Automaattilaatikko Volvoon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Koeajo nivelellä suoritettu
Nimimerkki vetäytyy kulkurinsa lauteille mietiskelemään syntyjä syviä
Kyllähän se aika optimistinen ajatus olikin että tuo nivelbussi olisi ajokunnossa ja että sen voisi siirtää ajamalla 500km Enpä ole monesti yhtä hirveää rotiskoa ajanut
Homma lähti siitä että pyysin myyjäosapuolta siirtämään auton pusikosta näkösälle. No uutta akkua paikalleen, kone käyntiin, polttoainetta tankkiin ja liikkeelle. Kun menin paikanpäälle niin siinähän se rötkötti koko juna mutkilla keula urheasti tielle päin Joten ei muutaku päävirrat päälle ja käyntiin, paineet ylös ja napista liikkeelle vielä kiireesti siirtokilvet keulaan ja perään koeajoa varten
Aijaijai kuinka siististi se liikkuu hieman epäilen onko järkeä lähteä yleisille teille ja kysyn myyjältä voidaanko testailla tässä pikkutiellä vaan...Vastaus tulee heti, ei muutaku linjalle vaan mä olen sijoittanut noihin kilpiin jo kolmekymppiä, nyt ajetaan tällä ja mäkin haluan ajaa!!!!!.. ykkönen, kakkonen kolmonen...kaasu pohjaan, kakkonen,kolmonen...tämähän toimii risteys...kaasu pohjaan...ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen, viiton.... no ei vedä enää mitä mitä vauhti loppuu ja vanha mannerheimintien mato luikertelee viimeisillään tien oheen konehan sammui no starttia, ei....edes starttaa siis hä kässäri päälle, starttaa..yskii..jää siihen autojono painaa ohitse, edes vilkut ei toimi ja toinen takavalo kokonaan puuttuu, toivottavasti kukaan ei aja perään. Myyjä pumppaa ilmauspumppua kunnes hörähtää käyntiin, saadaan ajettua erään firman pihan kautta takaisin ettei tarvite peruutella ja päätämme huudattaa nasta laudassa jotta saadaan laatikkoa testattua ja myyjä karjuu että täysillä vaan kyllä se pelaa Pakko karjuakin että kuuluu moottorin pauhun yli, moottoriluukku jäi sisälle auki kunnes taas kone hyytyy, hyytyy, hyytyy kunnes kokonaan sammuu, starttia...ei yritäkään... akutkin alkaa hyytyä....eiköhän tämä ole nähty...voihan surkeus sentään. Nivel jää tienposkeen kun myyjän ystävä käy pelastamassa toiveikkaan ostajan ja myyjän pahasta pulasta.
Taisi myyjä laittaa polttoainetta turhan hintsusti tai sitten suodattimet meni tukkoon täyskaasulla Paljastui että auto oli seissyt kahdeksan vuotta ja vain kerran viime syksynä siirretty. Silti oli ehtinyt sisälle vuodessa puu kasvaa....
Millekähän alkais tämän kanssa. Välitys oli 2,81-0,80 tässä. Katselin tarkemmin vielä kokonaisuutta, vesipumppu pitää ottaa koneesta jotta lämmönvaihtimen nesteputki saadaan pumppuun kiinni, minusta siin¨ä oli kolmaskin lähtö. Johtosarjat vaikutti helpolta hommalta.
Mutta en minä tuota kotia aja. niinkuin motoku tuossa yhtenä iltana sanoi että kun liikennelaitos luovuttaa, on autotkin kyllä valmiita. Kyllä tämä oli valmis ja hommansa jo tehnyt.
Nimimerkki vetäytyy kulkurinsa lauteille mietiskelemään syntyjä syviä
Kyllähän se aika optimistinen ajatus olikin että tuo nivelbussi olisi ajokunnossa ja että sen voisi siirtää ajamalla 500km Enpä ole monesti yhtä hirveää rotiskoa ajanut
Homma lähti siitä että pyysin myyjäosapuolta siirtämään auton pusikosta näkösälle. No uutta akkua paikalleen, kone käyntiin, polttoainetta tankkiin ja liikkeelle. Kun menin paikanpäälle niin siinähän se rötkötti koko juna mutkilla keula urheasti tielle päin Joten ei muutaku päävirrat päälle ja käyntiin, paineet ylös ja napista liikkeelle vielä kiireesti siirtokilvet keulaan ja perään koeajoa varten
Aijaijai kuinka siististi se liikkuu hieman epäilen onko järkeä lähteä yleisille teille ja kysyn myyjältä voidaanko testailla tässä pikkutiellä vaan...Vastaus tulee heti, ei muutaku linjalle vaan mä olen sijoittanut noihin kilpiin jo kolmekymppiä, nyt ajetaan tällä ja mäkin haluan ajaa!!!!!.. ykkönen, kakkonen kolmonen...kaasu pohjaan, kakkonen,kolmonen...tämähän toimii risteys...kaasu pohjaan...ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen, viiton.... no ei vedä enää mitä mitä vauhti loppuu ja vanha mannerheimintien mato luikertelee viimeisillään tien oheen konehan sammui no starttia, ei....edes starttaa siis hä kässäri päälle, starttaa..yskii..jää siihen autojono painaa ohitse, edes vilkut ei toimi ja toinen takavalo kokonaan puuttuu, toivottavasti kukaan ei aja perään. Myyjä pumppaa ilmauspumppua kunnes hörähtää käyntiin, saadaan ajettua erään firman pihan kautta takaisin ettei tarvite peruutella ja päätämme huudattaa nasta laudassa jotta saadaan laatikkoa testattua ja myyjä karjuu että täysillä vaan kyllä se pelaa Pakko karjuakin että kuuluu moottorin pauhun yli, moottoriluukku jäi sisälle auki kunnes taas kone hyytyy, hyytyy, hyytyy kunnes kokonaan sammuu, starttia...ei yritäkään... akutkin alkaa hyytyä....eiköhän tämä ole nähty...voihan surkeus sentään. Nivel jää tienposkeen kun myyjän ystävä käy pelastamassa toiveikkaan ostajan ja myyjän pahasta pulasta.
Taisi myyjä laittaa polttoainetta turhan hintsusti tai sitten suodattimet meni tukkoon täyskaasulla Paljastui että auto oli seissyt kahdeksan vuotta ja vain kerran viime syksynä siirretty. Silti oli ehtinyt sisälle vuodessa puu kasvaa....
Millekähän alkais tämän kanssa. Välitys oli 2,81-0,80 tässä. Katselin tarkemmin vielä kokonaisuutta, vesipumppu pitää ottaa koneesta jotta lämmönvaihtimen nesteputki saadaan pumppuun kiinni, minusta siin¨ä oli kolmaskin lähtö. Johtosarjat vaikutti helpolta hommalta.
Mutta en minä tuota kotia aja. niinkuin motoku tuossa yhtenä iltana sanoi että kun liikennelaitos luovuttaa, on autotkin kyllä valmiita. Kyllä tämä oli valmis ja hommansa jo tehnyt.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Tavallaan tuo hanurivolvon kunto ei kauhean suuri yllätys ollut... Vaikka harmi sinun kannaltasi.
Oletko Lahti32 kysellyt suurimmilta purkamoilta mahdollisia purkuautoista irroitettuja automaattilaatikoita? Niitä kun varmasti löytyy, mutta missä hinnoissa mahtavat olla. Täyskorjattu laatikko olettaakseni ei tule kyseeseen tässä tapauksessa, sellainen kun tuskin on kovin edullinen...
Oletko Lahti32 kysellyt suurimmilta purkamoilta mahdollisia purkuautoista irroitettuja automaattilaatikoita? Niitä kun varmasti löytyy, mutta missä hinnoissa mahtavat olla. Täyskorjattu laatikko olettaakseni ei tule kyseeseen tässä tapauksessa, sellainen kun tuskin on kovin edullinen...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Joo, olen kysellyt kyllä. Nelivaihteisia on mutta 5-vaihteisia ei missään. Periaatteessa nyt kun olen tuon kokonaiisuuden hahmottanut, osaisin ostella osat ilman romutettavaa autoakin. En minäkään tuota haitaria uutena pitänyt mutta että niin mielettömän reuhka ettei ajaa uskalla, olis nyt ollut edes ajokuntoinen.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kai tuo myyjä sulle sen kotiin tuo kun hinnasta sovitte , kun niin kovasti kehuu kuinka hienosti menee ja hyvä on ajoltaanLahti32 kirjoitti: En minäkään tuota haitaria uutena pitänyt mutta että niin mielettömän reuhka ettei ajaa uskalla, olis nyt ollut edes ajokuntoinen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Minähän ehdotin tuota. Kone ja laatikkopaketti kokonaisena myyjän pihalla vaihtaa omistajaa tai koko auto minun pihalla ei ole vielä myyjä tehnyt ratkaisua miten homma lopulta hoituu.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ruotsissa olis ZF5HP500 laatikko. Onko tietoa passaako ZF4HP500 laatikon kaapelit ja kojetaulun nappulat keskenään, entä ohjausboksi, tekeekö viisivaihteisuus siinä eroa? Jokohan kysyin mittarinvaijerihommaa ZF laatikkoon, kun tutkin kuvia tarkkaan en löydä sille paikkaa. Mitähän varten laatikon etualaosaan menee pari ilmaputkea (vai onko nesteputki) ja takaosaan ylös kanssa, mitä ne on?
Sitten on sellainen peruskysymys vielä: B58 alustassa on laatikko kiinni myös rungon poikkipalkissa roikkumalla laatikon takaosasta. B10M alustassa moottorin takana kaavelissa on molemmin puolin B58 verrattuna kaksinkertaista kaliberia olevat takakannakkeet eikä laatikko ole takaosasta enää mitenkään kiinni? Kannattaisko nuo B58 pienemmät kannakkeet korvata B10M kannakkeilta, jollloin rakenne vastaa B10M ja se ei vaikuta kovin kummoiselta hommalta?
Sitten on sellainen peruskysymys vielä: B58 alustassa on laatikko kiinni myös rungon poikkipalkissa roikkumalla laatikon takaosasta. B10M alustassa moottorin takana kaavelissa on molemmin puolin B58 verrattuna kaksinkertaista kaliberia olevat takakannakkeet eikä laatikko ole takaosasta enää mitenkään kiinni? Kannattaisko nuo B58 pienemmät kannakkeet korvata B10M kannakkeilta, jollloin rakenne vastaa B10M ja se ei vaikuta kovin kummoiselta hommalta?
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ensimmäisen viikon B10M omistajana jossa on B58 moottori olen uusinut nuo järeät takakannattimet eipä tahtonut löytyä koko maasta. Jyväskylästä sain heidän viimeiset kappaleet.Lahti32 kirjoitti: Sitten on sellainen peruskysymys vielä: B58 alustassa on laatikko kiinni myös rungon poikkipalkissa roikkumalla laatikon takaosasta. B10M alustassa moottorin takana kaavelissa on molemmin puolin B58 verrattuna kaksinkertaista kaliberia olevat takakannakkeet eikä laatikko ole takaosasta enää mitenkään kiinni? Kannattaisko nuo B58 pienemmät kannakkeet korvata B10M kannakkeilta, jollloin rakenne vastaa B10M ja se ei vaikuta kovin kummoiselta hommalta?
[/img]
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Olisikohan noi putket jäähdytystä varten
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
No sinä raaskit laittaa uusia osia Mulle käy sopivasti käytettykin Eiköhän romuttamolta tuollaiset?KajNyy1 kirjoitti:olen uusinut nuo järeät takakannattimet eipä tahtonut löytyä koko maasta. Jyväskylästä sain heidän viimeiset kappaleet.
Ainakin nuo isot on mutta mitä on nuo pikku pillit? Isot tulee syylärin kiertoon väliin, täytys tutkia vielä oliko sittenkään tarvis vesipumppua vaihtaa, ei tullut kuvattua nivelestä tuota koneen etuosan putkitusta, kovin samanlaiselta kotona oma Volvo näytti.Bussiton kirjoitti:Olisikohan noi putket jäähdytystä varten
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Automaattilaatikko Volvoon
välipalkista vaan tarkat mitat ja konepajalle. pojat vääntää juuri samanlaisen, eikä siitä peritä volvolle nenänkaivuurahaa...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kyllä tuollainen ZF löytyisi nyt Suomestakin mutta ei siihen liittyviä oheishilppeitä, johtosarjaa, boksia ym, joten menee jo liian vaikeaksi. Vastaavasti Allisonin MT654 5-vaihteista löytyisi joten voipi olla että haen lähiaikoina sellaisen ja alan töihin. Mukavan ylivaihteen joutuu unohtaa mutta eipähän ole riskiä ettei jaksaisi vetää.... Onko tässä laatikkotyypissä mitään sen kummempaa erikoista tiedettävää?
Välitykset passaisi tosi mainiosti mimyy.n ohjekirjasta verraten. Allisonin ykkönen vastaa manuaalin kakkosta ja viitoset on molemmissa suorat. Periaatteessa siis Allisonin välivaihteet 2,3 ja 4 on tiheämmässä kuin manuaalissa joka on tervetullut lisä kiihtyvyyteen, voi kiihtyä melko hyvinkin tuolla laatikolla?
Välitykset passaisi tosi mainiosti mimyy.n ohjekirjasta verraten. Allisonin ykkönen vastaa manuaalin kakkosta ja viitoset on molemmissa suorat. Periaatteessa siis Allisonin välivaihteet 2,3 ja 4 on tiheämmässä kuin manuaalissa joka on tervetullut lisä kiihtyvyyteen, voi kiihtyä melko hyvinkin tuolla laatikolla?
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kyllä jotenkin uskoisin, että Allison on sopivampi laatikko B58:iin kuin ZF. Allison kun tosiaan "antaa koneen laulaa", eikä vanhemmista Volvon koneissa ainakaan vakiosäädöillä ja -ahtopaineilla mitään hurjia alavääntöjä löydy. 5-vaihteisia Allisoneja aikoinaan esiintyi lähinnä nivelbusseissa (sekä B58 että B10M), kun kaksiakselisista valtaosa on ollut 4-vaihteisia. Jo neljän vaihteen kanssa moottoriltaan pirteässä kunnossa oleva B58 kulki aivan riittävällä virkeydellä täydellä kuormalla ammattiliikenteessäkin.
Olikos niin, että nuo Allisonit kytkeytyvät kiinteäksi vain suurimmalla vaihteella, vai kahdella suurimmalla? Pikkuvaihteilla ainakin menossa on aina ollut jossain määrin luistoa kaikissa ajamissani yksilöissä.
Olikos niin, että nuo Allisonit kytkeytyvät kiinteäksi vain suurimmalla vaihteella, vai kahdella suurimmalla? Pikkuvaihteilla ainakin menossa on aina ollut jossain määrin luistoa kaikissa ajamissani yksilöissä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
No niin, nyt tämä homma alkaa palautua alkuun, 5-vaihteinen Allison olikin tavallinen nelivaihteinen MT644 että silleen Puutiainen, kehoitit hommaamaan MT647, etsin vielä sitä ja ellei löydy, ostan romut irrallaan tai koko auton, vm-89 allisonilla samaan hintaan...Vähän saikkaamiseksi meni tämä hankintavaihe mut eiköhän se tästä, tuleepahan perehdyttyä asiaan riittävästi
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Onneksi on koko talvi aikaa rakentaa Keväällä todennäköisesti vasen jalka jo lepää
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Automaattilaatikko Volvoon
laittaisko fullerin, eihän siinäkään kytkinjalka väsy
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Allison MT647 löytyy näköjään uudemmista alustoista ja niissä on sitten mm. sähköinen nopeusmittari ja tyystin erilainen kojetaulu. Ei passaa keskenään . Kojetaulunhan voi aina suuritöisesti vaihtaa ja hienohan se olisi -89 mallin kojetaulu mutta onkohan tekemätön posti? Jossain vanhassa B58 Volvossa olen tuollaisen nähnyt, oliko peräti vuosimallissa 1969 Mut eikös tuonikäisessä ole jo sähköjärjestelmäkin jotenkin peruserilainen?
Taitaa valintamahdollisuudet käydä vähiin, ainoaa saatavilla, kunnossa olevaa ja varmasti sopivaa laatikkoa löytyy Savon keskuspurkaamolta ja se on Allison MT644
Taitaa valintamahdollisuudet käydä vähiin, ainoaa saatavilla, kunnossa olevaa ja varmasti sopivaa laatikkoa löytyy Savon keskuspurkaamolta ja se on Allison MT644
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Noita -86 vuodesta alkaen uusissa Volvoissa esiintyneitä kojetauluja on kyllä onnistuneesti nähty sovitetun myös antiikkisiin uudelleen koritettuihin tai uusille brasiliaisille rungoille tehtyihin yksilöihin. Itse kojetaulun en usko olevan esteenä uudemman mallisen laatikon asentamiselle. Allisonin laatikot kun käsittääkseni sopivat varsin pitkälti ristiin eri ikäisiin alustoihin. Ei kai yksi nopeusmittarin toimintaperiaate siihen tielle käy?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ota vaan tuo Allisonni.Lahti32 kirjoitti:Allison MT647 löytyy näköjään uudemmista alustoista ja niissä on sitten mm. sähköinen nopeusmittari ja tyystin erilainen kojetaulu. Ei passaa keskenään . Kojetaulunhan voi aina suuritöisesti vaihtaa ja hienohan se olisi -89 mallin kojetaulu mutta onkohan tekemätön posti? Jossain vanhassa B58 Volvossa olen tuollaisen nähnyt, oliko peräti vuosimallissa 1969 Mut eikös tuonikäisessä ole jo sähköjärjestelmäkin jotenkin peruserilainen?
Taitaa valintamahdollisuudet käydä vähiin, ainoaa saatavilla, kunnossa olevaa ja varmasti sopivaa laatikkoa löytyy Savon keskuspurkaamolta ja se on Allison MT644
Yritä tarkistaa laatikon historia, paljonko ajettu jne.
Nopeusmittarin liitäntä on sama mekaanisessa ja sähköisessä.
Voit tietenkin vaihtaa samalla piirturinkin uudempaan, jos sulla on mekaaninen ennestään.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
647 jos vain löytyy.
Yritän kaivaa huoltotiedotteen missä on listattuna nuo parannukset verrattuna 644 laatikkoon.
Harrastekäytössä 644 kestää varmaan ikuisesti sekin.
Helpompihan tuo on asentaa kuin Zf, mutta hieman lisää polttoaineenkulutusta koska momentinmuunnin ei lukkiudu.
Yleensäkin olen sitä mieltä, että kaikissa busseissa pitäisi olla automaatit.
Yksi suurin ongelma bussipuolella on nimenomaan vaihteisto, Volvo egs/i-shift ja Scania cs/opticruise temppuilee jatkuvasti, liian vikaherkkiä laitoksia.
Automaattilaatikoihin ei käytännössä tarvitse muuta tehdä kuin huollot, Zf:ssä on jonkin verran sähkövikoja, mutta ne on nopea löytää ja korjata.
Yritän kaivaa huoltotiedotteen missä on listattuna nuo parannukset verrattuna 644 laatikkoon.
Harrastekäytössä 644 kestää varmaan ikuisesti sekin.
Helpompihan tuo on asentaa kuin Zf, mutta hieman lisää polttoaineenkulutusta koska momentinmuunnin ei lukkiudu.
Yleensäkin olen sitä mieltä, että kaikissa busseissa pitäisi olla automaatit.
Yksi suurin ongelma bussipuolella on nimenomaan vaihteisto, Volvo egs/i-shift ja Scania cs/opticruise temppuilee jatkuvasti, liian vikaherkkiä laitoksia.
Automaattilaatikoihin ei käytännössä tarvitse muuta tehdä kuin huollot, Zf:ssä on jonkin verran sähkövikoja, mutta ne on nopea löytää ja korjata.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Näin äkkiä kirjasta luntattuna, näyttäis olevan erilainen momentimuunnin, 643 on pienemmälle moottoriteholle tarkoitettu muunnin.Hene kirjoitti:Mites paljon huonompi MT 643 on kuin 644? Näyttäisi olevan B-57 alustaan saatavilla ainakin MT-643.
En tiedä mistä olen saanut päähäni ettei Allisonissa ole muuntimen lukkoa, kyllähän siinä on.
Tuolla muutama huoltotiedote
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Elintenluovuttaja hankittu Elikkä ostin kokonaisen paikallisbussin Volvo B10M Wiima K202 korilla vm.88 jossa Allison MT 647 laatikko, oli asiallisesti huollettu ja toimiva, siinähän on Telma sähköinen hidastin myös Äkikseltään näytti että en taida tuota hidastinta laittaa, melko möhkäle sekin, täytyy tutkia tarkemmin. Autossa on THD 101 kone jossa uusi kompressori, koneessa itsessään jokin kansivika (pulputtaa sammutettaessa melkoisesti muttei tule yli mistään) Ajelin sillä äsken 150km ja huomenna 450km vielä, kiitos Valtaliikenteen Brunnilalle Harjavaltaan, koko auto edullisemmin kuin pelkkä laatikko, ihan soiva peli.
Kotiin tutkimaan tarkemmin mitä se on syönyt. Osia myytävänä
Kotiin tutkimaan tarkemmin mitä se on syönyt. Osia myytävänä
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Onko tuo Telma oikeasti vielä toimintakuntoinen ja toiminnassa oleva? Lähes poikkeuksetta on tuon ikäisistä Telma joko purettu jossain vaiheessa pois tai tehty muuten toimimattomaksi. Näin ainakin niissä yksilöissä, joilla olen töitä tehnyt. Ilmeisesti sekin, vaikka yksinkertainen laite onkin, vaatii jonkinlaista huoltoa ollakseen yhtä pitkäikäinen kuin itse alusta muuten.Lahti32 kirjoitti:Elintenluovuttaja hankittu Elikkä ostin kokonaisen paikallisbussin Volvo B10M Wiima K202 korilla vm.88 jossa Allison MT 647 laatikko, oli asiallisesti huollettu ja toimiva, siinähän on Telma sähköinen hidastin myös Äkikseltään näytti että en taida tuota hidastinta laittaa, melko möhkäle sekin, täytyy tutkia tarkemmin.
Kulkurikäytössä se tuskin on välttämätön varuste, ja käytännössä etenkin täysteholla ABS-jarruttomassa autossa vähänkin liukkaammalla pinnalla melkoinen härveli... Eikä välttämättä ollenkaan positiivisessa mielessä. Riippuu lähinnä laivan kapteenin reflekseistä ja autonkäsittelytaidoista, päättyykö tilanne huonosti vai ei
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Miten tuo Telma pitäisi toimia? Olen ajanut Scanialla jossa oli tuollainen hidastin, se toimi sellaisesta vivusta. Jäi päälle kerran vahingossa ja ajelin muutaman kilsan hidastin päällä, mitään merkkivaloahan siihen ei ollut hoksattu laittaa...kunnes kipinät auton alla huolestuttivat erästä henkilöautoilijaa ja sieltä hirveesti viisoivat pysähtymään Myöhemmin selvisi että siinä olis ollut katkaisin josta hidastin toimii myös jarrua kevyesti painamalla. Onko Volvossa toiminta jarrulla, mitään vipua ei ole ja pelkkää katkaisinta painamalla ei tapahtunut mitään. En edes hoksannut kokeilla jarrun kanssa. Voipa olla että hyöty/työn määrä ei ole oikeassa suhteessa tuon kanssa.
Miten herkkä pitäisi olla kick down toiminnon? Keskisuomessa on mukavia mäkiä mitä kiivetessä vähän ihmettelin laiskaa vaihtamista pienemmälle Laatikko antoi vauhdin pudota vastamäessä kuuteenkymppiin ennenkuin pykälsi pienemmälle. Ei vaihtanut ennemmin vaikka polki kaasun ihan pohjaan. Onko tämä normaalia vai pitääkö jotain säätää?
Miten herkkä pitäisi olla kick down toiminnon? Keskisuomessa on mukavia mäkiä mitä kiivetessä vähän ihmettelin laiskaa vaihtamista pienemmälle Laatikko antoi vauhdin pudota vastamäessä kuuteenkymppiin ennenkuin pykälsi pienemmälle. Ei vaihtanut ennemmin vaikka polki kaasun ihan pohjaan. Onko tämä normaalia vai pitääkö jotain säätää?
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Lahti32 kirjoitti:Miten tuo Telma pitäisi toimia? Olen ajanut Scanialla jossa oli tuollainen hidastin, se toimi sellaisesta vivusta. Jäi päälle kerran vahingossa ja ajelin muutaman kilsan hidastin päällä, mitään merkkivaloahan siihen ei ollut hoksattu laittaa...kunnes kipinät auton alla huolestuttivat erästä henkilöautoilijaa ja sieltä hirveesti viisoivat pysähtymään Myöhemmin selvisi että siinä olis ollut katkaisin josta hidastin toimii myös jarrua kevyesti painamalla. Onko Volvossa toiminta jarrulla, mitään vipua ei ole ja pelkkää katkaisinta painamalla ei tapahtunut mitään. En edes hoksannut kokeilla jarrun kanssa. Voipa olla että hyöty/työn määrä ei ole oikeassa suhteessa tuon kanssa.
Yleensä Volvoissa (ainakin katureissa) on Telma juuri jarrupolkimella käytettävää mallia. Laiteelle löytyy yleensä kojelaudasta kolmiasentoinen katkaisija, jolla sitten valitaan joko täys-, puoli-, tai nollateho. Lisäksi ainakin osa sähköisistä lisäjarruista osaa toimia monella eri tehoportaalla riippuen siitä, miten voimakkaasti jarrupoljinta painetaan. Myös joissakin Volvoissa olen tavannut jarrupoljinhallinnan lisäksi käsihallintamahdollisuuden Telmalle. Kyseessä tällöin kojelautaan asennettu pitkähkö, ohut viiksi.
Kickdownin toimivuus etenkin vanhemmiten ja säätöjen ollessa vähän mitä sattuu, on monesti Allisoneissa heikko. Onneksi löytyy takuuvarma keppi, jolla pienempää pykälää voi pakottaa pesäänLahti32 kirjoitti:Miten herkkä pitäisi olla kick down toiminnon? Keskisuomessa on mukavia mäkiä mitä kiivetessä vähän ihmettelin laiskaa vaihtamista pienemmälle Laatikko antoi vauhdin pudota vastamäessä kuuteenkymppiin ennenkuin pykälsi pienemmälle. Ei vaihtanut ennemmin vaikka polki kaasun ihan pohjaan. Onko tämä normaalia vai pitääkö jotain säätää?