M-B sprinter jarruongelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sprintteri 313 Cdi -03.
Jarrupoljin menee aivan veteläks ja pumppaamalla saa jarrut jotenkin pitämään. Tämä on mun kohdalla jo toinen tämmönen tapaus, toiseen autoon vaihdoin pääsylinterin, mutta poljintuntuma jäi silloin varsin veteläksi. Katsastusmiehen mukaan hyvin yleinen ilmiö, eikä noteerannut sen kummemmin, löi leiman paperiin.
Mun mielestä tämä ei voi olla näin, koska poljin oli aikaisemmin kova ja tuntuma hyvä. Voisko tuolla ABS-venttiiilissä olla jotain vikaa. Vika ilmesty molempiin autoihin aivan yht´äkkiä, ei nestevuotoja eikä mikään näytä olevan rikki.
Ei viitsis taas mennä vaihtamaan kallista pääsylinteriä, jos vika ei taaskaan ole siellä.
Olisko kokemuksia tai tietoa?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja jykä »

Viasta en tiedä mutta ominaisuus tuo ainakin on.

Alan nettifoorumit http://mersuforum.net tai http://mese.fi voisi ehkä auttaa.
Jykä
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Juu, tuo on hyvin yleinen ilmiö mersussa. Jokaisella mersufoorumilla on useita vastaavia tapauksia ja aina uskotaan sen olevan ominaisuus. Mielestäni tämä ei ole ominaisuus, koska tässäkin tapauksessa jarrupoljin muuttui kerralla veltoks ja säikäytti kuskin perusteellisesti. Täytyy ottaa auto lähempään tutkintaan ja yrittää tällä kertaa selvittää mistä oikeesti on kyse.
Miten hemmetissä tämmösiä jarruja on autoissa, vaarallisia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Jossain mersussa oli jarrusylinterin männät liian isoja,muutaman satasen, jumitteli jarrun lämmetessä ja keitteli nesteitä, korjaantu ku vaihto uudet männät ja tiivisteet, osa meni takuuseen.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
mkos
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Syys 2007 22:22
Truck: renu premium
Location: siilinjärvi
Paikkakunta: siilinjärvi
Viesti:

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja mkos »

joskus oli samaa ongelmaa täälläkin päin..pehmeni polin tuntuma kun oli abs pumppu irti,eikä saatu jämyks polinta takas..itse epäilin et abs pumppuun jäi ilmaa,ei tullu selvitettyä et saisko sen jotenkii apsi pumpun pyörimään ja ilman tulemaan pois....sekin kelpas leimasta läpi..
t:mkos
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Työpaikalla on nuista sprinttereistä kaikki kolme versioo. Uusin on automattilaatikolla ja kaks vanhempaa manuaali askilla. Molemmissa nuissa vanhemmissa on nuo jarrut samanlaiset mistä täällä on ollut puhetta, ja katsastuksen kans ei ole ollut mitään ongelmaa.

Jos lähtee sellainen kuski joka ei ole sprintterillä ajanut, niin aina on varotettu että opettelee nuiden jarrujen käytöksen heti hallin pihalla eikä tienpäällä ettei käy näin :o :shock:

Onhan se vähän erikoinen auto kun jarrujen käytöskin pitää opetella. :roll:
Joudah
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Huhti 2008 20:31
Truck: Cania BF110 / Arna
Location: Turku

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Joudah »

Itse olen ajellut vm ~2000 sprintteriä, eikä siinä ole kyllä jarrut tuntuneet miltään oudoilta. Vehkeellä ei tosin ole ajettu vielä muistaakseni edes sataa tuhatta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Monessa mielessä tuo Sprinter on erikoinen auto, ei uskois Mersuksi. Ihan vaan mielipiteenä sanoisin että Ducato/Boxerit ja Transitit pesee Sprintterin ajettavuudessa, käytännöllisyydessä, melussa, kestävyydessä, ruostumisessa, varustelussa, suorituskyvyssä, kulutuksessa ja monessa muussa ominaisuudessa. Kaikkia laatuja oli edellisessä firmassa, tosin 2007 uudemmista ei ole kokemusta. Kyllä pitää autoja paljon koluta ja kokeilla että löytää vielä huonomman ajettavan kuin Sprinter. Hyvää siinä on tähti keulassa. Mutta 150tkm ajettu pitää kiireesti työntää vaihtoon.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Noilla takuilla ei ole mitään pohjaa.(vähän alkaa olla OT) Vanhakoppanen Transit 1999 ruostui tosissaan takaluukuista tiivisteiden alta ja ylhäältä 4kk vanhana ja 10000km ajettuna. Huollossa tuumattiin että kivi on iskenyt :!: tiivisteiden alle :o ja ei alkaneet millekään. 6 vuotta pidettiin ja sen aikaa se takuukin oli voimassa, olihan se hirveän näköinen romu kun vaihdettiin Sprintteriin. Muutama tonni saatiin siitä sentään. Takaluukussa luki "Ford 6 vuotta" liikkeen pihassa. Siinä Sprintterissä sitten seuraava riesa, Transit sentään pelasi aina. Uusikoppainen Transit ei ruostu näköjään millään.
Tulevaisuus on sähköinen
matkalla
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Heinä 2008 14:08
Truck: scania k112 wiima
Location: vantaa

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja matkalla »

mulla oli kilpurissa aikoinaan samallainen ongelma syy löytyi loppujen lopuksi (kun kaikki muut osat oli vaihdettu) jarruletkuista turposivat kun painoi jarrua joten poljin tuntuma oli löysä.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:roll: Samankaltainen , ongelma toi vois olla noissa sprinttereissäkin, kun kerran kunnolla lämpee noi jarrusylinterin tiivisteet, ja letkut, voivat muuttaa koostumustaan, ja poljin jää pysyvästi pehmeeksi :roll:
Ja kuten, puutiainen sanoi, ei parane pääsylinterin vaihdolla, ei kait siellä paljon muita osia ole jotka ton kumipalloefektin aikaan saa, jossei sitte tuolla ABS jutuissa. :roll:
Onko kukaan kokeillut, niinkuin huoltoohjelmassa mainitaan, "jarrunesteen vaihto", itse en ole moista nähnyt, mutta tiedän, että jarruneste, varsinkin jos on sitonut itseensä kosteutta aikansa, saattaa kiehua, jo pelkän paineen vaikutuksesta.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ongelma selvisi tällä kertaa aika helposti. Jarrujärjestelmässä oli vasemmassa etu- ja oikeassa takapiirissä ilmaa, joten pelkkä jarrujen ilmaaminen riitti. Sitä en tiedä mistä sinne yht´äkkiä ilmaa oli päässyt, voisiko abs-pumppu olla syyllinen?
No, jokatapauksessa autossa on nyt kunnolliset jarrut ja turvallinen liikenteeseen. Jäädään seuraamaan tilannetta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Voisko olla että järjestelmään muodostuva kaasu ei vällttämättä ole ilmaa vaan kaasuuntunut jarrunesteen osa, joka tosin kaasun tiivistyessä taas nesteeksi, korvautuu ilmalla. :roll: :roll:
Se mersu jonka jarruja korjasin parani aina kun sai männät liikkeelle, ja jarrujärjestelmän ilmattua, ja lopullinen apu löytyi vasta kun jarrumäntien jumitus loppui, kun löytyi pari satasta pienemmät jarrusylinterin männät.
Miksiköhän näistä, siviilijarrusta ei ollenkaan männän ja jarrupalan välistä löydy lämmön siirtymistä estävää, tyynylevyä, joka estää lämmön siirtymisen jarrupalasta jarrumäntään, ja sitä kautta nesteeseen :roll:
Viimeksi muokannut konenikkari, 20 Loka 2008 16:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kävin äsken Raskoneella viemässä auton huoltoon ennen matkalle lähtöä.

Mersulla on mallikohtaisia vaatimuksia jarrunesteelle eikä väärän numeroista nestettä saa laittaa säiliöön. Tässä tapauksessa oli Uni-Mog.
:mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Jees mersulla on aina ollut omat vaatimukset, polttoaineen, moottoriöljyn, jarrunesteen, jäähdytysnesteen, vaihteistoöljyn, peräöljyn suhteen, ja havaittu on ettei yleisesti käytössä olevat riitä mersun tarpeisiin.
Mahtaako koko kapine vähän toimia "limiitillä" :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: M-B sprinter jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

konenikkari kirjoitti::D Voisko olla että järjestelmään muodostuva kaasu ei vällttämättä ole ilmaa vaan kaasuuntunut jarrunesteen osa, joka tosin kaasun tiivistyessä taas nesteeksi, korvautuu ilmalla. :roll: :roll:
Se mersu jonka jarruja korjasin parani aina kun sai männät liikkeelle, ja jarrujärjestelmän ilmattua, ja lopullinen apu löytyi vasta kun jarrumäntien jumitus loppui, kun löytyi pari satasta pienemmät jarrusylinterin männät.
Miksiköhän näistä, siviilijarrusta ei ollenkaan männän ja jarrupalan välistä löydy lämmön siirtymistä estävää, tyynylevyä, joka estää lämmön siirtymisen jarrupalasta jarrumäntään, ja sitä kautta nesteeseen :roll:
Hmm...
Oliskohan se vastaus tuossa nesteen kiehumisessa/jäähtymisessä. Autossa oli jarrupalat kuluneet metallille jonkin aikaa, joten lämpö ainakin siirtyi suoraan nesteeseen. Ilmeisesti olisi syytä vaihtaa jarrunesteetkin ajallaan, tulis ainakin ilmat samalla poistettua.
Auto kävi tänään jarrudynolla ja jarrut oli moitteettomat.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin