Mese ei suostunut sammumaan

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Oli hieman ihmettelemistä kun parkkeerasin Rosvolinnan paikallisen musaliikkeen pihaan ja käänsin avaimesta virrat pois - kone vain jatkoi käymistä. Käänsin päävirrat pois, kävi edelleen. Olin hieman ihmeissäni ja stumppasin auton vitosella kanttarin reunaan.

Ei kun koppa auki ja Leatherman kourassa ihmettelemään. Aikani vatkasin putkia ja piuhoja koneen kyljessä, kunnes vian aiheuttaja paljastui. Pieni ilmaletku ruiskupumpun vieressä oli irti. Sille löytyi paikka kaasuvipumekanismissa kiinni olevasta pienestä ilmasylinterissä - se ilmeisesti katkaisee syötön, jonkun virta-avain vetoisen systeemin kautta.

Pikku vika iso oppi ja huono muisti pettämätön yhdistelmä ( Taisi joku aiemmin palstalla mainita, että Mesen kone käyttää ilmaa sammuttamiseen ja nyt tiedän miten. )
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Make
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Joulu 2007 18:29
Truck: MB 609 -89/-98
Location: Lempäälä
Member id: 089

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Make »

Tuttu vika... Se kaasuvivustossa oleva sylinteri toimii alipaineella elikä ruiskutuspumpussa oleva vipu kääntyy päinvastaiseen suuntaan kuin kaasua painettaessa ja näin sammuttaa moottorin. Tällä pysäytyssysteemillä ei ole mitään tekemistä sähkön kanssa, virtalukon pohjassa on venttiili joka ohjaa alipaineen sammutussylinterille kun käännetään virta-avaimesta kone seis...
T:Make
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla taas on semmoista ettei tuota isoa Nepparia käytetäkään ihan muutamaa sekuntia jos niin vaikka tahtoiskin. Sammutus on jalkanapilla ja se tarttee yllättävän paljon painetta järjestelmään ennen kuin se suostuu sammuttamaan konee. Lämpimänä/paineet katossa ei ongelmaa mutta kylmänä saa 10min rolkottaa omiaan ennen ku suostuu sammumaan. Vähän niin ku kuskikin.. :wink:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Eikös nepparia voi käydä sammuttamassa "käsipelin"? Ainakin setrassa (olisko ollut 218?) se on helppoa, kun sammutinsolenoidi näkyy heti kun avaa luukun... Tosin silloin joutuu käymään konehuoneen puolella. Huomasin myös että jossain malleissa on vaijerisammutin, olisko ollut joku mersu? Oli siinä etuoven rappusien alla.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Muistaakseni venedieseleissä käytetään useasti magneettikytkintä. Joka on kytketty siten, että jännitteisenä se katkaisee syötön ja ilman sähköä polttoainesyöttö on auki.

Eli vaikka sähköt katoaa niin ei jää paatti tuuliajolle. Kai siinäkin pitää olla joku mekaaninen varasammutuskytkin. Muutenhan se käy kunnes tankki on kuiva tai sähkövika on korjattu.

Venettä on hieman hankalampi stumpata kanttariin
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Monissa mersun koneissa sammutin toimii siten, että ilmasylinterillä painetaan ruiskutuspumpun kaasuvipu nolla-asentoon.

Kaikissa mahurivolvoissa on ainakin uutena ollut sammutuskahva akkutilassa, joka on yhdistetty vaijerilla pumpun sammutusvipuun.
Lieneekö kenelläkään hullulla vielä käytössä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

B10M sammutin vm 1980 moottorin päältä kuvattuna. Ei tietoakaan mistään vaijeri virityksistä.
Liitteet
moottorin sammutin.jpg
moottorin sammutin.jpg (74.09 KiB) Katsottu 10584 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sammutinvivun päässä on reikä, siihen on joskus tullut vaijeri tai oikeastaan teräslanka kiinni. Toinen pää eli sammutinkahva oli akkutilassa tai tai sitten toisen sivuluukun takana.
Liitteet
moottorin%20sammutin.jpg
moottorin%20sammutin.jpg (47.68 KiB) Katsottu 10538 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Täällä on laitettu Volvoon vaijeri sammutuslaite jälleen kuntoon. Kävi nimittäin kerran niin että laitettuani kovalla pakkasella volvon käyntiin, niin paineilmapuoli jökötti tukevasti jäässä enkä sillä kelillä saanut/ehtinyt sitä alkaa sulattelemaan jotta paineita olisi saanut ylös. Kun kytkin tehostus ei toimi jotta saisi vaihteen päälle, paineilmasammutus ei toimi, niin muuta helppoa sammutuskeinoa ei oikein ole kuin tuo vipu. Lisäksi moottorin suojalevyjä ei tahdo saada itseään likaamatta pois paikaltaan, jonka alla tuo vipu on wiimassa. Laitoin heti uuden teräslangan katkenneen tilalle. Olen joutunut muutaman kerra sen jälkeenkin sitä käyttämään. Tarpeeton normaalisti mutta erittäin tarpeellinen joskus...
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:shock: :? Saattaa joskus olla tosipaha jos kone ei sammu, noi on saattanut joskus olla jopa katsastustarkastus kohteita. :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mistä muuten johtuu ettei kone meinaa sammua jos se on kylmä vielä ja paineet on silti tapissa? tuhina käy sylinteristä ja kyllä se pukkaa sitä vipua mutta ei ihan tarpeeksi. Kun kone on lämmin, sammuu se nätisti. Onkohan tuo sylinteri tulossa vaihtokuntoon? Melkoisesti vuotaa ilmaa männän juuresta, tuskin on tarkoitus vuotaa?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti:Mistä muuten johtuu ettei kone meinaa sammua jos se on kylmä vielä ja paineet on silti tapissa? tuhina käy sylinteristä ja kyllä se pukkaa sitä vipua mutta ei ihan tarpeeksi. Kun kone on lämmin, sammuu se nätisti. Onkohan tuo sylinteri tulossa vaihtokuntoon? Melkoisesti vuotaa ilmaa männän juuresta, tuskin on tarkoitus vuotaa?
Se sammutinsylinteri maksaa uutena maltaita.
Ota se auki, putsaa ja laita mäntään uusi tiiviste niin taas toimii.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Puu Tiainen kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Mistä muuten johtuu ettei kone meinaa sammua jos se on kylmä vielä ja paineet on silti tapissa? tuhina käy sylinteristä ja kyllä se pukkaa sitä vipua mutta ei ihan tarpeeksi. Kun kone on lämmin, sammuu se nätisti. Onkohan tuo sylinteri tulossa vaihtokuntoon? Melkoisesti vuotaa ilmaa männän juuresta, tuskin on tarkoitus vuotaa?
Se sammutinsylinteri maksaa uutena maltaita.
Ota se auki, putsaa ja laita mäntään uusi tiiviste niin taas toimii.
Minä sain :wink: sammutusylinterin kaupantekijäisinä Paimelasta :D :D kun viime kesänä hain sieltä taka-akselin tukivarret.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=49&pos=0
ja vielä :wink: linkki purkaamoihin
http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index.php/Purkaamoja
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Kelja
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
Truck: Volvo B58 Delta ½100
Location: Parainen

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Tuli tästä viestiketjusta mieleen, jos öljynpaineet eivät jostain syystä suostu nousemaan ja ilma kytkin, voisi olla tosi tärkeää että saa sammumaan heti ja ilman ilmaa, pitää rakentaa vara sammutusjärjestelmä, vaijerilla, sähköllä tai jotenkin muuten.
Suosittelen kaikille Murphyn laki kun sanoo että silloin ei sammu kun tarttee ja pikkuauto on parkkeerattu koneluukun kohdalle, tulee turhan kallista ja nopeasti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minä käytän kytkintä ilman painetta silloin :!:
:shock: :o :( :) :D näin oon tehnyt tähänkin asti :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Mese ei suostunut sammumaan

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Lainailen vähän topikkia. Voiko oven kytkeä toimimaan toisesta ilma linjasta? Nyt kytketty toiseen linjaan, jossa paineet laskee päivässä. Toinen linja pitää reippaasti yli kuukauden. Mitään suhinaa mistään ei kuulu. Ellei sitten se itse ovi vuoda...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin