Jarrupaineet

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 02 Tammi 2006 13:50

Elikkäs ei lähe paineet nouseen :wink: kompura näyttäs toimivan :roll: mutta ilmankuivaimen pohjasta kuulus "supsutusta" :? eli onko jäässä vai tukossa ? onkohan kellään kokemusta/tietoa noista kuivaimista?

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone » 02 Tammi 2006 14:40

On tainnut jarrukello pamahtaa jäähän, tai siis se kosteus siellä sisuksissa. En oo itte siihen muuten kajonnut kun erästä bussistaa sai aina toholla kuumentaa niitä kelloja kun oli pakkasta. Pitää vaan varoa ettei tohota tenttusäilöä tuleen. Aikansa kun sitä lämmitteli niin sitten se "aukeaa" ja paineet pääsee nousemaan.

BTW. Tuosta kyseisestä keikkabussista paljastui sitten myöhemmin semmoin kun se paine oli kierrellyt siellä vähän miten sattuu niin eräällä stopilla se sitten paksautti irti painesäilöstä siihen hitsatun paikan. Noitahan ei saa hitsata itte mitenkään! Joku hullu oli kuitenkin ajatellut säästää hieman. Mietitytti että jos se ois tapahtunu talvella kovassa vauhdissa ois pamahtau jarrut lukkoon, voi jeesus. Onneksi tapahtui huoltoaseman pihassa kaffereissulla. Sinne jäi huoltsikan pihaan se pa**a.
Viimeksi muokannut Jone, 03 Tammi 2006 05:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 02 Tammi 2006 14:50

Minulla on tuota samaa vikaa ollut, samoin kaverilla melko uudessakin bussissa. Mulla on hoitunut itsestään, kun on antanut käydä vaan ja välillä kaasutellut kovemmilla kierroksilla.On alkanut nostaa paineita kymmenen minuutin sisällä. Kaveri tosin sanoi sen joskus kestävän tuntejakin!!! Se pitäis ottaa auki ja putsata se venttiili siinä ilmankuivaimen pohjassa. Vika voi kuulemma olla myös paineensäätimessä eli se ohjaa tuota venttiiliä. Siihenkin auttaa kuulemma puhdistus.Kunhan sen ensin löytää...

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 03 Tammi 2006 08:09

Okei , täytyy avata se ilmankuivain :? kattoa ekaks että mitä se on syönnyt :shock: ittekin aattelin kyllä et on varmaan tukossa :wink:

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone » 03 Tammi 2006 17:29

Joissain autoissa on alkoholinruiskutin estämässä jarrujärjestelmän jäätymistä ja joissain se on korvattu ilmankuivaimella. Tentturuisku pitää "kytkeä" päälle avaamalla sen suutin kun alkaa olla kylmää. Ilmankuivaimen suodatin tulisi vaihtaa 150-300tkm välein. Ja tietysti kun laskee paineet pois säiliöistä niin saa myös sen veden sieltä pois.

Lopussa eräs kuorma-auton jarrukaavio joka löytyi tuolta foorumista.
Linja-autoissa on erillinen painesäiliö käsijarrupiirille (punainen katkoviiva), tässä paineilma on otettu taka ja etujarrupiireistä.
Käyttöjarrusylinterit ovat kalvosylintereitä, joita käytetään paineilmalla jarrupolkimella. Ei paineilmaa -> ei jarrutusta.

Takana käytetään sylintereitä, joissa on käyttöjarru ja jousijarru samassa sylinterissä.
Käyttöjarru toimii normaalisti, poljinta painettaessa kalvomäntä liikkuu ja auto jarruttaa, kun jarrua ei paineta on käyttöjarrusylinterit paineettomia.
Käsijarru puolella paineilmalla painetaan sylinterissä oleva jousi kasaan, näin käsijarru irroittaa. Vastaavasti paineilman poistuttua käsijarrusylinteristä jousi painaa takajarrut kiinni.
Jarrupiirejä on siis kolme, etu-, taka- ja käsijarrupiiri.


http://www.meritorwabco.com/brakecontro ... trucks.asp

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone » 03 Tammi 2006 17:45

ja vielä..Se käsärihän kytkeytyy "itsestään" olipa se käsärin vipu vaikka off-asennossa kunhan vaan paine laskee tarpeeksi niin jousi painaa jarrun päälle. Eli ihan kamalasti ei toivoisi niitä reikiä olevan tuossa järjestelmässä. Hätäpäissään tuon käsärin saa pois vaikka mooottoririkon sattuessa paineistamalla järjestelmä vaikka renkaasta saatavalla paineella. Minun molemmissa autoissa on tuo varapaineistusliitin käsijarrun vieressä.

Oli muuten ostaessa vm.-84 Scaniassa vielä tuo pitkä täyttöletku kotelossaan siististi kiepillä ja ihan original-kunnossa raivauskirveen vieressä..

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 04 Tammi 2006 08:51

Do niin , nyt on kuivuri kurkattu :D oli "ryyni"malli :shock: ja ryynit oli ihan vaaleat 8) mut kun otin kuivurin pohjasta lähtevän pienen letkun , niin sieltä tuli jonkin verran vettä :shock: :roll: elikkäs saatto olla vika siinä :wink: no tänään ehdin varmaan kokeilla :oops: Tuttu kuorma-autolija käväs( illalla kun touhusin kuivurin kanssa) kaivokselan volvolla :shock: ja kysäs yheltä tutulta kuorma-auto asentajalta siitä kuivurista :shock: hää käski käyttää jonkin aikaa ilman tätä pientä putkea et jos se puhaltas vedet pois jos jotain vaikka olisi :roll: se vika saattaa korjaantua vähän niinku ittekseen :wink: oli se kuivuri kyllä metka vehe :shock: hyvin huomas miten neet ryynit toimii kun avasin kotelon ja tippu maahan muutamia :shock: ryynejä niin siinä touhutessa alkovatten tummuta ollessaan maassa :shock: :D eli kyllä ne vaan imee sitä kosteutta :shock: :D

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 09 Tammi 2006 09:40

No niin nyt on vika löydetty :D elikkäs kuivurin pohjassa oleva "paine venttiili" :roll: eli se joka päästää säiliöiden täytyttyä paineen virtaamaan pois (onkohan tarpeeksi vaikeesti ilmaistu :oops: ) jää jumiin auki asentoon :shock: eilkkä ei muuta kun irti ja putsaamaan tai uusimaan :wink: no mukavinta täs on se kun tietää vian :D

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Tammi 2006 20:43

Ei nyt ihan jarrupaineisiin liity, niitä riittää kunhan tuo kuivurin pohjaventtiili toimii kunnolla. Katsastuksessa tuli ongelma takajarrujen kanssa. Ovat eriparia,eli kesk. ero yli 30%. On kuulemma Scanian ominaisuus, että jotkut "tapit" alkavat jumittaa varsinkin vähällä käytöllä.Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, myös muiden merkkien osalta? Scaniahan on ollut jarruiltaan "huonompi" ainakin silloin kun minä ammatikseni ajelin. Eli ainakin hidastuvuus tuntui huonommalta esim. Mersuun ja Volvoon verrattuna, siis perstuntuma, todellinen hidastuvuus oli ehkä toisinkin päin.

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 31 Tammi 2006 20:46

Sorry tuo ed. viesti on siis minun, pitäisi muistaa kirjautua sisään...

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone » 02 Helmi 2006 14:38

Juuri tämä oli mun Vähämaa/Scaniassa eikä menny ekalla läpi katsastuksessa. Huolto Raskoneeella jarruihin ja taas pelaa. Samalla vaihdettiin taka-akselin stefa joka itki hieman vanteelle. Koko remppa teki vajaan 300€.

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 09 Helmi 2006 20:26

No nyt on jarrut OK, ero enää 17%. Auttoi kun kengät irrotettiin,(ei tarvinnut edes kuumentaa) ja ankkuritapit putsattiin ja voideltiin. Pitäis mennä taas pari vuotta, sanoi asentaja.

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 10 Helmi 2006 08:50

Kaikille joilla on toi kuivari niin kannattaa vaikka joka kevät putsaa se kuivurin pohjassa oleva venttiili. Mun volvossa se on semmonen iso mutteri jonka sisällä on jousikuormitteinen mäntä joka oli se joka jäi jumiin :shock: Elikkä purkaa ja putsaa sekä voidella niin jo vot pelittää :D

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1795
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja only4pro » 29 Elo 2008 10:55

Vähän vanha viesti, mutta tämä taitaa olla minulla seuraavana projektina, eli toi Bussittoman mainitsema ylipaineventtiili, se kai pitäisi "tussahtaa" aina välillä, minulla se taitaa jäädä suhisemaan, eikä nyt paine tahdo nousta.

Katsastus oli tänään, mutta hän ei siihen huomiota kiinnittänyt.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 29 Elo 2008 12:58

Alkuperäinen toiminta voi olla niin ettei se aina tussahda, monet Volvot on muutettu jälkeenpäin sellaisiksi että aina paineen noustua ylärajaan kuivain tussahtaa. Tämä varmistaa ettei talvella ole koskaan probleemaa jäätyvän paineilmasysteemin kanssa. Foorumilla on hemmoja jotka tietää miten tämä muutos tehdään.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1795
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja only4pro » 29 Elo 2008 13:11

Välillä se tussahtaa, välillä ei.

Tänään ongelma oli katsastuksessa, että paineet ei tahtonut nousta sen jälkeen kun oli iskarit tai jotain kokeillu (piti pitää jarrut päällä)

Paineet putosi (auto oli käynnissä) 4-5 baariin, eikä tahtonut nousta siitä enää takaisin. Kompura on mielestäni vaihdettu/korjattu jokunen vuosi sitten. Ajoin sitten konttorilta (oli paineet noussu siihen 5.5) työpaikalle, n. puoli kilometriä, niin paineet vasta hipaisi 6bar (vihreä alue alkaa kai siinä?).
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 29 Elo 2008 13:33

Kannattaa aluksi varmaan irrottaa ja puhdistaa vaan se tyhjennys venttiili. Varmistaa ensin että kuivain on paineeton ennen irrotusta. B10M volvon kuivaimen tyhjennys venttiili lähtee pyörittämällä vaan isolla -50mm? avaimella irti kuivaimen pohjasta( en muista onko B58 samanlainen?)
Voihan siellä olla vaan joku este joka jättää venttiilin raolleen.
Tyhjennys venttiilin aukeamista voi testata laittamalla paineilmaa pistoolilla venttiilille menevään liittimeen, pitäs tusahtaa silleenki... jos siellä on painetta

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1795
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja only4pro » 29 Elo 2008 15:26

Pitää tarkistaa, enhän minä ole sitä koskenutkaan, eikä tietoa ole milloin olisi vaihdettu/putsattu/korjattu.

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=11

Tuolla näkyy se kuivain, oikealla puolella. Vieressä "tussahtaja".

Otin tänään myös katsastuksesta hyöty irti, eli kameran kanssa auton alle. Voipi olla että jopa löysin tankkimittarin vikaa, ainakin yksi kaapeli siellä tankin vieressä oli poikki.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 29 Elo 2008 16:05

Manuaalista selviää kuivaimen toiminta vaikkakin englanninkielinen.

http://www.bendixvrc.com/itemDisplay.as ... entID=3604

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja Jone » 29 Elo 2008 20:46

Meillä oli just samainen venttiili jumissa toissa päivänä F82 Scaniassa. Jumi sen niin että päästi paineet koko ajan läpi eikä tietty saanut kasattua tarpeeksi että mikään ilmalla pelaava olisi toiminut. Ite ei saatu sitä 50mm pohjaa auki kun ei ollu ku putkipihdit ja ne ei sopinut "pyörimään" ja joku oli sen viimeksi laittanut ihan tanakasti kiinni. Ihan paikallisen huoltoliikkeen jannu hälytettiin kun ei ollut aikaa/työkaluja sen kanssa telkuta. Pulttikoneella se lähti auki ja asennettu uusi venttiili pelasi sitten moitteetta. Vanha oli kulunut ja uratunut ja jumitti paikalleen.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1795
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja only4pro » 30 Elo 2008 00:26

Koodi: Valitse kaikki

en saa tuota pdf:ää auki, ei lataa.

olisko jollain mahdollista lähettää sen minulle? osoite olis sama kun mun käyttäjätunnus tänne @ kyla hullut kulkurit piste fi
[/size]

Korjaus, nyt aukesi...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
paci
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
Truck: B10M Delta Star 301
Location: Kerava

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja paci » 02 Tammi 2016 16:56

Täälläkin painiskellaan jäätyneen kuivaimen kanssa. Supsuttaa mutta ei lähde nostamaan paineita. Piti alkaa tutkimaan tuota tarkemmin sekä sulattelemaan ja kurkkasin auton alle ja löytyi kuvan mukaiset osat :roll: Mistä lie pudonneet?
Tässä se kaksitorninen kuivain missä sisäpatruunat u-pulttien alla, semmoset pussukat.
Kuva
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92

Avatar
paci
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
Truck: B10M Delta Star 301
Location: Kerava

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja paci » 03 Tammi 2016 15:18

Ei mennyt ilmaa järjestelmään vaikka kompuralla yritti tuosta liittimestä laittaa :(
Puhdistuksenhan tuo alkuun vaatisi jo ulkopuoleltakin...



Kuva
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 03 Tammi 2016 15:42

Tuossa on takaiskuventtiili joka oli miullaki jökissä. Jos purat nuo tornit ni olikohan se 17mm avaimella lähti, tartteet räikän ja jatkon. Sit tietty suosittelen suihkuttaa sörtsiä niihin pantoihin et valuisi kierteisiin ja alapuolelle sama homma, kannattaa kiertää tasaisesti auki panna molempia muttereita ettei vänkäyksille mene. Se on jousikuormitteinen sitten sisältä, varo ettei ponkaise auki kovaa. Tartteet 2 ryynipussia ja tiivisteet, parit pienemmät O renkaat ja kaksi isoa O rengasta tuohon kupoliln pohjalle. Sisällä on sokkapanta joka pitää ryynipussia paikallaan ja se lähtee talttapää meisselillä pois kun kikotat. Ite putsasin rätillä kunnolla ja uudet romut takas. Kun kiristät pantoja ni varo tiukkaamasta vinoon sitä kupolia, tasaisesti tiukkaat ja tarkkailee samalla että menee O rengas uraan kuuppa. Kannattaa muuten vedellä teräsharjalla U pultit että menee takas kivasti.
Ni ja kierrät vaa veks ton venttiilin ja söörtsiö sinnekki.

Kuva näkyy ku Selaat alas viewtopic.php?f=2&t=5954&p=60922&hilit=kuivari#p60922
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
paci
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
Truck: B10M Delta Star 301
Location: Kerava

Re: Jarrupaineet

Viesti Kirjoittaja paci » 03 Tammi 2016 17:31

Juu täytyy varmaan vaihtaa nuo pussit uusiin. Pitää vielä tsekata tuo kompuran ja paineensäätimen toiminta.
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92

Vastaa Viestiin