Sivu 1/2
Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 03 Marras 2008 16:30
Kirjoittaja Reddewil
Tulipa tuossa mieleen kun yks ilta webasto päällä touhusin autossa ja ihmettelin kun nollakelistä kesti 45min ennen kuin tuli sisällä hiki. No siinä pihalla käviessä kokeilin moottorin kylkeä ja sehän oli rukkasten läpikin melko lämmin =)
Eli, miten olette toteuttaneet veden ohjauksen, tuolleen parkissa ollessa olis kiva että lämpö tulisi vain sisään eikä lämmittäs moottoria, liikkeelle lähtiessä sitten toisinpäin, eli lämmittäs ensin koneen ja sitten pirtin.
Webastolta lähtevä putki kiertää weban sisäänmenoonkin ja autoon, eli mikä taika siinä on?
Autossa on kuljettajan makuutila ja wc, joten vesi kiertelee missä sattuu. Ilmaa oli ainakin makuutilan patterissa kun hanaa aukasin niin alko pulputus kuulumaan.
Onko kukaan muuten virittänyt äänenvaimentajaa webastoon, toimiiko enää sen jälkeen ja vaikuttiko ääneen?
Webaston ajattelin avata ja putsata suuttimen sekä liekkivahdin, täytyyhän sen sielunelämään tutustua vaikka hyvin pelaakin!
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 03 Marras 2008 18:14
Kirjoittaja Jone
Kyllä useastikin näkee ratkaisuja jolla moottori ohitetaan vesikierrosta hanalla+putkilla. Se kone on pakkaskelissä hurja rautamöykky lämmitettäväksi ja imee kyllä energiaa tehokkaasti.
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 03 Marras 2008 19:38
Kirjoittaja Puu Tiainen
Patteripiirin paluulinja tulee syylärin paluuvesiletkuun ja siitä moottorin vesipumpun kautta moottorin läpi uudelleen webaston kiertoon.
Nyt pitäisi tehdä suora linja patterin paluuputkesta imupuolelle niin, että se ei kierrä moottorin kautta. Helpoin varmaan vetästä se siihen termostaattikotelolta lähtevään putkeen. Hanojakin pitäis väliin asennella jotenkin, että niitä pystyis helposti käyttämään.
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 03 Marras 2008 21:01
Kirjoittaja B9M
Pitää vaan aina muistaa tuo paisuminen.

Webaston puolelle pitää aina jättää/tehdä paisuntasäiliö tai mahdollisuus laajenemiseen.

. Jos hanoja asentelee mihin vain niin löytää kyllä jossakin vaiheessa putkison heikoimman kohdan

Tv. Ari
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 03 Marras 2008 21:37
Kirjoittaja IRJA
Rakentele tuohon patterilinjan paluuputkeen T haara jonka molempiin lähtöputkiin hanat . Toinen linja syylärin paluulinjaan ja toinen Webaston tulopuolelle rakennettavaan T-haaraan . Paisuntatilaksi jää alkuperäinen paisuntasäiliö johon yhteys "vastavirtaan" moottorin kautta kun moottoriin menevä hana suljettu ja suora kierto webastoon auki
Jos rakentelet tuon hanasysteemin sisälle autoon ei ole aina tarvis könytä jossain konehuoneessa tms. kun autoa tai moottoria lämmittää

ja hanoja availee tai sulkee

nimimerkillä "yli 10v kokemus moisesta ja TOIMII "
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 04 Marras 2008 11:48
Kirjoittaja Reddewil
No siinähän niitä ohjeita tulikin, kahdella T-haaralla moottorin ohitus, kiitos. Vielä kun löytäis ne putket =) Putkiliikkeestä hanat ja haarat?
Mikäs se webaston tulon ja lähdön välinen putki on, onko sille joku tarkoitus, että vesi kiertää vikka patterit olisi jäässä? Laitan kuvan toiselta koneelta illemmalla kun olen kotona.
Ei kenelläkään olisi piirustusta Delta star 50:n putkistoista, vaikka kai se selviää kun kömpii auton alla ja rakenteissa...
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 04 Marras 2008 12:50
Kirjoittaja Joe Cool
Reddewil kirjoitti: piirustusta Delta star 50:n putkistoista, vaikka kai se selviää kun kömpii auton alla ja rakenteissa...
Duoda duoda, ainakin minun autossani putkisto oli niin ovelasti vedetty ristiin rastiin auton alta, että sitä oli jokseenkin mahdoton päätellä ilman putkistopiirrosta, joka onneksi löytyi dokumenteista. Noista Kiitokorin putkista kyseiseen autooni ei taas ole valitettavasti sinulle hyötyä. Ehkä Delta star 50:n vakioputkisto on toisaalta yksinkertaisempi...
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 04 Marras 2008 19:32
Kirjoittaja Puu Tiainen
Reddewil kirjoitti:Mikäs se webaston tulon ja lähdön välinen putki on, onko sille joku tarkoitus, että vesi kiertää vikka patterit olisi jäässä? Laitan kuvan toiselta koneelta illemmalla kun olen kotona.
Webasto voidaan irroittaa autosta huoltoa varten, tuo linja huolehtii patteripiirin lämmityksen silloin. Hanat kiinni ja webasto irti.
Laitan lämpökaavion, josta selviää pikkasen nuo putkien vedot. Eli sieltä termarikotelolta lämmityspiiriin menevään tai lämmitysjärjestelmän paisuntasäiliöltä webastolle menevään putkeen tehdään liityntä, hanat ja haarotus paluupuolelle. Punainen viiva on ohituslinja, joka pitää lisätä sinne

Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 05 Marras 2008 13:05
Kirjoittaja Reddewil
No kuva selvensi asiaa kummasti, vielä kun löytää kyseiset putket omasta bussista.
Mitenkäs nesteiden vaihto tai lisäys, minulla paisari on alempana(kartturin eturenkaan takana) kuin korkein patterilinja, eli miten saan täyteen tai saati miten siellä nyt vesi edes pysyy sisällä? Vai onko systeemi ns. vajaa ja siksi vähän lorisee kun kiertovesipumpun napsauttaa päälle?
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 08 Marras 2008 14:58
Kirjoittaja Reddewil
Osaakos kukaan vastata tuohon, että miten paisari voi olla alempana kuin patterit?
Eilen tuossa purin webaston ja ihmettelin kuinka yksinkertainen kapistus se onkaan. Ilmamäärää vähän säätelin, mutta missä asennossa sen täytyisi olla? Lisäsin vähän ilmaa ja laitos kuulosti käyvän kevyemmin, mutta pakokaasujen lämpö nousi, mutta niin se autokin tuntui lämpenevän nopeammin. Eli miten ilmamäärä pitäisi säätää? Pienemmällä ilmamäärällä laite ikään kuin resonoi, pakoputki humisee ja savuutusta alkaa ilmetä.
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 08 Marras 2008 17:39
Kirjoittaja Puu Tiainen
Reddewil kirjoitti:Osaakos kukaan vastata tuohon, että miten paisari voi olla alempana kuin patterit? .
Hyvä kysymys, olen joskus pohtinut tätä itsekin. Nykyisin on patteripiirissä ja kattokanavapiirissä takaiskut menolinjassa, mutta paluupuolella ei ole. Luulisi, että paaluupuolelta tuleva virtaus saisi paisuntasäiliön tulvimaan. Täytyy joskus tutkia asia tarkemmin.
Reddewil kirjoitti:
Eilen tuossa purin webaston ja ihmettelin kuinka yksinkertainen kapistus se onkaan. Ilmamäärää vähän säätelin, mutta missä asennossa sen täytyisi olla? Lisäsin vähän ilmaa ja laitos kuulosti käyvän kevyemmin, mutta pakokaasujen lämpö nousi, mutta niin se autokin tuntui lämpenevän nopeammin. Eli miten ilmamäärä pitäisi säätää? Pienemmällä ilmamäärällä laite ikään kuin resonoi, pakoputki humisee ja savuutusta alkaa ilmetä.
Ihan tarkka säätäminen vaatisi co2 mittarin jne. Käsikopelolla avaa ilmäläppää niin paljon, että humina ja savutus loppuu, jos pakoputki kuumenee liikaa tai sieltä lentää kipinöitä, ota pikkasen kiinnipäin.
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 08 Marras 2008 18:00
Kirjoittaja Rosvolinna
Vastapaine selittää sen miten putkistossa voi olla kohtia paisaria korkeammalla. Ilma on hankala poistaa tuollaisesta järjestelmästä. Ensin kokeilisin täytää paisuntasäiliön kautta ja lopuksi korkeimmasta kohdasta ilmausnipa irti ja varovasti pikkusuppilolla litkua lisää. Syylarin korkkin pitää olla tiivis, muuten pinta nousee säiliössä ja glykolia menee niin paljon kuin piha imee...
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 08 Marras 2008 19:06
Kirjoittaja Puu Tiainen
Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 08 Marras 2008 19:41
Kirjoittaja Jone
Isossa Neoplanissa paisunta on tuossa koneen yläpuolella. Mysteeri on tuokin että miten yläkerran vesi ei tule tuolta pois?
Ja yks tahi kaks metriä tuota lämmitystä sitten pitkin ja poikin autoa.

Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 08 Marras 2008 21:40
Kirjoittaja Jailbird
Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Oliskohan tuohon syynä takaiskuventtiili jolloin putkistoon ei vaan pääse nesteen korvaava ilmaa ja vetää ikäänkuin vaakkumiin, vertaa esim. pipetti tai mehupilli, kun pitää sormea toisessa päässä niin ei tyhjene
... en tiiä, tuli vaan mieleen!
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 08 Marras 2008 22:02
Kirjoittaja Reddewil
Jailbird kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Oliskohan tuohon syynä takaiskuventtiili jolloin putkistoon ei vaan pääse nesteen korvaava ilmaa ja vetää ikäänkuin vaakkumiin, vertaa esim. pipetti tai mehupilli, kun pitää sormea toisessa päässä niin ei tyhjene
... en tiiä, tuli vaan mieleen!
Joku tämmönen kai siinä on, mutta sitten ei veden lisääminen ylimmän kohdan ilmausruuvista onnistu, kuten joku ehdotti =) Kiertovesipumppu vaan pyörimään ja ilmaamaan sitten, niin "paine" työntää ilman ulos eikä vesi tulvi paisarista pois. Tai sitten paluuputkesta (putkista) hana kiinni ja sama homma...
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 09 Marras 2008 10:10
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jailbird kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Oliskohan tuohon syynä takaiskuventtiili jolloin putkistoon ei vaan pääse nesteen korvaava ilmaa ja vetää ikäänkuin vaakkumiin, vertaa esim. pipetti tai mehupilli, kun pitää sormea toisessa päässä niin ei tyhjene
... en tiiä, tuli vaan mieleen!
Jos takaisku olisi näinpäin asennettu, ei virtaus toimisi ollenkaan.
Voisiko olla, että moottorissa oleva vesimassa on suurempi kuin yläpuolella pattereissa oleva ja moottorin vesimassa estää patteriverkoston tyhjentymisen. Patteriverkon paluuhan on kytketty moottorin paluulinjaan alimpaan kohtaan.
Kukas se onkaan ollu viimeks koulussa, olis varmaan paremmin muistissa nämä fysikaaliset ilmiöt.

Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 09 Marras 2008 20:41
Kirjoittaja Jailbird
Juu tietysti takaisku pitää olla virtauksen suuntaisesti

mutta jos se takaisku on moottorilta lähtevässä "ylös" päin menevässä linjassa niin eikös juuri tämä moottorissa oleva suurempi vesimassa "imaise" takaiskun kiinni vaikka toinen pää jostain syystä aukeaa??
Vieläkään en tiedä, mutta tuli mieleen kun tein omaan autoon tämän moottorin ohitus systeemin niin varauduin monen ämpärin kanssa auton alle mutta nestettä ei tullut juuri yhtään(kyllä sitä siellä on) ja moottorin puoleisen letkun ruttasin kahdella vanerin palasella ja ruuvipuristimella

.
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 10 Marras 2008 00:08
Kirjoittaja Rosvolinna
Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Ei tulvi, jos ilmanipa on kiinni - voi kokeilla vaikka puutarhaletkulla tai ämpärillä ja vesilasilla. Asuntoauton alkovin tai Nepparin ullakon pattereihin saa hätistettyä lientä ihan fysiikan lakien ja asetusten mukaisesti. Kinkkinen ilmata

Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 10 Marras 2008 00:41
Kirjoittaja Pilotti
Tuo paisuntasäiliö saa olla tosiaankin alhaalla, kun järjestelmä on tiivis ja paisuntasäiliön korkki oikean ylipaineen kestävä ja säiliössä nestettä yli järjestelmästä tulevan putken tason. Eli ei se ilma sinne putkistoon lähde alaspäin, ja jos tulee pikkuvuotoja jonnekin liitoksiin niin herkimmin ulos karkaa vahva pakkasneste, mutta kun kun järjestelmä sitten jäähtyy parkissa niin tuollainen ulostihkuava vuoto ei suinkaan aiheuta vastaavaa ilmavuotoa takaisinpäin. Eli tälläiset vuodot näkyvät vain nesteen kulutuksena, esim. pattereihin ei tule ilmaa. Järjestelmä pitää ilmata kun moottori käy ja vesi kiertää kaikkialla, jos ilmausruuvit avaa muulloin niin ilma todennäköisesti vain lisääntyy järjestelmässä... Sekavahko vastaus tästä tuli, mutta kyselkää lisää...
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 10 Marras 2008 10:15
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä tehokas moottorin vesipumppu ajaa sen litkun ylämäkeen. Pitää vain huolen, että paisuntasäiliössä on aina uutta tavaraa pumpulle.
Asuntoauton Primus-lämppärin pikkupumppu ei jaksa nostaa glykolia ylämäkeen - pumppu ei ole tiivis eikä kovin tehokas. Tassä tapauksessa pitää kikkailla ilmanipojen kanssa,
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 10 Marras 2008 10:48
Kirjoittaja Lahti32
Volvon paisuntasäiliön yläpuolella on joku putkimainen lisäilmasäiliö jollaisen avulla saadaan tarvittava "ilmatyyny" järjestelmään. Tämä systeemi varmaan selittää sen ettei pattereiden ilmaruuveista meinaa tulla mitään muuten kuin kone käynnissä ja mielellään kierroksien kanssa.
Tuosta kattokanavakennojen ilmauksesta on kokemusta kun yhdestä Setrasta ilmattiin kaikki kennot. Oli tuhannen työläs homma. Ajettiin ylikulkusiltaa ylös ja alas kaasu pohjassa jolloin ilma lopulta poistui joka paikasta. Loppujen lopuksi syy huonoon veden kiertoon oli tukkeutuneessa webaston jäähdytysveden suodattimessa. Se esti koko auton lämmitystä toimimasta.
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 10 Marras 2008 16:07
Kirjoittaja konenikkari

Asiasta poiketen, mitenkähän toi kalojen näkötorni täytetään, kyseessä lienee sama systeemi ku kanojen juottoaltaassa.
Miksi ei asuntoautoissa, paisuntasäiliö vois olla kaikkien nestesysteemien yläpuolella esim wc:ssä tai vastaavassa

Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 10 Marras 2008 17:37
Kirjoittaja Rosvolinna
... Lasi upotetaan altaaseen ja ilmakuplat sanoo "pulps". Sitten nostetaan lasi pohja edellä ylös ja varotaan, ettei reuna haukkaa ilmaa. Kannattaa kokeilla.
Joissakin asuntoautoissa ja asuntovaunuissa on asennettu paisuntasäiliö korkealle esim. vaatekaappiin - niiden ilmaaminen on helppoa. Alatyhjennyspropusta pumppaa litkut kiertoon, ilma poistuu paisuntasäiliön korkin kautta. Näin täytettäessä järjestelmää ei tarvitse ilmata. Litku työntää kaiken ilman pois.
Tarvikkeina puutarhaletkun pätkä, narua, suppilo. Suppilo köytetään paisuntasäiliön viereen. Suppilo yhdistetään letkulla alaproppuun. Litkua suppiloon. Kun nesteen pinnat ovat tasan alaproppu kiinni. Suppion ja letkun sisältö takaisin kanisteriin - pari tippaa asvaltille ja ukko kahville.
Re: Webasto ja vedenkierto
Lähetetty: 10 Marras 2008 18:34
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jatketaan vielä näitä piirrosleikkejä.
Kertokaas mitä tapahtuu nyt kuvan astioissa, kun molemmissa säiliössä on ilmakanava auki ulkoilmaan.
Tulviiko alempi astia, jos pienempään astiaan lisätään nestettä?
Tämä on käytännön esimerkki, kun avataan ilmastointilaitteen lämmityskennon ilmaruuvi katolla ja paisuntasäiliön korkki on auki, tässäkään tilanteessa ei paisuntasäiliö tulvi. Entäs kuvassa, tulviiko?
