Sivu 1/1

Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 21:49
Kirjoittaja hiflair
kysytäänpä täältäkin mitkä lehdet poistetaan kuorma-automallin takapakoista muutettaessa auto pakettiautoksi?
Hommaan joudun isompien takapyörien johdosta, kulkuasento alkaa olla turhan pysty. Isot pyörät laitetaan välityksen harventamiseksi..kun ei matkaperiä tunnu enää löytyvän ja näinkin pääsee aika lähelle sopivia matka kierroksia! tarkoitus ei ole muutoskatsastaa pakuksi!

Onkohan muuten naftatankille jotain rajoituksia?.. Valmisteilla on 160L lekkeri vanhan tilalle, jotenki itsestäki kuulostaa reippaan kokoiselle :lol:

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 22:15
Kirjoittaja Pilotti
hiflair kirjoitti:kysytäänpä täältäkin mitkä lehdet poistetaan kuorma-automallin takapakoista muutettaessa auto pakettiautoksi?
Hommaan joudun isompien takapyörien johdosta, kulkuasento alkaa olla turhan pysty. Isot pyörät laitetaan välityksen harventamiseksi..kun ei matkaperiä tunnu enää löytyvän ja näinkin pääsee aika lähelle sopivia matka kierroksia! tarkoitus ei ole muutoskatsastaa pakuksi!

Onkohan muuten naftatankille jotain rajoituksia?.. Valmisteilla on 160L lekkeri vanhan tilalle, jotenki itsestäki kuulostaa reippaan kokoiselle :lol:
No jos ei kantavuus tule vastaan (eikä varmaan tulekaan jos auto säilyy kuorma-autona) niin taitaa nuo nykyiset VAK-säännöt, vaarallisten aineiden määrärajoitukset, rajata tankin koon olisiko vaan 500-600 litraan? Mulla on yli 700 litraa lisätankin kanssa, mutta eipä ole katsastuksessa vielä huomautettu. Ennen vanhaan kun oli pikkufirmoja, jotka ajoivat paljon ent. Neuvostoliittoon,(Viipuri, Leningrad) oli joillakin autoissa jopa tuhannen litran tankkeja ainakin hujujen mukaan. Voi ajella arkipäivät Suomessa ja käydä viikonloppukeikalla tankkaamassa rajan takana. Keikan sai myytyä halvalla kun nafta oli silloin todella halpaa ja sitä sai ostettua "vaihtokaupalla". C-kasetit, pornolehdet- ja elokuvat ym. hankalasti siellä saatava kama tuotti tosi halvalla tankillisen naftaa kaupungin varikolta, heh. Krhmm... siis kuulemma, itsellähän ei tietenkään ole kuin toisen käden tietoja :)

PS. Tuossa käväisin tsekkaamassa noitä LVM:n sivuilla määriä, niin jos oikein tulkitsin saa ajoneuvon oma pa.säiliö olla 1500 litrainen.

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 12:49
Kirjoittaja hiflair
Kiitoksia perinpohjaisesta tankki selvityksestä..sitä asiaa ei tartte murehtia ainakaan :) kumma ettei säiliö-autosta oo tehty matkailu peliä tohon Venäjän "matkailuun" :lol:

Kaippa tempaisen toiseksi alimmaisen kuormajousen aluksi pois, jos ei piisaa, nii sitte seuraava lehti veks. Onneks tos on vakaajat edes ja takana estää vähä keinumista ja uudet iskarit... toivotaan parasta...

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 14:47
Kirjoittaja only4pro
Finlexin mukaan löytyy tällainen teksti:

Koodi: Valitse kaikki

2. Jos polttoainesäiliön tilavuus on suurempi kuin 800 litraa, säiliöön on sovellettava, mitä vaarallisten aineiden kuljettamiseen tarkoitetuista säiliöistä säädetään.
En tosin löytänyt mitään tuosta VAK jutusta enemmän...

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 17:04
Kirjoittaja housetruck
Eikö helpompaa olisi hommata eteenkin samankokoiset renkaat kuin taakse niin ei olisi liian pystyssä. Kovin isoja renkaita sinne ei saa muutenkaan, ottavat sivusuunnassakin jo sitten kiinni toisiinsa ja runkoon. Alkuperäinen rengaskoko on 6,50X 16c. 7X16 tai 7,50X16 sinne vielä sopii mutta millisarjan renkaat jotka ois näin korkeat ovat jo liian leveätkin. Meillä on alla aina olleet 6.50 kokoiset renkaat joita rengas-onlinesta saa halvalla. Perä on tiheä ja silti matkaa taitetaan vuosittain about 20 tuhatta kilometriä. Tuokin on vähän asennekysymys tuo perän tiheys. Ajaa kun ei kuitenkaan saa kuin 80 km/h. Tiheellä perällä ja alkuperäiskokoisilla kumeilla talla pohjassa kulkee 95, eli ihan riittävästi sakon saamiseen. Jouset rentoutuu ajan myötä ilman lehtien poistoakin. Meillä olivat jo liiankin rentoutuneet ja piti Vallilan takomossa teettää uudet pari vuotta sitten. Uudet pakat on vielä vahvistetut versiot entisiin verrattuna. Kokeilehan ensin rengastuksella niin säästyt pakkojen kanssa painimiselta. Hyvää uutta vuotta ja intoa harrastukseen!

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 17:20
Kirjoittaja Pilotti
only4pro kirjoitti:Finlexin mukaan löytyy tällainen teksti:

Koodi: Valitse kaikki

2. Jos polttoainesäiliön tilavuus on suurempi kuin 800 litraa, säiliöön on sovellettava, mitä vaarallisten aineiden kuljettamiseen tarkoitetuista säiliöistä säädetään.
En tosin löytänyt mitään tuosta VAK jutusta enemmän...
On nuo omat atk-kyvyt niin huonot, etten osaa linkittää tarkoittamaani sivua. Mutta itse sen löysin googlettamalla VAK-haku, sitten sieltä Vapautukset ja rajoitetut määrät>muut vapautukset>polttoainenesteiden kuljetus kohta 1.1.3.3a. Tuossa puhutaan ajoneuvoyksikön max. pa määräksi kiinteästi asennetussa säiliössä 1500l. Eli muuttunee säiliön vaatimustaso tuon 800l:n jälkeen vaativammaksi rakenteen ja suojauksen suhteen ja tällöin voisi olla tuo 1500l max. määrä??? Kö? No taitaa olla turhaa keskustelua, kun eipä taida meillä juurikaan olla tarvetta ainakaan yli 800l:n tankille.

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 18:32
Kirjoittaja hiflair
Olis täytyny het aluks mainita, että mulla ei ole paripyöriä, siten ei tila ongelmaa ole. Tällä hetkellä halkaisija 780mm..rengaskoko 17,5 ja tais olla 225 levee. 845mm rengas olis tiedossa ja sillä saadaan jo saundi mukavaksi ja kone lähelle vääntöaluetta 80km/h, kun nyt ajaa "lappulattias" mäkeen niin mittari putoo 70km/h nopeasti ja siinä alkaa paras vääntö, näin perstuntumalla.. Onhan tää varmaan vähä turhaa viilausta! :roll:

Perään pitäis kans löytää kartaanin sisäänmeno stefa.. olisko hyviä ehdotuksia ostopaikasta. en ole kyllä ehtiny itte kysellä ollenkaa vielä? :P aika jurinaa itse peräkin jo pitää,muttei hajoavalta vielä vaikuta... onhan tolla toki jo ajettu pual miljoonaa. Ei vaan tietoa kauanko ajettu vajaalla öljyllä stefasta johtuen, Itte ajanu vasta 6000km autolla.

Saksasta/ muualta hyviä nettikauppoja jos on tiedos mesen osille niin olisin kiitollinen :)

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 19:05
Kirjoittaja housetruck
Osia saat KL-varaosista tai raskone oy.n kautta. Katso valmiiksi runkonumero ohjaamon seinässä olevasta lätkästä. Sen perusteella saa mitä tarvii. KL-varaosat on edullisempi kuin raskone. Nettikauppa ei suomesta onnistu mutta puhelimella löytyy noista paikoista. Jos ei mitä ole ollut hyllyssä ovat tilanneet. Jos saksan kieli olisi paremmin muistissa kuin mitä enää itellä on, löytyisi varmasti halvin versio hommata osaa suoraan saksasta. Meillä on vuosien mittaan sepästetty puskureiden väliltä pian kaikki mahdollinen ja osat on enimmäkseen tulleet KL.n kautta.

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 19:09
Kirjoittaja jeepster
matkailukäytössä kantavuudella ole vissiin paljoa merkitystä, jos ei sit katsuri osaa puuttua tilanteeseen, mut oikeenpi tapa madallukseen lienis jousien takominen suoremmaks.

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 09 Tammi 2009 02:06
Kirjoittaja pekopee.fi
Voissentään...olisin ikionnellinen, kun saisi mesen perää viistoistakaansenttiä ylöspäin, ettei tasasella tarviis puskee "ylämäkeen". Mersun "oikea" asento on "pylly" pystyssä.

Laita myös eteen 17.5 pyörät, niin ei tarvii kahta erilaista vararengasta raahata mukana. Ohjauskin kevenee samalla. Katsastusmiehen kanssa joudut kyllä "neuvottelemaan" ennenkun kirjaan saat vaihtoehtoisen vanne/rengaskoon "luvalliseksi". Toivottavasti ei oo "pilkunviilaaja" tyyppi.

Yks vaihtoehto on, että teet "vanhat escortit" eli käännät yhden, tai pari lehteä pakasta "nurinpäin" yleensä kolmas ja neljäs lehti lukien "norrasta" = siitä lehdestä, joka kiinnittyy jousikorvaan. Kantavuus säilyy, ja saat herkkyyttä pakkaan samalla. Kokeile kääntää kolmas lehti ensin ja jos ei riitä, niin käy sitten neljännen lehden kimppuun. Muista! U- pultit täytyy uusia toimenpiteen aikana, vaikka vanhat näyttäs miten hyviltä jos niissä on vähänkin ruostetta, tai muuta syöpymää...

Jos liikut joskus Hesan suunnalla, niin otappa yhteyttä ...Punkan Jousitakomoon.... sijaitseepi Pitäjänmäessä. Liikkeellä on nettisivutkin, jotka löytyy nimellä... Liikkeestä saapi taatusti oikeanlaista palvelua, myöskin neuvotaan, jos tietoa tarvitset.

Harvempi meistä on "itkun partaalla" perän "liian" korkeallaolosta, aina tahtoo olla se, että "kontti" laahaa maata. :x

"Ilmojen halki käy lentäjän tie vaikka p.... maata kraapiis" :lol:

Tankin mitoituksesta sitten vähän. Kukaan ei kiellä sinua mitoittamasta polttoainetankkia esim. senverran vetäväksi, että selvität sillä n. 1000 - 1500km, jos alustasta löytyy tilaa... Mieluiten yksi... tankki, mulla on kaksi tankkia 406 mesessä ja niistä on oma onkelmansa. Tankkauksessa hidas ja tyhjähköissä tankeissa löpö helposti karkaa "väärälle" puolelle ja kone haukkaa tyhjää tankit, kun mulla ovat eripuolilla autoa..

Hyvää kuluvaa vuotta sinulle ja kaikille lukijoille. :mrgreen:

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 01 Maalis 2009 22:10
Kirjoittaja hiflair
Kiitoksia vastauksista! Taidetaan kääntää lehti tai pari pakoista ja tankki tuli 160 litrainen mese liikkuu sillä mukavasti reilut 1000km :P

Re: Mb 508 takapakkojen lehtien poisto?

Lähetetty: 04 Maalis 2009 11:38
Kirjoittaja pl606
kun sisu bussissa alkoi takapakat olemaan finaalissa oli jo väärään suuntaan mutkalla
uudelleen takomista mietittiin mutta molemmissa oli jo lehtiä poikki ja ohentuneet hankauskohdista
pakkoja oli kyllä tarjolla mutta kalleimmat oli pajakulmassa 2000€ kpl
lopulta karjaan tehtaalta itse haettuna tonnin pari
u-pultit oli kanssa aika hinakkaita ja varsinkin jousen päihin silmukkaan tulevat pultti/akselit

ensin yritettiin itse pillillä lämmittää ja pulttikonella avata mutta vaikka oli meidän mittakaavassa kunnon vehkeet niin jäi itse tekeminen yritykseksi :lol:

en pajan nimeä muista mutta äänekoskella on raskaan kaluston paja (autopurkaamoa vastapäätä) siellä saimme hyvän palvelun ja hintakin oli harrastaja ystävällinen


econoline vanissani on alunperinkin kaksi n80L tankkia vaihtoreleellä
sisu bussissa 200L

muistelen kuulleeni että normi tankki saisi olla 600L
kaverin bussissa niitä on kaksi
toisen kaverini rekan veturissa on kaksi 800L mutta ne on jo jotain alumiiniltä näyttäviä turva tankkeja