Sivu 1/1

Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 01:05
Kirjoittaja mooperi
Moron tietäväiset. :)

Meillä on otsikon mukainen keikkabussiksi laiteltu kulkine ja kysyisin huolestuneena seuraavaa.
Olen joutunut tuohon lähiaikoina lisäilemään pariinkin otteeseen vettä, kun valot mittaritaulussa ilmoittavat janosta. Kaiken kaikkiaan ehkä kymmenkunta litraa.

Vuotoja en ole bussista isompia löytänyt. Kun olin konetta käyttänyt sen verran, että sain sivuluukkujen keskuslukituksen auki, niin kurkkasin paisuntasäiliön korkin alle ja sieltä pullahti puolisen litraa ulos samantien. Koitin moottori käynnissä seurata veden pintaa korkin poissa ollessa ja vettä valui yli hiljakseen, mutta kuplia ei tullut.

Patterilinjaa on muuteltu, kun bussia rakenneltiin ja näin ollen ilmaakin voi vielä olla järjestelmässä, joka voisi kiukutella. :?

Kysymys yksinkertaisuudessaan on, että voiko millään kotikonstilla testata, että onko nyt bussista mennyt kannentiiviste vai mistä johtuu veden hukkuminen, vai onko se ihan normaalia, että välillä vettä hukkuu johonkin näinkin monta litraa. :shock:

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen.

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 09:36
Kirjoittaja only4pro
Meillä on täällä foorumilla asiantuntijoita, mutta joten ne vois auttaa kannattaa mainita tuo auto ja mikä moottori. Eli toi Carrus Delta Star on pelkkä kori, alla voi olla scania, volvo tai jokin muu myös. Eli onkohan esim Volvo B10M vai kenties Scania K113?

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 10:53
Kirjoittaja jeepster
Mistään mitään tietämättä, olen kokemuksesta havainnut että ilmaa järjestelmässä käyttäytyy juuri kyseisesti. Lämmetessään laajenee, ja aiheuttaa veden poistumisen paisuntasäiliöstä.

Patteriverkoston ilmaus on käsittääkseni enemmänkin hankala operaatio, joten muutostyön yhteydessä on mahdollisesti jäänyt ilmaa.
Eikös veden palaminen moottorissa pitäisi näkyä pakokaasun savusta? Kansivauriossa eli painetta jäähdytysjärjestelmässä ei kai vettä niinkään huku.

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 16:40
Kirjoittaja Lahti32
Viittaisi vahvasti ilmausongelmaan. Patteritöiden jälkeen saa kantaa vettä vaikka kuinka paljon, järjestelmässä sitä on 50-100 litraa autosta riippuen. Toinen vedensyöjä on auton kumiletku-metalliputki liitokset jotka kylmässä seistessään saattaa vuotaa vaikka liitos olisi tiukkakin. Talven aikana voi vettä tiputella kovalla pakkasella paljonkin, meidän Volvo tiputtaa kuutisen litraa allensa talven aikana vaikkei kesällä vuoda yhtään mistään. Yhdellä harrastajalla bussi valutti kaikki vedet talven aikana. Keväällä summerit soi

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 18:36
Kirjoittaja mooperi
only4pro kirjoitti:Meillä on täällä foorumilla asiantuntijoita, mutta joten ne vois auttaa kannattaa mainita tuo auto ja mikä moottori. Eli toi Carrus Delta Star on pelkkä kori, alla voi olla scania, volvo tai jokin muu myös. Eli onkohan esim Volvo B10M vai kenties Scania K113?
Sorry :oops:
Olet aivan oikeassa. Ei pitäisi enää puolen yön jälkeen kirjoitella :?

Siis auto on Volvo B10M 65 -91 ajettu 735.000 km
Patterilinjan muutostyöt on tehty jo puolitoista vuotta sitten, mutta auto on pääosin seissyt
viime kesästä. Olen tuolla aina välillä lenkin heittänyt, jotta pysyisi toimintakuntoisena ja kävin sen katsastamassakin juuri kuukausi sitten.

Tuota ilmaongelmaa on itsekin epäilty ja tulevana viikonloppuna ajattelin auton lämpimäksi ajaa ja seurailla vesitilannetta, sekä lämpömittaria tarkalla silmällä.

Auto on seissyt aina välillä lämpimässä tallissakin, mutta lattialle ei ole ilmestynyt mitään ylimääräistä. Autossa on pakokaasunpuhdistusjärjestelmä, joka tuottaa putken päästä lähinnä vesihöyryä, jos sitäkään. Auto on ollut Ruotsissa koulubussina ja siksi ilmeisesti kallis puhdistusjärjestelmä on tuonut lisää työvuosia.

Jos jollain on vinkkejä mitä kannattaa tutkia vikaetsinnässä, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Sivustojanne olen lukenut jo kauan, mutta rekisteröitynyt vasta nyt.
Mielenkiintoisia ja valaisevia keskusteluja.

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 22:02
Kirjoittaja motoku
jos "kansipahvivika" ilmeinen, tarkista vielä vesipumppu, ennenkuin revit kansia auki. harva vesipumpun akseli aiheuttaa samantyyppiset oireet kuin kypsä kansipahvi. oikeastaan ainut ero on siinä, että vesipumpun akselilta ei tule ilmaa "aina vaan lisää" pitemmällä matkalla, vaan se nappaa ilmat jäähtyessään. lämmetessään koneessa ilma työntää nestettä korkista ulos ja taas jäähtyessään ottaa uutta ilmaa systeemiin. sen voi taas ehkäistä löysäämällä syylärin korkin sammuttamisen jälkeen, jolloin alipainetta ei muodostu.
bussi on aika herkästi myös sen verran nenällään, että syylärin korkki onkin nestepinnan alapuolella..

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 22:12
Kirjoittaja Reddewil
Itsellä b58 volvo, mutta likipitäen sama kuin teidän. Talven kolkutellessa ovelle laskin 10l pois vettä ja saman verran raakaa glykolia tilalle, nyt kun webaston kiertovesipumpun laittaa päälle niin noin 5sek lorisee niin kivasti että.
Ilmaa en ole saanut ulos, minne lie jemmautuu mutta kaikki patterit ja kennot kuumenee kyllä, moottorillakin on vettä joten ei syytä huoleen. Käynnissä ollessa ei itsellä ainakaan kärsi paisarin korkkia mennä aukomaan kun oksentaa vettä käsille, onhan se patterilinja melko paljon paisaria ylempänä.
En tiedä onko ainoa ilmaussyteemi se pönikkä patterilinjan alussa akkukotelossa josta letku menee paisariin. Patterista koitin kerran ilmata "kylmänä", mutta sehän vaan imi ilmaa sisäänsä, lämpimänä olen saanut patterista ilmoja ja vettäkin ulos. Vessan ja keskioven patterin mutkat korin alaosassa tuottavat omat kikkansa ja eikä tuo makuutilan "lattialämmitys" ainakaan helpota urakkaa.
Vettä vaan aina lisäät sitä mukaan kun paisariin mahtuu. Kai se pitäs ripustaa puuhun pystyyn ja syyläristä ilmata jos kaikki ilmat haluis pois :lol:

edit:Niin ja tervetuloa foorumille!

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 22 Huhti 2009 23:23
Kirjoittaja mooperi
Kiitokset vastauksista ja tervetulo toivotuksista, mukavahan se on, että on muitakin alan harrastajia, joiden kanssa jakaa kokemuksia. Auto ei ole minun, mutta minut on valittu "talkkariksi" olosuhteiden pakosta. Auto on myynnissä, mutta siihen asti saa toimia veteraaniurheilijoiden kulkimena, kunnes joku tämän "humppakuution" ostaa.

Itsekin ajattelin, että saattaa olla "ilmavaivainen" vain, mutta kun varautuu pahimpaan, niin kaikki tuleva on plussaa :P

Täytyy siis aloittaa poissulkemalla mahdollisuuksia. Vettähän meillä kyllä riittää kahden ison järven välissä. :D

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 23 Huhti 2009 00:12
Kirjoittaja VANHOOL
Onko minkälaisessa kunnossa paisuntasäiliön korkki. Oli yhdessä volvossa samanlaiset ongelmat, varsinkin jos vebastoa käytti niin yli tuli ja joka viikko meni 15litraa, kun uusi paisuntasäiliön korkki laitettiin niin ei sen koommin vettä tarvinnut lisäillä. Luulis että jos kansipahvi vuotaa niin eikö sieltä pitäs tulla ilmakupliakin?

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 23 Huhti 2009 20:05
Kirjoittaja mooperi
VANHOOL kirjoitti:Onko minkälaisessa kunnossa paisuntasäiliön korkki. Oli yhdessä volvossa samanlaiset ongelmat, varsinkin jos vebastoa käytti niin yli tuli ja joka viikko meni 15litraa, kun uusi paisuntasäiliön korkki laitettiin niin ei sen koommin vettä tarvinnut lisäillä. Luulis että jos kansipahvi vuotaa niin eikö sieltä pitäs tulla ilmakupliakin?
Hyvä huomio !
Korkista on ainakin se muovipinnoite rikki ja ajattelin sellaisen uuden hommatakin, kun itselläkin
kävi pirut mielessä :evil: ... tosin korkki muuten vaikuttaa ehjältä. No onpahan sekin sitten pois laskuista, kun uuden laittaa. :)

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 26 Huhti 2009 12:18
Kirjoittaja Puu Tiainen
motoku kirjoitti:jos "kansipahvivika" ilmeinen, tarkista vielä vesipumppu, ennenkuin revit kansia auki. harva vesipumpun akseli aiheuttaa samantyyppiset oireet kuin kypsä kansipahvi. oikeastaan ainut ero on siinä, että vesipumpun akselilta ei tule ilmaa "aina vaan lisää" pitemmällä matkalla, vaan se nappaa ilmat jäähtyessään. lämmetessään koneessa ilma työntää nestettä korkista ulos ja taas jäähtyessään ottaa uutta ilmaa systeemiin. sen voi taas ehkäistä löysäämällä syylärin korkin sammuttamisen jälkeen, jolloin alipainetta ei muodostu.
bussi on aika herkästi myös sen verran nenällään, että syylärin korkki onkin nestepinnan alapuolella..
Hmm. Jäin pohtimaan tätä hieman, kuulostaa teoriassa jopa mahdolliselta. Käytännössä en kuitenkaan koskaan ole törmännyt vastaavaan ilmiöön.
Volvon vesipumppuviat ilmenevät poikkeuksetta ulospäin vuotona. Vaikka vesipumppu imaisisikin ilmaa, se on niin pieni määrä joka ei vaikuta nestekiertoon.
Nestepiiriin muodostuu aina jonkinverran ilmaa joka ei haittaa toimintaa, se poistuu paisuntasäiliöön ja sieltä painekorkin kautta pihalle.
Minäkin veikkaisin, että nestepiiriin on vaan jäänyt ilmalukkoja, kyllä ne sieltä pikkuhiljaa poistuu.

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 26 Huhti 2009 21:49
Kirjoittaja mooperi
Heitin lenkin tuossa päivällä ja kun piti paisuntasäiliön korkki ottaa pois ja testata tuleeko ilmaa kaasutellessa, niin painetta olikin sen verran, että tuli nesteet käsille, joten aloitan hommaamalla uuden korkin, koska tämä ei ilmeisesti toimi oikealla tavalla. Lämpömittari kertoi kyllä lämpöjen olevan normaalin.
Eli jatkan poissulkemalla näitä vikoja. :) Termostaatti, vesipumppu, kansipahvi .. ehkä vain ilmavaivoja :?:

Palaan taas asiaan, kun saan muilta harrasteilta aikaa palata bussin kimppuun, mikäli joku ei ole ostanut autoa ennen sitä.

On meinaan myynnissä joutilaana, mutta ei ole halpa, kun on hyvä. 8)

http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=701396

Re: Carrus Delta Star 301 -91 Kansipahviko ?

Lähetetty: 03 Touko 2009 23:15
Kirjoittaja mooperi
Noniin ..

Kun oikein maalaa piruja seinille :twisted: , niin ei tule muuta kuin iloisia yllätyksiä :D

Paisuntasäiliön korkin kun vaihdoin uuteen, niin ei kerää enää paineita ja kaikki tuntui muutenkin normaalilta ajellessani tänään n. 100 km lenkin.

Kiitokset keskusteluun osallistujille ohjeistuksistanne.
Jään toistaiseksi taas kuunteluoppilaaksi tälle hyvälle palstalle. :)