Lämmityslaite

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Jokke vaan

Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Jokke vaan »

Millasta lämmitystä olette noihin vehkeisiinne laittanut?
Eli itselläni tarkoitus käyttää kausipaikalla seisomassa talvellakin.
Mielessä ois vesilämmitys + sähkölattialäm.
Tai sitten vesikiertonen lattia.
Mikä on hyvä pannu, noissa vaunupannuissa (Alde pystypannu) tai muut ei vissiin teho riitä, vai riittääkö sittenkin.
Ehkä jos laittais lattiaan foliolämmityskalvon, ja tollasen alde 6KW lämmärin????hmm....
Tai sit 2 kpl vaunilämmäreitä, esim alde tai primus, käymään rinnan :)
Eli kertokaa ratkaisusistanne.
Small-Oldie
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Heinä 2005 20:53
Truck: MB608 LPO
Location: Jämsä
Member id: 004
Paikkakunta: Jämsä

lämmitys

Viesti Kirjoittaja Small-Oldie »

Alde pystykattila on mielestäni kaasu lämmityksessä paras vihto ehto,saa käytettyä kattilan hukka lämmonkin hyväksi ja on hiljainen kun sen ilmaa kunnolla,kokemusia kahdesta itse rakennetusta autosta,tehon riittävyys on paljolti kiinni eristyksestä ja ikkunoista,sitapaitsi edullinen hankkia vaunupurkaamosta.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Autossa on nyt Kabola E5 venekamina. Otin savut eilen ekaa kertaa. Irtokanisterista naftaa ja tulille. Mukavasti antaa lämpöä tyhjäkäynnilläkin n 800w/0,18l/h. Kiersi vapaalla osan matkaa muttei koko kierrossa. Kierrossa oli ilmaa jonkin verran ja paine 0.Paineistettu kierto kalvopaisuntasailiöllä ja paine 0,5 bar. Johonkin paine häviää ajaessa, joten varmaankin täytyy erottaa lämmonvaihtimella koneen vesi lämmityskierosta. Sisälle ei ole vuotanut ja allakaan ei lätäkköä näy. Kamina ei vie virtaa ja kuluttaa polttoöljyä min 4,3l/vrk ja maksimiteholla 23l/vrk. Iso polttoöljysäiliö vain alle niin lämmityspuoli alkaa olla kunnossa. Autossa kiertää 22mm kupariputki kahdessa piirissä. Putkessa on "lämmityselementit" kiinni. Lattialämmitys tullee 15 wirsbosta tulevaisuudessa. Epäilyttää vain Wirsbon "vastus". Sängyn alla perällä (15mmWirsbo) ei tahdo kiertää pumpullakaan. Pitänee laittaa kuristin "ylä" kiertoa helpottamaan. Tv Ari
Viimeksi muokannut B9M, 14 Tammi 2006 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Missä noita venekaminoita myydään? :P Itellä tulee uponorin 22mm lattiavesikierto ajattelin laittaa kahdessa piirissä, eli moottorivesi kiertäis pari pikku patteria ja pikku kierroksen lattias ja toinen piiri ois sitten vaan tuon kaminan tai vastaavan takana.
Volvo b-57
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

maantieristeilijä kirjoitti:Missä noita venekaminoita myydään?
Venetarvikeliikkeet niitä myy. Refleks taitaa olla tunnetuin ja myös kevein. Käytettynä löytyy joskus pörssistä. Tv. Ari
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

3 KW sähköpatruuna

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla on tässä tekeillä kolmen kilowatin sähköpatruuna jolla on tarkoitus pidellä vähän rakentelulämpöjä talvisaikaan ja keväisin ja syksyisin lämmittää sähköpaikalla muutenkin. Patruunasta puuttuu enää sähköhommat, pitää viikonloppuna koettaa kytkeä se.

Patruuna syntyi parinkymmenen sentin pätkästä mustaa kahden tuuman putkea jonka päihin hitsasin muhvit. toisesta päästä sisään lovalin lämmitysvastus ja menovesiliittimet ja toiseen päähän omakotitalon kiertovesipumppu. Sitten vaan pattereille menevän putken väliin koko pötkö paikalleen. Pientä askartelua vaati nuo putkihommat konehuoneessa mutta siellä se nyt on.

Testailen kun saan valmiiksi ja kerron riittääkö tuo mihinkään. luulen silti ettei turha ole sillä nytkin olen lämmittänyt bussia 2000w ja 400w pattereilla ja aivan lämmintä on ollut. Lämmön nostamiseenhan sitä energiaa tarvitaan mutta ylläpitämiseen vähemmän? Kytken patruunan omaan sähkönsyöttöön ja laitan valintakytkimen 1/2/3kw jolloin lämmittää sitten käytettävien sulakkeiden mukaan ja rinnallahan voi olla lisäksi toisen sähköjärjestelmän irtopatterit jolloin sähkölämmitystehoa on peräti 6 kilowattia.

kovasti olen haaveillut myös Alde Compact 3010 lämmitintä mutta hinta pitää siitä loitolla (yli 2000e) ja 9kw vesiwebastokin tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta (n. 1200e) mutta koetetaan ekaks sähköllä (100e !)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Ei pelannu

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vähän arveluttikin ja nytpä vahvistuikin että susi oli omatekemä patruuna :?

Koko yön pidin täysillä eikä patterit lämmenny edes kädenlämpöiseksi, menoputki alkupäästä ei ollut enää jäässä :cry: :cry: :cry: Ei muutaku purkamaan koko keksintö ja laittamaan se eri putken väliin. Ongelma johtunee siitä että kiertovesi palaa pattereista moottoriin ja sehän on sitten niin jääkylmä möykky :( ettei se lämpee ikinä :( Toisekseen osa kiertoon liittyvistä putkista menee auton alla jolloin se hukkaa loputkin mitä sai lämmitettyä.

Irroittelen ja laitan sen patterin yläputken tilalle jolloin paluuvesi tulee alaputkea pitkin sisätiloissa takaisin patruunalle. Sittenhän sillä on pieni mahdollisuus lähteä lämmön nousemaankin. Nuo putket vaan risteilee niin missä sattuu että vanha putkimieskin meni lankaan :oops: :oops: :oops:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onnistuipa patruuna viimein.

Ulkona - 2 astetta pakkasta, sisällä 17 astetta lämmintä, testissä 50 metrin roikka 1,5m2 johdolla. Vähän pyrki johto uppoamaan hankeen :lol:

Piti laittaa vielä pari venttiiliä lisää, toisella lyheni patterikierto 5 metriä ja toisella tukitaan viimeinenkin mahdollisuus mennä paluuveden moottoriin. Hommassa käteväksi osoittautui koneella puristettavat mapress kupariosat, säästyi enimmältä juottamiselta sisätiloissa. Lainasin puristinta tutulta putkarilta, ja kun en ollut satavarma osien tiivisteiden sopimisesta syylärinvedelle, voitelin ne ensin auton tiivisteliimalla.

Nyt on valmiina kaksi 230v sähköverkkoa jossa voi saada lämmitystehoa aikaan peräti 7kw. Toisessahan verkossa on lisänä kaksi Bilteman 2kw puhallinpatteria jotka ovat kyllä tosi tehokkaita ja hiljaisia.

projektissa tarvittiin 2"rautaputkea, muhveja, 3kw sähkövastus, kytkentäkoppa, 3-nappinen katkaisin, kaksi palloventtiiliä, puristusliittimiä, puristusosia, kapillaariosia, kupariputkea kolmea kokoa, kumikaapelia, alumiiniputkea, syöttöjohtoliittimiä, kannakkeita, pistorasia, laitekytkin, termostaatti, klemmareita, 30 litraa glygolia (sitäki valu joka välissä maahan) aikaa parin viikon illat, sähkövirtaa testaamiseen varmaan 100kwh :cry: ja toivoa siitä että 3kw riittäisi johonkin... :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

Saitko neste systeemit pitämään kerralla? Ne puristusliitokset kyllä pitää, mutta kaikkia muita kannattaa seurailla. Laitoin itselle autotalliin nestekiertoisen lattialämmityksen ja puukattilan, jäähdytinnesteellä täytettynä tuossa ennen joulua.
Ja vuoto-ongelmia näkyy riittävän, tavalliset lvi tarvikkeet toimii kyllä pelkällä vedellä mutt nesteet tulee läpi helposti, varsinkin liitokset missä liittimien materiaali vaihtuu ovat tarkkailussa.
Toki lämpötilavaihtelut ovat suuremmat kuin normaalisti lämmitysjärjestelmissä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä ne kerralla pitivät. Aikaisempi 10 vuoden kokemus putkitöistä muistutti että syylärinvesi puskee läpi tosi helpolla tavallisista putkimiehen hamppu/kitti liitoksista. Jos tehtiin autotalliin jollekin lämmitysjärjestelmä jossa käytettiin glykolia,piti koko kiinteistön kaikki hamppuliitokset tehdä kitin sijasta hampulla ja auton tiivisteliimalla. Silloin ei ole ongelmaa.

Sinänsä bussissa alunperinkin patterijärjestelmässä käytettävät putket ja liittimet ovat aivan tavallista LVI-kamaa.
Tulevaisuus on sähköinen
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

Selvä, hyvä tietää tuokin. Nyt näyttää, että olisi sittenkin kannattanut hankkia tuliterä kattila, hinta toki hirvittää tuollaiseen käyttöön.
Tietääkö kukaan mitä ainetta nestemäinen jäähdyttimen korjausaine itseasiassa on, tekisi mieli kokeilla sitä mutta menisi niin monta purkkia ettei ihan huotsikka hinnoilla raski kokeilla.
Yleensähän aineita löytyy oleellisesti halvemmalla kun tietää mitä kysyy.
PeeKooKoo

Alden pystykattila

Viesti Kirjoittaja PeeKooKoo »

Kuinka tuo pystymallin lämppäri toimii ajaessa.............joku sanoi ettei 2928 saa läyttää ajaessa....?
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Tuo kabola kuulostaa viksulta kun kävin tutkimaan vielä sen ominaisuuksiakin........ tarkoitus mennä Hollantiin ensi syksynä niin jos tois sen *tuliaisina*... :D ... luulis sen olevan siellä halvempi kuin koto-Suomessa..............
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Tuossa kulkineessa kun on perinteiset vesikiertoiset patterit koneen lämmöllä ja lisäksi sitten primus omalla patteriverkostollaan lämmittämässä silloin kun kone ei lämmitä. Miksiköhän tuo on alunperin tehty erillisillä pattereilla. Nuo primuksen patterit kuitenkin kiertävät suunnilleen koko auton, suunnilleen samaa reittiä kuin auton alkuperäiset patterit. Penkkien kohdalla ja muuallakin nuo patterit ovat päällekäin. Toimiihan tuo toki noin ja on varmaan selkeä asentaa täysin irralleen.

Jotenkin vaan tulee sellainen tunne, että tuon primuksen olisi voinut sopivilla taikatempuilla kytkeä tuohon alkuperäiseen patteriverkostoon. Toki silloin pitäisi ehkä estää veden kierto moottorin kautta vai olisikohan sekään pakollista kesäkeleillä reissatessa.

No katsoo nyt mitä tässä tulee kehitettyä. Pientä remonttia sisätiloihin on kuitenkin tulossa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Olisiko siksi erilleen rakennettu, onkos pystyalde ns. paineeton avosysteemi ja bussin patterit ylipaine systeemi? Jos ne yhdistetaan samaan kiertoon tuleeko syylarinvedet aldesta yli? Satuin voittaa huudon tosta pystyaldesta ja aion kokeilla laittaa se bussin patterikiertoon tavalla tai toisella, magneettiventtiileilla tai paine-eroventtiileilla. Ei jaksais alkaa patteriverkkoa rakentamaan entisten rinnalle.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onhan yksi ratkaisu yhdistää paineeton lämmitin lämmönvaihtimella. Näkyi olevan http://www.alde.se sivuilla sopivan pieniä vaihtimia ja kätevä kattelee vaikka talon alajakokeskuksesta sopivan lämmönvaihtimen. Niiden tehot ovat yleensä 12kw ylöspäin, ei ole kummoinen looda sellainenkaan vaihdin jossa siirtymisteho on 57kw. Tietysti pitää olla kaksi pumppua, ensiö ja toisiopumppu.

Jotain tällaista voisi koplata kun rupean värkkäämään Aldea paikalleen.

Meidän bussissa on kyllä kaksiputkiset patterit päästä päähän. Nekin voisi muuttaa sellaisiksi että yläputkea pitkin kulkee sähköpatruunalla ja Aldella lämmitettävä paineeton kierto ja alaputkea pitkin bussin koneesta tuleva lämpö. Kyllä kai luulisi syksyolosuhteissa riittävän vaikka pattereiden luovutusteho puolittuukin, onhan sitä patteria nytkin 26 metriä pitkästi plus etukennolämmitin. Sinne etukennoonkin olen suunnitellut et jos laittais vaikka sähkövastuksen...? palaakohan siinä kohta koko laitos
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Mielessä pyörinyt jo pitemmän aikaa omakotitaloihin tarkoitetun ilmalämpöumpun asentaminen lämmityslaitteksi IRJAan joka riittäisi ainakin "välikeleillä" kun on kiinni valtakunnan verkossa . Tämän kesän aikana kiinnostus vaan kasvoi eikä suinkaan lämmityksen vaan jäähdytys ominaisuuden vuoksi . Nyt sellainen on asennettu autoon , sisäyksikkö ohjaamon kattoon ja ulkoyksikkö etummaiseen kylkilaatikkoon . Kokemukset "keksinnön" toiminnasta vielä puuttuvat , mutta ensiviikon alussa saan tyhjiöpumppauksen ja saan varmaan ensihavainnot toiminnasta , melusta ja muusta .
Perästä varmaan kuuluu joko hyvää tai huonoa...
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tähän pumppuun minäkin päädyin kun uuden auton peruslämpöä aloin tuumailla. Noita saa jo 300€ hintaan edullisimmillaan. Pitää vielä vähän soitella ja varmistella toimivuutta ennen tilausta. Oiskohan siitä siihen että se pitäisi auton plussan puolella koko talven?

Joku tämmoinen: http://workspace4.smilehouse.com/worksp ... emcode=U13

Oikeasta yläkulmasta saa esitteen jossa mallit, hinnat ja erot.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Aivan odotusten mukaan tuntuu pumppu toimivan . (':D') Ulkoyksikön käyntiääni ei juurikaan kuulu sisälle kun sisäpuhallin käy , eikä senkään ääni tunnu yöunta häiritsevältä . Laite ollut nyt automaatti asennossa pari vuorokautta ja sisälämpö vaihtelee 20-22 asteen välillä .
Peruslämmön ylläpitoon talvella ei ainakaan ultima liene hyvä ratkaisu kun alin lämpötila johon saa automatiikan asetettua on 16 astetta joka varmaan aivan turhan korkea (= kallis) peruslämmöksi
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Ulkoyksikkö on kylkilaatikossa aivan edessä . Tein laatikkoon reiät riittävän ilmankierron takaamiseksi .
http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... hotoID=805
Ulkoyksikön lisäksi laatikkoon sopivat vielä starttiakutkin joiden "kotina" se on aiemminkin ollut .
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kyllä on hyvä peli näin paikallaan asuttaessa tuo ilmalämpöpumppu :D :D :D Toimii hienosti ainakin täällä lämpimässä . Päiväksi kun lähtee autolta niin tavallisesti takaisin tulleessa sisällä on kuin saunassa ( 40-50 c) mutta kun jättää Ultiman automaattiasentoon sisällä mukavat 25 , ja öisin kun ulkona kylmenee alkaa lämmitää ja lämpö pysyy n 20 asteessa eikä ääni häiritse edes nukkumista .
On hintansa arvoinen mukavuuden lisääjä :!:
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Kun ei ilmalämpöpumppua tullut hankittua niin ajattelin seuraavaksi korvata tuon Primuksen kokonaan sopivalla sähköpatruunalla. Kovin kylmällä kelillä reissuja ei tehdä, jolloin vaadittava sähköteho ei vastukselle ei kovin kummoinen ole. Oikeasti jäähdyttävänäkin toimiva lämpöpumppu olisi parempi vaihtoehto, koska suurin osa reissuista on paahtavassa kesähelteessä.

Tuossa primuksessa ilmeisesti on kiertovesipumppu, että vesi pattereissa kiertää. Osa tuollaisista sähköpatruunoista sisältää pumpun ja osa ei. Jos pumppua ei ole voi sellaisen toki helposti lisätä sitten. Onko noissa sähköpatruunoissa jotain merkittäviä eroja ja minkälaisia ohjauslogiikoita niissä on? Joku termostaatin tapainen lämpötilan tasaamiseksi olisi hyvä jo siitä syystä ettei vastuksen tarvitsisi täysillä kokoaikaa lämmittää. Käytettyinä tuollaisia 2kW patruunoita tuntuu löytyvän 30e alkaen.

Voisipa tuolla myös pitää pientä peruslämpöä toisinaan talvella seisonnassa jos on tarvetta tai ainakin helpottaa kevään tuloa remontteja.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Nyt on asuttu täysin ilmalämpöpumpun varassa jo yli kolme kuukautta ja edellen olen tyytyväinen tuohon ultimaten halvinpaan pakettiin . Varmaankin kylähulluus nostaa taas päätään ja ruvennut mietiskelemään voisiko hyvästä tehdä parhaan . :wink: Jos tuon lämpöpumpun lämmön saisikin siirrettyä patteriverkoston veteen :?: :?: niin vesilämmityksellä saisi tällaisen "putken" lämmityksen vielä paremmaksi eivätkä väliovet yms estäisi ilman kiertoa . Onko jollain tietoa tai vaikka hyviä ehdotuksia tuollaiseen muutokseen :?: :?:
Ei ehkä tarvitsiskaan keksiä "ruutia" lisää jos joku on jo keksinyt :D :D :D
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Suunnitelmat oli monenmoiset lämmitykseen mutta hainpa eilen Truman 6002 EH:n kun alkoi tulla jo kiirus saada lämmityskin taas toimimaan .....:-).... lattialämmitystä mietitääntaas ensi talven aikana.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Ja nysse toimii ja pelittää....:-)...... taidan laittaa Truman boilerin veden juoksemaan wessan hanalle....... ja keittiöönkin...... muun hoitelee toi 60 litranen.... eli suihkupuolen..... :-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Vastaa Viestiin