Webasto ja pätkäpoltot
Lähetetty: 27 Loka 2008 15:47
Oltiin tuossa reissussa ja nythän on jo aika kylmä eikä autossa ole muita lämmönlähteitä kuin omat patterit. Ja niitä lämmittää vain kone ja Webasto ja sähkö.
Nyt sitten kun yö seisottiin paikallaa niin se Webasto poltteli hyvin lyhyitä polttoja. Tehohan on 30kW eikä pattereissa paljoa vettä kierrä, varsinkin kun termostaatit meni kiinni.
Sitten kun lähdettiin liikkeelle niin saihan se Webasto polttaa pitemmänkin aikaa, kun tässä autossa on omatekoinen systeemi Webaston lämmönjakoon.
On kiertokytkin 1 - 2 - 3. Kun auto sammutettu, noista voi valita lämmityksen. 1 = Moottori 2 = Patterit 3 = Moottori ja patterit. Ja sitten kun auton käynnistää, kytkimen asennolla ei ole merkitystä, Webasto lämmittää kaikkea vesikiertoa eli moottori ja patterit.
Sitten on tietysti Webastolle oma kytkin ja sähköparonille myös.
Webaston kanssa on sarjassa 9kW sähköparoni, mutta vain yhdessä paikassa oli se kirottu 32a voimavirtapistoke. Parissa paikassa piti tyytyä valovirtaan, sillähän ei toimi kuin valot + pistokkeet + akkulaturi. Sitten 16a pistokkeella toimii jo liesi, 2/3 kiukaasta ja 1/3 sähköparonista. 32a toimii kaikki. Moottorin käydessä virtaa kehittää 32a hydrauligeneraattori. Onhan sitten myös toki aggrekaatti, mutta Webasto on kyllä taloudellisempi.
Niimpä sitten Webasto poltti hyvin lyhkäsiä polttoja, sen mitä lämminvesivaraaja otti, koska patterit ei olleet juurikaan kuumina. Pari päivää kun seisotti autoa paikallaan, huomasimme Webaston savuttelevan käynnistyksen yhteydessä. Kolmantena päivänä kun lähdimme liikkeelle, käänsimme ½ tuntia ennen tuosta kytkimestä moottorinkin lämpenemään.
Webasto haukkas kylmää vettä ja käynnisti itsensä. Kuitenkin nyt huomasimme savutuksen olevan erittäin rankkaa. Emme kiinnittäneet asiaan sen enempää huomiota, vaan lähdimme sitten aikanaan liikkeelle ja Webastokin sammui, mutta savutus tuntuu jatkuvan yhä. Vähän se on hilliintynyt, mutta ei paljon.
Onneksi suraavassa paikassamme olikin se 32a pistoke, vaikka siitä piti maksaa suolaisesti. Onneksi saimme hintaa alaspäin kun täräytimme Webaston käyntiin ja sanoimme, että tuo on sitten se vaihtoehto. Hyvin lämpes sähköparonilla, lämmitimme moottorinkin sillä. Kesti vain hieman pidempään mutta aikaahan on.
Nyt tulimme reissusta pois ja yritin polttaa Webaston puhtaaksi. Kaiikki patterit auki ja Webasto käyntiin. Tunnissa lämpesi moottori ja auto. Mutta savutus ei loppunut. Ideoita?
Nyt sitten kun yö seisottiin paikallaa niin se Webasto poltteli hyvin lyhyitä polttoja. Tehohan on 30kW eikä pattereissa paljoa vettä kierrä, varsinkin kun termostaatit meni kiinni.
Sitten kun lähdettiin liikkeelle niin saihan se Webasto polttaa pitemmänkin aikaa, kun tässä autossa on omatekoinen systeemi Webaston lämmönjakoon.
On kiertokytkin 1 - 2 - 3. Kun auto sammutettu, noista voi valita lämmityksen. 1 = Moottori 2 = Patterit 3 = Moottori ja patterit. Ja sitten kun auton käynnistää, kytkimen asennolla ei ole merkitystä, Webasto lämmittää kaikkea vesikiertoa eli moottori ja patterit.
Sitten on tietysti Webastolle oma kytkin ja sähköparonille myös.
Webaston kanssa on sarjassa 9kW sähköparoni, mutta vain yhdessä paikassa oli se kirottu 32a voimavirtapistoke. Parissa paikassa piti tyytyä valovirtaan, sillähän ei toimi kuin valot + pistokkeet + akkulaturi. Sitten 16a pistokkeella toimii jo liesi, 2/3 kiukaasta ja 1/3 sähköparonista. 32a toimii kaikki. Moottorin käydessä virtaa kehittää 32a hydrauligeneraattori. Onhan sitten myös toki aggrekaatti, mutta Webasto on kyllä taloudellisempi.
Niimpä sitten Webasto poltti hyvin lyhkäsiä polttoja, sen mitä lämminvesivaraaja otti, koska patterit ei olleet juurikaan kuumina. Pari päivää kun seisotti autoa paikallaan, huomasimme Webaston savuttelevan käynnistyksen yhteydessä. Kolmantena päivänä kun lähdimme liikkeelle, käänsimme ½ tuntia ennen tuosta kytkimestä moottorinkin lämpenemään.
Webasto haukkas kylmää vettä ja käynnisti itsensä. Kuitenkin nyt huomasimme savutuksen olevan erittäin rankkaa. Emme kiinnittäneet asiaan sen enempää huomiota, vaan lähdimme sitten aikanaan liikkeelle ja Webastokin sammui, mutta savutus tuntuu jatkuvan yhä. Vähän se on hilliintynyt, mutta ei paljon.
Onneksi suraavassa paikassamme olikin se 32a pistoke, vaikka siitä piti maksaa suolaisesti. Onneksi saimme hintaa alaspäin kun täräytimme Webaston käyntiin ja sanoimme, että tuo on sitten se vaihtoehto. Hyvin lämpes sähköparonilla, lämmitimme moottorinkin sillä. Kesti vain hieman pidempään mutta aikaahan on.
Nyt tulimme reissusta pois ja yritin polttaa Webaston puhtaaksi. Kaiikki patterit auki ja Webasto käyntiin. Tunnissa lämpesi moottori ja auto. Mutta savutus ei loppunut. Ideoita?