B10M moottorin termostaatti
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
B10M moottorin termostaatti
Missäs kohtaa se on onko helppo vaihtaa kotioloissa. Toivottavasti pystyy vaihtamaan moottorin päällä olevan luukun kautta
samalla täytyy vaihtaa jäähdyttäjän nesteet on liian ruosteista että Webasto toimisi. 
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: B10M moottorin termostaatti
Moottorin oikessa etupäässä josta lähtee monta vesiletkua.Laippa muistaakseni kolmella pultilla kiinni jonka alla termostaatti (THD 101 moottorit helppo vaihtaa). THD 100 kolme termostaattia 76 asteinen ja 81 asteisia kaksi.
Pohjantähti
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M moottorin termostaatti
Mistä erotan helpoimmin kumpi moottori minullan vuosimalli 1980 runkonumero 65Mimyy kirjoitti:Moottorin oikessa etupäässä josta lähtee monta vesiletkua.Laippa muistaakseni kolmella pultilla kiinni jonka alla termostaatti (THD 101 moottorit helppo vaihtaa). THD 100 kolme termostaattia 76 asteinen ja 81 asteisia kaksi.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: B10M moottorin termostaatti
Alkuperäinen kone thd 100 da=180 hv
tai thd 100 dc=242 hv
tai thd 100 dd=276 hv
Moottorin mallimerkintä on sylinteriryhmän yläsivulla ruiskutuspumpun takana.
Moottorin mallimerkintä on sylinteriryhmän yläsivulla ruiskutuspumpun takana.
Pohjantähti
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M moottorin termostaatti
Volvon mukaan moottori on 247 hv joten tuo thd 100 dc tehon puolesta sopisi onko kone sama kuin loppupään B58 alustassa.
Tarkoittaako "yläsivulla ruiskupumpun takana" että se näkyy lattian huoltoluukun kautta moottorin yläpinnassapumpusta taaksepäin?
Tarkoittaako "yläsivulla ruiskupumpun takana" että se näkyy lattian huoltoluukun kautta moottorin yläpinnassapumpusta taaksepäin?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: B10M moottorin termostaatti
Kyllä b58 on myös thd 100 moottoreita.
Kuvassa moottorin tyyppi numero ruiskutuspumpun etupuolella runkopalkin alla (thd 101).
Kuvassa moottorin tyyppi numero ruiskutuspumpun etupuolella runkopalkin alla (thd 101).
Pohjantähti
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M moottorin termostaatti
Loistavaa, oisko sulla vielä tästä kuvasta "isompaa/laajempaa" kuvaa, niin saisin paikallistettua tuon numeron omasta moottorista? Kun en ole vielä numeroa löytänytMimyy kirjoitti:Kyllä b58 on myös thd 100 moottoreita.
Kuvassa moottorin tyyppi numero ruiskutuspumpun etupuolella runkopalkin alla (thd 101).
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M moottorin termostaatti
Kyllä se numero löytyy kun kömpii kuljettajan puolelta katsomaan ruiskutuspumpun kohdalta lohkon sileää pintaa. Omassa lukee THD 100 D *416*10912 ja ohjekirjan sekä lehtijutun mukaan tämä on 260 hv moottori.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M moottorin termostaatti
Soitin Volvolle Tom Rönbergille joka osasi suoraan kertoa että moottori on THD100 d
tämän moottorin teho on kirjan mukaan 247 hp.
Tämäkö se on termostaatin koppa
istuuko ne siinä kopan alla vierekkäin molemmat 81*C termarit
Mitä kaikkea tarvitsee purkaa että pääsee vaihtamaan
Minulla on vaihdettu tuo kardaanivetoinen jäähdyttäjän flekti kahteen 30A sähkövispilään. Rönberg kertoi että Volvo ei alussa käyttänyt sähkäflektejä koska 2 * 720W ei riittänyt pitkissä mäissä koneen jäähdyttämiseen. Kardaani puhaltimen teho on 3-4 kW ja olen tuon aina huomannut 8km pitkissä mäissä jossa noistaa samalla jatkuvasti 7%
tämän moottorin teho on kirjan mukaan 247 hp.
