Kytkin jumissa?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja RH »

Nyt tarvittais hyviä vinkkejä, kuinka irroittaa auton seistessä jumiutunut kytkin.
Kyseessä Scania 110:n ilmatehosteinen kytkin, Auto seissyt joitakin kuukausia viimeisestä siirtämisestä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eli onko vaihde päällä vai miten irroittaa? Paineilmaa sisään kompuralla niin pääsee painelemaan kytkintä ja laittamaan vapaalle ja käyntiin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja RH »

On siis jumissa niin, että poljin ei painu kuin hyvin vähän matkaa silloin kun on täydet paineet, nyt kun muutaman päivän seisonut ja paineet laskeneet niin painuu n 2/3 koko liikeradastaan. Vaihde on siis vapaalla.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Yllättäen sama aihe nousi toisellakin foorumilla esille alkukesästä;) Vanhat parrat kehoittivat pistämään vaihteen päälle, moottorin käyntiin ja sitten vaan ajelemaan kaikki kolme poljinta yhtäaikaa pohjaan painettuna. Hyvä vaihtoehto on nostaa vetävät pyörät ilmaan operaation ajaksi tai tosi iso tyhjä alue.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja RH »

Joo, niin oli juttua, mut mulla toi ongelma on enempi se kun kytkinpoljin ei painu pohjaan...
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja Tare »

Voisiko vika olla laatikon kyljessä olevassa sylinterissä..esim. päästää paineet väärälle puolelle js siksi polin ei painu alas paineet päällä,tämmönen vika sattu itelle joskus.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Täällä oli/on samaa vikaa. Diagnoosi 3 eri firman asentajien mukaan on se että astelma on ruostunut kytkinakselille eikä paineilmatehosteisuus riitä enää ja poljin melko mahdoton painaa pohjaan. Remontti tossa viimein edessä ja auto liikkuu taas syksyyn mennessä. Jibiiiiii!!! Vuoden on seisonut ja odotellut lähtöä..
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Jone kirjoitti:Täällä oli/on samaa vikaa. Diagnoosi 3 eri firman asentajien mukaan on se että astelma on ruostunut kytkinakselille eikä paineilmatehosteisuus riitä enää ja poljin melko mahdoton painaa pohjaan. Remontti tossa viimein edessä ja auto liikkuu taas syksyyn mennessä. Jibiiiiii!!! Vuoden on seisonut ja odotellut lähtöä..
Tämä auton pitkä seisottaminen tulee usein maksamaan enemmän kuin kuin vakutuksissa ja veroissa säästää. :(

Siksi en seisota autoa ja talven kun se seisoi ajoin pihalla auto lämpimäksi 1-2 kk välein :wink:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: Kytkin jumissa?

Viesti Kirjoittaja hirmu »

vaikka meneekinnyt vähän ohi aiheen niin,

muutamankin talvikuukauden seisominen voi saada todella pahaa jälkeä aikaan moottorissa, mutta myös muualla.

kattelin tuossa renkaita, niin aivan selvästi vieläkin on nähtävissä sellainen tasainen kohta, millä kohdalla auto on seisonut talvella. ja sitten hiljaisella vauhdilla rullatessa kuuluu selvä jymps-jymps, ja jonkin verran ketuttaa. eli olisiko tässä kohtaa viisasta, jos auton käyttää seisonta aikana kuumaksi, siirtää tai ajella edes-takas jonkin verran, ja jättää auto aina eri kohtaan seisomaan että renkaat pysyisi kuosissaan. ja minulla on nokian renkaat (ei pinnoitetut), eli painoa autossa on.

oon ajanut nyt vähintään neljänä päivänä viikossa kahden kuukauden ajan, eikä tuo "lommo"ole vieläkään hävinnyt, hävinneekö koskaan, minen tiedä. ei se ajamista haittaa, mutta joka kerta muistuttaa asiasta. ajamista varten nämä on tehty.
mb superstar -91, "oidibus"
Vastaa Viestiin