Lämmityslaite
Lämmityslaite
Millasta lämmitystä olette noihin vehkeisiinne laittanut?
Eli itselläni tarkoitus käyttää kausipaikalla seisomassa talvellakin.
Mielessä ois vesilämmitys + sähkölattialäm.
Tai sitten vesikiertonen lattia.
Mikä on hyvä pannu, noissa vaunupannuissa (Alde pystypannu) tai muut ei vissiin teho riitä, vai riittääkö sittenkin.
Ehkä jos laittais lattiaan foliolämmityskalvon, ja tollasen alde 6KW lämmärin????hmm....
Tai sit 2 kpl vaunilämmäreitä, esim alde tai primus, käymään rinnan
Eli kertokaa ratkaisusistanne.
Eli itselläni tarkoitus käyttää kausipaikalla seisomassa talvellakin.
Mielessä ois vesilämmitys + sähkölattialäm.
Tai sitten vesikiertonen lattia.
Mikä on hyvä pannu, noissa vaunupannuissa (Alde pystypannu) tai muut ei vissiin teho riitä, vai riittääkö sittenkin.
Ehkä jos laittais lattiaan foliolämmityskalvon, ja tollasen alde 6KW lämmärin????hmm....
Tai sit 2 kpl vaunilämmäreitä, esim alde tai primus, käymään rinnan
Eli kertokaa ratkaisusistanne.
-
- Apukuski
- Viestit: 10
- Liittynyt: 28 Heinä 2005 20:53
- Truck: MB608 LPO
- Location: Jämsä
- Member id: 004
- Paikkakunta: Jämsä
lämmitys
Alde pystykattila on mielestäni kaasu lämmityksessä paras vihto ehto,saa käytettyä kattilan hukka lämmonkin hyväksi ja on hiljainen kun sen ilmaa kunnolla,kokemusia kahdesta itse rakennetusta autosta,tehon riittävyys on paljolti kiinni eristyksestä ja ikkunoista,sitapaitsi edullinen hankkia vaunupurkaamosta.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Autossa on nyt Kabola E5 venekamina. Otin savut eilen ekaa kertaa. Irtokanisterista naftaa ja tulille. Mukavasti antaa lämpöä tyhjäkäynnilläkin n 800w/0,18l/h. Kiersi vapaalla osan matkaa muttei koko kierrossa. Kierrossa oli ilmaa jonkin verran ja paine 0.Paineistettu kierto kalvopaisuntasailiöllä ja paine 0,5 bar. Johonkin paine häviää ajaessa, joten varmaankin täytyy erottaa lämmonvaihtimella koneen vesi lämmityskierosta. Sisälle ei ole vuotanut ja allakaan ei lätäkköä näy. Kamina ei vie virtaa ja kuluttaa polttoöljyä min 4,3l/vrk ja maksimiteholla 23l/vrk. Iso polttoöljysäiliö vain alle niin lämmityspuoli alkaa olla kunnossa. Autossa kiertää 22mm kupariputki kahdessa piirissä. Putkessa on "lämmityselementit" kiinni. Lattialämmitys tullee 15 wirsbosta tulevaisuudessa. Epäilyttää vain Wirsbon "vastus". Sängyn alla perällä (15mmWirsbo) ei tahdo kiertää pumpullakaan. Pitänee laittaa kuristin "ylä" kiertoa helpottamaan. Tv Ari
Viimeksi muokannut B9M, 14 Tammi 2006 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
3 KW sähköpatruuna
Mulla on tässä tekeillä kolmen kilowatin sähköpatruuna jolla on tarkoitus pidellä vähän rakentelulämpöjä talvisaikaan ja keväisin ja syksyisin lämmittää sähköpaikalla muutenkin. Patruunasta puuttuu enää sähköhommat, pitää viikonloppuna koettaa kytkeä se.
Patruuna syntyi parinkymmenen sentin pätkästä mustaa kahden tuuman putkea jonka päihin hitsasin muhvit. toisesta päästä sisään lovalin lämmitysvastus ja menovesiliittimet ja toiseen päähän omakotitalon kiertovesipumppu. Sitten vaan pattereille menevän putken väliin koko pötkö paikalleen. Pientä askartelua vaati nuo putkihommat konehuoneessa mutta siellä se nyt on.
Testailen kun saan valmiiksi ja kerron riittääkö tuo mihinkään. luulen silti ettei turha ole sillä nytkin olen lämmittänyt bussia 2000w ja 400w pattereilla ja aivan lämmintä on ollut. Lämmön nostamiseenhan sitä energiaa tarvitaan mutta ylläpitämiseen vähemmän? Kytken patruunan omaan sähkönsyöttöön ja laitan valintakytkimen 1/2/3kw jolloin lämmittää sitten käytettävien sulakkeiden mukaan ja rinnallahan voi olla lisäksi toisen sähköjärjestelmän irtopatterit jolloin sähkölämmitystehoa on peräti 6 kilowattia.
kovasti olen haaveillut myös Alde Compact 3010 lämmitintä mutta hinta pitää siitä loitolla (yli 2000e) ja 9kw vesiwebastokin tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta (n. 1200e) mutta koetetaan ekaks sähköllä (100e !)
Patruuna syntyi parinkymmenen sentin pätkästä mustaa kahden tuuman putkea jonka päihin hitsasin muhvit. toisesta päästä sisään lovalin lämmitysvastus ja menovesiliittimet ja toiseen päähän omakotitalon kiertovesipumppu. Sitten vaan pattereille menevän putken väliin koko pötkö paikalleen. Pientä askartelua vaati nuo putkihommat konehuoneessa mutta siellä se nyt on.
Testailen kun saan valmiiksi ja kerron riittääkö tuo mihinkään. luulen silti ettei turha ole sillä nytkin olen lämmittänyt bussia 2000w ja 400w pattereilla ja aivan lämmintä on ollut. Lämmön nostamiseenhan sitä energiaa tarvitaan mutta ylläpitämiseen vähemmän? Kytken patruunan omaan sähkönsyöttöön ja laitan valintakytkimen 1/2/3kw jolloin lämmittää sitten käytettävien sulakkeiden mukaan ja rinnallahan voi olla lisäksi toisen sähköjärjestelmän irtopatterit jolloin sähkölämmitystehoa on peräti 6 kilowattia.
kovasti olen haaveillut myös Alde Compact 3010 lämmitintä mutta hinta pitää siitä loitolla (yli 2000e) ja 9kw vesiwebastokin tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta (n. 1200e) mutta koetetaan ekaks sähköllä (100e !)
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Ei pelannu
Vähän arveluttikin ja nytpä vahvistuikin että susi oli omatekemä patruuna
Koko yön pidin täysillä eikä patterit lämmenny edes kädenlämpöiseksi, menoputki alkupäästä ei ollut enää jäässä Ei muutaku purkamaan koko keksintö ja laittamaan se eri putken väliin. Ongelma johtunee siitä että kiertovesi palaa pattereista moottoriin ja sehän on sitten niin jääkylmä möykky ettei se lämpee ikinä Toisekseen osa kiertoon liittyvistä putkista menee auton alla jolloin se hukkaa loputkin mitä sai lämmitettyä.
Irroittelen ja laitan sen patterin yläputken tilalle jolloin paluuvesi tulee alaputkea pitkin sisätiloissa takaisin patruunalle. Sittenhän sillä on pieni mahdollisuus lähteä lämmön nousemaankin. Nuo putket vaan risteilee niin missä sattuu että vanha putkimieskin meni lankaan
Koko yön pidin täysillä eikä patterit lämmenny edes kädenlämpöiseksi, menoputki alkupäästä ei ollut enää jäässä Ei muutaku purkamaan koko keksintö ja laittamaan se eri putken väliin. Ongelma johtunee siitä että kiertovesi palaa pattereista moottoriin ja sehän on sitten niin jääkylmä möykky ettei se lämpee ikinä Toisekseen osa kiertoon liittyvistä putkista menee auton alla jolloin se hukkaa loputkin mitä sai lämmitettyä.
Irroittelen ja laitan sen patterin yläputken tilalle jolloin paluuvesi tulee alaputkea pitkin sisätiloissa takaisin patruunalle. Sittenhän sillä on pieni mahdollisuus lähteä lämmön nousemaankin. Nuo putket vaan risteilee niin missä sattuu että vanha putkimieskin meni lankaan
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Onnistuipa patruuna viimein.
Ulkona - 2 astetta pakkasta, sisällä 17 astetta lämmintä, testissä 50 metrin roikka 1,5m2 johdolla. Vähän pyrki johto uppoamaan hankeen
Piti laittaa vielä pari venttiiliä lisää, toisella lyheni patterikierto 5 metriä ja toisella tukitaan viimeinenkin mahdollisuus mennä paluuveden moottoriin. Hommassa käteväksi osoittautui koneella puristettavat mapress kupariosat, säästyi enimmältä juottamiselta sisätiloissa. Lainasin puristinta tutulta putkarilta, ja kun en ollut satavarma osien tiivisteiden sopimisesta syylärinvedelle, voitelin ne ensin auton tiivisteliimalla.
Nyt on valmiina kaksi 230v sähköverkkoa jossa voi saada lämmitystehoa aikaan peräti 7kw. Toisessahan verkossa on lisänä kaksi Bilteman 2kw puhallinpatteria jotka ovat kyllä tosi tehokkaita ja hiljaisia.
projektissa tarvittiin 2"rautaputkea, muhveja, 3kw sähkövastus, kytkentäkoppa, 3-nappinen katkaisin, kaksi palloventtiiliä, puristusliittimiä, puristusosia, kapillaariosia, kupariputkea kolmea kokoa, kumikaapelia, alumiiniputkea, syöttöjohtoliittimiä, kannakkeita, pistorasia, laitekytkin, termostaatti, klemmareita, 30 litraa glygolia (sitäki valu joka välissä maahan) aikaa parin viikon illat, sähkövirtaa testaamiseen varmaan 100kwh ja toivoa siitä että 3kw riittäisi johonkin...
Ulkona - 2 astetta pakkasta, sisällä 17 astetta lämmintä, testissä 50 metrin roikka 1,5m2 johdolla. Vähän pyrki johto uppoamaan hankeen
Piti laittaa vielä pari venttiiliä lisää, toisella lyheni patterikierto 5 metriä ja toisella tukitaan viimeinenkin mahdollisuus mennä paluuveden moottoriin. Hommassa käteväksi osoittautui koneella puristettavat mapress kupariosat, säästyi enimmältä juottamiselta sisätiloissa. Lainasin puristinta tutulta putkarilta, ja kun en ollut satavarma osien tiivisteiden sopimisesta syylärinvedelle, voitelin ne ensin auton tiivisteliimalla.
Nyt on valmiina kaksi 230v sähköverkkoa jossa voi saada lämmitystehoa aikaan peräti 7kw. Toisessahan verkossa on lisänä kaksi Bilteman 2kw puhallinpatteria jotka ovat kyllä tosi tehokkaita ja hiljaisia.
projektissa tarvittiin 2"rautaputkea, muhveja, 3kw sähkövastus, kytkentäkoppa, 3-nappinen katkaisin, kaksi palloventtiiliä, puristusliittimiä, puristusosia, kapillaariosia, kupariputkea kolmea kokoa, kumikaapelia, alumiiniputkea, syöttöjohtoliittimiä, kannakkeita, pistorasia, laitekytkin, termostaatti, klemmareita, 30 litraa glygolia (sitäki valu joka välissä maahan) aikaa parin viikon illat, sähkövirtaa testaamiseen varmaan 100kwh ja toivoa siitä että 3kw riittäisi johonkin...
Tulevaisuus on sähköinen
Saitko neste systeemit pitämään kerralla? Ne puristusliitokset kyllä pitää, mutta kaikkia muita kannattaa seurailla. Laitoin itselle autotalliin nestekiertoisen lattialämmityksen ja puukattilan, jäähdytinnesteellä täytettynä tuossa ennen joulua.
Ja vuoto-ongelmia näkyy riittävän, tavalliset lvi tarvikkeet toimii kyllä pelkällä vedellä mutt nesteet tulee läpi helposti, varsinkin liitokset missä liittimien materiaali vaihtuu ovat tarkkailussa.
Toki lämpötilavaihtelut ovat suuremmat kuin normaalisti lämmitysjärjestelmissä.
Ja vuoto-ongelmia näkyy riittävän, tavalliset lvi tarvikkeet toimii kyllä pelkällä vedellä mutt nesteet tulee läpi helposti, varsinkin liitokset missä liittimien materiaali vaihtuu ovat tarkkailussa.
Toki lämpötilavaihtelut ovat suuremmat kuin normaalisti lämmitysjärjestelmissä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kyllä ne kerralla pitivät. Aikaisempi 10 vuoden kokemus putkitöistä muistutti että syylärinvesi puskee läpi tosi helpolla tavallisista putkimiehen hamppu/kitti liitoksista. Jos tehtiin autotalliin jollekin lämmitysjärjestelmä jossa käytettiin glykolia,piti koko kiinteistön kaikki hamppuliitokset tehdä kitin sijasta hampulla ja auton tiivisteliimalla. Silloin ei ole ongelmaa.
Sinänsä bussissa alunperinkin patterijärjestelmässä käytettävät putket ja liittimet ovat aivan tavallista LVI-kamaa.
Sinänsä bussissa alunperinkin patterijärjestelmässä käytettävät putket ja liittimet ovat aivan tavallista LVI-kamaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Selvä, hyvä tietää tuokin. Nyt näyttää, että olisi sittenkin kannattanut hankkia tuliterä kattila, hinta toki hirvittää tuollaiseen käyttöön.
Tietääkö kukaan mitä ainetta nestemäinen jäähdyttimen korjausaine itseasiassa on, tekisi mieli kokeilla sitä mutta menisi niin monta purkkia ettei ihan huotsikka hinnoilla raski kokeilla.
Yleensähän aineita löytyy oleellisesti halvemmalla kun tietää mitä kysyy.
Tietääkö kukaan mitä ainetta nestemäinen jäähdyttimen korjausaine itseasiassa on, tekisi mieli kokeilla sitä mutta menisi niin monta purkkia ettei ihan huotsikka hinnoilla raski kokeilla.
Yleensähän aineita löytyy oleellisesti halvemmalla kun tietää mitä kysyy.
Alden pystykattila
Kuinka tuo pystymallin lämppäri toimii ajaessa.............joku sanoi ettei 2928 saa läyttää ajaessa....?
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Tuo kabola kuulostaa viksulta kun kävin tutkimaan vielä sen ominaisuuksiakin........ tarkoitus mennä Hollantiin ensi syksynä niin jos tois sen *tuliaisina*... ... luulis sen olevan siellä halvempi kuin koto-Suomessa..............
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Tuossa kulkineessa kun on perinteiset vesikiertoiset patterit koneen lämmöllä ja lisäksi sitten primus omalla patteriverkostollaan lämmittämässä silloin kun kone ei lämmitä. Miksiköhän tuo on alunperin tehty erillisillä pattereilla. Nuo primuksen patterit kuitenkin kiertävät suunnilleen koko auton, suunnilleen samaa reittiä kuin auton alkuperäiset patterit. Penkkien kohdalla ja muuallakin nuo patterit ovat päällekäin. Toimiihan tuo toki noin ja on varmaan selkeä asentaa täysin irralleen.
Jotenkin vaan tulee sellainen tunne, että tuon primuksen olisi voinut sopivilla taikatempuilla kytkeä tuohon alkuperäiseen patteriverkostoon. Toki silloin pitäisi ehkä estää veden kierto moottorin kautta vai olisikohan sekään pakollista kesäkeleillä reissatessa.
No katsoo nyt mitä tässä tulee kehitettyä. Pientä remonttia sisätiloihin on kuitenkin tulossa.
Jotenkin vaan tulee sellainen tunne, että tuon primuksen olisi voinut sopivilla taikatempuilla kytkeä tuohon alkuperäiseen patteriverkostoon. Toki silloin pitäisi ehkä estää veden kierto moottorin kautta vai olisikohan sekään pakollista kesäkeleillä reissatessa.
No katsoo nyt mitä tässä tulee kehitettyä. Pientä remonttia sisätiloihin on kuitenkin tulossa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Olisiko siksi erilleen rakennettu, onkos pystyalde ns. paineeton avosysteemi ja bussin patterit ylipaine systeemi? Jos ne yhdistetaan samaan kiertoon tuleeko syylarinvedet aldesta yli? Satuin voittaa huudon tosta pystyaldesta ja aion kokeilla laittaa se bussin patterikiertoon tavalla tai toisella, magneettiventtiileilla tai paine-eroventtiileilla. Ei jaksais alkaa patteriverkkoa rakentamaan entisten rinnalle.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Onhan yksi ratkaisu yhdistää paineeton lämmitin lämmönvaihtimella. Näkyi olevan http://www.alde.se sivuilla sopivan pieniä vaihtimia ja kätevä kattelee vaikka talon alajakokeskuksesta sopivan lämmönvaihtimen. Niiden tehot ovat yleensä 12kw ylöspäin, ei ole kummoinen looda sellainenkaan vaihdin jossa siirtymisteho on 57kw. Tietysti pitää olla kaksi pumppua, ensiö ja toisiopumppu.
Jotain tällaista voisi koplata kun rupean värkkäämään Aldea paikalleen.
Meidän bussissa on kyllä kaksiputkiset patterit päästä päähän. Nekin voisi muuttaa sellaisiksi että yläputkea pitkin kulkee sähköpatruunalla ja Aldella lämmitettävä paineeton kierto ja alaputkea pitkin bussin koneesta tuleva lämpö. Kyllä kai luulisi syksyolosuhteissa riittävän vaikka pattereiden luovutusteho puolittuukin, onhan sitä patteria nytkin 26 metriä pitkästi plus etukennolämmitin. Sinne etukennoonkin olen suunnitellut et jos laittais vaikka sähkövastuksen...? palaakohan siinä kohta koko laitos
Jotain tällaista voisi koplata kun rupean värkkäämään Aldea paikalleen.
Meidän bussissa on kyllä kaksiputkiset patterit päästä päähän. Nekin voisi muuttaa sellaisiksi että yläputkea pitkin kulkee sähköpatruunalla ja Aldella lämmitettävä paineeton kierto ja alaputkea pitkin bussin koneesta tuleva lämpö. Kyllä kai luulisi syksyolosuhteissa riittävän vaikka pattereiden luovutusteho puolittuukin, onhan sitä patteria nytkin 26 metriä pitkästi plus etukennolämmitin. Sinne etukennoonkin olen suunnitellut et jos laittais vaikka sähkövastuksen...? palaakohan siinä kohta koko laitos
Tulevaisuus on sähköinen
Mielessä pyörinyt jo pitemmän aikaa omakotitaloihin tarkoitetun ilmalämpöumpun asentaminen lämmityslaitteksi IRJAan joka riittäisi ainakin "välikeleillä" kun on kiinni valtakunnan verkossa . Tämän kesän aikana kiinnostus vaan kasvoi eikä suinkaan lämmityksen vaan jäähdytys ominaisuuden vuoksi . Nyt sellainen on asennettu autoon , sisäyksikkö ohjaamon kattoon ja ulkoyksikkö etummaiseen kylkilaatikkoon . Kokemukset "keksinnön" toiminnasta vielä puuttuvat , mutta ensiviikon alussa saan tyhjiöpumppauksen ja saan varmaan ensihavainnot toiminnasta , melusta ja muusta .
Perästä varmaan kuuluu joko hyvää tai huonoa...
Perästä varmaan kuuluu joko hyvää tai huonoa...
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Tähän pumppuun minäkin päädyin kun uuden auton peruslämpöä aloin tuumailla. Noita saa jo 300€ hintaan edullisimmillaan. Pitää vielä vähän soitella ja varmistella toimivuutta ennen tilausta. Oiskohan siitä siihen että se pitäisi auton plussan puolella koko talven?
Joku tämmoinen: http://workspace4.smilehouse.com/worksp ... emcode=U13
Oikeasta yläkulmasta saa esitteen jossa mallit, hinnat ja erot.
Joku tämmoinen: http://workspace4.smilehouse.com/worksp ... emcode=U13
Oikeasta yläkulmasta saa esitteen jossa mallit, hinnat ja erot.
Aivan odotusten mukaan tuntuu pumppu toimivan . (':D') Ulkoyksikön käyntiääni ei juurikaan kuulu sisälle kun sisäpuhallin käy , eikä senkään ääni tunnu yöunta häiritsevältä . Laite ollut nyt automaatti asennossa pari vuorokautta ja sisälämpö vaihtelee 20-22 asteen välillä .
Peruslämmön ylläpitoon talvella ei ainakaan ultima liene hyvä ratkaisu kun alin lämpötila johon saa automatiikan asetettua on 16 astetta joka varmaan aivan turhan korkea (= kallis) peruslämmöksi
Peruslämmön ylläpitoon talvella ei ainakaan ultima liene hyvä ratkaisu kun alin lämpötila johon saa automatiikan asetettua on 16 astetta joka varmaan aivan turhan korkea (= kallis) peruslämmöksi
Ulkoyksikkö on kylkilaatikossa aivan edessä . Tein laatikkoon reiät riittävän ilmankierron takaamiseksi .
http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... hotoID=805
Ulkoyksikön lisäksi laatikkoon sopivat vielä starttiakutkin joiden "kotina" se on aiemminkin ollut .
http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... hotoID=805
Ulkoyksikön lisäksi laatikkoon sopivat vielä starttiakutkin joiden "kotina" se on aiemminkin ollut .
Kyllä on hyvä peli näin paikallaan asuttaessa tuo ilmalämpöpumppu Toimii hienosti ainakin täällä lämpimässä . Päiväksi kun lähtee autolta niin tavallisesti takaisin tulleessa sisällä on kuin saunassa ( 40-50 c) mutta kun jättää Ultiman automaattiasentoon sisällä mukavat 25 , ja öisin kun ulkona kylmenee alkaa lämmitää ja lämpö pysyy n 20 asteessa eikä ääni häiritse edes nukkumista .
On hintansa arvoinen mukavuuden lisääjä
On hintansa arvoinen mukavuuden lisääjä
Kun ei ilmalämpöpumppua tullut hankittua niin ajattelin seuraavaksi korvata tuon Primuksen kokonaan sopivalla sähköpatruunalla. Kovin kylmällä kelillä reissuja ei tehdä, jolloin vaadittava sähköteho ei vastukselle ei kovin kummoinen ole. Oikeasti jäähdyttävänäkin toimiva lämpöpumppu olisi parempi vaihtoehto, koska suurin osa reissuista on paahtavassa kesähelteessä.
Tuossa primuksessa ilmeisesti on kiertovesipumppu, että vesi pattereissa kiertää. Osa tuollaisista sähköpatruunoista sisältää pumpun ja osa ei. Jos pumppua ei ole voi sellaisen toki helposti lisätä sitten. Onko noissa sähköpatruunoissa jotain merkittäviä eroja ja minkälaisia ohjauslogiikoita niissä on? Joku termostaatin tapainen lämpötilan tasaamiseksi olisi hyvä jo siitä syystä ettei vastuksen tarvitsisi täysillä kokoaikaa lämmittää. Käytettyinä tuollaisia 2kW patruunoita tuntuu löytyvän 30e alkaen.
Voisipa tuolla myös pitää pientä peruslämpöä toisinaan talvella seisonnassa jos on tarvetta tai ainakin helpottaa kevään tuloa remontteja.
Tuossa primuksessa ilmeisesti on kiertovesipumppu, että vesi pattereissa kiertää. Osa tuollaisista sähköpatruunoista sisältää pumpun ja osa ei. Jos pumppua ei ole voi sellaisen toki helposti lisätä sitten. Onko noissa sähköpatruunoissa jotain merkittäviä eroja ja minkälaisia ohjauslogiikoita niissä on? Joku termostaatin tapainen lämpötilan tasaamiseksi olisi hyvä jo siitä syystä ettei vastuksen tarvitsisi täysillä kokoaikaa lämmittää. Käytettyinä tuollaisia 2kW patruunoita tuntuu löytyvän 30e alkaen.
Voisipa tuolla myös pitää pientä peruslämpöä toisinaan talvella seisonnassa jos on tarvetta tai ainakin helpottaa kevään tuloa remontteja.
Nyt on asuttu täysin ilmalämpöpumpun varassa jo yli kolme kuukautta ja edellen olen tyytyväinen tuohon ultimaten halvinpaan pakettiin . Varmaankin kylähulluus nostaa taas päätään ja ruvennut mietiskelemään voisiko hyvästä tehdä parhaan . Jos tuon lämpöpumpun lämmön saisikin siirrettyä patteriverkoston veteen niin vesilämmityksellä saisi tällaisen "putken" lämmityksen vielä paremmaksi eivätkä väliovet yms estäisi ilman kiertoa . Onko jollain tietoa tai vaikka hyviä ehdotuksia tuollaiseen muutokseen
Ei ehkä tarvitsiskaan keksiä "ruutia" lisää jos joku on jo keksinyt
Ei ehkä tarvitsiskaan keksiä "ruutia" lisää jos joku on jo keksinyt
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Suunnitelmat oli monenmoiset lämmitykseen mutta hainpa eilen Truman 6002 EH:n kun alkoi tulla jo kiirus saada lämmityskin taas toimimaan ......... lattialämmitystä mietitääntaas ensi talven aikana.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Ja nysse toimii ja pelittää.......... taidan laittaa Truman boilerin veden juoksemaan wessan hanalle....... ja keittiöönkin...... muun hoitelee toi 60 litranen.... eli suihkupuolen.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto