Huolto, öljyn vaihto jne.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 24 Elo 2009 22:18

Hei kertokaas toverit miten saan moottoriin öljyt sisään? Eli B58 mahuri, tyhjennysproput öljysäiliössä ja öljypohjassa, mutta miten laitan uudet öljyt, säiliöön vaan öljyä ja startilla pumppaan koneeseen ja välillä täytän säiliön? Letkulähdöt on säiliön päällä, niin ei se sieltä valumalla koneeseen mene.
Toinen, että kertokaas missä tuossa on öljylinko, vai onko kun en ole löytänyt?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 25 Elo 2009 19:04

Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 26 Elo 2009 03:31

Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 26 Elo 2009 08:13

B10M:ssä on näköjään öljyn tilavuus suodattimen kanssa n.38 litraa :shock: en nyt muista paljonko se on tossa B58:ssa mut jos kukaan muu ei ehdi ensin, niin voisin illalla tarkistaa mitä siinä olisi :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 26 Elo 2009 13:27

Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 26 Elo 2009 14:28

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.
Ja lasket öljyt aina koneesta ja säiliöstä, sekä sisään laitat säiliön kautta?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 26 Elo 2009 14:35

B10 on moottorissa kaksi tyhjennysproppua. Eikö molemmissa ole suunnilleen samanlaiset öljysäiliöt, mitenkähän B10:ssä on noin paljon suurempi tuo öljytilavuus? Tuntuis et jossain on iso ero kun 10 litraa öljymäärän ero...

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2310
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 26 Elo 2009 14:53

Minun B10M vm 1980 joten moottorina ilmeisesti sama kuin B58. Raskone aina laittanut laskun mukaan 30 litraa öljyä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 26 Elo 2009 16:03

B10 ja B58 malleissa on erilaiset säiliöt. Minä otin tuon tilavuuden huoltolaskusta ja joku on liidulla kirjoittanut konehuoneen etuseinään öljyn laadun ja määrän
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 26 Elo 2009 18:27

Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 26 Elo 2009 18:37

Puu Tiainen kirjoitti:Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
No nyt rupee lyyti kirjottamaan! Koneen "kyljestä" olen löytäny propun, eli siitä ns. öljypohjasta, mutta missäs toinen on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 26 Elo 2009 18:59

Toinen proppu on siellä moottorin alla oikealla puolella. Siinä on semmonen kotelo johon tyhjennyspumpun imuputki tulee koneen sisällä. Proppu on sen kopan kyljessä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 28 Elo 2009 17:56

No ku vauhtiin päästiin, niin mitkä on tuon moottorin venttiilin väkykset? Pako on nähtävästi oikealla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 29 Elo 2009 07:58

0.4 ja 0.7mm välykset, pakoventtiili oikeanpuoleinen.
Tarkista samalla, että jokaisen venttiilin päässä oleva kuppi on ehjä ja paikoillaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 31 Elo 2009 23:05

Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 01 Syys 2009 00:19

Reddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaa :D

Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 01 Syys 2009 01:27

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaa :D

Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
No sepä se, ku loota on Scanian! en ole siitä anturia löytänyt, niin täytynee laittaa mikrokytkin kylkeen, jos löytäs pakkivalon piuhan. Jos pakkivaloa tarvii näin vanhassa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2310
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 01 Syys 2009 07:15

Minulla vm 1980 ei tarvita pakkivaloa mutta jos se on on sen toimittava. Jos ei toimi niin musta paperi lasin sisäpuolelle riittää.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 15 Syys 2015 14:28

Moikka , rautalanka neuvot volvo b10m 1990vm. 10 litrainen mahurin koneen öljynvaihtoon sekä vaihteistoon. Kiitos :mrgreen:
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Selfie » 15 Syys 2015 15:51

Moottori ihan samoilla periaatteilla kuin tuo B58. Lohkosta löytyy kaksi proppua ja öljysäiliöstä yksi. Taisivat olla 12 mm kuusiokannalla tai jotain sinnepäin. Keula pukeille ja kannattanee ensimmäisenä löysätä suodattimet kun on vielä tilaa ährätä ennen kuin paineet laskee (itsellänihän laskee aika nopeasti....). Suodattimet voivat olla ihan perhanan tiukassa, eli kunnon suodatinavain ja jatkovartta. Öljysäiliön alle niin iso astia kuin mahtuu, ettei tarvii vauhdista vaihtaa. Öljyt ulos, uudet sisään, suodattimet täyteen öljyä ja voidellulla tiivistepinnalla paikoilleen. Ovat erilaisia eikä voi sekoittaa kun karan kierre on eri. Kone tulille ja lisäilemään öljyä säiliöön. Mulla meni n. 35...36 litraa. Puuilosta hain 2x20 pyttyä Super HPD:tä niin niillä pärjäsi. Suodattimet taisivat maksaa Trailconilla n. 35 eur, se sivuvirtaussuodatin oli kalliimpi.

Sähkölaatikon öljynvaihdosta en osaa sanoa mitään. Tuossa perus 6 lovisessa on vain tyhjennysproppu pohjassa ja tarkastus- / täyttöproppu kyljessä.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)

Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Selfie » 15 Syys 2015 16:06

Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat 8)
Liitteet
suodatin.jpg
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)

Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1281
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja B9M » 15 Syys 2015 16:28

Selfie kirjoitti:Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat 8)
Eihän nuo ollu etes kiinni kun on noin rutussa auenneet :mrgreen:
#048

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 15 Syys 2015 22:09

Siis täytetäänkö koko kone sieltä säiliöstä? Vaihelootan jos joku Tietäs? Ku ois kanikka ni tekisin silmät kiinni...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Selfie » 15 Syys 2015 22:17

Joo, moottori täytetään säiliön kautta.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 15 Syys 2015 22:51

Oolrait, lootatietäjiä vielä kaivataan vääntämään rautalangasta, missä kohdin on täyttö ja tyhjennys? Egs 7 lovine.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Vastaa Viestiin