Renkaista vielä.
Tuossa taas muutamat heitetyt kysymykset ei taaskaan, antaneet ymmärtää, mihin autoon, minkä kokoiset "rinkulat" on otteessa, ym. Vastauksiin tulee "hehtaarihajonta" ja aivan selkeää väärääkin tietoa.
Nyrkkisääntö renkaista on +30 -30mm rengas/vannekoossa voi vaihdella, jos renkaan kantavuus riittää. Ilman muutoskatsastusta. Katsastus sitten "pilikuttaa" mittarivirheitä, välitystä sun muuta. Yleensä rekisteriotteeseen merkitään minimi rengaskoko ja sen kantavuus vaatimukset.
Renkaissa on kantavuus ja ilmanpainelukemat kirjoitettuna pienehköllä tekstillä -niitten kylkeen, siinä on kerrottu, miten rengas käyttäytyy yksistään ja parissa. Akselipainojen suhteen sitten määritellään, millaiset "omituisuudet" kyseiselle akselille asennettavilta renkailta vaaditaan.
Ehdottomasti valitsisin hinnasta huolimatta 22.5" renkaat, jo ajomukavuuden vuoksi, koska ei oo maksimi kantavuus haussa, peruste: Kehää niin paljon, kun laki sallii, (Laki ei salli kuitenkaan ilman muutoskatsastusta siirtymistä 17,5" renkaasta 22,5 renkaaseen, tai toisinpäin" ellei rekisteriotteeseen oo merkitty siihen mahdollisuutta) koska pienempikehäisestä kulutuspinta kuluu lähes suoraan verrannollisessa suhteessa kehän pituuteen. Muutakin hyötyä renkaan kehällä on, jos välitykset on sille sopivat. Myös löpölaarissa eron huomaa.
"Kantavuuskuorma-ajossa renkaat kuluu n.40...60 000km. aikana vaihtokuntoon, jos ei renkaan runko jostakin syystä petä. Michelineillä joskus on päästy >< 100 000km. ajotulokseen.
Peuqeot Boxeriin kaiketi vähimmäisvaatimus on
vannekoosta riippuen 195/70-15C 8 pr ja max 225/70-15C 8pr tai 205/70-14C 8pr, kantavuus ainakin riittää.
Toistaiseksi rengasliikke on velvollinen asentamaan ja korjaamaan
asiakkaan renkaat, oli niitten merkki mikä tahansa, valvoen kuitenkin, että renkaat täyttävät kyseiseen ajoneuvoon määritellyt vähimmäisvaatimukset. Kierrätysmaksun jokatapauksessa joutuu maksamaan. "Sopiva hinta" riippuu taas omasta supliikista ja liikkeen "pelivarasta".
Tuossa olis paikka, jossa on rengaskoko laskuri, jolla kehää ym. voipi haarukoida
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Se ei ihan raskaan kaluston laskelmiin suoraan sovellu, mutta antaa hyvän kuvan, miten vaikuttaa lopputulokseen, kun laskentasuureet muuttuu.
Tuolta taas "sylttytehdas" mistä "rinkelit" on lähtöisin.
http://www.harriger.com/exptire1.htm.
Tuolta löyty renkaiden kantavuusmerkinnät (LI) renkaasta löyty koko- ja rakenne merkinnän jälkeen myös sen maximi kantavuus.
http://www.rengas-online.com/Reifenbezeichnung.html