Sivu 1/2

Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 04 Marras 2008 22:25
Kirjoittaja Reddewil
No nyt on autoa käytetty taas lämpimäksi asti jotta webaston säiliö täyttyi. Harmihan tuo on kun webaston syötyä välisäiliö tyhjäksi, joutuu kylmiltään laittamaan pyörimään, 2c lämmintä täällä ja nätistihhän tuo starttasi. Ei tässä oo hehkua?? Valot ei ainakaan himmene kun virran kääntää päälle, saati mitään merkkivaloa tjms.
Onko kukaan laittanu webastolle omaa säiliötä, ajattelin että 30L lekkerin jos laittaisi nyt talveksi, niin voisi webastoa laulatella vaikka polttoöljyllä kun sisällä touhuaa?
Estääkö tuo mötikkä tuolla takaisinvirtauksen, kun mitään muuta estettä ei kerran ole?
Kuva
Mutta asiaan, kun sitä riittää. alla pari kuvaa, imusarjasta lähtevä paineputki (no1) on mikä, en kerinnyt katsomaan mutta olisiko "dieselpumpun ahtorikastus"?
Toinen putki on ovien ja keskuslukon ilmoihin liittyvä (no2), tuntuu vuotavan liitoksesta ja lähes puhki tuosta missä no1 on hinkannut itsensä puhki. Molemmat syytä ehjätä. Eikö tuohon no2 letkumalliin käy tavallinen hydrauliletku?
Kuva
Kuva

Loppukevennykseksi kuva mittaristosta, toivottavasti on huoltomies osannut paremmin huoltaa kuin kirjoittaa =)
Kuva

Melkosia pelejä tuolla teillä liikkuu, tässäkin on katsastus voimassa 8) Mutta kaikki vastaavat paikat suojataan niin ettei hinkkaa putket puhki.

Niin öljynpainemittari ois kiva jos pelaisi, eikä tuo jenkakellokaan ihan turha olisi. Vinkkejä mistä lähetään purkaa ongelmaa, öljynpaineanturi missä, jengat laturilta?

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 04 Marras 2008 23:05
Kirjoittaja only4pro
Toi jenkamittari saa signaalinsa anturasta, löytyy minun lisäämä kuva tässä aiheessa:

viewtopic.php?f=13&t=1726

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 04 Marras 2008 23:25
Kirjoittaja Reddewil
only4pro kirjoitti:Toi jenkamittari saa signaalinsa anturasta, löytyy minun lisäämä kuva tässä aiheessa:

viewtopic.php?f=13&t=1726
Ahaa, täytyypä maton alta katsoa löydänkö vastaavat vermeet tahi luukun. Mikä tuo kääpiökardaani on?
Pakkosyötön solenoidi, mitäs se tekee?
Niin, ei toimi sammutusnappi, nakse kuuluu (virta päällä), mutta siihen se vaikutus jää. Kuulema toimii kun on ajanut jonkin aikaa, ja toimi se kun auto tuotiin kotio, sen jälkeen olen sammuttanut jarrua vasten.

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 05 Marras 2008 09:48
Kirjoittaja only4pro
Varmaan Puu Tiainen osaa paremmin selittää, mutta se kylmäkäynnistys on niinku pakkosyöttö, eli kojelaudassa pitäisi olla sammutusnapin vieressä toinen nappi, sitä painetaan, kaasu pohjaan ja käynnistys.

Ja se akseli on jakopumpun akseli, katso siitä samasta edellisestä viestistä, Puu Tiaisen kuva.

Tässä näkyy se sammutussolenoidi:

Sammutussolenoidi toimii ilmalla ja sähköllä, eli nappi on sähköinen, menee tuonne moottorin viereen jossa on magneettiventiili, kun nappia painaa niin venttiilin pitäisi avautua ja toi solenoidi (joka oikeasti on kai pieni ilmasylinteri) pitäisi työntää tuota sammutusvipua. Siitä vivusta kannattaa laittaa vaijeria johonkin auton sivuun, jos ei jostain syystä saa autoa sammutettua muuten...

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 08 Marras 2008 15:11
Kirjoittaja Reddewil
Ok, kiitos kuvista!.
Eli sammumisen puuttuminen johtunee puutteellisesta ilmanpaineesta, kun se yksi putki vuotaa aika reippaasti, solenoidi pelaa kyllä.
Kylmäkäynnistyssolenoidille ei mene mitään johtoja ja kabiinissa ei ole nappiakaan? Toinen napa maihin (only4prolla vasen kuvassa) ja oikean puoleiseen +24V, kauankohan siihen laitetaan virtaa?
Kierroslukumittarin anturille päin menevät johdot on kovia kuin kivi, ja toinen on poikki. Ehjään ne ja testaan.
Missäköhän se öljynpaineen anturi on, lohkon kylessä olisi joku anturi tuossa päällä ja siitäkin piuhat poikki =)

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 09 Marras 2008 10:52
Kirjoittaja Puu Tiainen
Reddewil kirjoitti:Ok, kiitos kuvista!.
Eli sammumisen puuttuminen johtunee puutteellisesta ilmanpaineesta, kun se yksi putki vuotaa aika reippaasti, solenoidi pelaa kyllä.
Tuo imusarjasta lähtevä putki menee ruiskutuspumpun savutuksenestolaitteelle, laita se kuntoon niin saat volvoos lisää potkua ja savuttaminen vähenee. Se ei siis ole missään tekemisissä sammuttimen kanssa.
Reddewil kirjoitti: Kylmäkäynnistyssolenoidille ei mene mitään johtoja ja kabiinissa ei ole nappiakaan? Toinen napa maihin (only4prolla vasen kuvassa) ja oikean puoleiseen +24V, kauankohan siihen laitetaan virtaa?

Riittää, että painetaan nappia samalla, kun painetaan kaasu pohjaan.
Hehkulle on sitten oma vivästysrele, joka antaa vastukselle hetken aikaa virtaa.
Reddewil kirjoitti: Kierroslukumittarin anturille päin menevät johdot on kovia kuin kivi, ja toinen on poikki. Ehjään ne ja testaan.
Missäköhän se öljynpaineen anturi on, lohkon kylessä olisi joku anturi tuossa päällä ja siitäkin piuhat poikki =)
Öljykello löytyy ruiskutuspumpun takaa.

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 09 Marras 2008 23:15
Kirjoittaja Reddewil
Liitin pari johtoa, mutta ne olikin ilmeisesti lämpömittarin, kun jenkakello ei pelaa vieläkään.
Luulen että ilmavuoto (putkessa no2) estää sammumisen, kun ovien ilmalla kai se sammutin toimii. Ajattelin vain että alhaiset painet ei työnnä solenoidia tarpeeksi. Täytyisi jonkun olla painamassa nappia ja itse katsoa konehuoneessa.

Täytyy ehjätä tuo imusarjan putki, jos ei savuttais sit enää niin paljoa.
Eikös hehkutulpat ole suuttimien vieressä, tai pitäisi olla? Paksua johtoa tai virtakiskoa tulisi myös? En ole meinaa hehkuja löytänyt...

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 09 Marras 2008 23:35
Kirjoittaja Pilotti
Ei tuossa moottorissa mitään hehkutulppia ole, vaan imusarjassa oleva hehkuvastus joka lämmittää sisään imettävää ilmaa, niinkuin tuossa juuri PuuTiainen yritti selventää tuota kylmäkäynnistys toimintoa. PS. On se vaan Scania helppo tässä(kin) suhteessa, kunhan avaimesta kierrät niin käy...

