Primus kaasulämmitin linja-autoon

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Aloitetaanpas taas uutta projektia kun entiset on saatu pois alta.

Vuosien jahkaamisen jälkeen hommasin Primus 2480 kaasulämmittimen ja 2 kw sähköpatruunan. Patruuna on jo ennestään bussissa paikallaan joten taitaa mennä huutonettiin se. Suunnitelma on nyt tämän näköinen: Pannu asennetaan keulan sivulla olevaan pienempään työkalulaatikkoon. Laatikon yläpuolella on patteriputket ja sähkökeskus sekä kojelauta johon saa säätimet nätisti pois lasten ulottuvilta. Kaasupullo sijoitetaan konehuoneeseen erilliseen telineeseen jonka olen teettänyt aggrekaattia varten mutta sen aggren käyttö on ollut niin vähäistä että menkööt se perinteisesti metsään pörräämään jos sitä tarvii. Konehuonehan on alapuolelta auki joten siellä pullo voi turvallisesti olla. Teen vähän seinää pullon ympärille ettei se likaannu. Tuleekohan tuosta pullon paikasta ongelmia, lähinnä kondensoitumisen muodossa, kun välillä on pullolla lämmin ja välillä kylmä.

Pannu yhdistetään linja-auton omiin pattereihin. Koska Primus on paineeton laite, erotetaan patterista yläputki tähän käyttöön. Yläputki kierrätetään tuulilasin kautta yhtenäiseksi lenkiksi auton ympäri, pituutta tulee n. 24 metriä. Paisunta astia tulee korkeimpaan kohtaan. Alaputki jää auton moottorin lämmitettäväksi. Tuskin tulee talviajossakaan kylmä, edessä on tehokas tuulilasilämmitin ja kuskin jalkatilalämmitin, eikäpähän tällä pysähdellä koko ajan pysäkeillä ovia aukomaan. Ja useimmat bussit on varustettu yksiputkisilla pattereilla. Tämä voi toimia vaan aika hyvinkin, mitä luulette, lämmittäskö alaputki ajossa myös kylmän yläputken jolloin Primus pääsee heti kuumentaan täysillä autoa. Tehoa on tuossa 6,3-7,0 kW riippuen onko propaani vai butaani, mitäs eroa noilla on, saako kumpaakin kaupasta :oops:

Tällainen homma siis aluillaan, romut laatikossa vielä. Taitaa olla varma syksyn merkki kun meikä alkaa juttelee lämmityslaitteista niinkuin joka syksy tähänki asti:oops: :oops:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Suomessa myytävä nestekaasu on propaania. 11kg pullo sisältää energiaa vajaat 150kWh. Primus täysillä vie noin 5kW. Käytännössä meidän iso asuntovaunu vie -15 kelissä pullon tyhjäksi 3-4 vuorokaudessa.

Bussissa on enemmän tuota lämmitettävää tilavuutta ja iso tuulilasi. Joten energiaa kuluu varmasti enemmän kuin vaunussa. Toisaalta en ole joutunut pitämään Primusta koskaan täysillä ja patterikierron pituus tuossa kioskissa on noin 15m.

Kaasupullo ei pahastu lämpötilavaihteluista. Tuulettuva tila auton alla kelpaa hyvin. Kovalla pakkasella pullosta ei saa ulos kaikkea kaasua, koska se ei höyrysty. Tämä hävikki on marginaalista. Kunnon palopelti koneen ja pullon välille sekä kaasutiivis alhaalta auki oleva kotelo pullolle.

Primus pitää asentaa tuulettuvaan ulkotilaan ja sille on hyvä laittaa pakoputki, sillä palamistuote on vesihöyryä. Yleensä Primuksen alla on pannun kokoinen reikä lattiassa tuloilmaa varten. Tässä aukossa on tuulenohjauspelti, jotta pannu ei sammu ajossa eikä kura lennä pannun sisuksiin.

