Sivu 1/1
Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 19 Tammi 2009 08:40
Kirjoittaja PekuMAN66
Takapyörän laakeri pitäisi kiristää, mitenkähän tapahtuu, onnistuuko kotioloissa? Eli auto Volvo B10M, -85

Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 20 Tammi 2009 17:45
Kirjoittaja Puu Tiainen
Helppo nakki, jos löytyy iso hylsy. Olikohan se 105mm.
Ennenvanhaan ne kyllä säädettiin ilman työkalujakin, vasaralla ja tuurnalla.
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 21 Tammi 2009 10:24
Kirjoittaja PekuMAN66
Olisiko paikasta räjäytyskuvaa, olis mukava tietää rakenteet. Uloimmat pultit pois(vetoakselin päätylaippa?), akseli pois edestä, sit pääsee säätämään? Vetoakselin kai kestää ottaa pois, mikään ei purkaannu vetopyörästössä? Ei ole tarvinnut tuota kohtaa säätää, vaikka kohta 10v on busseja ollut... Pitääkö jättää jonkinlainen pieni välys vai välyksettömäksi?
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 21 Tammi 2009 17:13
Kirjoittaja Puu Tiainen
Valmistaja antaa laakerivälyksen 0,04-0,12mm eli aikas paljon siellä saa välystä olla.
Vetoakselin mutterit irti ja muttereiden alla olevat kartioprikat myöskin ( istuu tiukassa) sitten vetoakseli irti. Lukitusmutterin lukkolevyn haitta pois tieltä, lukkomutteri auki ja sisempää mutteria hieman kiinnipäin.
Lukkolevy ja lukkomutteri paikoilleen ja kiristys noin 30-40 kiloo, lukitus lukkolevyllä. Näin yksinkertaisimmillaan hommeli, mutta sieltä saattaa löytyä yllätyksiä.
Muista hellittää käsijarru, jos säädät pyörät ja rumpu paikoillaan.
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 23 Tammi 2009 11:44
Kirjoittaja PekuMAN66
Kiitoksia paljon tiedoista ja kuvista, nämä palvelee varmaan monia muitakin... jarrujen laiton aikana käytinkin tuon suojapeltin irti ja puhdistin ylimääräiset vaseliinit sieltä pois jottei ne päädy jarruihin. Satuin ottamaan just siitä kohtaa kuvan v.-06 kun paikat oli putsattu.
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 23 Tammi 2009 19:33
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kannattaa huomioida vielä, että lukitusmutterin kiristys muuttaa välystä noin 0,1mm. Eli välys tarkistetaan lukkomutteri kiristettynä.
Lisäksi jos autossa on lukkoperä saattaa kannattaa laittaa lukko päälle oikeaa vetoakselia irroitettaessa. Siinä on pieni mahdollisuus, että lukko luiskahtaa hieman sivuun, eikä vetoakselia saa takaisin ilman kikkailuja.
Itse en ole koskaan lukkoa kytkenyt, eikä ongelmia ole ollut, mutta vanhat ukot on kertonu joskus olleen ongelmia.
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 28 Tammi 2009 16:59
Kirjoittaja PekuMAN66
Oliko vetoakselin kirirstyksellä tarkkaa momenttia ja kiristysjärjestystä, riittääkö "ähkäsymomentti"
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 01 Helmi 2009 18:05
Kirjoittaja Puu Tiainen
Onhan siinä momenttikin. Uudemmissa laitteissa on 14mm pinnapultit ja 110nm. Olikohan sulla 12mm pinnat? Sitten varmaan jotain 80nm luokkaa. Mutta ähkäsymomentti on ihan jees, ei tuo niin tarkka paikka ole.
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Lähetetty: 06 Huhti 2009 17:28
Kirjoittaja PekuMAN66
No niin nyt on laakeri säädetty. Oliki tosi väljällä jo. Hyvällä Puu Tiaisen opastuksella helppo homma, kiitoksia vaan. Lukkomutterin avaus tehtiin sillai "entivanhaseen tyyliin". Kulmahiomakoneella sopiva kolo mutterin reunaan, tukeva tamppi ja 5 kg leka. Velipoika oli kaverina, joka on tottunut metsäkoneiden kanssa availemaan isoja paikkoja, niin homma sujui nätisti. 105 mm hylsyllä avaus on siistimpi, eikä hiontapölyjä pääse laakeriin. Siinä olikin laakereiden voitelunippa poikki, kauanko lienee ollutkaan? Olisiko väljentyminen johtunut siitä? Pitää tarkistaa toisenki puolen säätö kun nostan seuraavan kerran sen puolen ylös.