Sivu 1/1

Tuplaikkunat

Lähetetty: 05 Helmi 2008 22:42
Kirjoittaja Sprintteri
Olisikohan itse mahdollista valmistaa tuplaikkunaa auton kylkeen. Jos kiinnittää pleksilasi-ikkunan vaneriin ja ruuvaa vanerin peltiin ulkoikkunan sisäpuolelle niin hikoileeko välistä? Riippuuko tiiviydestä? Löytyiskö käytännön kokemuksia? Kiitos!

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 05 Helmi 2008 23:08
Kirjoittaja B9M
Kaikissa kaksikerroksisissa "lämpölaseissa" on sisällä jokin kaasu esämässä huurtunmisen. Kotioloissa ei semmoista voi tehdä. Itsetehty kaksikerroksinen lasi tai pleksiikkuna huurtuu varmasti. (kosteus tiivistyy) oli kuinka tiivis tahansa. Mutta kun itse tekee niin voi tehdä sisälasin helposti irroitettavaksi ja pyyhkiä kuivaksi sopivin välein :shock: Tv. Ari

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 05 Helmi 2008 23:12
Kirjoittaja Reddewil
Hikoiluun en osaa ottaa kantaa, mutta optimaalisissa olosuhteissa uskaltaisin itse kokeilla seuraavaa:
Laittaa lasiin primerin reunaan ja pienet "välitapit" jonka jälkeen ajaa vanana tuulilasilimaa tai vastavaa lasin reunaan. Sen jälkeen laskee toisen lasin äsköisen päälle, jossa myös reuna on primeröity. Sen jälkeen toivoo ettei jäliin jäänyt roskia jne. ja antaa kuivua. Veikkaan että vastaa ainakin tavallista tuplalasia, jos väliaine ei paljoa eroa (onko laseissa joku erikoinen aine välissä? epäilen). Optimaaliset olosuhteet on... ei liikaa kosteutta, mielellään pakkaskeli ulkona, mutta liimausolosuhteet n.20c...

Edit:Onko siellä joku kaasu oikesti? Foorumi kyseenalaisti niin hienosti: "Tähän viestiketjuun on tullut ainakin yksi vastaus. Saatat haluta tarkistaa viestiäsi tämän varjolla."
edit edit. ei ainakaan kämpän lasit huurustu, mutta se onkin eri tarina, kuten myös saunan lasit... kai kun se lämpö tasaantuu lasien välillä olevassa ilmakerroksessa...

edi edi edit: Huikeesti asiaa: http://www.pilkington.com/resources/lasinvalinta.pdf Täytynee kysyä kaverilta joka asentaa noita tuhansia vuodessa, autoihin kylläkin.

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 06 Helmi 2008 01:20
Kirjoittaja Härski
Vink! kannattaa ainakin routamaton suikaleita lasin väliin...

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 06 Helmi 2008 08:05
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä siellä on "jotain" en nyt muista ihan tarkalleen mitä :wink: mut ei se varsinaista kaasua ole :D ja se "lisäaine" on niissä tuplalasien reunalistoissa :roll:

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 06 Helmi 2008 10:46
Kirjoittaja Lahti32
Reunalistan sisällä on jotain ryynejä, vähän niinkuin ilmapuolen kuivaimessa. Onko se jotain silikaattia se ryyni :?: . Sitten kun lasit irtoaa liimauksista ja vettä pääsee sisään, ryynit turpoaa ihan köntiksi. Kunnes suora auringonpaiste lämmittää lasia, alkaa vesi haihtua lasin sisään :o ja huurtuu sisälasin pintaan kiinni :cry: . Kalkki tekee siitä sellaisen valkoisen ja se on aika hankalaa saada pois. Periaatteessa jos katkaisisi sen listan :idea: ja varisuttelis vanhat ryynit pois niin sinne sais uudetkin jotenkin laitettua :roll: . Mistäköhän tuota ryyniä voisi ostaa? ei ihan riitä uusien kenkien sisällä oleva pussukka :wink: , siinähän on sama tarkotus :lol:

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 06 Helmi 2008 20:09
Kirjoittaja Risto
Pyrokratia taitaa hiukan haitata.

Eikös tuolla pykälissä sanota että kaikkien
auton ikkunoiden on oltava tielikenne käyttöön tarkoiettuja,
ja kaikissa laseissa on oltava hyväksymismerkintä

(edit) itse hain laseja rompparista Lahdesta
Edulliset, siihen hintaan ei olisi saanut edes aineita.
Hyväksytyt ja mukana tiivistesarja.

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 06 Helmi 2008 20:37
Kirjoittaja konenikkari
:D Asuntovaunuissa kairattiin muinoin ikkunakehyksiin reikiä, joista kosteus poistui.
Toi lämpöelementin kehyksessä oleva silikaatti "suola" ilmeisesti on se joka silikaatin "kyllästyttyä" värjää lasit välistä valkoiseksi, ikäänkuin kalkki.
Ja harmi että lämpökehykseen tehokkaasti liimattu lasi on varmaankin kerran liimattuna, mahdoton käyttää luotettavasti uudestaan :?

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 06 Helmi 2008 21:26
Kirjoittaja Sprintteri
Ristolle vastaan sen verran, että onhan siinä seinässä ihan oikeasti liikennekäyttöön hyväksytty ikkuna. Kai siihen voisi ajatella sisäpuolelle laittavansa vähän lisää esim lexania tai muuta polykarbonaattia tms.

Muutoin tuli mieleen, että se sisempi ikkuna voisi todellakin olla helposti irrotettava.siinähän voisi olla hiukan alhaalta yös ilmavirtausta, joka ehkä tuulettaisi väliä. Talvellahan se vain se ulkoikkunan sisäpinta (kylmä pinta) tekisi huurretta. Enhän minä varsinkaan talvella autossa asu vaan kotona. Joskus vaan yövyn autossa. Haittaisko se edes mitään, jos se nyt talviyönä vähän olisi huurteessa??? Täytyypä vielä pohdiskella.

Koti-ikkuna on perin juurin toisenlainen. Sehän tiivistetään sisäpuitteestaan mahdollisimman tiiviiksi ja ulkopuite saa vähän vuotaa tuulettumisen takia. Autossa ei vaan taida onnistua tällä ajatuksella kun ulkolasiin täytyisi porailla reikiä.

Tietääkö joku miten Pössli tai Casa Car sivukkunansa tekee sinne asunto-osan seinille???

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 06 Helmi 2008 21:37
Kirjoittaja konenikkari
:roll: Taidettiin kyllä tehdä niitä kuivausreikiä, ulkopuolelta, sinne kahden lasin väliin. :roll:
Niissä ei alunperin ollut kaksinkertaista lasia, ja vaununvalmistajan ohjeet, että missä kulmassa alhaalta ylöspäin, :roll: oli hirmu tarkkoja, yläpäähän oli aiemmin jo reiät tehty.

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 07 Helmi 2008 19:42
Kirjoittaja RH
Sitä ryyniä löytyy useasta lasiliikkeestä, käyttävät samaa käsittääkseni normaali ikkunoissa joissa on 2 tai useampia laseja niillä metalli listoilla kiinni toisissaan... Ei nyt vaan niiden oikea nimi pälkähdä päähän...

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 07 Helmi 2008 19:57
Kirjoittaja KajNyy1
yksi kauppanimike on kissan hiekka!

Re: Tuplaikkunat

Lähetetty: 07 Helmi 2008 23:52
Kirjoittaja mrl586
silica gel?