Sivu 1/1
scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 18 Marras 2007 16:32
Kirjoittaja jyrtsa79
scanian varvikello kyykkäs yhtäkkiä.välillä lähtee toimimaan kun ränkkää moottorin sammutin nappia.olisko kellään tietoa vastaavasta viasta?takatuupparissa kun tuo varvikello on aika tarpeellinen varuste.
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 18 Marras 2007 17:35
Kirjoittaja Puu Tiainen
Ei ole 2 sarjan kaaviota nyt, mutta 3 sarjassa kytkentä on tämä, varmaan aika sama.
Laturin W navasta takasähkökaapin sulakkeelta 3 (2A), liittimien kautta mittarin w napaan
Laitan vielä K112 kaavion tähän, tuosta pitäis löytyä mittauspaikat. En viitsinyt laittaa etupään sähkötaulua, tuo sininen viiva kiertää sieltä.

Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 19 Marras 2007 19:23
Kirjoittaja Puu Tiainen
Vaikuttaa laturivialta, vaikuttaako kierrosten lasku tai nosto?
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 19 Marras 2007 21:34
Kirjoittaja jyrtsa79
ei vaikuta kierrokset mitenkään.toisaalta tuntuisi maa vialta yms.tai että itse mittari on poikinut koska aikansa kun sammutus nappia ränkkää niin mittari lähtee toimimaan ainakin hetkeksi.en ole vielä kerennyt katsoa mitä sielta takalaatikosta löytyy olisiko jotain hapettumaa yms.tietysti jos saisi jostain toisen mittarin ´jolla koittaisi että onko vika itse mittarissa vai esim laturissa.
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 19 Marras 2007 22:24
Kirjoittaja Puu Tiainen
Mitenköhän vanha auto sulla on, onko siinä se neliskulmainen iso yhdistelmämittari? Jos on se, niin mittarin takana on kaksi liitintä, mittaa lyhyemmästä liittimestä piuhasta 65 yleismittarilla vaihtojännite, pitäis tulla tyhjäkäynnillä muutama voltti.
Noissa mittareissa menee hyvin usein virtafolio rikki,painele foliota ja liittimiä mittarin takaa.
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 19 Marras 2007 22:29
Kirjoittaja motoku
minusta w- navasta pitäisi tulla käydessä jännite, joka muuttuu kierroksien mukaan. ainakin viisarimittarilla luettavissa, hyvälaatuinen digitaali saattaa seota, näyttö ei pysy mukana. sammuttimen ränkkäys saattaa aiheuttaa jossain "lähiliittimessä" virtapiikin, joka näkyy kiekkamittarissa, vaikkei vikaan liittyisikään...
kaikki auton mittarit periaatteessa jännitemittareita, toiset (jännite, kierrosluku) mittaavat suoraa jännitettä.
jarrupaine, tankki, lämpötila jne mittareille syötetään vakiojännite, (yleensä alempi kuin alin akkujännite esim tasan 24v) jota säädellään paineen, lämpötilan tai vivun asennon mukaan vastusta muuttavilla antureilla tai potentiometreillä.
(lieköhän tätäkään tietoa tarvii kukaan...

)
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 20 Marras 2007 08:17
Kirjoittaja only4pro
Minulla on kanssa ongelma kierroslukumittarin kanssa, olisiko minullakin joku folio-ongelma? Välillä toimii, väilillä ei, kuoppaan kun ajaa niin taas voi toimia hetken. Tankkimittari on taas silleen et kun jokun katkaisijan painaa paneelista (olisko katkaisija joku alakerran valaistus, hirveesti käytetty ja kulunut) niin syttyy "Luukku auki" lamppu ja tankkimittari nousee. Tämä siis jos auto on sammuksissa, jos laittaa auton käyntiin niin tankkimittari näyttää täyttä kokoajan.
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 20 Marras 2007 12:49
Kirjoittaja Lahti32
only4pro kirjoitti:Minulla on kanssa ongelma kierroslukumittarin kanssa, olisiko minullakin joku folio-ongelma? Välillä toimii, väilillä ei, kuoppaan kun ajaa niin taas voi toimia hetken. Tankkimittari on taas silleen et kun jokun katkaisijan painaa paneelista (olisko katkaisija joku alakerran valaistus, hirveesti käytetty ja kulunut) niin syttyy "Luukku auki" lamppu ja tankkimittari nousee. Tämä siis jos auto on sammuksissa, jos laittaa auton käyntiin niin tankkimittari näyttää täyttä kokoajan.
Kierroslukumittarin abiko löysällä pumpun päässä? B58 kierroslukumittarin anturi on ruiskutuspumpun ja runkopalkin kainalossa jossa on yksi liitin joka mullakin on joskus löysänny. Tankkimittari näyttää täyttä jos on anturin johto irti jostain. Mulla on eliminoitu nuo luukun valot kokonaan, liekö luukkukatkaisijat jo niin happamat
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 20 Marras 2007 13:47
Kirjoittaja KajNyy1
VINKKINÄ vedä maata pitkin kieroslukuanturilta piuha suoraan kierrolukumittariin (samoin maa) niin voit testata että alkaako toimia. Näin löytyy nopeimmin tieto + varmistus onko piuha poikki.
Re: scanian kierroslukumittari
Lähetetty: 20 Marras 2007 19:08
Kirjoittaja Puu Tiainen
Helpompi mitata anturin navasta yleismittarilla, kierroksia nostamalla jännite pitää nousta. Jos anturi on kunnossa homma toistetaan mittarin päässä.
Uudemmissa B58:ssa oli kaks napanen anturi.

Kuvassa anturi on numero 39 ja mittari on vasemmalla ylhäällä.