Mersun käynti ongelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Meidän mersua alkoi vaivata viime kesänä sellainen ongelma että jos auto seisoi pitempään esim päivän niin hyvin lähtee käyntiin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä vaikka kuinka kauan mutta kun kiihdyttää täysillä niin hyytyy ja pakko ottaa tien sivuun, kaasua kun pitään vaan pohjassa niin vähän aika rykii ja sitten ottaa normaalisti kierroksia ja sen jälkeen toimii normaalisti, koko kesä sillä ajettiin mutta pitäishän se kuntoon saada!
Epäilys on että se saa ilmaa polttoaineen sekaan. Siirtopumppuun on vaihdettu kaikki mahdolliset osat ja tiivisteet,suodattimet on vaihdettu!
Tänään kokeilin sellaista että paluu linjaan laitoin läpinäkyvää letkua ja kanisterista suoraan pumpulle polttoainetta, ilmaa näytti kulkevan paluulinjassa aika paljon, varmaan puolet!
Paljonko paluulinjassa on normaalisti ilmaa seassa vai onko yhtään?
mitäs seuraavaksi :shock: ?
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Kannataskohan tarkistaa imulinja tankilta tai kokeilla eri putkea?
Pohjantähti
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Pistä siirtoon, sähköinen lisäpumppu, yleinen ongelma.
Asiaa en tunne, mutta epäilen, että polttoaineiden muutosten jälkeen, siirtopumput, ei toimi.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Roiskiiko pumppu konehuoneeseen naftaa?
Suodattimen ja sakkakupin liitokset kannattaa tarkistaa.

"Terve diiseli on musta alta ja kiiltävä kyljeltään :)"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Suti »

meillä alkoi kiusaamaan heti, kun vaihdoin siirtopumppuun Veholta haetun alkuperäissuodattimen lasikuppeineen. Muutaman diisselinhajuisten, kiroilujentäyteisten yrityskertojen jälkeen(toimi ok, taas sammui) mittasin kupit mikrolla(vaikkakin kumitiiviste, silti siirtopumpun rungossa koneistettu ura johon kupin pitäisi mahtua mutta siitä reuna jäi kantamaan).Uusi alkup.varaosakuppi oli n.0,2mm isompi halkaisija. Pieni, mitätön halkaisijaero, mutta ei vaan tiivistänyt enää vaan sai ilmaa. Vanha kuppi paikoilleen uudella suodattimella ja matkaan.
Kyllä ite kattoisin uudestaan sen imulinjan tiiviyden..
Ihmetyttää vaan, jos kerran alussa ököttelee ja sitten kun on huudattanut niin tokenee. Luulisi tekevän kokoajan jos ilmavuotoa imulinjassa..
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Toi kuppijuttu ollu jo pitkään vaivana, ilman tiivistettä ku kokeilee kuppia paikoilleen, huomaa parhaiten, että ei se voikaan tiivistää.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tänään kokeilin seuraavaa: tulppasin paluulinjan ja laitoin tankilta siirtopumpulle tulevan putken tilalle pätkän letkua ja siihen venttiili että tavallisella rengaspainemittarilla sai painetta... kilon verran varovasti painetta ja niimpä alkoi hiljainen suhina ja polttoainesumu näkyä!! eli todella pieni reikä.
Mersun om314/352 koneissa on suuttimilta paluulinja joku "ylivuotolinja" joka tulee koneen takapäästä (halkaisijaltaan 4mm) ja liittyy siirtopumpulle tulevaan panjoliittimeen siihen samaan johon tulee tankilta polttoaine,niin tässä putkessa oli reikä, laitoin uuden letkun tilalle ja nyt tuntuu että toimii ja paluu linjassa ei ole yhtä ainutta ilma kuplaa!!!
Väkisin naurattaa näin paljon :mrgreen: :mrgreen: vaikken vielä ajanutkaan!!
Make
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Joulu 2007 18:29
Truck: MB 609 -89/-98
Location: Lempäälä
Member id: 089

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Make »

Kyllä näihin vikoihin yleensä löytyy helppo selitys, mutta sen vian keksiminen välillä tuottaa ongelmia. Mutta nyt on helppo hymyillä :D , usvaa putkeen vaan!
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuo on juuri tommosen polttoainekierron ongelma, ilma ei poistu paluukierossa tankkiin, vaan se lähtee kiertoon uudelleen, siellä on aina hiukkasen ilmakuplia kuitenkin.
Polttoainelinjan paineistus on käytännössä ainoa varma konsti paikallistaa imuvuodot. Joskus olen joutunut laittamaan painetta ihan reilusti (suodattimet pulleana) ennen, kuin vuoto löytyy.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hienoa

Kekseliäästi paikannettu, ei olisi ensimmäisenä tullut mieleen. Semmoinen letkuviidakko koneen ympärillä ainakin Rosvolinnassa on - Oli hieman ihmeteltävää kun asensin naftan esilämmitintä, että mihin rööriin sen tökkää.

...Minulta on joskus LT:stä irronnut yksi tuommoinen suuttimen paluuletku - silloin se ruiski melko ankarasti naftaa katuun. Melkoinen liikenne noissa paluuputkissa käy. Meni 25 kilsan matkalla 15 litraa ja menovesi loppui muutamaa kilometriä ennen kotia...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nyt kun tarkemmin muistelee, niin onhan tuota paineilmaa tullut käyttettyä tankin tyhjentämiseen. Tankissa ei ollut pohjaproppua.

Tankki piti irroittaa imuputken korjaamista varten ja tankki oli sellaisessa paikassa ettei yläkautta olisi saanut putkea ilman pistosahaa pajan pöydälle. Laitoin tankin huohotusputkeen tulpan ja paluuputkeen ilmaa kompurasta. Tuloputki kanisteriin. Imuputken vuoto oli niin pieni, että naftan hävikki oli pientä.

Vähän korkintiivisteestä sihisi, mutta lisää painetta niin polttoaine nousi kanistereihin.

Tankki oli suhteellisen kivuton irroittaa tyhjänä, mutta takaisinlaitto on jo eri tarina...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Testi lenkki heitetty(40km) ja homma toimii!!!
Oli muuten todella miehekkäät savut pitkästä aikaa kun liikkeelle lähti!(paljon käytetty tyhjäkäynnillä juuri tämän em. mainitun ongelman takia).
HEH nyt kun taitaaa kesä olla jo päällä niin katsastukseen mennään heti kohta ja kausi alkaa... missään mitään tapahtumia? :mrgreen:
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Suti »

Tossa kun mainitsit miehekkään savutuksen.. Mitenkäs "normaalisti" toi savutus liikkeelle lähdettäessä? Meillä ei aikaisemmin ollut mainittavaa ongelmaa siinä(kään), mutta vaihdoin keväällä öljyksi Shellin 10W40 Rimulan. Aikaisemmin oli Teboilin 15W40 Diamond? Nyt vaikka kone olisi tyhjäkäytetty ns.lämpimäksi, savuttaa perkeleesti sinistä ensimmäisten 3-4km matkalla ja sitä tulee paljon!!!!Meillä taitaa olla samanlainen tekniikka autossamme, 6L vapaastihengittävä (joka on muuten aivan liian pieni autoomme ja tänne palstallekin..?), sentakia otin puheeksi.
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

kyllä savutus on kylmänä hurjaa mutta tasoittuu "normaaliksi" 10min. ajon jälkeen, autolla ei ole ajettu kuin alle 300tuhatta mutta taitaa olla noitten koneitten normaali piirre!
Tehoa sais olla enemmän ettei aina mäen kohdalla tartte hävetä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pitäskö ottaa kisa mikä bussi työntää kovimmat savut kylmänä :oops: Kyllähän se on niinku mettäpalo tuo Volvo :shock: Mutta onneksi lopettaa kokonaan savuamasta jo parin kilsan päässä :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Sama täällä :shock: savuaa toi Ajokki niin ettei meinaa kehdata lähteä päivänvalossa :oops: :lol: mut taas vastaavasti tossa Delttalaisessa ei tuu kauaakaan kun painaa sitä kylmäkäynnistys nappia :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kuis se mersussa tuo polttoaine puoli kannattais kattoa :?: Kun olisin vuokraamassa tollaista 609:siä, jossa on joku vähän isompi kone kuin se 609, muistaakseni sanoivat että olisi 613? muuten sama mutta tilavuudeltaan suurempi.
En tiedä enkä ole varma, ja siksi kysyn, siinä on sellainen ongelma talvi aikaan ettei kovinkaan hyvin, jos ollenkaan, tahdo lähteä käyntiin.
Eikä siinä ole lohkolämmitintä, kun ilmeisesti ei etelä ruotsissa ole tarvittu, auto on joskus sieltä tänne tuotu.
Ja olisin sen hakemassa vuokralle, jos ei nyt sydän talvella niin pakkasten mentyä ainakin.

Mutta kun siinä on ongelmia sen käynnistyksen kanssa jos on kylmempää, kannattaisiko siihen sitten vaihdella vähän osia :?:

Kuis te mersu miehet olette tällaiseen törmänneet, ja kuinka olette ongelman ratkaisseet.

En ole täysin varma mutta mielessä käväisi ne suuttimet sekä suodattimet. Ja kun en ole moneen vuoteen ollut tekemisissä mersun kanssa niin en muista että oliko siellä nafta puolella yksi vai kaksi suodatinta? Yks iso ja toinen pieni, ja onko 609:ssä se veden erotin kuppi vaiko eikö? Kun en muista.

Ja kunhan kevät etenee niin ties mitä kulkineita tulee tyrkylle, no tämä vuokraus juttu onkin tutun kauppaa, ja saa vain toivoa että löytyisi sellainen suht hyvä kuntoinen mersun aihio josta alkaisi väkertämään kulkinetta.
Mutta näihin kysymyksiin jos joku tietäisi vastauksia, niin helpottaisi oloani huomattavasti.Asia kun on niin että kun lainaan auton niin palautan sen huollettuna takaisin, jolloin se huollon hinta on vuokra maksu, riippuen tietysti että mitä ja missä on tehty.

Ja voi olla että kaveri joka omistaa liikken jonka se auto on, onkin löytänyt juuri meille sopivan yksilön ja sopivaan hintaan jolloin ei tarvitse vuokrata, vaan voi ajella melkein omalla.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Make
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Joulu 2007 18:29
Truck: MB 609 -89/-98
Location: Lempäälä
Member id: 089

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Make »

Siinä on se lasikuppisuodatin ensimmäisenä (moottorikopan alla, ohjaamossa) joka on imupuolelle. Toisena oleva varsinainen suodatin on painepuolella, eli siirtopumpun jälkeen (ennen ruiskutuspumppua). Suodattimet on siinä moottorin kylessä rinnakkain... Vähän on ollut huono ilmaantumaan suodattimen vaihdossa, saa käyttää pienillä kierroksilla jonkin aikaa, muuten sammuu. (Vaikka sitä käsipumppuakin käyttää...) Mutta kyllä se siitä on sitten aina lähtenyt. Siinä tarvitaan malttia...
Käynnistyvyys on ollu pikkupakkasilla hyvä, yleensä käytän kyllä letkulämmitintä, sillä saa koneen hyvin lämpöiseksi. Minun kulkineessa on sellainen starttipilotti systeemi, lienee vissiin alkuperäinen. Sillä varmaan käynnistyy, mutta en ole sitä tarvinnut. Edellinen omistajakaan ei ollu sitä käyttänyt, oli kuulema ilmankin lähtenyt pakkasesta. Olen kuullut puhuttavan ettei tuo starttipilotti ole kovin terveellistä koneelle...
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja pupetti »

No sellaiseen käsitykseen olen itsekkin päätynyt, ja varmaan muutama muukin, sen starttipilotin kanssa.
Kaverilla oli omistamansa yhtiön ekana autona 917 mese jossa kylmäkone, ja talvella se kubotan kylmäkone ei tahtonut lähteä pyörimään joten hän käytti muutaman kerran sitä pilottia, ja kun ilmat lämpeni jouduttiin se kone vaihtamaan kun rupes kesken päivän kouvolassa poikimaan.
Ja siihen mesen omaan koneeseen joutui vaihtamaan kannen sen talven jälkeen. Siinäkin oli sellainen pilotti systeemi siellä hytissä, siitä aukaistiin sellainen pieni korkki ja siihen sitten se pilotti pullo ylösalaisin ilman sitä suutinta, ja kun starttaili niin se itsekseen sieltä jotenkin sitä pilottia imi itteensä, ei se kyllä välillä siltä tuntunut, mutta kun sitä tarpeeks kauan härnäili niin sitten tulille räjähti, ja KAUHEAN sinisen savun kera, ja naapurit tykkäsivät.

No se mersu oli kyllä sellainen epäonninen auto muutenkin, ei paljoakaan ajettu mutta muuten. Pari esimerkkiä kiirepäivältä on kun siitä petti ne syylärin alapuoliset tuet 80km/h vauhdissa, vähän ennen lahtea, oli ensin yhtäkkiä kauhia kolina sitten suhahdus ja tiukka toppi, onneks ei tullut ketää vastaan kun tuli tehtyä pari piruettia, ja lopulta se kulkine pysähtyi keskelle tietä.
Kun tärinältä sitten pääsin ulos hytistä niin oli lahden mootoriliikennetiellä yks mersu keskellä tietä, ja noin sadan metrin matkalla sellaisia muovisia palasia paljon, ja sen syylärin kappaleita.
Kun ne tuet jostakin syystä pettivät niin syyläri tipahti ja osui varmaankin alareunastaan sinne ropeliin joka sitten rikkoi sen suojuksen ja kaiken minkä kerkes ennekuin rikkoutui itse.
Mutta sen sanon että ei siinä paljoakaan ehtinyt tehdä kun se kolahti, ehti vaan ihmetellä että mikä se oli ja sitten toppas ja lähti pyörimään. Toinen tapahtuma oli kun kaveri oli tuomassa sitä autoa mulle, ilta vuoroon, niin siitä räjähti toinen akku liikenne valoissa, oli kuulemma aika mossahdus ja kauhia höyrypilvi auton ympärillä ja se ajo loppu silläkertaa siihen. Akku meni ilmeisesti oikariin ja räjähti.
No takuuhan sen korvas, ja vakuutusyhtiö loput.
Mutta sitten viimeisen kerran kun siihen tuli vikaa oli se veholla huollossa, ja siellä malmin veholla olivat sitä rasvailemassa ja kun perälautaa rasvailivat niin ne perälaudan paluu öljyletkun saivat jotenkin rikki, ja öljyt pihalle. No siitä huollosta se auto ei sitten enää tullutkaan ajoon, vaan tuli toinen, joka ei ollut yhtä epäonnen auto. Mutta tietysti tekevälle sattuu, mutta aina välillä liika on liikaa.

Mutta täytyypi yrittää ehtiä mennä tutkimaan sitä 609:iä ja tutkimaan että tarviiko ne hehku jutukin vaihtaa, ja ottaa se letkulämmittimen nykyhinta selville.
Sinne kun sellaisen 500 wattisen lämmittimen laittaa letkujen väliin niin luulis riittävän. Ainakin kun olin erään kaupan kiinteistön talkkarina niin sinne saunan vesipyttyyn laitoin sellaisen letkulämmittimen ja hyvin toimi. Tunti ja oli 200 litraa vettä käyttölämmin, pari tuntia lisää niin jo kiehui. Ja senkin lämmittimen hain sisu-autosta. Niin se sauna oli sellainen parakki tyyppinen, ja oli muutettu puu lämmityksetä sähköön, kuulemma turvallisuuden takia,
no hyvät löylyt sielläkin sai aikaiseksi, kun oli se vesi pyttykin samassa tilassa niin oli tarpeeks kosteata.

Mutta taitaa mennä kyllä huomiseen, kun tuo emännän auto jätti meidät eilen tien varteen, onni onnettomuudessa että se jätti taas sellaiseen paikkaan että siitä sai kyydin kotiin hakemaan toinen ehjempi kulkine. No äsken kävin sitten niitä volvon piuhoja ravistelemassa, niin kas sepä lähti käyntiin. No hyvä niin saa sen ajettua romikselle, koska nyt se teki sen viimeisen temppunsa.
On jo muutaman kerran jättänyt tielle, tai siis tien viereen, eikä sitä vikaa sieltä virtapuolelta ole oikein löytynyt eikä kannata enään vaihdella osiakaan, ei muuta kun pois käsistä ja toinen tilalle.

Mutta ette ikinä arvaa minkälaisen äänen pitää startti kun se tippuu tielle kesken ajon, ja pakettiautosta.
Sieltä kuuluu äänet: trrrrrrishhhsss. klopklopklop patunggklilkilkklik tömps ja sitten ei mitään, ja syttyy mittaristossa se latauksen valo pariksi sekunniksi, nopeus mittari heittää pari ylimääräistä kierrosta eikä muuta. Takana tulija kyllä hämmästeli sitä mötikkää joka sieltä auton alta pomppii, kun en pysähtynyt niin takana tulija väkisin pysäytti, itse luulin ajaneeni jonkun kiven tai oksan yli jota en ollut huomannu, onneks en sammuttanut autoa, en viitsi merkkiä kertoa, kun ei kuulemma ole ainoa kerta sille auto merkille, sen verran kuitenkin että omistaa volvon henkilöauto puolen. :lol:
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mersun käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä laitoin Rosvolinnaan polttoaineenlämmittimen. Ei nafta pääse hyytymään, eikä tankkiin (melkein aina tyhjä) kondensoituva vesi pääse häiritsemään. Se on semmoinen lämmönvaihtimen tavoin toimiva nyrkinkokoinen mötikkä, joka asennetaan vesikiertoon.

Laitteen kytkin vesikiertoon sisälämmittimenkennon jälkeen, eli nafta lämpiää aina kun vesi kiertää sisälämmittimen kautta. Kesäaikaan nafta ei lämpene.

Rosvolinna ja sen edeltäjä LT ei ole kertaakaan hyytynyt polttoaineen jähmettymisen takia, kun laite on ollut käytössä.

Heti kun kojelaudan puhaltimesta tulee lämmintä niin polttoaineen lämpötila on reilusti plussan puolella.

Rosvolinna lähtee tulille ilman letkulämppäriä todistettavasti -12 asteessa :), mutta ei sitä viitsi kiusata turhaan - pakkasaamuina se saa hieman IVO:a. Startpilotea en ole kokeillut.

Komea on ensimmäinen savukiekura pakkasella - mutta ikkunoita skrapatessa savutus katoaa ja käyntiääni muuttuu kesäiseksi lotkotukseksi
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin