Automaattilaatikko Volvoon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Täytyypä vielä uudestaan käydä kokeileen tuota Telmaa.
Pieni tuska hiipi väkisin mieleen kun tutkin tuota laatikon irroitteluhommaa. Itse laatikko lähtee kyllä mutta tällaisessa katurissa lattian mataluus vaikeuttaa oikeasti purkutyötä. Alakautta sitä ei saa, ajattelin nostaa loodan huoltoluukusta ylös, luukku on kyllä sopivan kokoinen... Mutta noiden lauhduttimien kanssa värkkäily... lauhduttimen putkessa on erillinen suodatin, jonka jälkeen alkaa sellainen viidakko että jäljet loppuu. Missä se koko vaihdin on, onko se koneen sivulla vai edessä? Tuossa on konehuone niin täynnä tavaraa kuin olla ja voi, kaikenlaista nopeudenrajoitinta ja muuta turhaa, kyllä vanha B58 on sentään selkeä tapaus ja tilava on konehuonekin Yksi keino on pätkiä putkia poikki sitä mukaa kun edessä on ja katsoa mitä mistäkin putkesta tulee, öljyä, vettä, polttoainetta vai ilmaa
Pieni tuska hiipi väkisin mieleen kun tutkin tuota laatikon irroitteluhommaa. Itse laatikko lähtee kyllä mutta tällaisessa katurissa lattian mataluus vaikeuttaa oikeasti purkutyötä. Alakautta sitä ei saa, ajattelin nostaa loodan huoltoluukusta ylös, luukku on kyllä sopivan kokoinen... Mutta noiden lauhduttimien kanssa värkkäily... lauhduttimen putkessa on erillinen suodatin, jonka jälkeen alkaa sellainen viidakko että jäljet loppuu. Missä se koko vaihdin on, onko se koneen sivulla vai edessä? Tuossa on konehuone niin täynnä tavaraa kuin olla ja voi, kaikenlaista nopeudenrajoitinta ja muuta turhaa, kyllä vanha B58 on sentään selkeä tapaus ja tilava on konehuonekin Yksi keino on pätkiä putkia poikki sitä mukaa kun edessä on ja katsoa mitä mistäkin putkesta tulee, öljyä, vettä, polttoainetta vai ilmaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ei muuta kun leikkailet lattioita auki sitä mukaa on on tarvetta eikös loppu mene sulattoon niin eipä sillä ole väliä ja onhan muille mallia, jos joku sattuu tekeen saman, kun ottelet kuvia projktin edetessä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Eiköhän tuo automaatin öljynjäähdytin löydy koneen etupäästä vesipumpun alapuolelta , ja samalla voit purkaa sieltä tarvittavat putket ja letkut että saat vanhaan kiinni . Tuo ulkopuolinen suodatin on hyvä juttu kun voi vaihtaa suodattimen riittävän usein latikon öljypohjaa irroittamatta , toinen suodatin on laatikon "pohjalla" ja vaatii tuon öljypohjan irroituksen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
No siellähän se on sellainen pyöreähkö putkimainen pönttö lähtee irti kyllä. Ne on siis öljyputkia koneen keulalta saakka? Voihan nuo tarvittaessa korvata letkuilla jos ei kohtuudella passaa?IRJA kirjoitti:Eiköhän tuo automaatin öljynjäähdytin löydy koneen etupäästä vesipumpun alapuolelta , ja samalla voit purkaa sieltä tarvittavat putket ja letkut että saat vanhaan kiinni
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Meillä ainakin korvattiin hydrauliletkulla molemmat putket , en tiedä mitä mieltä ammattilaiset ovat asiasta , mutta hyvin on toiminut noinkin . Eivät nuo paksut hydrauliletkutkaan kaikkein helpoimpi sinne sovitella , varmaan alkuperäiset metalliputket helpommat , mutta niiden purkaminen ehjänä auton alta tuli meilläkin ongelmaksi ja oikaistiin siitä missä aita matalin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Täytyy yrittää ehjänä noita putkia.
Vaimo antoi vankat ukaasit työjärjestykseen Ensin tehdään talo valmiiksi (yläkerran listoitus ja vessan sisustus) ja sitten saat tehdä niitä bussiprojekteja no vintin listoitus saikin heti vauhtia
Vaimo antoi vankat ukaasit työjärjestykseen Ensin tehdään talo valmiiksi (yläkerran listoitus ja vessan sisustus) ja sitten saat tehdä niitä bussiprojekteja no vintin listoitus saikin heti vauhtia
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Onhan nuo metalliputket huomattavasti halvempia asentaa kuin hydrauliletkut tai vastaavat.
Mitään puutarhaletkua sinne ei kannata laittaa.
Mitään puutarhaletkua sinne ei kannata laittaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Tässä onkin kaksi lauhdutinta. Koneen etupäässä vesipumpun alla on moottoriöljyn lauhdutin ja koneen vasemmalla sivulla automaatin lauhdutin. Onkohan molemmat tarpeen? Tuossa paikkarissa on akkukotelo heti lauhduttimessa kiinni, jos meinaan saada lauhduttimet helpolla pois joutuu rälläköimään akkukotelon pois. Vesipumppu pitänee vaihtaa myös jotta vesiletkuille saadaan lisää lähtöjä. Molempien autojen vesipumput näyttää tyvestä samanlaiselta, onkohan THD100 ja THD101 koneissa mitään eroa vesipumpun pyörittäjäsysteemeissä?IRJA kirjoitti:Eiköhän tuo automaatin öljynjäähdytin löydy koneen etupäästä vesipumpun alapuolelta , ja samalla voit purkaa sieltä tarvittavat putket ja letkut että saat vanhaan kiinni . Tuo ulkopuolinen suodatin on hyvä juttu kun voi vaihtaa suodattimen riittävän usein latikon öljypohjaa irroittamatta , toinen suodatin on laatikon "pohjalla" ja vaatii tuon öljypohjan irroituksen
Pesin koko konehuoneen ja laatikko osaston painepesurilla. laatikko on kyllä niin hyväkuntoisen näköinen päälle päin että arvelen sen olevan uusittu joskus, tyyppikilpikin on kuin eilen tehty
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Sääliksi kävi tuota elimenluovuttajaksi valittua paikkaria. Ajoin sillä viimeisen matkan rengaspajalta hallille, jonne peruuttelin sen. Pomo siinä ihmetteli että elä nyt säre tuota, sehän niin pirteästi liikkuu vielä... no sammutin sen siihen ja menin keulan eteen kertomaan paikkarivanhukselle että ajot olisi nyt ajettu ja taputtelin vähän ikkunaan... Paikkari vastasi minulle siihen että "TSSSUUUUHHH" jonka jälkeen irrottelin akunkengän ja aloitin purkuhomman.
Morsekaapeli lähti melko helposti, täytyi ryömiä muutama kannake irti ja kiskoa kaapeli pois runkopalkkien välistä. Joku kumi jäi välille, täytyy laittaa velipoika etsimään sitä.... Shifteri oli myös helppo ottaa pois. Samalla lähti paljon muutakin osaa jolle on ottajia ilmaantunut. Huomenna lauhduttimet irti ja startti pois, sitten pääseekin vetolevyn kimppuun. Eikös tuo vetolevy pidä ottaa ensin auki ennenku alkaa laatikkoa erottamaan moottorista? Siinä pitää konetta pyörittää, milläs se saadaan pyörimään ilman starttia? Sammutin kannattanee vetää päälle? Tiedä vaikka sillä ois haluja vähän vielä karjaista
MUOKS: hyvin pyörii kone etukardaanista putkipihdeillä pyörittämällä Toisen päivän saldona startti, laturi, vesipumppu, vesiputket, sammutinsolenoidi, kickdown vaijeri, moottoriöljyn lauhdutin ja kardaani irti. Vai kyllä sitä voi olla naama mustana tuommosen ryömimisen jälkeen, hallissa ei ole monttua joten ryömitään sitten. Hommaa helpotti muutaman kylkipellin irroitus, ne lähti viidessä minuutissa taltalla ja vasaralla, niitit poikki ja pelti putos lattialle Automaatin lauhduttimen öljyputkien irroittelu onkin sitten melkoinen homma. Liittimet on niin lujalla että puolentoistametrin jatkoputkella vasta löystyvät, yksi liitin pyöräytti putkea kierteelle, täytyy hommata sopivampia työkaluja vielä.
Allisonin vetolevy otetaan näköjään kaavelissa olevista luukuista irti, starttia ei tieten olis ollu pakko irroittaa, no vaihdamme senkin samalla.
Morsekaapeli lähti melko helposti, täytyi ryömiä muutama kannake irti ja kiskoa kaapeli pois runkopalkkien välistä. Joku kumi jäi välille, täytyy laittaa velipoika etsimään sitä.... Shifteri oli myös helppo ottaa pois. Samalla lähti paljon muutakin osaa jolle on ottajia ilmaantunut. Huomenna lauhduttimet irti ja startti pois, sitten pääseekin vetolevyn kimppuun. Eikös tuo vetolevy pidä ottaa ensin auki ennenku alkaa laatikkoa erottamaan moottorista? Siinä pitää konetta pyörittää, milläs se saadaan pyörimään ilman starttia? Sammutin kannattanee vetää päälle? Tiedä vaikka sillä ois haluja vähän vielä karjaista
MUOKS: hyvin pyörii kone etukardaanista putkipihdeillä pyörittämällä Toisen päivän saldona startti, laturi, vesipumppu, vesiputket, sammutinsolenoidi, kickdown vaijeri, moottoriöljyn lauhdutin ja kardaani irti. Vai kyllä sitä voi olla naama mustana tuommosen ryömimisen jälkeen, hallissa ei ole monttua joten ryömitään sitten. Hommaa helpotti muutaman kylkipellin irroitus, ne lähti viidessä minuutissa taltalla ja vasaralla, niitit poikki ja pelti putos lattialle Automaatin lauhduttimen öljyputkien irroittelu onkin sitten melkoinen homma. Liittimet on niin lujalla että puolentoistametrin jatkoputkella vasta löystyvät, yksi liitin pyöräytti putkea kierteelle, täytyy hommata sopivampia työkaluja vielä.
Allisonin vetolevy otetaan näköjään kaavelissa olevista luukuista irti, starttia ei tieten olis ollu pakko irroittaa, no vaihdamme senkin samalla.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Noniin, Allison muljautettiin pihalle paikkarista
Suurinta tuskaa tuotti automaattiöljyn lauhduttimen putket. Yksi liitin ei lopultakaan lähtenyt, pistin putken poikki ja pitää laittaa sitten liittimellä. Koko lauhdutin oli akkulaatikon ja kahden ilmasäiliön takana, johon ei meinannut oikein mistään mahtua mitään tekemään. Näkyy olevan noiden mahureiden huoltotilat monenlaiset Melkoisen hankalaa oli myös vetolevyn pulttien irroitus lattialta, montusta olisi ollut paljon helpompaa työskennellä. Itse laatikko siirtyi pumppukärryillä ja sitten otettiin suoraan lattialle laatikko, nostettiin trukilla ja roclalla bussia kallelleen josta hiissaamalla pahvin päällä looda saatiin pihalle. Samalla pudotettiin koko pakoputki alas (erittäin hyvä, tarviiko joku) ja turbo pois sekä kaikenlaista pikkusälää lähti myös.
Muistatko IRJA pitikö sun vaihtaa vesipumppu allisonin putkien takia vai laitoitko lauhduttimen eteen vesipumpun ja termostaattikotelon väliin. Mulla olis nyt lauhduttimet sekä koneen sivulle öljypohjan kylkeen ja siihen vesipumpun vierelle.
Turbiini oli ihan eri näköinen mitä noissa Allisonin kirjoissa ja kuvissa. Niiden mukaan vetolevy olisi kiinni kuudella mutterilla mutta tuossa oli 12 pulttia. Passaakohan tuo edes tuohon toiseen Volvoon
Suurinta tuskaa tuotti automaattiöljyn lauhduttimen putket. Yksi liitin ei lopultakaan lähtenyt, pistin putken poikki ja pitää laittaa sitten liittimellä. Koko lauhdutin oli akkulaatikon ja kahden ilmasäiliön takana, johon ei meinannut oikein mistään mahtua mitään tekemään. Näkyy olevan noiden mahureiden huoltotilat monenlaiset Melkoisen hankalaa oli myös vetolevyn pulttien irroitus lattialta, montusta olisi ollut paljon helpompaa työskennellä. Itse laatikko siirtyi pumppukärryillä ja sitten otettiin suoraan lattialle laatikko, nostettiin trukilla ja roclalla bussia kallelleen josta hiissaamalla pahvin päällä looda saatiin pihalle. Samalla pudotettiin koko pakoputki alas (erittäin hyvä, tarviiko joku) ja turbo pois sekä kaikenlaista pikkusälää lähti myös.
Muistatko IRJA pitikö sun vaihtaa vesipumppu allisonin putkien takia vai laitoitko lauhduttimen eteen vesipumpun ja termostaattikotelon väliin. Mulla olis nyt lauhduttimet sekä koneen sivulle öljypohjan kylkeen ja siihen vesipumpun vierelle.
Turbiini oli ihan eri näköinen mitä noissa Allisonin kirjoissa ja kuvissa. Niiden mukaan vetolevy olisi kiinni kuudella mutterilla mutta tuossa oli 12 pulttia. Passaakohan tuo edes tuohon toiseen Volvoon
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Millanen öljysäiliö siinä on, voisin tarvita... ilmasäiliöt edestä, ota nyt kaikki irti jos raato tulooLahti32 kirjoitti:Noniin, Allison muljautettiin pihalle paikkarista
Suurinta tuskaa tuotti automaattiöljyn lauhduttimen putket. Yksi liitin ei lopultakaan lähtenyt, pistin putken poikki ja pitää laittaa sitten liittimellä. Koko lauhdutin oli akkulaatikon ja kahden ilmasäiliön takana, johon ei meinannut oikein mistään mahtua mitään tekemään. Näkyy olevan noiden mahureiden huoltotilat monenlaiset Melkoisen hankalaa oli myös vetolevyn pulttien irroitus lattialta, montusta olisi ollut paljon helpompaa työskennellä. Itse laatikko siirtyi pumppukärryillä ja sitten otettiin suoraan lattialle laatikko, nostettiin trukilla ja roclalla bussia kallelleen josta hiissaamalla pahvin päällä looda saatiin pihalle. Samalla pudotettiin koko pakoputki alas (erittäin hyvä, tarviiko joku) ja turbo pois sekä kaikenlaista pikkusälää lähti myös.
Muistatko IRJA pitikö sun vaihtaa vesipumppu allisonin putkien takia vai laitoitko lauhduttimen eteen vesipumpun ja termostaattikotelon väliin. Mulla olis nyt lauhduttimet sekä koneen sivulle öljypohjan kylkeen ja siihen vesipumpun vierelle.
Turbiini oli ihan eri näköinen mitä noissa Allisonin kirjoissa ja kuvissa. Niiden mukaan vetolevy olisi kiinni kuudella mutterilla mutta tuossa oli 12 pulttia. Passaakohan tuo edes tuohon toiseen Volvoon
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Vesipumppua ei vaihdettu ja lauhdutin laitettiin koneen sivulle . Koneen vesikierto laitettiin kiertämään lauhduttimen kautta = rakenneltiin letku/putkihässäkkä jossa koneen "sisäinen "kierto kulkee lauhduttimen kautta .Lahti32 kirjoitti:Noniin, Allison muljautettiin pihalle paikkarista
Muistatko IRJA pitikö sun vaihtaa vesipumppu allisonin putkien takia vai laitoitko lauhduttimen eteen vesipumpun ja termostaattikotelon väliin. Mulla olis nyt lauhduttimet sekä koneen sivulle öljypohjan kylkeen ja siihen vesipumpun vierelle.
Turbiini oli ihan eri näköinen mitä noissa Allisonin kirjoissa ja kuvissa. Niiden mukaan vetolevy olisi kiinni kuudella mutterilla mutta tuossa oli 12 pulttia. Passaakohan tuo edes tuohon toiseen Volvoon
Kyllä se turbiinikin varmaankin tulee sopimaan vanhaan , vetolevyhän tulee vauhtipyörän tilalle kampiakselin päähän ( on muuten kiinnityspultit aika tiukasti kiinni kun auton alla niitä aukaisee ja moottorikin pyörii kovin halukkaasti mukana )
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Huomattiin nuo jutut ilman kaveria osa töistä olis mahdottomia tehdä. Kampiakselin pultit oli 60 newtonin tiukkuudessa liiman kanssa. Siinä kone putputti herkästi kun vähän varren kanssa punnerrettiin pultteja auki. Minä taidan siirtää tuon vesipumppuhäkkyrän haaroituksineen päivineen sellaisenaan toiseen koneeseen. Kaikki muu näyttäs passaavan THD101 koneesta THD100 koneeseen mutta lauhduttimen kiinnitysjalka vaatis vielä öljypohjankin vaihdon. Helpompaa taitaa olla tehdä joku muu teline, pyöreän lauhduttimen kans luulis olevan helppo nakki.IRJA kirjoitti: Vesipumppua ei vaihdettu ja lauhdutin laitettiin koneen sivulle . Koneen vesikierto laitettiin kiertämään lauhduttimen kautta = rakenneltiin letku/putkihässäkkä jossa koneen "sisäinen "kierto kulkee lauhduttimen kautta .
Kyllä se turbiinikin varmaankin tulee sopimaan vanhaan , vetolevyhän tulee vauhtipyörän tilalle kampiakselin päähän ( on muuten kiinnityspultit aika tiukasti kiinni kun auton alla niitä aukaisee ja moottorikin pyörii kovin halukkaasti mukana )
Kaveri aikoi lähteä vielä punttisalille tänään. Mulla ei kyllä enää kiinnostanut lisäpunnerrukset jossain salilla
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Sain vihdoin otettua muutaman kuvan aiheesta. Osat on lavalla valmiina, Volvo nostettuna pölkkyjen päälle ylemmäs jottapa mahtuu paremmin työskentelemään, paikkaria ei nostettu joten oli vähän ahdasta Nyt odotellaan lomaa, 3 viikkoa tiedossa vuodenvaihteen jälkeen. Luulisin että on laiskalta mieheltä semmonen viiden päivän homma jotta Volvo lähtee taas omin avuin liikkeelle... Kardaanin laippa olikin sama, vaikka romuttamon ukot pelotteli ettei passaa, sitä tarvii vain lyhentää n. 10cm, ei passannu kardaani paikkarista koska hidastimessa erilainen. Vaihteiston takakannake on B58 mallissa melkein samalla kohtaa, missä on Allisonissa suuret pulttikierteet, elikkä helpolta vaikuttaa "vielä" tuokin juttu.
Seuraavaksi taas raakaa työtä naama mustana. Tilanne vielä erittäin hyvä, toistaiseksi ei yhtään katkennutta pulttia, myljättyä mutteria, auenneita rystysiä, ei edes voimasanoja, ainoastaan hiekkaa silmissä, hiuksissa, korvissa, ja selässä, tosin tämä ryömintä ja punnerrusoperaatio on kuntouttanut kanslerin käyttämättömiä selkälihaksia niin ettei enää selkäkivut vaivaa
Kuvat: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=206
Seuraavaksi taas raakaa työtä naama mustana. Tilanne vielä erittäin hyvä, toistaiseksi ei yhtään katkennutta pulttia, myljättyä mutteria, auenneita rystysiä, ei edes voimasanoja, ainoastaan hiekkaa silmissä, hiuksissa, korvissa, ja selässä, tosin tämä ryömintä ja punnerrusoperaatio on kuntouttanut kanslerin käyttämättömiä selkälihaksia niin ettei enää selkäkivut vaivaa
Kuvat: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=206
Tulevaisuus on sähköinen
- TeuSkin
- Kippari
- Viestit: 71
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 19:07
- Truck: Volvo B57
- Location: Marttila
- Member id: 083
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ahkeraa ja työtä pelkäämätöntä porukkaa nämä kylähullut.
Olen seuraillut taustalla hommien etenemistä ja täytyy hattua nostaa.
Kun näin kuvia projektistasi heräsi mielenkiinto manuaalilaatikon kytkimen keventäjästä.
Sopiikohan se myös Volvo B57 yhteyteen. Saatko tarkentavia kuvia sijoittelusta ja letkujen liitoksista. Jos se on sovellettavissa omaan kulkuriin niin olen sen valmis korjaamaan nurkistasi, hintaan?
Sanalla toivottelen Hyvää Joulua ja menestystä vuodelle 1010 kaikille kulkureille.
Olen seuraillut taustalla hommien etenemistä ja täytyy hattua nostaa.
Kun näin kuvia projektistasi heräsi mielenkiinto manuaalilaatikon kytkimen keventäjästä.
Sopiikohan se myös Volvo B57 yhteyteen. Saatko tarkentavia kuvia sijoittelusta ja letkujen liitoksista. Jos se on sovellettavissa omaan kulkuriin niin olen sen valmis korjaamaan nurkistasi, hintaan?
Sanalla toivottelen Hyvää Joulua ja menestystä vuodelle 1010 kaikille kulkureille.
Volvo B57 6,7 litr.
Wiima vm. 1971
Wiima vm. 1971
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Automaattilaatikko Volvoon
MITÄ ! Joudutko tekeen jossain hallissa sisällä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Käsitinkö oikein, että aiot laittaa vaihteistoon runkokiinnitykset?Lahti32 kirjoitti: Vaihteiston takakannake on B58 mallissa melkein samalla kohtaa, missä on Allisonissa suuret pulttikierteet, elikkä helpolta vaikuttaa "vielä" tuokin juttu.
Vaihteistoa ei tarvitse tukea mitenkään, mutta jos välttämättä semmoisen haluat, kannattaa laittaa melko kevyet kiinnitykset.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Heh, tämä tieto helpottaa oloani. Omassa scanian laatikon päällä on poikittainen palkkin joka on kumityynyllä lootassa, mutta rungossa se ei ole millään kiinni. Reiät olisi ja palkki on sopivasti runkoaisojen välissä tiiviisti, mutta pultit puuttuu. Eli antaa olla noin.Puu Tiainen kirjoitti:Käsitinkö oikein, että aiot laittaa vaihteistoon runkokiinnitykset?Lahti32 kirjoitti: Vaihteiston takakannake on B58 mallissa melkein samalla kohtaa, missä on Allisonissa suuret pulttikierteet, elikkä helpolta vaikuttaa "vielä" tuokin juttu.
Vaihteistoa ei tarvitse tukea mitenkään, mutta jos välttämättä semmoisen haluat, kannattaa laittaa melko kevyet kiinnitykset.
Lahti32:lle tsemppiä asennukseen, kuulostas olevan hyvällä mallilla. Harmi vaan ettet tee remonttia tuolla pihalla, ei tulis niin herkästi hiki
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Eilisen päivän saldoksi jäi pihalle heitetty manuaalilaatikko. Samalla lähti kytkin, vauhtipyörä, vaihteensiirtomekanismi, vaihdekeppi ja kytkinpoljin. Aika hyvin äkikseltään yksin tehtynä, vaikka itse sanonkin velipojilla oli joulun ja uudenvuoden jäljiltä niin rytmi sekaisin ettei he ehtineet kaveriksi, koska yöt tahtoo mennä valvoessa ja päivät nukkuessa .
