Sivu 1/1

Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 02 Kesä 2008 13:39
Kirjoittaja only4pro
Niin, eli onnistuuko niinkun otsikossa? Onko kiinnikkeet eripaikoissa, entäs vaihdelaatikon sopivuus tohon kardaaniakseliin?

Kun toi alusta on kunnossa sekä kori OK, niin ajattelin että jos joskus tulisi toi moottorin vaihto ajankohtaiseksi... Olis kiva päästää tollaisella B10 ja se sähköisesti ohjatun lootan kanssa...

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 02 Kesä 2008 19:29
Kirjoittaja VANHOOL
Onhan toi sähkölaatikko kieltämättä mukava ja kevyt ajella, oli yhden korjaamopäälikön kans juttua ja sano että kiven alla saada kyseistä laatikkoa, luultavimmin kaikkein vähimmillä vaivalla ja edullisimmin selviää auton vaihdolla ja vielä tulis ilma-alusta kaupantekijäistä, epäilen että jos jostain löytyy käytetty sähkölaatikko niin siitä saa maksaa saman verran kun pienellä etsinnällä koko autosta.

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 05 Kesä 2008 20:58
Kirjoittaja Puu Tiainen
Teknisesti ei varmaan mikään estä operaatiota, ainoa missä voi tulla isompia ongelmia on sopivan vauhtipyörän löytyminen.
Mutta onko moinen homma mielekästä? Sulla on nyt vaihteisto, joka varmasti toimii. Mahdollisuus saada epävarma ja temppuileva vaihteisto on suuri, varsinkin ensimmäiset kehitysversiot egs-vaihteistoista on surullisenkuuluisia kaikennäkösistä ongelmista.

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 05 Kesä 2008 23:26
Kirjoittaja only4pro
Joo, no toinen vaihtoehto olisi B10M moottori ja kahdella alueella oleva loota, nyt kun on vain noi 5kpl + Raacer vaihde.

Ja vauhtipyörä? oli tarkoitus vaihtaa sekä moottori että vaihdelaatikko... Että saisi vähän enemmän potkua samalla...

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 06 Kesä 2008 00:08
Kirjoittaja Bussiton
Ihan mielenkiinnosta kysyy täältä tämä et mihin on kiire :shock: kun pitää saaha sitä tehoa lisää :roll: ajaahan ei tolla saa kyllä kun ton 80km/h :wink: ja kun vauhti lisääntyy niin kyllä toi kulutuskin tekee saman :lol: niin tietty jos on lompakko kunnossa niin eipä sillä oo merkitystä :lol: mulla tossa Expressissä kun on nuo kierroksetkin just tolla vihreellä alueella tossa sallitussa nopeudessa niin ei ole metelikään paha :wink: Royalista en nyt muista kierroslukua mut eipä sekään metelöinnyt :wink: niin mutta toi Star vast on hiljanen ja vaihteet menee melkein ittekseen päälle :shock: :lol:

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 06 Kesä 2008 00:10
Kirjoittaja only4pro
Ei ole minnekkään kiire, mutta eikös enemmän

tehoa:
-> nopeampi kiihdytys oikeaan nopeuteen
-> kulkee kevyemmin, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta

edit:
ja nyt taitaa joko mittari valehdella tai sitten on se 70km/h perä, eli mennään jo keltaisella alueella (vai mikä se nyt oli??) kun on just päälle 80km...

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 06 Kesä 2008 00:37
Kirjoittaja Bussiton
No oho :shock: onko mahollista käydä jossain ajamassa tollaseen nopeusnäyttöön :wink: mä kävin tänään ton Expressin kanssa tuolla Hyrylässä ja mittarin mukaan mentiin 80km/h ja nopeusnäyttö ilmotti että ylinopeus eli 81km/h :shock: mut tohon moottorin ja vaihteiston vaihtoon vielä ( on nuo B10M:ät kyllä mukavia ajell tiedän :mrgreen: ) onkohan se nyt kuitenkaan hintasa väärtti :wink: saatta meinaan polttoaineen säästöä ajatellen olla melko pitkä tuo kuoletus aika :wink: tietty jos joutuu muuten vaihtaan, jos on vaikka rikki, niin on ihan eri asia :D

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 06 Kesä 2008 03:02
Kirjoittaja Puu Tiainen
only4pro kirjoitti:Joo, no toinen vaihtoehto olisi B10M moottori ja kahdella alueella oleva loota, nyt kun on vain noi 5kpl + Raacer vaihde.

Ja vauhtipyörä? oli tarkoitus vaihtaa sekä moottori että vaihdelaatikko... Että saisi vähän enemmän potkua samalla...
Ai katos, moottorikin piti vaihtaa.
No sitten sulla tulee ongelmia moottorin kiinnityskorvakkeiden kanssa, uudemmissa on ne ihan eri paikoissa.
Tämmösen muutoksen (d-moottori -> e-moottori) joskus tein ja muistaakseni runkoon piti tehdä vahvikepalat ja porata uudet kiinnitysreiät.
Ja onhan siinä muitakin muutettavia kohteita, varsinkin jos asennetaan THD103 tai uudempi moottori.
Nämä moottorithan ovat edc koneita, joten sähkötöitäkin olis luvassa.
Ehkä joku THD 101 moottorin asennus olisi vielä jotenkin järkevää, mutta muutostöitä kyllä tulee reilusti.
Lisääntynyt paino ja voima varmaan poikisi mukavia lisäyllätyksiä tulevaisuudessa.
Todellisuudessa se sähkökeppikään ei ole mikään ihanuus, tiedät sitten kun jäät tielle ensimmäisen sähkövian tullessa.

Re: Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto B58 -> B10M?

Lähetetty: 09 Kesä 2008 12:54
Kirjoittaja Lahti32
Mun mielestä tuossa vanhassa THD 100D koneessa ainakin on tarpeeksi voimaa, ei hyydy mäkeen ja kiihtyy aivan riittävästi. vaihteita voisi olla viiden sijasta 7 tai 10, sillä saavuttaisi ehkä jotain jos viitsii hommaan ryhtyä. Olipa joku kenkäkauppias laittanu B58.siin Scanian kymppivaihteisen laatikon.