Primukseen kannattaa asentaa kipinäsytytys. Säästää hermoja ja rahaa säästyneinä varaosahankintoina.
googleta "kipinäsytytys" ja lue muutama ketju niin homman idea selviää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tämä kipinäsytytys homma onkin jo opiskeltu. Laitan sen jos hehkutulppa temppuilee. Onkohan tuo pakoputki pakollinen, tämä on sellainen malli jossa on kannessa sellainen laippa hattu. Tarkoitatko pakoputkella sellaista T-haaran näköistä hatun tilalle laitettavaa osaa, josta vedetään letku pihalle?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

T-haaraputki on hyvä. Pelkkä suora tiivis suora putki aiheuttaa helposti ilmanpainevaihteluita ja pannu saattaa sammua. Pakoputki ei ole pakollinen, mutta vesihöyryn määrä on suuri ja se kastelee kaikki rakenteet.

Rosvolinna MB:hen tulee kyljessä olevaan luukkuun ritilä, johon t-haata johtaa. Jokin tiiviste väliin... on vielä työn alla. Primus on pajan kaapissa ja auto liikenteessä :mrgreen:
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Rosvolinna kirjoitti:Suomessa myytävä nestekaasu on propaania.
Kyllä siinä butaaniakin on, sillä nestekaasu on butaanin ja propaanin seos. Tästä seoksesta suurin osa on propaania.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Minulla on tuossa pienemmässä asunto-autossa Primus poltin ja niitä viimmeisimpiä kun niiten valmistus lopetettiin. ihan uusi poltin. Asunto-osa on noin 6m pitkä. Yksi putki kiertää ympäri auton ja on lämmönvaihdin jolla voi moottorin lämmittää ja sitten on lisänä myös sähköpatruuna 2kw. Kyllä tuo Primus hyvin lämmittää, mutta kun on pakkasta 20-25 --astetta niin 11kg pullo kestää 2-3 vuorokautta joten arvelen että linja-autossa ainakin minun linjurissa ei tuo 11kg kauan lämmitä.
Tämä Kapola kamina joka nyt on linjurissa niin ei tämäkään halpa ratkaisu ole, kamina ja piippu kallis ja kyllä 20-25--pakkasilla tälläkin lämmittäminen tulee aika kalliiksi talvilaatu naftaa palaa vuorokaudessa runsaasti. Halpa löpö ei pakkasella pala ja arktinen löpö on kallista. Ensi talvena vasta tiedän paljonko pakkasilla palaa naftaa, mutta kun mulla ei hyvä lämpöeristys niin luulen että palaa runsaasti, muuten hyvä peli mutta kallista lämpöä.
Liitteet
254404_MEDIUM21.JPG
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Voipihan se olla ettei ihan sydäntalvella tule käytettyä lämmitystä mutta kyllähän se lämppäri kummasti ajokautta jatkaa. Yöpakkasten yli mennään varmasti ihan kohtuukulutuksella ja tuskin tuon lämmityksen hinta tulee mitenkään merkittäväksi asiaksi. Laskeskelin että 5,3kw pieni webasto mökkiöljyllä on suunnilleen saman hintaista lämmitystä Primuksen kanssa. Primuksen virrankulutus on kumminkin huomattavan pieni joten päädyin lopulta tähän.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä siinä butaaniakin on, sillä nestekaasu on butaanin ja propaanin seos. Tästä seoksesta suurin osa on propaania.
Näinhän se on. Agan kaasussa on noin 2% butaania ja loput propaania. Raaka butaani ei suostu kiipeämään pakkasella putkeen :).
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minulla vastaava ratkaisu lämmityksessä tosin niin että Webasto 9,2 kW lämmitää vesikierron ja voin valita mitä lämmitän sisätilat tai moottorin tai molemmat.

Kaasulämmityksenä Thrumatic 2,4 kW ilmalämmitin joka lämmittää vain makuutilan ja WC:n jolloin tämä pieni ilmatila rajoittaa kaasunkulutusta minimiinsä.

Minulla on toinen pullo "puhdasta" butania ja toinen on propaania molemmat pullot ovat Espanjalaisia. Butaania siellä saa joka paikasta mutta propaania vain kaasun jakeluasemilta ja kaasun jakeluautoilta. Mukana kulkee myös varalla Suomalainen pullo kaasua joka kytketään käyttöön kotimatkalle.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Minulla tuossa Primuksessa, eli siinä on oma kiertovesipumppu, mutta sitten on laitettu putkeen toinen pumppu lisäksi jotta ei tuo Priimuksen oma pumppu joutuis liian koville ja tuota lisäpumppua voin käyttää kun lämmitän sähkövastuksella. Tuo Priimuksen sähköasennus on helppo kun mulla siihen tulee vain yksi ainoa johto virtajohto. Sisällä on tietenkin ohjauspaneli jossa termostaatti ja katkaisija josta se laitetaan päälle. Toimii ihan automaattisesti ja sammuu kun haluttu lämpö on saavutettu ja on ollut varmatoiminen. Kun tuon uutena Jyväskylästä jyväskaravaanista ostin maksoi 1500€.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä mielenkiintoista keskustelua Primus asiantuntijoiden kanssa. Ei ole kuulemma ongelma tuo paineenkesto :? Helpottaisi kummasti asennusta.

http://karavaanari.info/index.php?topic=3347.0
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Joko sinulla Lahti32 on se priimus toiminnassa. Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia siitä, että miten lämmittää ja kauvanko 11 kg kaasupullo kestää vaikka 5-10 asteen pakkasella. Muistaakseni minun primus tuossa pienemmässä autossani on teholtaan 6 KW:tia ja siihen se riittää hyvin 25 asteen pakkasessakin olen ollut yötä, mutta noin kovalla pakkasella 11 kg pullo menee 2 vuorokautta.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuohon paineen kestoon voisin sanoa että, jos itellä olisi niin laittasin samaan sarjaan ja kattosin kestääkö. Ja voisin sanoa että kestää, kun ei noissa (isoissa) dieseleissä nuo paineet olet kovin isoja mitä olen nähnyt... Iso systeemi mutta mitättömät paineet..
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Noista paineista kun mulla on tuo kabolan kamina ja neste kiertää kabolan kierukan kautta ajaessa, olen pysähtyksissä katsonut kun moottori käy ja webasto on myös päällä niin kabolan painemittari näyttää nollaa, eli ei juuri mitään paineita ja kyllä tuo kabolan mittari on kunnossa. Jos lisälaitteella lisää verkostoon painetta niin kyllä sitten kabolan mittari rupeaa näyttämään. Tuo kabolan kierukka on niin paksua rautaa, että varmaan kestää usean kilon paineen. Minun mielipide on että kyllä se priimuskin kestää ajonaikasen paineen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Uskoisin Primuksen kestävän painetta. Paksusta pellistä on niiden vesitila muotoiltu. Asuntovaunuasennuksissa käytettävät jousiklemmarit vaihtaisin ruuvimallisiin, muuten voi litkut karata liitoksista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo paineenkesto muuttaa suunnitelmia helpommaksi. Ei ole vielä yhtään edistynyt projekti, eilen hommasin yhden tyhjän kaasupullon malliksi. Täytyy kytkeä Primus suoraan yhdeksi "patteripiiriksi" jolloin siitä kytkennästä tulee samanlainen kuin rosvolinnan kaaviossa. Moottorin lämmitys toimii sulkemalla kaikki lämmityspiirit. Täytyy tehdä yksi ohituspaluuputki pattereiden pisimmästä päästä pannulle jottei lämpö käy auton alla pattereilla lämmitettäessä. Etukennon piiriä käytettäessä lämpöä menee auton alla oleviin putkiin joten ne täytynee siltä osin eristää solumuovilla.

Tässä olen nyt arponut pannun paikkaa ja kytkentätapaa :roll:
ehkäpä tuo vaihtoehto 2 on paras ja sopivin:

1. Pannu ja yksi kaasupullo keskiruumaan ja patterikierto erilleen otetun yläputken kautta jossa myös patruuna ja paisunta. Ohjain ja huonetermostaatti keskelle autoa vessan seinään (3m). Lattialämmitys rinnankytkennällä omaan piiriin FJVR venttiilillä ohjattavaksi. Helppo pannu- ja kaasuasennus, vaikea putkiasennus ja moottorin lämmitys mahdoton. Ohjainta helppo käyttää vaikka väliovet olisi kiinni. Pannun hukkalämpö lämmittäisi vesitankkeja. Patterikierron kuumin vesi menisi ensin matkustamoon. Pullon vaihto vähän työläs.

2. Pannu vasempaan etukylkilaatikkoon, ohjain kojelautaan (1m), huonetermostaatti matkustamon takaseinään, kaksi kaasupulloa keskiruumaan, viisi metriä kaasuputkea konehuoneen läpi, helppo putkikytkentä entiseen verkkoon, käyttö helpohko, moottorinlämmitys mahdollinen. Lattialämmityksen kierto ylä ja alaputken ohituskierron avulla kuten nytkin.

3. Kuten vaihtoehto 2. mutta pannu keskiruumaan ja yksi pullo. Lämmittäisi tankkeja. Hiukan kovempi työ vetää lämmitysputket mutta kaasuputki jäisi 30cm mittaiseksi.

En tiedä teenkö 2 vai 3 vaihtoehdon. Tuo tankkien lämpimänä pysyminen olisi melko tärkeä juttu. Periaatteessa lattialämmityksen paluuveden voisi vetää "alakerran patterin kautta" jolloin se ongelma olisi pienempi. Miten itse tekisit, kysytäänpä näin :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti32 kirjoitti:Taitaa olla varma syksyn merkki kun meikä alkaa juttelee lämmityslaitteista niinkuin joka syksy tähänki asti:oops: :oops:
Tämäkin projekti lähti taas jatkumaan :oops: Valitsin vaihtoehdon 2 jossa kaksi pulloa keskiruumaan, pannu etulaaatikkoon ja sitä rataa. Nyt olisi pannu paikallaan, letkut ja yksi lisäpatteri vedetty, ohjain kojelaudassa, pullokaappi valmis ja kaasuputki melkein valmis. Enää sähköjen kytkentä, pannun vesitys ja taistelu voi alkaa. En itekkään usko että eka yrittämällä lähtee toimimaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Lahti32 kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Taitaa olla varma syksyn merkki kun meikä alkaa juttelee lämmityslaitteista niinkuin joka syksy tähänki asti:oops: :oops:
Tämäkin projekti lähti taas jatkumaan :oops: Valitsin vaihtoehdon 2 jossa kaksi pulloa keskiruumaan, pannu etulaaatikkoon ja sitä rataa. Nyt olisi pannu paikallaan, letkut ja yksi lisäpatteri vedetty, ohjain kojelaudassa, pullokaappi valmis ja kaasuputki melkein valmis. Enää sähköjen kytkentä, pannun vesitys ja taistelu voi alkaa. En itekkään usko että eka yrittämällä lähtee toimimaan.

Mielellään olen näin sivusta kuulolla jos vaikka saisin vahingossakaan omia asenteluja edistäviä vinkkejä :D Nimittäin sama projekti oottelisi meilläkin mutta nyt pitää hiukan tehdä kotiprojekteja tai oikeastaan niitä on pieneksi vuoreksi saakka, mutta koitetaan tehdä kulkuriakin jossain raossa :lol: Meillä pannu laitettiin alakoteloon miltei hellan, jääkaapin ja varaajan alapuolelle. Samaan koteloon ahdoin kaasupullon jolle teimme uuden pohjan joka hiukan syvennyksessä ja siinä reikiä kuten asiaan kuuluu...teen sitten sinne myös väliseinän ja ilmankierron pannulle. Kuparit on vedetty äärelleen mutta kaasua ei ole vielä kytketty. Sähköt vedettiin ja laitoin järjestelmään liemet sisään ja kokeilin sähköpatruunaa kun se toimii oletettavasti ilman kaasukytkentöjäkin :lol: Sain patruunan kerran lämpiämäänkin, mutta eipä ole enään toiste sitä tehnyt.
Ei ole oikein tietoa miten tuo järjestelmä pitäisi testata ja startata :?
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kariyr kirjoitti: laitoin järjestelmään liemet sisään ja kokeilin sähköpatruunaa kun se toimii oletettavasti ilman kaasukytkentöjäkin :lol: Sain patruunan kerran lämpiämäänkin, mutta eipä ole enään toiste sitä tehnyt.
Ei ole oikein tietoa miten tuo järjestelmä pitäisi testata ja startata :?
Laitoitko pannun erillisellä patterikierrolla vai kytkitkö suoraan auton omiin? Mulla on nyt siten että Primuksen menovesiputkessa on takaiskuventtiili, eli jos ajossa patterin paineet pyrkii pannulle, takaisku estää. Paluupuolella ei kai painetta paljoa edes ole, paisuntayhteys säilyy sitä kautta ja muutenkaan ainakaan Volvossa ei paljoa koko patteripaineita ole. Pyörittelin kädessä sitä takaiskua, sellainen putkimiehen perus york-tyyppinen jousellinen takaisku, primuksen kiertovesipumpun heikko teho mielessä suolistin jousen kokonaan pois, ja asensin sen pystyasentoon siten että kun pannun pumppu käy, se aukeaa erittäin herkästi.

Tänään tein loput patterikytkennät, vedet takaisin systeemiin, kaasupuoli tuli valmiiksi ja sähkötkin ehdin vielä kytkeä kera uuden 12v sulakekeskuksen joka alkoi olla tarpeellinen auton keulapäässäkin. Enää pullon vaihto täyteen ja testailemaan. Varmaan pitää käydä pikku lenkki ajamassa että ilmat poistuu pattereista.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Kariyr: Sain patruunan kerran lämpiämäänkin, mutta eipä ole enään toiste sitä tehnyt. Jos sulla on sellainen asuntovaunutyyppinen patruuna, siinä on ylikuumenemissuoja, todennäköisesti se on lauennut. Se on painamalla kuitattava, mutta voi olla niin tiukka et hirvittää painaa niin kovaa. Mutta sen toiminta on helppo todeta kun avaa peltisen patruunan suojan auki.
Se ei yleensä laukea jos kierto toimii.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sähköpatruunoita on kahta perustyyppiä. Kiertovesipumpulla ja ilman. Ilman malli vaatii erillisen kiertovesipumpun, muuten ylikuumenemissuoja napsahtaa. Primuksen kaasulämppärissä on kyljessä pieni 12v. pumppu, joka käynnistyy sähköpatruunan kanssa yhtäaikaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla on siis erillinen sähköpatruuna joka ei ole Primuksen valmistetta. Sitäkin pystyisi ohjaamaan Primuksen ohjainpaneelilla jos jostakin löytyisi sähkökeskuksen DIN-kiskoon 230V releitä jotka toimisi 12V herätteellä. Laittaisin kolme relettä, vastukselle 1kW, vastuksille 2kW sekä 230V kiertovesipumpulle. Ohjainpaneelissa on piuhat valmiina mutta mistäs tuollaisia releitä saadaan?

Yksi +12V piuha enää kiinni sulakerasiaan, kaasua pulloon ja testaus voi alkaa :D Vesipuoli testattiin eilen ajamalla ja todettiin ilman poistuvan hyvinkin helposti systeemistä. Yhden kastelukannullisen halusi Volvo juoda lisää uusiin pattereihin ja pannuun :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Lahti32 kirjoitti:Mulla on siis erillinen sähköpatruuna joka ei ole Primuksen valmistetta. Sitäkin pystyisi ohjaamaan Primuksen ohjainpaneelilla jos jostakin löytyisi sähkökeskuksen DIN-kiskoon 230V releitä jotka toimisi 12V herätteellä. Laittaisin kolme relettä, vastukselle 1kW, vastuksille 2kW sekä 230V kiertovesipumpulle. Ohjainpaneelissa on piuhat valmiina mutta mistäs tuollaisia releitä saadaan?
Oulussa paras paikka ehdottomasti Hammarin sähkö, säästyy monta mutkaa kun menee sinne suoraan vaikka ei halvin paikka olekkaan :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei edes Ouluun tarvinnut lähteä, naapuri rakentelee älytaloa ja sillähän oli tuollaisia DIN-kiskoon tulevia Omronin 12V-230V 10A releitä laatikollinen :D ei muutaku kytkentähommiin
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin