Sivu 1/1
Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 01:42
Kirjoittaja kuoppaukko
Scania BF86S/-80 vetoakselien paat "hikoilee" oljya. Lieneeko minun vahilla ajoillani mitaan muuta haittaa kuin esteettinen,, Kuitenkin jos Kossupullon kumarassa norjistuisi tassa kesalla korjausta yrittamaan niin kertoisiko joku etta oliko vaikeakin homma ja tarvittiinko erikoisia tyokaluja vai uskaltaako kayda kiinalaisella raikkasarjalla toimeen?? Siella lienee kahdet tiivisteet. Laipan takana korkkitiivista urassa ja sitten akselistefa.
Lieko kellaan "rajaytyskuvaa" tai muuten vaan tietoa mista voisi kaikki tietavasta netista yritella etsia,, Kiitokset kommenteista etukateen.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 12:27
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tuo akselin pää lähtee irroittamalla mutterit ja naputtelemalla niiden alta kartioprikat irti. Prikat on joskus tiukalla saa käyttää voimaa, kupissa on ulosvetokierteet joita kannattaa käyttää hyväksi.
Nyt vaan on tiedettävä mistä napa vuotaa, jotta tietää korjaustoimenpiteet.Mistä kohtaa kuvasta?
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 13:10
Kirjoittaja kuoppaukko
Nopeaa toimintaa,, Jahas,, minusta nayttaa vahvasti silta etta kohdasta kolme "kyyneleet" leviavat,, ei sielta vallan tippoja tule mutta paikat on markana kuin entisella mummolla.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 13:33
Kirjoittaja Puu Tiainen
No joo. Siellä on todennäköisesti ensin vuotanut se akselitiiviste ja nyt peräoljy pääsee vuotamaan laakereihin, korkkitiiviste tihkuu öljyä ulos.
Avaamalla kuppi varmistuu asia, jos öljyä on vuotanut paljon napaan kannattaa purkaa koko napa ja laittaa sisempikin stefa ja uudet rasvat.
Jos navassa on vielä hyvät rasvat, pääset vähemmällä, uusit vaan korkkitiivisteen ja akkselistefan.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 13:46
Kirjoittaja kuoppaukko
Miten se akselistefa on irroitettavissa?? Pitaako vetaa v-akseli ulos ja sitten paasee stefan kimppuun kuten ennen vanhaan h-autojen jaykissa perissa vai miten se on sinne kasattu?? Kiitokset tiedoista!
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 13:49
Kirjoittaja Puu Tiainen
Se ulompi stefa tulee tuon kupin mukana kätevästi, vetäsee kupin vaan irti. Vetoakseli jää paikoilleen.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 13:59
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tässä ikivanha vabiksen napa, hieman erilainen, mutta tiivisteet on tuossa järjestyksessä vieläkin.
Muokkaus: Kysyit vielä erikoistyökaluista, et tarvitse mitään spesiaalityökaluja, jos ei tarvitse napaa purkaa. Silloin tarvitset siihen isoon mutteriin avaimen, olikohan 110mm
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 20:22
Kirjoittaja Jone
Minä vaihdatin noi stefat Raskoneella Scania/Vähämaasta kun en itte vielä hirvinnyt 2v sitten kun alkoi "märkimään" vänkärin puolelta. Pelotti että se itkee sen kokonaan kuiviin ja tulee isompi remontti. Tiedä sitten mikä meni vikaan mutta ei se kestänyt kuivana kun 3kk ja alkoi itkemään kahta hurjemmin.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 04 Joulu 2007 21:46
Kirjoittaja kuoppaukko
Vau,,, Nailla alan jo parjatakin,, Suuret kiitokset PuuTiainen!! Kossupullon hankinta nayttaa juuri nyt vaikeimmalta askeleelta tassa remontissa.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 05 Joulu 2007 09:01
Kirjoittaja Lahti32

Tämä Puu Tiainen taitaa olla kulkureille vielä kullanarvoinen tuttavuus

Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 05 Joulu 2007 19:22
Kirjoittaja Puu Tiainen
Lahti32 kirjoitti:
Tämä Puu Tiainen taitaa olla kulkureille vielä kullanarvoinen tuttavuus

Äläs sano, mulla on oma lehmä ojassa. Jos käynnistän oman projektin, saattaa kassavirta kääntyä minulle päin.
Autojen tekniikka on mulla hanskassa, mutta auton rakenteluun saan täältä hyviä vinkkejä sekä tietoa määräyksistä.
Ja mukava seurata autojen korjaamista vähän toisesta vinkkelistä, kun on tottunu tekemään itse kaikki ammattimaisesti.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 06 Joulu 2007 22:36
Kirjoittaja motoku
kai perän huohotin toimii

jos se on tukossa, paine puskee öljyt ulos ehjästäkin perästä
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 07 Joulu 2007 21:44
Kirjoittaja Puu Tiainen
Juu, huohotin kannattaa tarkistaa tuon ikäisistä autoista. Se on Scaniassa banjon päällä ja Volvossa banjon putkessa. Jos huohotin on tukossa se yleensä työntää öljyä ulos ensimmäiseksi vetopyörän stefasta ja jos navan tiivisteet on huonot saattaa se huohottaa sinnekin.
Re: Vetoakselit,,
Lähetetty: 08 Joulu 2007 08:37
Kirjoittaja kuoppaukko
Kiitos neuvoista,, Kurkistetaanpa "perareikaan" ekaksi ja sitten muita toimenpiteita jonoon kun nakee onko se ryytynyt umpeen,,,