Mitä kaikkea tarvitsee purkaa että pääsee vaihtamaan
Minulla on vaihdettu tuo kardaanivetoinen jäähdyttäjän flekti kahteen 30A sähkövispilään. Rönberg kertoi että Volvo ei alussa käyttänyt sähkäflektejä koska 2 * 720W ei riittänyt pitkissä mäissä koneen jäähdyttämiseen. Kardaani puhaltimen teho on 3-4 kW ja olen tuon aina huomannut 8km pitkissä mäissä jossa noistaa samalla jatkuvasti 7%
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M moottorin termostaatti
Tuolla kotelon alla on yhteensä 4 termostaattia. Vanhemmissa koneissa käytettiin 2x81 1x76 ja 1x60 termostaatteja. Uudemmissa tuo 76 asteinen korvattiin 81 asteisella.
Jos autolla ajetaan talvisin, ei kannata laittaa tuota 76 asteista vaan kaikki kolme päätermaria 81 asteisia.
60 asteinen on lämmityslaitepiiriin.
Vaihda samalla termarin tiivisteet ja se pieni o-rengas.
Jos autolla ajetaan talvisin, ei kannata laittaa tuota 76 asteista vaan kaikki kolme päätermaria 81 asteisia.
60 asteinen on lämmityslaitepiiriin.
Vaihda samalla termarin tiivisteet ja se pieni o-rengas.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M moottorin termostaatti
Jatkan vielä ot:tä. Nyt löysin numeron kun osasin etsiä
tekstin THD 100 D *431* 20070... löysin ja lopusta en oikeen selvää saanut. Mikä lie on sitten tuo moottori, jonkun linkin mukaan 260hp?
linkki http://volvodemort.blogspot.com/2009/01 ... -data.html
linkki http://volvodemort.blogspot.com/2009/01 ... -data.html
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M moottorin termostaatti
Minä en löytänyt tuota numeroa mutta sain sähköpostissa tämän termostaatti - vesipumppu dokumentin.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =139&pos=0
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =139&pos=0
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M moottorin termostaatti
Moottorin numero löytyy lohkosta, punaisella ympyröity.
Kuva on takatuupparista, mahurissa menee runkopalkki ihan tuon numeron vierestä.
http://up.servut.us/view/18483
Kuva on takatuupparista, mahurissa menee runkopalkki ihan tuon numeron vierestä.
http://up.servut.us/view/18483
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M moottorin termostaatti
Sitä kohtaa luulin runkopalkiksi no täytyy kaapia esiin. Tuon räjähdyskuvan mukaan minusta sinne ei sovi kuin 3 termaria. Muttä tässä vielä lisäkysymys avaamisesta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
volvodemort
- Renkaiden potkija
- Viestit: 3
- Liittynyt: 26 Helmi 2011 05:55
- Truck: Volvo B10M Mk I
- Location: Australia
Re: B10M moottorin termostaatti
I have moved volvodemort information to I have seen references to the http://www.volvodemort.com web site.Unfortunately, firewall dynamic DNS updates do not automatically update the volvodemort website IP address. That means the volvodemort website has been unavailable until I have noticed. Sorry about the inconvenience.Reddewil kirjoitti:Jatkan vielä ot:tä. Nyt löysin numeron kun osasin etsiätekstin THD 100 D *431* 20070... löysin ja lopusta en oikeen selvää saanut. Mikä lie on sitten tuo moottori, jonkun linkin mukaan 260hp?
linkki http://volvodemort.blogspot.com/2009/01 ... -data.html
I do not see comments posted on this site as I rarely look at this forums. I use Google to mechanically translate from Finish to English language and that causes much damage to the words.