Koritehtaalla koettua ja kokemusta myös uretaanista

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Koritehtaalla koettua ja kokemusta myös uretaanista

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Muinoin, 82-83 pikkubussi koritehtaalla työskennellessäni laitoin kaksoisikkunan väliin sellaiset 20 cm." pitkät salpietaritikut" pitkään lasiin kaksi ja lasin alapuoliseen ja yläpuoliseen tiivisteeseen porattiin 3.5mm. reiät, joihin pujotettiin ulkomitaltaan vähäsen paksummat muoviputken pätkät n. 4-5 cm. pitkät ja jätettiin ne vapaasti koripeltien väliin. Pysyy tuplaikkuna sillätavoinkin huurtumatta. Sitä en tiedä, että mistä noita "salpietaritikkuja" nykyisin saa. Silloin niitä sai Widney Oy nimisestä verhoilu- ja varustelu- liikkeestä jota ei nykyisin enää kaiketi ole olemassa ei ainakaan Google löytänyt.

Uretaania en oikein suosittelisi lämpöeristeeksi raudan kanssa, koska uretaanin sisäiseen kemiaan ja valmistuksen kemiaan liittyy oleelliselta osin suolahappo. Kaiketi tiedätte, miten happo ajan kanssa uretaanista haihtuessaan vaikuttaa teräspeltiin? Esimerkkejä näkee kyllä, kun uretaanilla eristettyä teräsrakennetta purkaa. Näyttää kyllä ruostuneilta styroksillakin eristetyt, mutta Styroksiin ei kemiallisesti liity happoja. Styroksijauho olisi hyvä eriste umpikoteloitten sisään, mutta ulkoseinän RE käsittely syytä tehdä huolella. Hyvä ruoste esto on parafiiniöljyn ja puhtaan ruokaöljyn seos suoraan kuivaan ruosteeseen, ohennettuna ensin ja sitten pelkkänä seoksena viimeiseksi. Se mönjä, kun imeyty ruosteen sisään, ja muodostaa ruosteen kanssa läpihengittämättömän yhdisteen. Pois se ei enää lähde, kun on ruosteeseen kuivunut.
Sinkkimaalilla maalaten olisi myös hyvä käsitellä kaikki uudet puhtaat teräsrakenteet ja hitsaussaumat. kalliiksi tosin tulee linja-auton mittakaavassa.
Tärkeintä olisi tuuletuksella poistaa ulkoseinien kondenssi, mutta siinä omat ongelmansa.

Ulkoseinälevyjen kondenssiongelmaa on koetettu torjua muutamilla koritehtailla alumiinisilla ulkoseinälevyillä, kallista sekin melkein kaikki alumiinia käyttäneet koritehtaan on menneet konkurssiin, tai aikanaan siirtyneet takaisin teräspelti rakenteeseen, muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.