Kardaanin lyhennystarve on 90mm, täytyy viedä vaikka Sahkolle lyhennettäväksi. Näyttäs siltä että "juna kääntyy" nyt kasauspuolelle. Ennenkuin alan kasaamaan, pitää varmaan vaihtaa tuo kampiakselin takastefa. Onko tuo mielestänne vaihtokunnossa, ei ole vuotanut tiputtamalla koskaan mutta onhan tuo törkyisen näköinen, tosin paikkarissa oli paljon pahempi. kannattasko opetella stefan vaihto silläkin riskillä että se ei onnistu
Mukavasti helpotti oloa kun totesin THD101 ja THD100 kampiakselin päät samoiksi. Samalla kun vauhtipyörä lähti pois niin selvisi syy starttimoottorin pitämään pahaan ääneen hammaskehältä neljä hammasta poikki ja startilta puoli kierrosta pois... Sitten ihhmettelin sitäkin, kuuluuko kytkinasetelmassa olla sivulle muljahtaneita painejousia? Kolme jousta oli jotenkin sen näköisiä ettei ne ollut kuten muut. Se jäi vielä kokeilematta oliko siinä kytkinakselin ja kytkinlevyn välystä olemassa, tässähän oli sellaista tärinää 1400 r/min kohdalla välillä tosi pahastikin, johon auttoi kytkimen kevyt painelu. No nuo vaivat taitaa jäädä historiaan, automaatissa ei ole mitään tuollaisia osia jotka voisi täristä. Toivottavasti ainakaan.
Kardaanin lyhennystarve on 90mm, täytyy viedä vaikka Sahkolle lyhennettäväksi. Näyttäs siltä että "juna kääntyy" nyt kasauspuolelle. Ennenkuin alan kasaamaan, pitää varmaan vaihtaa tuo kampiakselin takastefa. Onko tuo mielestänne vaihtokunnossa, ei ole vuotanut tiputtamalla koskaan mutta onhan tuo törkyisen näköinen, tosin paikkarissa oli paljon pahempi. kannattasko opetella stefan vaihto silläkin riskillä että se ei onnistu
Mukavasti helpotti oloa kun totesin THD101 ja THD100 kampiakselin päät samoiksi. Samalla kun vauhtipyörä lähti pois niin selvisi syy starttimoottorin pitämään pahaan ääneen hammaskehältä neljä hammasta poikki ja startilta puoli kierrosta pois... Sitten ihhmettelin sitäkin, kuuluuko kytkinasetelmassa olla sivulle muljahtaneita painejousia? Kolme jousta oli jotenkin sen näköisiä ettei ne ollut kuten muut. Se jäi vielä kokeilematta oliko siinä kytkinakselin ja kytkinlevyn välystä olemassa, tässähän oli sellaista tärinää 1400 r/min kohdalla välillä tosi pahastikin, johon auttoi kytkimen kevyt painelu. No nuo vaivat taitaa jäädä historiaan, automaatissa ei ole mitään tuollaisia osia jotka voisi täristä. Toivottavasti ainakaan.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Onkos tuo varmsti moottoriöljyä kopan sisällä, ettei ole painelaakerilta lentänyttä rasvaa ...
Ei tuon öljytiivisteen vaihtaminen ole paha rasti, öljyä akselinkaulalle ensiksi ja sopivalla, juuri tiivistettä hieman pienemällä holkilla painaen, sitten varovasti naputtaen, uusi menee paikalleen.
tarkkana vaan oltaa että tiiviste menee kerralla suoraan, muuten saattaa leikata tiivisteen ulkoreunan rikki.
vanha tiiviste mukaan, niin saattaa löytyä sopiva vaikka Etrasta. Niissähän on yleensä koko merkittynä.
Ei tuon öljytiivisteen vaihtaminen ole paha rasti, öljyä akselinkaulalle ensiksi ja sopivalla, juuri tiivistettä hieman pienemällä holkilla painaen, sitten varovasti naputtaen, uusi menee paikalleen.
tarkkana vaan oltaa että tiiviste menee kerralla suoraan, muuten saattaa leikata tiivisteen ulkoreunan rikki.
vanha tiiviste mukaan, niin saattaa löytyä sopiva vaikka Etrasta. Niissähän on yleensä koko merkittynä.
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 18 Touko 2008 18:05
- Truck: Volvo B58 ja MB 406
- Location: Mustasaari
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ei mitään tarvikevaraosaa tollaseen paikkaan...volvolta alkuperänen...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Samaa mieltä, pikkuautoon (bmw) vaihoin tuon stefan ja uus motonetin osa tuntu olevan aika "väljä" kammen puolelta. No kiinni ja auto nippuun ja tihkutus jatkuu, kele! Mitat oli samat kuin alkuperäisessä, mutta näin kävi. Vanha hajosi totaalisesti, ahtopaineiden jouduttua kampikammioonKAJI kirjoitti:Ei mitään tarvikevaraosaa tollaseen paikkaan...volvolta alkuperänen...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Eipä tuossa ollutkaan puhetta tarvikeosasta, vaan mittojen mukaan samanlainen vaikka Tiivistekeskuksesta. Heidän nettisivuilta löytyy jopa hakukone mittojen mukaan.
Eipä taida Volvon tehtaalla olla omaa öljytiíviste valmistusta ...
Samajuttu kuin laakereiden kanssa, mitoilla löytyy usein esim FAG tai SKF laakeri, jonka hinta teollisuustarvikemyymälästä on usein edullisempi kuin alkuperäisosa, vaikka ovatkin samaa tavaraa, toinen vain pakattu esim Volvo tai MB pakettiin
Eipä taida Volvon tehtaalla olla omaa öljytiíviste valmistusta ...
Samajuttu kuin laakereiden kanssa, mitoilla löytyy usein esim FAG tai SKF laakeri, jonka hinta teollisuustarvikemyymälästä on usein edullisempi kuin alkuperäisosa, vaikka ovatkin samaa tavaraa, toinen vain pakattu esim Volvo tai MB pakettiin
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ei oo Volvolla omaa tehasta, mutta kuten esimerkissäni, niin vaikka mitat on ja pitäis olla niin eroja on! Sama homma esim. 600sl:n öljynsuodatin, kolmas suodatin piti vasta öljyt koneessa, kun kierreosa oli liian lähellä tiivisteen tasoa ja ei kirinyt sitä vasten. Toisin sanoen jäi kantamaan jalasta, paksumpi tiiviste olisi auttanut, mutta sitten löytyi suodatin missä keskiosa oli syvemmällä.Jan-Erik kirjoitti:Eipä tuossa ollutkaan puhetta tarvikeosasta, vaan mittojen mukaan samanlainen vaikka Tiivistekeskuksesta. Heidän nettisivuilta löytyy jopa hakukone mittojen mukaan.
Eipä taida Volvon tehtaalla olla omaa öljytiíviste valmistusta ...
Samajuttu kuin laakereiden kanssa, mitoilla löytyy usein esim FAG tai SKF laakeri, jonka hinta teollisuustarvikemyymälästä on usein edullisempi kuin alkuperäisosa, vaikka ovatkin samaa tavaraa, toinen vain pakattu esim Volvo tai MB pakettiin
Sen kun tietäs, että miltä tehtaalta alkuperäisosat tulee, niin ostas niitä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kunnosta kytkinpoljin ja tee siitä "patsas" kojetaululle, voit sitten aina muistella ajellessa vasen jalka rentona että millaista sitä oli painellaLahti32 kirjoitti:Eilisen päivän saldoksi jäi pihalle heitetty manuaalilaatikko. Samalla lähti kytkin, vauhtipyörä, vaihteensiirtomekanismi, vaihdekeppi ja kytkinpoljin.