Lumiketjut
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Lumiketjut
No niin..
Rosvolinna (MB 609) ei suostunut lähtemään 200 metriä kauemmaksi kotoa - koko päivän oli satanut lunta ja se oli pakkautunut jääksi tien pintaa ja siihen vesisade päälle. Ei se tietenkään noussut edes pikku mäkeä. Kuskinpuolen renkaat pientareella nilkutin nöyrästi takaisin parkkiin. Mukavaa kun ei ollut yhtään lumipenkkaa ja sai koko ajan toivoa ettei putoa pois tieltä. muutaman aurausmerkin se nieli mennessään:)
Ja eihän sitä kerralla usko ja piti ottaa revanssi - lisää vauhtia ja pääsi autonmitan pidemmälle, mutta ei mäen lakipisteen ohi --- ja taas peruutin onnellisesti pihaan. Onneksi luovutin vaikka ei välttämättä kuulu tapoihin. Joutui lähtemään piikkipyörä Mazdalla kauppaan
Takaisin tupaan ja Google tulille. Lumiketjut \../ siinä ratkaisu. Löytyi monen hintaisia, semmoisia pikakietastavia. Päätin jos aamulla pääsen lähtemään Rosvolinnalla kylille, niin suoraan Motonettiin ja ketjut paksiin. Hintaa noin 75eur. Minulla on aikaisemmin ollut LT-volkkarissa semmoiset Biltema-vitjat (17eur), ne kestivät useamman talven. En toisaalta käyttänyt niitä asvaltilla, ainoastaan lumessa, jäällä ja nurmikolla asuntovaunun kanssa - Silloin kyllä LT ruopi ihan kivan perunamaan kaverin omenatarhaan.
Pikainen sovitus Motonetin pihalla ja koekierros. Helppo laittaa ja melko helppo poistaa. Aluksi pelkäsin, että ketjujen laitto olisi hankalaa, koska ne pitää saada parinakkien (205/75 16) väliin - toisaalta 5cm rako renkaiden välillä mahdollistaa ketjun käytön. Niin eturenkaisiin ei tullut ketjuja, ne saa toimia suksina
Teinkö hyvät kaupan vai tuliko raudalle kilohintaa - aika näyttää. Onko muilla kokemuksia lumiketjuista?
-Köyhä ostaa vuoden aikana kymmenen sutta ja eikä opi siitä mitään-
Rosvolinna (MB 609) ei suostunut lähtemään 200 metriä kauemmaksi kotoa - koko päivän oli satanut lunta ja se oli pakkautunut jääksi tien pintaa ja siihen vesisade päälle. Ei se tietenkään noussut edes pikku mäkeä. Kuskinpuolen renkaat pientareella nilkutin nöyrästi takaisin parkkiin. Mukavaa kun ei ollut yhtään lumipenkkaa ja sai koko ajan toivoa ettei putoa pois tieltä. muutaman aurausmerkin se nieli mennessään:)
Ja eihän sitä kerralla usko ja piti ottaa revanssi - lisää vauhtia ja pääsi autonmitan pidemmälle, mutta ei mäen lakipisteen ohi --- ja taas peruutin onnellisesti pihaan. Onneksi luovutin vaikka ei välttämättä kuulu tapoihin. Joutui lähtemään piikkipyörä Mazdalla kauppaan
Takaisin tupaan ja Google tulille. Lumiketjut \../ siinä ratkaisu. Löytyi monen hintaisia, semmoisia pikakietastavia. Päätin jos aamulla pääsen lähtemään Rosvolinnalla kylille, niin suoraan Motonettiin ja ketjut paksiin. Hintaa noin 75eur. Minulla on aikaisemmin ollut LT-volkkarissa semmoiset Biltema-vitjat (17eur), ne kestivät useamman talven. En toisaalta käyttänyt niitä asvaltilla, ainoastaan lumessa, jäällä ja nurmikolla asuntovaunun kanssa - Silloin kyllä LT ruopi ihan kivan perunamaan kaverin omenatarhaan.
Pikainen sovitus Motonetin pihalla ja koekierros. Helppo laittaa ja melko helppo poistaa. Aluksi pelkäsin, että ketjujen laitto olisi hankalaa, koska ne pitää saada parinakkien (205/75 16) väliin - toisaalta 5cm rako renkaiden välillä mahdollistaa ketjun käytön. Niin eturenkaisiin ei tullut ketjuja, ne saa toimia suksina
Teinkö hyvät kaupan vai tuliko raudalle kilohintaa - aika näyttää. Onko muilla kokemuksia lumiketjuista?
-Köyhä ostaa vuoden aikana kymmenen sutta ja eikä opi siitä mitään-
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Lumiketjut
no, bilteman ketjut meni atomeiksi, mutta lähti kyllä hiacella zetori semmosesta pahasta luiskasta, jossa oli lähes pystyssä talvella en ole tarvinnut mutta syksyllä kun vaunun kanssa pelleilin kaatosateessa mökkitiellä, jolle oli kuollutta heinää ja lehtiä kerääntynyt "vaseliiniksi", ilman ei päässyt mihinkään ja ketjujen kanssa meni kuin asfaltilla.
ehkä ei 75 eurolla niitä hinaajia ole tyrkylle asti siinä odottamassa, minne mersu seuraavaksi juuttuu... 5min ketjut alle, ja matka jatkuu norjassahan ketjut täytyy olla ohjaaviin ja vetäviin pyöriin, mutta minä ajanjaksona lienee pakolliset
ehkä ei 75 eurolla niitä hinaajia ole tyrkylle asti siinä odottamassa, minne mersu seuraavaksi juuttuu... 5min ketjut alle, ja matka jatkuu norjassahan ketjut täytyy olla ohjaaviin ja vetäviin pyöriin, mutta minä ajanjaksona lienee pakolliset
-
- Kuski
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14 Joulu 2007 18:29
- Truck: MB 609 -89/-98
- Location: Lempäälä
- Member id: 089
Re: Lumiketjut
Eipä taida ketjujen osto tuntua turhalta silloin kun niitä tarvitaan... Minulla on samanlainen kulkuri, kun Rosvolinna eli entinen Telen työjuhta. Niissä on monissa tasauspyörästön lukko (sähköinen kytkin jossa merkinnät I ja II sekä muistaakseni perämökkylän kuva). Siitä ei ole mitään mainintaa auton ohjekirjassa, lienee Telen tilaama "lisävaruste". Sähköllä ohjataan alipainesylinteriä joka puolestaan siirtää ohjauksen nestesylinteriin ja jarruneste siirtää voiman taka-akselissa olevalle työsylinterille, sieltä tulee sitten takaisinkytkentänä merkkivalolle sähköä, kun lukko on kiinni. Merkkivalo samassa "palkissa" muiden merkkivalojen kanssa kojelaudan yläreunassa.Rosvolinna kirjoitti:No niin..
Rosvolinna (MB 609) ei suostunut lähtemään 200 metriä kauemmaksi kotoa - koko päivän oli satanut lunta ja se oli pakkautunut jääksi tien pintaa ja siihen vesisade päälle. Ei se tietenkään noussut edes pikku mäkeä. Kuskinpuolen renkaat pientareella nilkutin nöyrästi takaisin parkkiin. Mukavaa kun ei ollut yhtään lumipenkkaa ja sai koko ajan toivoa ettei putoa pois tieltä. muutaman aurausmerkin se nieli mennessään:)
Ja eihän sitä kerralla usko ja piti ottaa revanssi - lisää vauhtia ja pääsi autonmitan pidemmälle, mutta ei mäen lakipisteen ohi --- ja taas peruutin onnellisesti pihaan. Onneksi luovutin vaikka ei välttämättä kuulu tapoihin. Joutui lähtemään piikkipyörä Mazdalla kauppaan
Takaisin tupaan ja Google tulille. Lumiketjut \../ siinä ratkaisu. Löytyi monen hintaisia, semmoisia pikakietastavia. Päätin jos aamulla pääsen lähtemään Rosvolinnalla kylille, niin suoraan Motonettiin ja ketjut paksiin. Hintaa noin 75eur. Minulla on aikaisemmin ollut LT-volkkarissa semmoiset Biltema-vitjat (17eur), ne kestivät useamman talven. En toisaalta käyttänyt niitä asvaltilla, ainoastaan lumessa, jäällä ja nurmikolla asuntovaunun kanssa - Silloin kyllä LT ruopi ihan kivan perunamaan kaverin omenatarhaan.
Pikainen sovitus Motonetin pihalla ja koekierros. Helppo laittaa ja melko helppo poistaa. Aluksi pelkäsin, että ketjujen laitto olisi hankalaa, koska ne pitää saada parinakkien (205/75 16) väliin - toisaalta 5cm rako renkaiden välillä mahdollistaa ketjun käytön. Niin eturenkaisiin ei tullut ketjuja, ne saa toimia suksina
Teinkö hyvät kaupan vai tuliko raudalle kilohintaa - aika näyttää. Onko muilla kokemuksia lumiketjuista?
-Köyhä ostaa vuoden aikana kymmenen sutta ja eikä opi siitä mitään-
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Lumiketjut
Reissuun jos on lähdössä ja, tuntuu että lumiketjuja tarvitaan, on syytä harkita.
Kotiinpäin pyrkiessä, on joskus tervetullut, korvaamaton apu.
Jos kuten myymäläautolta, usein pyydettiin, pitää saada ajoneuvo pois ojasta, lyömätön yhdistelmä, raskas auto, ja ketjut (10 mm ja tehtaan sakkelit). Kesälläkin.
Kotiinpäin pyrkiessä, on joskus tervetullut, korvaamaton apu.
Jos kuten myymäläautolta, usein pyydettiin, pitää saada ajoneuvo pois ojasta, lyömätön yhdistelmä, raskas auto, ja ketjut (10 mm ja tehtaan sakkelit). Kesälläkin.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Lumiketjut
On tuo Rosvolinnan kojetaulu täynnä kaikkia ihme nappuloita ilman selityksiä - pitää varmaan kontata alle ja katsoa mokkulaa tarkemmin, josko sieltäkin löytyisi lukon kilkkeet ja hilut
Ei ole lumiketjuja vielä tarvinnut - sillä tontinreuna pukkaa krookusta ja tänään oli +5
Ohjekirja on germaanisen karu ja asiallinen - kirja käy läpi kaikki mallisarjan autot ja alustat läpi, mutta ei siellä ole mainitaa lukosta. Joskin kippin ja ilmastoinnin ohjeet löytyy. Niitä varusteita saa Rosmosta hakemalla hakea - ainoa viilennys on luu ulkona. Ilmajarrujen säiliö autosta kyllä löytyy vaikka ihan litkuvälitteiset siinä on.
Rosvolinnan edeltäjä Riskijäte pelastui monesta paikasta ketjujen avulla. Yhdet Bilteman mallit sudittelin atomeiksi, kun irrottelin asuntovaunua säilytyskentältä talvella. Kenttällä oli noin 30-40cm puuterilunta ja alla peilijäinen hiekkaparkkis. Lapiolla jaksoi muutaman metrin kaivaa, mutta sen jälkeen oli pakko runnoa auto hankeen.
Vaunu koukkuun ja väkisin pois kentältä - pito ei ollut kovin hyvä kun puuteri suli pakkautuen ketjujen ja renkaankuvioiden väliin. Kantapää opettaa - ei saa ruopia, niin vitjat kestää. Seuraava pari kesti sitten useamman kauden.
Riskijäte toimi muutaman kerran hiekoitusautona. Kaksi aktiivijäsentä takapaksiin lapiot kourassa ja lihalaatikosta soraa jäiselle kevättielle. Ilman ketjuja ei olisi tullut mitään.
Ei ole lumiketjuja vielä tarvinnut - sillä tontinreuna pukkaa krookusta ja tänään oli +5
Ohjekirja on germaanisen karu ja asiallinen - kirja käy läpi kaikki mallisarjan autot ja alustat läpi, mutta ei siellä ole mainitaa lukosta. Joskin kippin ja ilmastoinnin ohjeet löytyy. Niitä varusteita saa Rosmosta hakemalla hakea - ainoa viilennys on luu ulkona. Ilmajarrujen säiliö autosta kyllä löytyy vaikka ihan litkuvälitteiset siinä on.
Rosvolinnan edeltäjä Riskijäte pelastui monesta paikasta ketjujen avulla. Yhdet Bilteman mallit sudittelin atomeiksi, kun irrottelin asuntovaunua säilytyskentältä talvella. Kenttällä oli noin 30-40cm puuterilunta ja alla peilijäinen hiekkaparkkis. Lapiolla jaksoi muutaman metrin kaivaa, mutta sen jälkeen oli pakko runnoa auto hankeen.
Vaunu koukkuun ja väkisin pois kentältä - pito ei ollut kovin hyvä kun puuteri suli pakkautuen ketjujen ja renkaankuvioiden väliin. Kantapää opettaa - ei saa ruopia, niin vitjat kestää. Seuraava pari kesti sitten useamman kauden.
Riskijäte toimi muutaman kerran hiekoitusautona. Kaksi aktiivijäsentä takapaksiin lapiot kourassa ja lihalaatikosta soraa jäiselle kevättielle. Ilman ketjuja ei olisi tullut mitään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Lumiketjut
Edellinen Asuntoauto (Fiat Ducato Matkaaja) jäi talvisin kiinni joka paikkaan. Ostin Biltemasta siihen ketjut. Sen jälkeen se ei jäänyt enään minnekkään kiinni. Ihmeen paljon ne ketjut auttoi vaikka ne vaan oli siinä laatikossa apukuskin penkin alla. Kertaakaan niitä ei laitettu paikalleen
-
- Kuski
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14 Joulu 2007 18:29
- Truck: MB 609 -89/-98
- Location: Lempäälä
- Member id: 089
Re: Lumiketjut
Paineilmasäiliön näköinen pytty auton alla on alipainesäiliö, löytyy ohjekirjasta jonkinlainen kaaviokin järjestelmästä. Jarrujen ja lukon tehostuksen lisäksi moottorin pysäytys tapahtuu alipaineen avulla, kaasuvivun kanssa sarjassa alipaineella toimiva sylinteri. Jos autossa on pakokaasujarru, niin siihenkin sitä alipainetta tarvitaan.
Tasauspyörästön lukko kytketään keinuvivun asennolla I ja kun se on auton liikkuessa mennyt päälle, niin syttyy se merkkivalo. Keinuvivun asennolla II ohjataan lukko pois päältä... Lukon työsylinteri on akselin suuntaisesti muistaakseni kuskin puolella ja akselin päällä tai etupuolella, siinä on ilmausnippa niinkuin kytkimen työsylinterissäkin. Siitä on jo aikaa kun olen asiaa tutkinut, auto on ollut jo yli neljä vuotta meillä, että toivottavasti ei ole asiavirheitä. Lukkoa olen kerran tarvinnut, on jäänyt nuo talviajot vähemmälle. Nytkin on poistettu liikennekäytöstä, maalis- huhtikuussa pitäisi sitten taas lähteä liikenteeseen
Onko vielä muistissa Motonetin osanumero ketjuille, jos joskus innostuisi talviajosta...
Tasauspyörästön lukko kytketään keinuvivun asennolla I ja kun se on auton liikkuessa mennyt päälle, niin syttyy se merkkivalo. Keinuvivun asennolla II ohjataan lukko pois päältä... Lukon työsylinteri on akselin suuntaisesti muistaakseni kuskin puolella ja akselin päällä tai etupuolella, siinä on ilmausnippa niinkuin kytkimen työsylinterissäkin. Siitä on jo aikaa kun olen asiaa tutkinut, auto on ollut jo yli neljä vuotta meillä, että toivottavasti ei ole asiavirheitä. Lukkoa olen kerran tarvinnut, on jäänyt nuo talviajot vähemmälle. Nytkin on poistettu liikennekäytöstä, maalis- huhtikuussa pitäisi sitten taas lähteä liikenteeseen
Onko vielä muistissa Motonetin osanumero ketjuille, jos joskus innostuisi talviajosta...
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Lumiketjut
Heh...onhan tuota, ei tosin siviilivehkeistä, mutta A45:n alla kylläRosvolinna kirjoitti: Onko muilla kokemuksia lumiketjuista?
Ja kyllä lähtee MUtta noilla ketjuillahan ei varmaan kannata ajaa yli 60 km/h...?
Mutta sehän riittääkin, että pääsee liikkeelle
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Lumiketjut
Makelle ja miksi ei muillekin
Ensimmäiset ketjut kävin vaihtamassa suurempiin. Paketissa luki 205/75 16, kuten Mesen rengas on. Oli hieman liian pieni. Vaihdoin ketjut kokoon 235/70 16. On mielestäni oikean kokoiset. Istuvat renkaaseen samanoloisesti kuin paketin ja ohjekirjasen kuvassa.
Nämä renkaat jotka on alla ovat hieman kuluneet. Uudet muoveissa vanteita odottavat renkaat ovat kooltaan isommat, vaikka merkintä on 205/75 16C M+S - no kuluuhan se pinta ja rengas pienenee...
isompien koodi on 45-1411 ja pienempien 45-1408.
Kiitos Make: selvisi sen säiliön funktio - ei ole tullut paljoa alle ryömittyä kun auto on ollut talossa vasta viime kesästä. Mitä nyt massapyssyllä sohin talven varalle ja viemärin röörin laitoin.
Toimiva peli; muutama vuosi sitten maalattu ja tekniikka vaikuttaa siltä, että edellinen omistaja on tehnyt muutakin kun tankannut. -> pitää jatkaa perinnettä. Sisustuksen laitto oli jäänyt häneltä vaiheeseen - Tästä on hyvä jatkaa. Kilkettä ja himmeliä tuli mukana useampi lihalaatikollinen. mm rosterinen Eerolan loka-auton "vaatimaton" valorauta ja muuta tarpeellista.
No sisähommia voi tehdä vuodenajasta riippumatta, kun pikku-föönillä saa auton lämpimäksi.
Ensimmäiset ketjut kävin vaihtamassa suurempiin. Paketissa luki 205/75 16, kuten Mesen rengas on. Oli hieman liian pieni. Vaihdoin ketjut kokoon 235/70 16. On mielestäni oikean kokoiset. Istuvat renkaaseen samanoloisesti kuin paketin ja ohjekirjasen kuvassa.
Nämä renkaat jotka on alla ovat hieman kuluneet. Uudet muoveissa vanteita odottavat renkaat ovat kooltaan isommat, vaikka merkintä on 205/75 16C M+S - no kuluuhan se pinta ja rengas pienenee...
isompien koodi on 45-1411 ja pienempien 45-1408.
Kiitos Make: selvisi sen säiliön funktio - ei ole tullut paljoa alle ryömittyä kun auto on ollut talossa vasta viime kesästä. Mitä nyt massapyssyllä sohin talven varalle ja viemärin röörin laitoin.
Toimiva peli; muutama vuosi sitten maalattu ja tekniikka vaikuttaa siltä, että edellinen omistaja on tehnyt muutakin kun tankannut. -> pitää jatkaa perinnettä. Sisustuksen laitto oli jäänyt häneltä vaiheeseen - Tästä on hyvä jatkaa. Kilkettä ja himmeliä tuli mukana useampi lihalaatikollinen. mm rosterinen Eerolan loka-auton "vaatimaton" valorauta ja muuta tarpeellista.
No sisähommia voi tehdä vuodenajasta riippumatta, kun pikku-föönillä saa auton lämpimäksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Lumiketjut
Nyt on sitten kokeiltu ketjuja. Siirsin asuntovaunun talviteloille tallin taakse. Pihalla oli pakkautunutta lunta ja Mese ei suostunut liikuttamaan vaunua ilman ketjuja. Ketjujen kanssa vaunun siirto sujui todella helposti - ei lyöneet renkaat yhtään tyhjää.
Voin suositella kaikille, jotka haluavat liikuttaa piironkiautoaan muuallakin kuin suolalla kyllästetyillä pääteillä.
Nämä Maggi-merkkiset ketjut on todella helppo asentaa ja ottaa pois. Muutaman minuutin homma.
Pitää vain muistaa hakea vaunu pois ennen kuin routa sulaa - muuten tarvitaan traktoria.
Voin suositella kaikille, jotka haluavat liikuttaa piironkiautoaan muuallakin kuin suolalla kyllästetyillä pääteillä.
Nämä Maggi-merkkiset ketjut on todella helppo asentaa ja ottaa pois. Muutaman minuutin homma.
Pitää vain muistaa hakea vaunu pois ennen kuin routa sulaa - muuten tarvitaan traktoria.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Lumiketjut
Noihin ketjuihin kun hitsais mutterit nastoiksi, niin mersuhan kiipeäisi vaikka puuhun Tein joskus trukkiin tommoset ketjut mutterinastoilla niin pikkutrukki veti umpihangessa mukavasti (lunta 20 senttiä).
-
- Kuski
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14 Joulu 2007 18:29
- Truck: MB 609 -89/-98
- Location: Lempäälä
- Member id: 089
Re: Lumiketjut
Siinähän ne istuu ketjut Hyvän näköinen talvivaruste... Voihan niistä olla kesälläkin apua, jos johonkin pehmeelle pellolle joutuu ajamaan, siitä taitais tulla sitten kyllä kyntöpeltoa?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Lumiketjut
Joo kyntöpeltoa syntyy - toisaalta ketjujen avulla kaivaa auton akselisyvyyteen paljon nopeammin kuin ilman Silloin ei auta kun tunkki, rotipala, vinssi ja iso Perkele
Muutaman kerran olen joutunut paikottamaan Rosmon pihanurmelle, silloin olen laittanut auton takarenkaat vanerien päälle. On ollut senverran sateinen alkutalvi - ei ole tuo routa tarttunut pihaan.
Takakontissa kulkee aina mukana muutama vaneripala, köysi, vinssi, lumiketjut, hiekkaämpäri, pari vaijerin pätkää ja sekalainen kasa liinoja sekä monta kiloa kaikkea epämääräistä tavaraa, joista on vaikea sanoa onko ne tulossa vai menossa.
Muutaman kerran olen joutunut paikottamaan Rosmon pihanurmelle, silloin olen laittanut auton takarenkaat vanerien päälle. On ollut senverran sateinen alkutalvi - ei ole tuo routa tarttunut pihaan.
Takakontissa kulkee aina mukana muutama vaneripala, köysi, vinssi, lumiketjut, hiekkaämpäri, pari vaijerin pätkää ja sekalainen kasa liinoja sekä monta kiloa kaikkea epämääräistä tavaraa, joista on vaikea sanoa onko ne tulossa vai menossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun