Lämmityslaite itse tehden

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Poistettu!
Viimeksi muokannut H.Tawast, 21 Joulu 2007 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu aina kun noita masiinoita, joissa tuli, sähkö ja vesi vaikuttaa kustomoi, niin kannattaa pitää järki toisessa kädessä ja toisessa kumirukkanen.

Joskus voi tulla päivä jolloin myy virittelemänsä laitteen, vaikka auton mukana. Niin vastuu kun laite kossahtaa on mielenkiintoinen määritellä. Kai se CE noilla käyttöohje- ja vaatimuksilla tähtää.

Viritteleminen ja laitteiden kehittely on harrastuksen suola, mutta sitä ensimmäistä proto-sutta kanttaa vahdia vaikka CO2-putelin kanssa. Ei se siitä betonikentältä karkuun juokse.

Itse olen pitänyt varovaisuutta Primuksien kanssa - niitä pystyy virittelemään vaikka kipinäsytytyksillä, parannus on toimiva ja turvallinen, jos sen ohjeiden ja järjen kanssa laittaa. Mutta aina voi joku onnistua sössimään ja PUM..

Naapurinukko sytytteli Primusta piipun kautta pitkävartisella sytkärillä ja kyllähän se syttyi, mutta väärästä paikasta - Piti samanlaista ääntä kun Harrikka ja piipun pinnasta paloi kromi. Pakko oli todeta "että saatana tuohon koppiinko laitat perheesi nukkumaan?" se totesi että heillä on kaasuvaroitin. Ei voinut todeta kuin "Jaaha". Onneksi se lämppäri kieltäytyi toimimasta ja he menivät kotiiin yöpuulle.

Jos minulta on Primus lähtenyt pörssiin, huutoon tai tutulle, niin olen palauttanut pannun alkuperäiseen kytkentään ja eri lootassa on tullut kipinä-vermeet kylkiäisenä - ohjeet voi kaivaa netistä ja asentaa itse jos siltä tuntuu.

Loppukaneettina voisin kertoa isäpapan makkaranlämmittimestä - Simppeli koje: pistotulppa, metri kalustejohtoa, pari kupariluiskaa, akryylilautanen ja HK:n Sininen. Tätä en laittaisi pörssiin :)

Tästä ei voi kuin polvi parantua....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
ISOOIITA
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Marras 2007 16:01
Truck: SCANIA
Location: VIMPELI
Member id: 027

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja ISOOIITA »

PAAVO PAAVO MEHÄN OLLAAN IHAN OIKEITA KYLÄHULLUJA ........EI KAUPASTA OSTETTUJA ......RAUHOTU
ISOOIITA/PIKKU-EINARI
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kaikessa ystävyydessä Ihan kaikille Hyvää Joulua
Viimeksi muokannut KajNyy1, 21 Joulu 2007 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Poistettu!
Viimeksi muokannut H.Tawast, 21 Joulu 2007 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

:lol: :lol: Missä meinaatte nyrkkeillä??
Alkaa juttu lipsumaan siihen suuntaan että pian voi nyrkki heilua.. :shock: :shock:
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Jone »

Muistetaan nyt hyvät tavat ja se että ainakin tuolla naapurifoorumeilla tulee lähtö jäähylle/sulku tunnusten kanssa jos kovin henkilökohtaisuuksiin menee. Asiallinen keskustelu pitää hommaa kasassa ja toisten sättiminen ja nimittely on melko turhaa tälläisessä porukassa.
edu99
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
Truck: volvo b 58 vm-72
Location: pyhäselkä

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja edu99 »

no niin taitaa alkaa tunteet kiihtymään jossain päin suomea mutta toisaalta asia on tietysti ymmärrettääkin mut toisaalta eihän niitä uusia ideoita tai laitteitakaan kukaan keksi kuin tarpeeseen kuka sitä tarpeetonta tavaraa tekis tai keksisi(ei oiken kyllä kaikelle tuolle myytävälle tavaralle keksi aina itsekkään kelvollista käyttöä). itsellä aina välillä tarve keksiä erilaisia apuja tätä elämää hoitamaan kun ei aina kaupasta löydä sopivaa ja tuleehan niitä tietysti joskus susiakin tehtyä mut ei saa lannistua täytyy miettiä uudestaan ja sen takia tuolla toisella topicilla aloitin tuon keskustelun tuosta kabola kopiosta ja kuten kerroin et olen miettimässä uutta suuntaa elämälle mitä minä isona tekisin niin eihän sitä tiedä vaikka tekisin kabolan kopioita jopa sillä ce merkinnällä varustettuna. olin joskus myös puuseppä yrittäjänä ja tyotiin malli ja kysyttiin paljon maksais tehä muutamia kappaleita (linnunpönttö) minä vähä naureksin koko jutulle et minne tommoisia menee, mut kyse oli liikelahja pakkauksista joita meni sellaisenaan tai markkinoija täytti erikoisilla hilloilla, kala säilykkeillä yms ja mitoitukset oli pienempi koko sopi perinteinen puolen litran "kossupullo" ja isompaan kolmevarttinen jotka asiakas täytti itse ja jakoi oletettavasti työntekijöilleen joululahjoiksi ja oli silloin alku suunnitelmat et jos teen yksin niin n 20-30 kpl päivään kasaan silloisesta lämpö käsitellystä haavasta mut kun tahti aloki kiihtyä mitä lähemmäksi joulua pääsi niin vrk valmistui parhaimmillaan 147 kpl kun piti kehitellä työ välineitä ja menetelmiä ja oli muutama "talkoolainen apuna" ja ensimmäiseksi jouluksi niitä tehtiin yli 2500 kpl ja seuraavana tätä mallia n 1500kpl ja toista männystä n 1500 kolmantena vuonna vielä 800kpl ja lisäksi vastaavan kokoisia kynttilä lyhtyjä 1600 jne asiasta poikkeaa vähäsen mut kuten mainitsin ei kai sitä mitään olisi kaupan jos sitä ei kukaan olisi keksinä, kokeillut, erehtynyt ja rakentanut uudelleen
BBAdmin
Systeemin huoltomies
Viestit: 30
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:13
Location: Suomi

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja BBAdmin »

jone-51k kirjoitti:Muistetaan nyt hyvät tavat ja se että ainakin tuolla naapurifoorumeilla tulee lähtö jäähylle/sulku tunnusten kanssa jos kovin henkilökohtaisuuksiin menee. Asiallinen keskustelu pitää hommaa kasassa ja toisten sättiminen ja nimittely on melko turhaa tälläisessä porukassa.
Paavo pyysi että hänet voi käyttäjänä poistaa, joten Paavon viestit tästä ketjusta häipyivät.

___
Ylläpito
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Onko kellään lämminvesivaraajaa autossa ja minkä kokoista?
Ajatellaan että lämmitys tapahtuisi webastolla ja olisi vaikka 100 litran varaaja(eristetty säiliö, itse tehty) niin kuinka monta tuntia riittää lämpöä jos auto on eristetty "normaalisti" ja ulkolämpötila vaikka nolla? riittääkö koko yöksi :shock:
Tähän tietenkin vaikuttaa monimoni seikka mutta viritellään keskutelua nyt vaihteeksi vaikka taas tästä :mrgreen:
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Olen seurannut keskustelua, ja on ollut mitä mielenkiintoisin aihe.
Vaikka en itse tällähetkellä sellaista tarvitsekkaan on se aiheena, ja varsinkin paikkana johon sitä suunnitellaan, hyvinkin mielenkiintoinen.
Ikävää tässä keskustelussa on se että tällaisesta asiasta voi joku ottaa aivan tosissaan nokkiinsa.
No meitä ihmisiä on joka sorttia, onneksi.
Jos kaikki olisivat samalaisia ei tällasia keskusteluita käytäisi, tai yleensäkään olisi olemassa innovatiivisuutta, eli kekseliäisyyttä.

Ja toivon todellakin että tällainen kehitys työ jatkuu, ja tottakai on siinä oma vaaransa, kuten kaikessa kehitys työssä, jollei ole kysymys piirtämisestä.
Ja kun niitä suunnitelmianne teette todellisiksi toivottavasti muistatte sen turvallisuuden, ja sen että sen kuuluisi olla turvallinen myös kun kehitys työ on saatu siihen kokeilu vaiheeseen.

En ole kommentoinut sen takia että kokemukseni ei oman käsityksen mukaan riitä sitä tekemään, ja kun on niin kovin vähän tietoa bussien lämmitysjärjestelmästä en ole nähnyt tarpeelliseksi kommentoida, edes huumorilla heittää kevennystä väliin.
Mutta kun ajattelen tulevaisuutta, niin saatan hyvinkin tarvita tietoa näistä lämmitys systeemeistä. Joten toivotan hyvää joulua ja totean kuten armeijassakin: JATKAKAA :D Terv: pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Tutustu edu tohon wallaksen käyttämään polttotekniikkaan

:D Eikö kenelläkään ole wallaksen lämmitintä autossaan :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Transiitti
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Joulu 2007 11:35
Truck: Ajokin apurakentaja
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Transiitti »

Kiitokori-82 kirjoitti::lol: :lol: Missä meinaatte nyrkkeillä??
Alkaa juttu lipsumaan siihen suuntaan että pian voi nyrkki heilua.. :shock: :shock:
Joo ei tässä näitä juttuja ihan sillee pitäs ottaa, että aletaan rystysrepaa tarjoilemaan.
Otetaan rennosti ja hyvää joulua :)
Mielesi voi saada sinut harjoittelemaan. Vartalosi voi luoda sinulle voimaa, mutta vain sinun sydämesi tekee sinusta mestarin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

konenikkari kirjoitti:Tutustu edu tohon wallaksen käyttämään polttotekniikkaan

:D Eikö kenelläkään ole wallaksen lämmitintä autossaan :roll:
Mulla on wallaksen liesi josta sais helposti sellaisen liesilämmittimen ku vaan laittasi wallaksen puhallinkannen. Mutta jotenki olen epäillyt sitä että kuuman hellan päälle lasketaan mitään puhaltimia? Onko kellään kokemusta tästä?
Tulevaisuus on sähköinen
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Wallaksen hellaa olen itsekin miettinyt, ei vaan kuulemma ole hyväksytty autoon.
Wallaksen lisenssillä tehdään samaa hellaa Webasto merkkisenä, joka on hyväksytty auto käyttöön.
On kuulemma yks yhteen Wallaksen kanssa, ainoa ero on valuma-allas.
Miten tuo on sinulla pelittänyt? Onko jotain mistä vois kommentoida??
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Teiden Ritari

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Mikähän oikea ero niissä sitten on, luulisi että keikkuvassa purjeveneessä liesi olisi paljon hankalammassa tilanteessa kuin autossa. Bussiahan ajetaan vielä niin ettei kahvit läiky kupissa edes.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Eipäkai tuossa muuta syytä ole kuin lainsäädäntö.
Webasto on muuten esitellyt just kaasuttoman karavaani paketin..
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kiitokori-82 kirjoitti:Wallaksen hellaa olen itsekin miettinyt, ei vaan kuulemma ole hyväksytty autoon.
Wallaksen lisenssillä tehdään samaa hellaa Webasto merkkisenä, joka on hyväksytty auto käyttöön.
On kuulemma yks yhteen Wallaksen kanssa, ainoa ero on valuma-allas.
Miten tuo on sinulla pelittänyt? Onko jotain mistä vois kommentoida??
Hienosti pelaa. On kuitenkin tarkka siitä ettei jännite saa laskea kovin paljon alle 12 voltin jolloin hehkusytytin ei jaksa sytyttää. On se helppo ja turvallinen kun avotulen kanssa ei olla tekemisissä ja hella pannaan päälle napista niinkuin kotonakin. Jaa ei hyväksyttykö? Akelta kummiskin sain selvän viestin että katsastusmies tarkistaa laitteen turvallisuuden ja tarkistettu on. En muuten ole kuullutkaan että Webastolla olisi samanlainen hella? Kommentoitavaa on laitteen hinnassa. Meinaan halvempiakin helloja voisi saada :(
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Wanhoissa wallaksissa elektroniikan suojaraja oli 10,5V, joka on "perusteltu", ei saakaan syttyä, jos ei sähköä ole riittävästi.
Joissain tapauksissa, johtimet ollu niin ohkasia, että aiheuttaa jännitehäviötä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jailbird kirjoitti:Onko kellään lämminvesivaraajaa autossa ja minkä kokoista?
Ajatellaan että lämmitys tapahtuisi webastolla ja olisi vaikka 100 litran varaaja(eristetty säiliö, itse tehty) niin kuinka monta tuntia riittää lämpöä jos auto on eristetty "normaalisti" ja ulkolämpötila vaikka nolla? riittääkö koko yöksi :shock:
Tähän tietenkin vaikuttaa monimoni seikka mutta viritellään keskutelua nyt vaihteeksi vaikka taas tästä :mrgreen:
Miten olisi niinsanottu lämpöakku? Ajatuksissa sellainen isohko varaajasäiliö joka varastoisi lämmön ja sieltä pikkuhiljaa luovuttaen huusholliin. Tuossa lahtikossa on rungon ja lattian välissä sellainen potero johon mahtuisi ainakin 2,5m pitkä suorakaiteen muotoinen eristetty säiliö. Ainakin 2,5 x 0,7 x 0,3 mahtuu eli n. 500 litraa. Rungon päällä akseleiden välissä painon jakautuminen olisi tasainen hiukan enemmän taka-akselin puolelle. Joissain turistikorimalleissa tuo tila on aika korkeakin. Varaaja sit lattiaa vasten kiinni. Hukkalämpö nousisi lattiaa vasten. Jonkin verran lämpöä karkaisi myös sivuluukkuihin jossa on jätevesitankit, akut yms systeemit. Patterikierto muutettas lähtemään tästä akusta. Moottorista tuleva lämpöputki vedetään akkuun jolloin ajon aikana moottori lämmittää akun valmiiksi. Webasto tms erillinen lämppäri akun kylkeen. Kiukaasta putki akkuun ja pumpulla latinkia. Että sellainen lämpösydän keskelle autoa.

Pitäs laskea kauanko pelaa tällanen esim. 500 litran akku. Lähetään siitä että sisus lämmitetään 80 asteiseksi jolloin yhdellä kierukalla saadaan vielä kuuma vesikin. Ja voipa siihen laittaa vastuksenkin. Systeemistä voisi ajatella tehtävän paineettoman avopaisunnalla niin ei tule ongelmaa ilmojen kanssa.

Nyt pitää lähtä lisään saunanpesään puita ja jatkaa ajatusta lauteilla :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Omaan autooni tulee 400l pesuvesi säiliö pyöriä varten, sitä ajettelin käyttää varaajana. webaston/moottorin lämminvesi kierukka kiertämään sen kautta, sais hiukan tuota webaston käyntiaikojen väliä suuremmaksi. ja pyöriä olis kiva talvella tai syksyllä pestä kuumalla vedellä.. ;)
säiliö ja putket pitää eristää todella hyvin et lämpö siirtyy siellä missä on suunniteltu, eli pattereilla.
luulis kun 400l lämpee niin riittäis ainakin yöksi pitämään lämmön.. ei tarttis kuunnella webaston huminaa.

Autoon tulee kyllä Webaston 3500w ilmalämmitin (airtop) toiseksi, jos sisälämpö laskee niin se alkaa hurisemaan. on muuten todella hiljainen ja tehokas lämmitin.
polttoaineen kulutus 0,3l/h ja sähköä 35w
Normaali pakettiauton akku kestää 3 vuorokautta ja silti lähtee käymään.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tämä olikin ajatus :idea: että siitä lämpöakusta saisi lämmön jopa yön yli (toiveajattelua :roll: :?: ) Silloinhan pelkällä koneen lämmöllä pärjäilis syyskelillä myöhään ja talvellakin pienet paussit eivät jäähdyttäis niin autoa. Samaten lämpöakku estäisi vesitankkien jäätymistä ja talvikäyttö paranisi niissäkin systeemeissä. Webasto sitten saa pauhata pitempiä jaksoja kerrallaan ja pysyisi paremmin ehjänä. Yöllä olisi pitkän hiljaista. No samaa tankkia voisi käyttää vielä käänteisesti niin että sillä sitten lämmittäs koneen lähtiessä.

Tietenki lattialämmitysautossa tämä olisi parhaimmillaan mutta kuulostaako sille että pelkän lattialämmön varassa ei aina pärjää :?:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Jos kiukaan piipun ympärille pyörittäis 10mm kupariputkea sen mitä saa mahtumaan ja lisäisi linjan päähän auton termostaatin mikä aukeaa 85 asteessa niin kauankohan menee 500 litran lämmittämiseen aikaa vapaa kiertoisena :roll: ei taida yksi ilta riittää :lol:
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:roll: Teorian mukaan kai :?: yhden vesilitran lämpötilan nostamiseen yhdellä asteella, yhdessä tunnissa, kuluu noin ,1wh (1.1627). Joten 1000:litran nosto 20 :arrow: 80´C kait sitte noin 60kwh :roll:
Eli toi vaatis sitte 30kwh, hyvän kiukaan teho on noin 10kw. Koko kiukaan tehon siirtäminen nesteeseen vaikeeta joten ehkä 3kw vois siirtyä nesteeseen. Elikkäs 10,tunnin saunomisen jälkeen käytettävissä olis 3kw lämmitysteho 10,tunniksi. Tosin taitais se olla ton saunomisen jälkeen lämmin muutenkin, se auto ja saunoja. :oops: :mrgreen: :oops:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuosa bussisaunassa on pienimpiä kiukaita mitä kaupasta saa, sekin on 13 kW :roll: ja luulen (en siis tiedä) että jos tekisi esimerkiksi lämpöpatterista sellaiset levyt suoraan kiukaan kuoren ja pesän pellin väliin niin alkas olla saatava teho ainakin 6kw ellei enemmänkin. Kyljethän siinä kiukaassa eniten hehkuu. Paksulla putkella (vähintään 35mm cu) lämpöakkuun niin se kiertäisi jo vapaallakin kun esteenä ei ole mitään. Silloin saunominen onnistuu ilman mitään kommervenkkejä ja kiehuminen ei olisi vaarana. Samaten kivien sekaan ei tulisi mitään ja löylyt pysyis ennallaan. Kytkentä kiukaasta lämpöakun putkiin joustavin teräspunosletkuin niin kestääkin pitkään. Turvallinen? On koska kiukaasta sivulle tuleva lämpösäteily napataan talteen ja kiuas itsessään on testattu vehje. Piippuun ei tässä systeemissä tarvitse koskea.

30 kW tehon saaminen moottorista ei ole varmankaan mahdotonta, tässä käy kait niin että syylärille ei jää nin paljon jäähdytettävää. Ei taida haitata.... Onhan koneessa tehoa josta suuri osa menee lämpönä harakoille
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin