Kaasulämmitin

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
tabu65
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Elo 2008 15:23
Truck: scania vanhool
Location: hämeenlinna

Kaasulämmitin

Viesti Kirjoittaja tabu65 »

Onko kenelläkään kokemusta/vinkkejä asuntovaunun kaasulämmittimen asennuksesta linjaautoon.
Tällainen olis tarkoitus itelle laittaa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kaasulämmitin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minulla on Liesi, Thrumatic kuumavesiboileri ja ilmalämmitin. Lisäksi Electrolux kaasujääkaappi

Asensin ne itse, mutta kun se on luvanvaraista työtä ja hyväksyntään tarvitaan valtuutetun kaasuasennusliikkeen tekemä asennuskuva ja koeponnistus pöytäkirja. Ostin kaikki asennukseen tarvittavan materiaalin ja kaasulaitteet valtuutetulta asennusliikkeeltä samalla sopien että neuvovat ja kirjottavat tarvittavat paperit. Käytin vuonna 2000 Wihlton nimistä liikettä Espoossa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kaasulämmitin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Haku toiminnolla löytyi jotain juttua. Pitäs itekki aloitella tuossa helmikuun aikana pannun asennusta.

viewtopic.php?f=3&t=1600&hilit=primus
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kaasulämmitin

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

On kokemusta "pystyaldesta" ja Primuksesta. Alden pannun käyttäjälle jää enemmän säätöhommää lämmön tasaisena pitämisessä, Primus automaattisempi siinä suhteessa. Samat tehot molemmissa. Primus tarvii oman 50 mbarin paineensäätimen ja oman pannutilan asuntotilan ulkopuolelle, Alde taas saa olla sisätiloissa koska kaasupaine on 30 mbar. Molemmissa omat hyvät ja huonot puolet, Primus tällä hetkellä meidän bussia lämmittää...
3 kW ilma lämmitin Trumatic oli ex-autossa, kyllä se kesälämmittimenä menee mutta teho ei oikein riitä alle 5 asteen öinä, kyllä peittoa joutuu vetämään korville. Lämmitetty ilma nopeasti jäähtyy jos sitä siirtää putkistoa pitkin. Siksi laitoin lisäksi Alden siihen. Trumatic on myös aika manuaalivehje, vaatii säätämisiä... Tuo lämmön tasainen jakautuminen on erittäin tärkeä pointti asumisessa. Ääni Primukselle!
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kaasulämmitin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

PekuMAN66 kirjoitti:On kokemusta "pystyaldesta" ja Primuksesta. Alden pannun käyttäjälle jää enemmän säätöhommää lämmön tasaisena pitämisessä, Primus automaattisempi siinä suhteessa. Samat tehot molemmissa. Primus tarvii oman 50 mbarin paineensäätimen ja oman pannutilan asuntotilan ulkopuolelle, Alde taas saa olla sisätiloissa koska kaasupaine on 30 mbar. Molemmissa omat hyvät ja huonot puolet, Primus tällä hetkellä meidän bussia lämmittää...
3 kW ilma lämmitin Trumatic oli ex-autossa, kyllä se kesälämmittimenä menee mutta teho ei oikein riitä alle 5 asteen öinä, kyllä peittoa joutuu vetämään korville. Lämmitetty ilma nopeasti jäähtyy jos sitä siirtää putkistoa pitkin. Siksi laitoin lisäksi Alden siihen. Trumatic on myös aika manuaalivehje, vaatii säätämisiä... Tuo lämmön tasainen jakautuminen on erittäin tärkeä pointti asumisessa. Ääni Primukselle!
50 mb laitteita ei saa EU alueella enään uusasentaa mihikään kuluttajan käyttöön, ei edes Saksassa.
Minulla on tuo Trumtic 2400 termostaattiohjauksella, tasaisena se pitää lämmön niin pitkälle kuin teho riittää. 19 astetta korkeampi lämpötilan saavutan Ajokki 7000 korissa kuin ulkona.

PS! 11kg kaasupullo sisältää 135 kWh energiaa, Jos Trumatic 2400 2,4kW jauhaa täydellä teholla jatkuvasti on pullo tyhjä 2,34 päivän kuluttua :!:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kaasulämmitin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pikkukorjaus Primus on 500mb-laite ja se tulee asentaa ulkotiloihin. Sisälle ei saa lain mukaan EU:ssa laittaa kuin 30mb-koneita ja niissä pitää olla liekinvarmistuslaite.

Vanhoja Primuksia saa asentaa edelleen - asennus on luvanvaraista toimintaa. Maalaisjärjellä kun asentaa oikeilla palikoilla ja jättää liitostenteon ammattilaisille, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Ammattiasentaja tarkistaa asennukset ja laitteiston tiiveyden ja koeponnistaa systeemin ja kirjoittaa siitä todistuksen.

Minun kohdallani katsastusinssit eivät ole koskaan kaasulaitteista todistuksia kyselleet - muutoskatsastus voi tietenkin olla eri tapaus. Verkkosähköistä ja kaasuista pitäisi olla todistukset ja dokumentit, ainakin matkailuajoneuvoissa.

Oma suosikkini on pysty-Alde - menee pikkuasennuksella tupaan kuin tupaan - reikä lattiaan ja reikä kattoon ja röörit patterikiertoon ja 12v piuhat kiinni.

Varaosien kannalta Primus on hyvä valinta - kaikkia osia löytyy purkaamoilta ja alan harrastajilta ( googlettakaa mjo33400 - tuo "velho" saa hengen pannuun kuin pannuun. )
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kaasulämmitin

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Kiitos Rosvolinnalle pilkkuvirhe korjauksesta... Hyvä on puhua oikeilla arvoilla asioista.
Sisälämpötilan "humpaamista" voi esiintyä sitä enemmän mitä enemmän on tehoa käytössä. Jos auto on lisäeristetty niin sitten lämmitys voi olla helpompi saada tasaiseksi ja toimivaksi. Omissa busseissa ei ole ollut lisäeristystä ja ne on ajateltu kolmen vuodenajan käyttöön varustukseltaan.
Vastaa Viestiin