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 09 Marras 2008 23:59
Kirjoittaja Reddewil
Pilotti kirjoitti:Ei tuossa moottorissa mitään hehkutulppia ole, vaan imusarjassa oleva hehkuvastus joka lämmittää sisään imettävää ilmaa, niinkuin tuossa juuri PuuTiainen yritti selventää tuota kylmäkäynnistys toimintoa. PS. On se vaan Scania helppo tässä(kin) suhteessa, kunhan avaimesta kierrät niin käy...
No niin, tulihan se sieltä, hehkuja ei siis ole. Tuo kylmäkäynnistyssolenoidi ja kaasupohjassa starttaus testataan huomenna.
Kyllä tämä on mulla lähteny aina avaimesta, vaikka kaikki hehkut jne. on ollut pois käytöstä... :evil:

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 10 Marras 2008 10:50
Kirjoittaja PekuMAN66
Aikanaan selvittelin B10M hehkutus/pakkosyöttö toimintoja niin ne toimiikin samalla napilla. Imusarja hehkutus menee ja jää päälle (valo palaa) joksiki aikaa kun painasee nappia ja pakkosyöttöä jos tarvii niin samaa nappia pitää painaa starttauksen aikana

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 10 Marras 2008 10:57
Kirjoittaja Lahti32
Sammuttimen sylinteri saattaa olla kulunut ja päästää ilmaa läpi liikaa kun kone on kylmä eikä sylinterin voima riitä työntämään sammuttimen vipua riittävän pohjaan. Sellaista vaivaa on mun autossa ollut aina mutta jo pikku ajon jälkeen lämpeneminen kai jotenkin laajentaa paikkoja ja sylinteri jaksaa pukata vivun pohjaan ja kone sammuu. Eipä tuo ole haitannut kun silloin kun autoa on pitänyt pihalla vähän siirtää ja heti sammuttaa.

Ohjekirjassa käsketään painaa startissa kaasu pohjaan ja painaa COLD START nappia. Ainakin mun Volvo ryntää heti kylmänä niin koville kierroksille että ei ole tarvetta enää lisää kaasua painaa :o Siinä kylmäkäynnistyssysteemissä on sellainen toiminto että se itse lisää kertaalleen kierroksia melko korkealle ja sitten löysää tyhjäkäynnille.

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 11 Marras 2008 12:36
Kirjoittaja Reddewil
Eilen vähän ruiskin konetta puhtaaksi painepesurilla ja en kyllä mitään virtapiuhoja imusarjasta löytänyt? Mistä läydän koneen tyyppikilven, kun kyseessä ei ole alustan alkuperäinen pata.
Ilmasylinterikin voi ja on varmasti väljä, mutta järkyttävä suhina ja laiskat ovet on merkkinä siitä isosta vuodosta. Kun ehjään sen niin viimeistään sitten selviää vaatiiko sylinteri korjausta vai riittääkö pelkkä ilma auton sammuttamiseen =)
En löydä cold start nappulaa edelleenkään.
Mutta jos se ei tee muuta kuin korottaa kierroksia, niin saman asian kai ajaa kaasun painaminen, paljonko tuollaista uskaltaa kierrättää kylmänä? Niin se rundikellokaan ei kyllä toimi...

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 11 Marras 2008 18:44
Kirjoittaja Pilotti
Tuo sun alusta taitaa olla alunperin niin vanha (sehän on uudelleenkoritettu?), ettei siinä ole vielä ollut coldstartnappulaa, eikä tuota hehkutussysteemiäkään. Pakkosyöttö siitä varmaankin löytyy, eli syöttöpumpussa on vipu/nappi jota painetaan ennen käynnistystä. Kun/jos lähtee sitten käymään, niin savua tulee kyllä kiitettävästi kunnes painaa kaasupoljinta jolloin ko. systeemi tipahtaa pois käytöstä. Jotenkin näin se taisi toimia, on vaan aikaa kun on itse tarvinnut tuommoista Volvoa kylmäkäynnistää...

quote="Reddewil"]Eilen vähän ruiskin konetta puhtaaksi painepesurilla ja en kyllä mitään virtapiuhoja imusarjasta löytänyt? Mistä läydän koneen tyyppikilven, kun kyseessä ei ole alustan alkuperäinen pata.
Ilmasylinterikin voi ja on varmasti väljä, mutta järkyttävä suhina ja laiskat ovet on merkkinä siitä isosta vuodosta. Kun ehjään sen niin viimeistään sitten selviää vaatiiko sylinteri korjausta vai riittääkö pelkkä ilma auton sammuttamiseen =)
En löydä cold start nappulaa edelleenkään.
Mutta jos se ei tee muuta kuin korottaa kierroksia, niin saman asian kai ajaa kaasun painaminen, paljonko tuollaista uskaltaa kierrättää kylmänä? Niin se rundikellokaan ei kyllä toimi...[/quote]

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 11 Marras 2008 19:52
Kirjoittaja only4pro
Mulla on vm74 ja minulla on cold start, tiedä sitten mitä se tekee???

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 11 Marras 2008 20:40
Kirjoittaja Pilotti
only4pro kirjoitti:Mulla on vm74 ja minulla on cold start, tiedä sitten mitä se tekee???
Joo nyt menee jo vielä enemmän arvailun puolelle, mutta eikös sullakin ole uudelleenkoritettu ja uudella kojelaudalla varustettu? Eli siihen on varmaan ympätty viimeisten B58:en/ekasarjan B10M:en kojelauta. Jos tsekkaat lähteekö tuosta katkaisijasta edes johtoja, ja kuinka pitkälle... En oikein usko, että -74 olisi ollut mitään sähköhärpäkkeitä käytössä moottorin polttoainepuolella. Sammutuskin on ollut varmaan alunperin vaijerivälitteinen. Sinänsä hyvä juttu, ei tule noita "sähkövikoja".

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 11 Marras 2008 20:48
Kirjoittaja Pilotti
Nyt kun lisää mietin, niin Espoon Autolla oli muistaakseni -74 mallinen B58, joka oli aivan ensimmäisiä tuolla kulmikkaalla kojelaudalla. Ajoin sillä aika paljonkin (mm. Italiaan asti), mutta siitä mielestäni puuttui tuo coldstart nappula. Se tuli vasta vuosikymmenen vaihteessa. Siis varauksella muistaakseni, eli, että, ehkä...Mutta sammutus tosiaan toimi jo napista painamalla.

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 11 Marras 2008 21:15
Kirjoittaja only4pro
Boschin mötikkä on pakkosyötön solenoidi.

Noin sanoi Puu Tiainen täällä

EDIT: katso siis toi minun kuva ylempänä...

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 11 Marras 2008 21:37
Kirjoittaja Pilotti
only4pro kirjoitti:Boschin mötikkä on pakkosyötön solenoidi.

Noin sanoi Puu Tiainen täällä

EDIT: katso siis toi minun kuva ylempänä...
Joo anteeksi, on se Volvo ollut jo tuohonkin aikaan fiksu, eli sulla tuo coldstart-nappula vaikuttaa vain tuohon pakkosyöttöön, ei siellä sitä imusarjan hehkua kai ole.Mutta tuon aikainen Scanian 11-litrainen kone ei tarvitse koskaan mitään ylimääräisiä kikkailuja. Avain virtalukkoon ja pieni kääntö niin avot jo käy. Kokeiltu aikanaan esim. Pallaksella 30 asteen pakkasessa vuorokauden seisonnan jälkeen. Täytyy tosin sanoa, että akuista ei sitten pitempään starttaukseen olisikaan ollut virtaa...

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 12 Marras 2008 01:33
Kirjoittaja Reddewil
Starttasin Cold Start -nappulan kanssa kaasu pohjassa (tein sammutusnapista sen kokeilun ajaksi). Ehkä se savutti vähemmän kun ilman nappulaa, muuta eroa en huomannut. Uudelleen on koritettu tämä -88, jolloin modernisoitu vastaamaan sen ajan volvoa, mistä tunnistan mikä mosa, sitä en tiedä. Etukardaania ei ole (2x sähköflekti) ja laturi on koneen päällä.

Ihme vittuilua Pilotilta?? :roll: Mutta ajattele Volvossa sähkösolenoidi polttoainepuolella ja sähköpneumaattinen sammutin, jopa sähkövalot jottei kynttilän valossa tarvii ajella!

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 12 Marras 2008 15:23
Kirjoittaja Pilotti
Reddewil kirjoitti:Starttasin Cold Start -nappulan kanssa kaasu pohjassa (tein sammutusnapista sen kokeilun ajaksi). Ehkä se savutti vähemmän kun ilman nappulaa, muuta eroa en huomannut. Uudelleen on koritettu tämä -88, jolloin modernisoitu vastaamaan sen ajan volvoa, mistä tunnistan mikä mosa, sitä en tiedä. Etukardaania ei ole (2x sähköflekti) ja laturi on koneen päällä.

Ihme vittuilua Pilotilta?? :roll: Mutta ajattele Volvossa sähkösolenoidi polttoainepuolella ja sähköpneumaattinen sammutin, jopa sähkövalot jottei kynttilän valossa tarvii ajella!
No ei pidä suuttua, Volvo on aina Volvo! Ja nuo sähkövalot ovat kyllä koritehtaan ansiota, eivät alustanvalmistajan... Tosin aikanaan Leylandin alustan mukana taisi tulla etuvaloumpiot. Eikös täällä jollakin ollut Leylandprojektikin käynnissä, näin asiasta toiseen sujuvasti siirtyen... :)

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 27 Touko 2009 08:23
Kirjoittaja Bussiton
Mitenkäs on sellainen juttu, kun tuolta kompuralta lähtee ilmaputki sinne pakosarjan luokse tekemään lenkin :wink: niin taitaa liittyä vaan ilman lämmitämiseen :roll: eli voikohan laittaa poikki ja tehdä sellaisen "lenkin" sen tilalle. On siis kyse tosta B58-alustasta. Sattuu meinaan vuotamaan tuo putki ja lupas tehdä tossa naapurifirmassa teräspunosletkun siihen :D Saattaa nopeuttaa ton jarrupaineen nousua :lol:

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 27 Touko 2009 13:04
Kirjoittaja Lahti32
Bussiton kirjoitti:Mitenkäs on sellainen juttu, kun tuolta kompuralta lähtee ilmaputki sinne pakosarjan luokse tekemään lenkin :wink: niin taitaa liittyä vaan ilman lämmitämiseen :roll: eli voikohan laittaa poikki ja tehdä sellaisen "lenkin" sen tilalle. On siis kyse tosta B58-alustasta. Sattuu meinaan vuotamaan tuo putki ja lupas tehdä tossa naapurifirmassa teräspunosletkun siihen :D Saattaa nopeuttaa ton jarrupaineen nousua :lol:
Oletko varma että on ilmaputki? Normaalistihan tuo putki lähtee kompuran vierestä jakopään termostaattikotelon kyljestä vesiputkena pakoputken vesivaippaan. Ainakin mun autossa ja näyttäs olevan myös vjk55.n Volvossa noin. Kompuran ilmaa ei lämmitä mikään eikä varman tarvitsekaan sillä mitään ongelmia ei ole ollut.

Vai meneekö se jotenkin pakosarjan sekaan vai minne?

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 27 Touko 2009 13:19
Kirjoittaja Bussiton
Ai jaa :shock: Lähtee kompuran kyljestä tekee lenkin koneen alla ( siellä pako/imusarjan "alla") tulee takaisin kompuran vierestä ja menee letkuna rungonssa olevaan entiseen tenttukuppiin :wink: ja ainakin kun auto oli käynnissä, suhisi ilmaa sieltä :shock: No nyt se on irti (joutu sahaan poikki et sai irti :oops: ) ja oli näköjään "kulunut" eli hangannut kiinnikkeisiin niin että oli puhki :roll: oli toki melko paksua tavaraa toi putki :D Eli onkohan toi nyt niitä "vanhojen" mallien omia juttuja :lol:

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 27 Touko 2009 13:39
Kirjoittaja Lahti32
ai se on se putki, onhan tuo mullakin koneen alla sellainen metalliputki. Sitä minä oon talvella lämmitellyt kun olen luullut sitä nesteputkeksi :oops: no kannattaa vissiin sitte uusia ennalleen ehkä :shock:

Re: Ilmaputket ja muut putket

Lähetetty: 27 Touko 2009 13:44
Kirjoittaja Bussiton
Ajatuksena olisi oikaista se "turha" lenkki pois, kun auto on vaan kesäkäytössä :wink: