Sivu 1/1
Öljynvaihto
Lähetetty: 24 Touko 2008 10:39
Kirjoittaja diesel
Kuinka usein vaihdatte öljyjä linjuriinne?
Itse olen nyt ajanut samoilla öljyillä kolme kesää ja kilometrejä on tullut alle 5000km.
Kannattaisiko jo vaihtaa vai antaa mennä vaan?
Lisätä ei ole tarvinnut kertaakaan, tosin linjurilla ajettu vain 200 000km.
Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 24 Touko 2008 11:04
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä jo kannattaa vaihtaa

ei noi kilometrit meidän ajoissa näyttele pääosaa vaan tulee ennemminkin toi ikä vastaan

Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 24 Touko 2008 21:13
Kirjoittaja B9M
Joka toinen kesä vaihdan oljyt ja suodattimet kilometreistä huolimatta. Tv. Arí
Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 25 Touko 2008 11:42
Kirjoittaja Lahti32
aina keväisin vaihdetaan, kilsoja tulee 5000-12000 km vuodessa

Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 03 Kesä 2008 07:36
Kirjoittaja santtu1207
Kuuluu joka keväiseen huoltoon.......

Kilsoja tulee joku 5000 km per öljynvaihtoväli.
Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 03 Kesä 2008 14:55
Kirjoittaja KajNyy1
Kaks kertaa vuodessa kilometrejä tulee n. 12000km vuodessa. Tänä vuonna jäädään 9000 km joten vaihdan vasta syksyllä, mutta rasvaus tulee kuitenkin tehdä, sen voi tehdä itsekkin.
Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 03 Kesä 2008 15:27
Kirjoittaja pekopee.fi
Ei moottori kulkurista hajua, vaikka sillä hyvillä öljyillä ajais vaihdon välissä vähemmänkin, kun mitä maksimi vaihtoväli on. Vaikka nää nykyiset synt pohjaiset öljyt eivät niinkään oo kriittisiä säilyvyydeltään. Toista oli ennen, kun öljyt oli maaöljy tisleitä ja mielellään absorboivat runsaahkosti vettä itseensä. Nyt, ettei hinta muodostuisi vaihdolle kovin kalliiksi voisi miettiä moottoriöljyjen, joilla vielä ei oo ajettu paljoa suodattamista ja leskeennuttamista, jolloin suuren osan öljyistä voisi uudelleen käyttää. Seuraavassa öljyn vaihdossa voisi niitä uudelleen käyttää, eikä tarvitsisi, kun lisätä kymmenisen litraa uutta öljyä palauttamaan voiteluomituisuudet uuden öljyn tasolle.
Vaikeaa ei oo tuollaisen muutamien kymmenien litrojen erää varten rakentaa astioista pienimuotoisen suodatuslaitoksen. Siinä voisi laskea öljyt kangas- ja suodatinpaperien läpi noen ja epäpuhtauksien poistamiseksi ajan kanssa.
Lentomoottorien öljyille tehtiin jo yli 50 vuotta sitten tällainen operaatio että öljyt laskettiin joka ilta operaatioiden jälkeen ja suodatettiin. Aamusella sitten koneeseen laitettiin aiemmin suodatettu öljy, ja taas lähdettiin taivaalle.
Sitä voisi kukin alkaa harrastamaan kulkineilleen, siitä olisi vaivannäön palkaksi ainakin omassa mielessä tieto, että ollaan hyvillä ja puhtailla öljyillä matkassa.
Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 03 Kesä 2008 16:06
Kirjoittaja only4pro
Vähän OT:
Ja eikös ennenvanhaa se moottorilämmitin oli se että kylminä öinä otettiin öljy säiliöön ja sisään huonelämpöön, aamulla taas koneeseen ja hienosti toimi...
Re: Öljynvaihto
Lähetetty: 13 Kesä 2008 08:40
Kirjoittaja pekopee.fi
Juu, niinhän sitä tehtiin silloin, kun talvipakkasista piti linjuri tai kuormuri, jopa henkilöauto saada tulille kylminä aikoina.
Monesti myös auton alla aamuisin paloi kolmekin hiilipannua, perän, vaihteiston ja moottorin alla + vielä pilkepönttö neljäntenä. "Sauhuut oli sakiaat ja roihuut oli komiaat" ennen liikkeellelähtöä ja kuskikin, kun tärpätin keittäjä vilahteli kärppänä autonsa ympärillä.
Nykyisin pakkas aamuna webasto hurahtaa käyntiin parituntia ennen, kun kuski ees herää, sitten ajan kuluttua kravatit kaulassa kuski kävelee autolle, nostaa mittatikun, hilppasee pukille, painaa nappia ja kas moottori tärähtää käyntiin, pariminuuttia vähän reippaampaa kierrosta, ja kunhan paineilmojen paine on riittävä, niin ajo voi alkaa.
Harvemmin paukkuu rengas, tossut renkaissa tuntemattomia.
Pahimpana onngelmana tuo menoliemi.