Lämmityslaite

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

IRJA kirjoitti:Nyt on asuttu täysin ilmalämpöpumpun varassa jo yli kolme kuukautta ja edellen olen tyytyväinen tuohon ultimaten halvinpaan pakettiin . Varmaankin kylähulluus nostaa taas päätään ja ruvennut mietiskelemään voisiko hyvästä tehdä parhaan . :wink: Jos tuon lämpöpumpun lämmön saisikin siirrettyä patteriverkoston veteen :?: :?: niin vesilämmityksellä saisi tällaisen "putken" lämmityksen vielä paremmaksi eivätkä väliovet yms estäisi ilman kiertoa . Onko jollain tietoa tai vaikka hyviä ehdotuksia tuollaiseen muutokseen :?: :?:
Ei ehkä tarvitsiskaan keksiä "ruutia" lisää jos joku on jo keksinyt :D :D :D
Muutaman viikon reissaamisessa tuli vahvasti esille jäähdytyksen tarve :o Onhan se tuskaa kun yöllä on niin kuuma ettei kukaan saa nukuttua ja reissussa väsyy siihen malliin että sitte täyttä laukkaa kotiin vaikka lomaa olisi jäljellä vielä :cry: Loppuloma kotona ranka suorana mutta eiköhän se yleensä niin oo muutenki :?

Onko sulla tuo laite Basic 6 , 7 vai 9? Nythän näyttäs ultimatemarketissa olevan Vesi-Ilpoja mutta ottoteho on liki 3kw ja lämmitysteho 9kw ja hinta pitää loitolla.... mutta jos aikanaan tuota niin miksei olis voinu ajatellakin:

http://www.ultimatemarket.com/Published ... code=10301
Tulevaisuus on sähköinen
Junnu R

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Vai lämmitysjuttuja täällä puidaan :wink:
Itekkin oon noita ajatellut. Viimeksi ajattelin niitä äsken kun olin "mopollani" ilta-ajelulla :lol:

Jees. Asiaan siis. Itellä mielessä seuraavanlainen järjestelmä.
Autosta löytyy vesiwebasto (en muista tehoa, mutta epäilisin, että 18 kW)

Idea kulkee pääpiirteittään näin:

Ensiöpuoli: Lämmitetään webastolla glykoliseosta. Tehdään sellanen vaikkapa 20 litranen säiliö, jossa kiertää tuo webaston lämmittämä neste. Helppoa. tehdään paikka tulo- ja menoputkelle, ei siinä sen kummempia.

Tämä säiliö voidaan hitsata vaikka rosterista. Helppoa (onnistuu puikolla.. hyvää kun ei syövy jne..) Säiliö eristetään. Uretaanilla eristys onnistuu helposti.

Tähän säiliiön tehdään paikka sähkövastukselle myös. sellasella 5 kW:n vehkeelle. Onnisen katalogista löytyy mitat ja muukin tarvittava tieto. (ei edes pahan hintainen. Tällä vastuksella lämmitetään kulkuria silloin, kun ollaan "telakalla". Pitäähän se peruslämpö jollain ylläpitää.

Samalla säiliöön laitetaan lämpötila-anturi. Se ohjaa tuota vastusta. Pidetään vaikka säiliön lämpötila 80 asteessa. Samaan pääsee webastolla.

Säiliöstä otetaan sopivat lähdöt... Lähetään vetämään putkea kohti kulkurin moottoria. Sopivaan paikkaan asennetaan levylämmönsiirrin (sellanen juuri kun noissa talojen LJ- keskuksissa).

Siirtimen toisella puolella virtaa tämän säiliön neste. Toisella puolella virtaa moottorin jäähdytysneste.
Tällä pidetään kulkuri kauttaaltaan lämpimänä ajon aikana. Ja toisaalta lämmitetään moottori talvi pakkasilla. Tarvittava määrä magneettiventtiileitä ja kiertovesipumppuja asennetaan.
(tarkempi suunnitelma on mielessä, selitän sen joskus.. On niin pitkä suunnitelma, ettei sitä jaksa kirjottaa tähän. CAD kuvat siitä on tyänalla. julkasen ne kunhan ne on valmiit)

Asennetaan vielä tälle ensiöpuolelle tarvittava paisunta-astia ja varoventtiilit.

Lisäksi tästä säiliöstä lähtee putki, joka menee toisiopuolelle. Tässä putkessa on pumppu.

Toisio puoli:
- Lämminkäyttövesi: Levylämmönsiirrin tähänkin. Tehdään tällekkin sellanen säiliö rakenne, esim. 30 litraa. Kierovesipumppu tarvitaan myös. Tämäkin säiliö syntyy rosterista helposti. Ja se eristäminen onnistuu uretaanilla. Eli: ensiöpuollella on se glykoliseos ja toisella puolen siirrintä se käyttövesi.
Ei tarvii mitään säätöventtiileitä. Käyttövesi saa lämmitä tuossa "varaajassa" samaan lämpötilaan kun ensiöpuoli.
Varoventtiili tarvitaan. Laajenee tuo vesi hiukan lämmitessään.
Oteaan tämä lämminkäyttövesi silleen haaroittamalal kylmästä vedestä, että kylmä vesi menee siirtimen läpi. Siinä linjassa on takaisku, ettei lämmin vesi mene kylmän sekaan.

- Lämmitys: Otetaan sellainen lämmönsiirrin, missä on kapasiteettia hiukan enenemmän. Eli ensin tehdään patteriverkoston vesi (molemmilla puolilla virtaa glykoli). Olkoon tämän verkoston lämpötila vaikka 60 astetta.
Lämmityksen ohjaukseen valitaan Oumanin EH-203 (perustelen myöhemmin).
Tällä patteriverkoston vedellä lämmitetään kulkurin patterit. Eli ohjaamoa on pakko lämittää patterilla. Sinne ei lattialämmitys onnistu.
Tästä patteriverkosta saadaan sopivasti kierto vessassa/ suihkutilassa olevaan pyyhkeen kuivatusrautaan (helppo vääntää ite rosterista). Samasta kierrosta saadaan otettua lämpöä kuivatuskaappin. (laatikko, joka on uretaanilla eristetty kaappi. Tässä kaapissa lämmönlähteenä on vanhat patterit, joita löytyy kulkurista ;) )

Tähän lämmityspiiriin lisätään jälkisäätöpiiri. Siinä on sellainen "shunttikytkentä", jossa saadaan lattialämmitykselle tehtyä sopivaa n. 35 asteista vettä. Oma kiertovesipumppu löytyy molemmilta piireiltä. Siis tältä lattialämmitys ja patteripiiriltä.

Oumani ohjaa noita piirejä. Oumaniin asennetaan vielä sisälämpötila-anturi, jonka mukaan säätö tapahtuu.

Tämmönen on mun visio. Ja jotain tähän suuntaan aion tehdä.

Niin, syy Oumanin valintaan:
- Siihen saa liitettyä GSM- modeemin.
Tulee hälytys kännyyn jos joku ei ole niinkuin pitäsi
- Siihen saa liitettyä mm. murtohälytyksen
(taas hälytys kännyyn)
- siihen saa liitettyä palohälyksen
(sekin kännyyn)
Ja ja.. paljon muutakin tuohon saa liitettyä. Seuraavaksi tulee mieleen vaikkapa keskuslukon ohjaus. Eli kulkurin ovat saa kännyllä auki. (ja on vieläpä aika "tietoturvallinen juttu")

Tuossa aluksi hyviä puolia.
Sitten huono(ja), eli sellaisia mitkä minua epäilyttää.
Koska kulkurissa on 24v. järjestelmä ja Oumanissa 220v, toimiiko Ouman inventterin kanssa?
Oumanissa on aika korkea tyhjäkäyntiteho (muistaaksen 80 wattia) eli akku tyhjä ja äkkiä jos ei ladata jollain.

Koko ideaa koskien:
Hyvää:
- ei tarvita kallista lämminvesivaraaja (onnistuu itse tehdä)
- Kulkurin moottorin lämmitys onnistuu (lähtee käyntiin pakkasesta)
- saadaan kuivauskaappi ja muut tehtyä helposti.
- Oikeastaan koko lämmitys onnistuu helposti.
- Ajon aikana saa lämmön moottorilta talteen.
- Kulkurin ollessa "telakalla" peruslämpö pysyy yllä.
- Oumanista saatava koko kulkurin vartionti ja seurata, eli etähälyytykset.

Huonoa:
- Virran kulutus. (paljon pumppuja)
- Ei tietoa kestääkö Ouman olla inventterin perässä.
- Vaatii aika monta lämmönsiirrintä.

Ainiin. Tuo lämmön säätö vaatii tarpeellisen määrän säätöventtiileitä ja antureita. Oli vaan niin pintapuolinen raapaisu tämä juttu, että en niistä tarkemmin selittänyt. Selitän sitten kun CAD- kuvat julkasen.

Pitkä tilitys. Jaksaakohan kukaan tätä edes lukea kokonaan :lol:
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Samoja asioita miettinyt jo pitkän aikaa... mutta kun noin hyvin oot suunnitellut systeemit(ajatus sama mutta kun ei pysty tulostamaan päästä ulos...pätkii...pätkii) niin jäädään odottamaan lopputulosta ja piirrustuksia koska kuulostaa NIIN hyvältä että tuota projektia täytyy seurata silmäkovana!

Taidat olla ammattilainen näiden lämmitys juttujen kanssa?
Viimeksi muokannut Jailbird, 21 Heinä 2007 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Junnu R

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Jailbird kirjoitti:...Taidat olla ammattilainen näiden lämmitys juttujen kanssa?
Ammattilaisuudesta en mitään tiiä. Töikseni suunnittelen lämmönjakokeskuksia. Siksi mun järjestelmässä noin monta lämmönsiirrintä. Saan ne "kohtuu hintaan". Koneinsinööri oon joka on eksynyt LVI- hommiin.

Ennen tekua työskentelin kuorma-auton asentajana. Sopiva kouluts kulkuri juttuihin... :wink:
Avatar
Scania-Vabis
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
Paikkakunta: ***

Re:

Viesti Kirjoittaja Scania-Vabis »

IRJA kirjoitti:Nyt on asuttu täysin ilmalämpöpumpun varassa jo yli kolme kuukautta ja edellen olen tyytyväinen tuohon ultimaten halvinpaan pakettiin . Varmaankin kylähulluus nostaa taas päätään ja ruvennut mietiskelemään voisiko hyvästä tehdä parhaan . :wink: Jos tuon lämpöpumpun lämmön saisikin siirrettyä patteriverkoston veteen :?: :?: niin vesilämmityksellä saisi tällaisen "putken" lämmityksen vielä paremmaksi eivätkä väliovet yms estäisi ilman kiertoa . Onko jollain tietoa tai vaikka hyviä ehdotuksia tuollaiseen muutokseen :?: :?:
Ei ehkä tarvitsiskaan keksiä "ruutia" lisää jos joku on jo keksinyt :D :D :D
Itsekin olen ko. ultia suunnitellut, mutta arveluttaa invertterin teho. Riittääkö 1000 W? Ja toimiiko kanttiaallolla tai modatulla sinillä? Jos laittas tuon tonnisen pelkästään pumppua varten...
Uutena hulluna pikaesittely pelkillä kuvilla: http://vabis.homelinux.org ja sieltä Photos-> ylävalikosta ScaniaVabis ja"GO"- nappula.
Kylään Tullut

Lämpiää

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Ohhoh!
Oot kyllä melkoinen fakiiri Vabis-kuski, kun tuollaiseen projektiin lähet. Onnittelut ja vilpittömästi!
Avatar
Scania-Vabis
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
Paikkakunta: ***

Re: Lämpiää

Viesti Kirjoittaja Scania-Vabis »

Kylään Tullut kirjoitti:Ohhoh!
Oot kyllä melkoinen fakiiri Vabis-kuski, kun tuollaiseen projektiin lähet. Onnittelut ja vilpittömästi!
No, tää on mun eka autoprojekti... ja eka projekti ikinä, jossei tätä riksaa lasketa...
Kuva
Ei kai mikään projketi mahdoton ole, kun ottaa tarpeeksi aikaa= ei aikataulua tai budjettia
Nythän siinä vasta se miettiminen alkaa, kun sisusta ja asumisen tekniikka täytyy suunnitella. Myöhemmin sitten uus kone ja perä... ne kun on kaupunkiliikenteen peruja... Kaipa työ edelleenkin tekijäänsä neuvoo??? Tai kylähullujen foorumi...
Osaakos joku muuten vastata tuohon pumpun ja invertterin juttuun?
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Itse en käytä lämpöpumppua invertterin kautta koska omassa invertterin teho vain 600W :( . Keväällä Salakalliolla kokeiltiin käyttöä "Pohjantähden" inverterin kautta ja hyvinhän tuo pelasi :D :D . Nyt vain tuo muisti niin hyvä mutta lyhyt :oops: :oops: . taisi olla kanttiaalto ja olisko teho ollut 1500W ??? . :oops: :oops: toivottavasti Mika korjaa jos olen ihan väärässä !!!
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Kyllä inventterin teho on 2500 w jatkuva , muokattua siniaaltoa (kanttiaalto).
Ilmeisesti invertteri ilmalämpöpumppu ei toimi,lcd tv ja mikroaaltouuni kylläkin
Pohjantähti
Vastaa Viestiin