikon sivuille joka kannattelee koria, ja sitten teet alas laskettavan lattian. Onhan siinä hommaa mutta toteutettavissa. Ei se korikehikko noissa uudemmissakaan kovin kummoinen ole. Sinne akella soittaessa asia ei varmaan ratkea -> ympäripyöreitä lausuntoja, eikä mitään paperilla. Konttoriukko sen loppupelissä päättää.

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 01 Loka 2009 15:09
Kirjoittaja RH
Joo, olen joskus soittanut tuonne, ainakin silloin oli niin hidaspuheinen kaveri luurissa, että huh huh.
Liekkö lyöneet vetoa kuka puhuu hitaimmin vai oliko provisiopalkalla....
Reddevil ehtikin jo vastata kun kirjoitin tätä..
Entäs jos rungon takapään rakentelis samoin kuin noissa ritiläautoissa kaivuri ja metsäkonemiehillä.

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 01 Loka 2009 19:11
Kirjoittaja SuperGas
Tässä linkki, josta näkee tarkemmin millainen ongelma on. Sisällä vanha auto, jonka kanssa ei ongelmia.
Nykyinen (nopeampi) harrasteauto on maavaraltaan vain kolme tuumaa, joten noita ajoramppeja myöten kyytiin ei nousta...
Mielestäni tuo perän muotoilu kaikessa virtaviivaisuudessaan on niin ajan henkeen sopiva, etten sitä viitsisi alkaa pilkkomaan.
Kiva olisi jos bussin perä niiaisi alas.

Re: Kysymyksiä Scania Vabis -rungosta...

Lähetetty: 02 Loka 2009 00:14
Kirjoittaja motoku
kas kun et tee noihin siltoihin päähän jotain nostomekanismia. nousee vaikka hallitunkilla sen verran että rampit suurinpiirtein passissa sisuksen kanssa.
eli vedät koslan rampeille, tunkkaat rampit ylös ja sitten auto sisään.... itse tekisin sellaisen irrallisen kaariraudan, jolla saa molemmat rampit "kyytiin", vaneri hallitunkin alle ja ei kun pumppaa ylös.
voi kai tuon paljonkin monimutkaisemmin tehdä...
etupäähän voi tehdä vivun, josta vinssillä vetämällä ramppien etupäät nousevat "puskurille"...