Volvon imusarjan esilämmitin

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Alkaa selviämään syyt huonoon kylmäkäynnistyvyyteen ja kovaan savuttamiseen kylmänä. Pakko kumminkin ensin kehua eilistä kylmästarttia, ilman mitään lämmitystä -17c ekalla käyntiin, akut oli täysiä.

Jostain syystä imusarjan esilämmittimen paksu virtajohto oli heitetty ilmanputsarin juureen ja kaapelikengän päällä oli pätkä letkua. Kokeilin että virta tulee silloin kuin pitääkin mutta mihin tuo paksu vihreä virtajohto kytketään? Onko kellä samanlainen kuin tuossa kuvassa? Kuva on kyllä hölmösti pystyssä. Tuossa ahtoputkessa on pultteja kummallakin puolella ja ruuvinkannat alla, miten nuo pitää olla?

Kuva
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4441
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Et oo tai onko kukaan kurkannu tonne imusarjan sisään, mitä siellä on? Selviäis tuo kytkentä kertaheitolla. Ite pyörittelin noita sivulla olevia 17mm pultteja, pyörii mut eivät aukea. Sullakin näyttää olevan hittattu se mutteri keskeltä, mikä lie... Noita alapuolella olevia en huomannu iteltä edes kattoa. Niin ja lähti mullakin toissapäivänä hyvin pakkasesta käyntiin n.4sek startilla :D ilman pakkosyöttöä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Minulla Volvo B58 ja 79 v. mallissa näyttäs olevan johdot näin. Tuosta ahtimesta tulevaan putkeen oikeallepuolelle tulee ne johdot, virta tulee uloinpaan mutteriin ja maa sisenpään ja vasemmalla puolella ahdinta on kaksi mutteria yhdistetty peltilätkällä. Minulla nuo johdot, niistä oli pahasti suojakuori rikkoitunut joten teippasin ne. Kokeilin panin bussin virran päälle avaimesta ja hehkun myös päälle sitten menin kokeilemaan tuleeko virta johtoon niin kyllä tuli. Ja minutin hehkun jälkeen bussi käyntiin ja lähti heti ja savuttaa todella vähän kylmänäkin. Laitan kuvia tähän.
Liitteet
Volvon imusarjakaapeli 1.jpg
Volvo imusara toinenpuoli 3.jpg
Volvo imusarjan esilämmityskaapeli 2.jpg
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Volvolla maksaa tuo imusarjan esilämmitin 600€ suosittelen romuttamoa tai Webastoa ratkaisuksi. Ite oman poltin liikaa lämmittämällä ei saisi käyttää kuin 30 sek kerrallansa. Ratkaisin puutteen Webastolla ja sillä :mrgreen: että talvella :wink: startaan :lol: palmun :lol: alta. :mrgreen:
Liitteet
DSC01000.JPG
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Vastuselementin hinta Paimiolla B10 volvoon 50e. Vaihdoin hiljattain kun entinen oli ollut jo kauan rikki. Täytyy nyt sanoa että on se hintansa väärti...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4441
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

PekuMAN66 kirjoitti:Vastuselementin hinta Paimiolla B10 volvoon 50e. Vaihdoin hiljattain kun entinen oli ollut jo kauan rikki. Täytyy nyt sanoa että on se hintansa väärti...
Mitenkäs se vaihto onnistuu ja millainen elementti on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Velu
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Maalis 2009 07:49
Location: Kajaani

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kyllä siitä on kuva mahdollista saada, kunhan muistaisi ottaa tallilla liikkuessa. 24 voltin jännite tulee muistaakseni päätyyn, toisesta päädystä langat on kytketty maihin. Keskiruuveihin ei tule 24 voltin systeemissä mitään. 50s taitaa olla hehkutusaika tuolle laitteelle ennen käynnistystä ja startin jälkeen vielä 50s lisää.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Imuputkessa on sisällä yksinkertainen metallivastus, toiseen napaan tulee maadoituspiuha koneen runkoon ja toiseen virransyöttö solenoidilta.
Kannattaa välttää vastuksen kiinnitysruuvien pyörittelyä imuputken ollessa kiinni imusarjassa, eristeprikat voivat vaurioitua ja tuloksena oikosulku.
Liitteet
vastus.jpg
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Täytyykin kattoa tosta Expressistäkin olisko siinäkin ja jos sen sais pelittämään :D kun on nyt "selvät sävelet" :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oliskohan tuo poistettu kun ei näytä nuo pultinkannat samalta, on jotenki hitsattu kiinni, siksikö että aukipyörivä pultti ei lähde retkeilemään moottorin syövereihin :o Miksi tuo pitäisi poistaa, onko lämmittimestä joku riesa vai onko vaan rahanpuutteesta nakattu menemään koko p***a :?: Luulisi että voisi haitata käynnistystä jos akut on niin huonot ettei ne kestä yhtäaikaa 100A vastusta ja starttia :?: Kyllä tuo kylmäsavutus ja sen kitkerä haju pitäis saada vähenemään, hallikin haisee pari päivää kun on bussilla siellä käyty.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

B10 lämmitin kuvat.
Liitteet
P3300161.JPG
P3300160.JPG
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4441
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Onko tuo PekuMAN66:n kuva nyt B10 moottorista, kun itsellä imusarja on Puu Tiaisen kuvan mukainen, jossa yhtenäinen imutorvi ahtimelta imusarjaan? (lisäksi itsellä öljyn paluu ahtimelta on moottorin alle eikä venttiilikoppaan) PekuMAN66:n lämpöelementti olisi ainakin helposti purettavissa pois ahdistamasta, mutta mites tuo toinen malli? Täytykö se mennä likamaan kädet tuonne pihalle :D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4441
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hene kirjoitti:B57 on myös tuommoinen irtonainen lämmittimen välipalikka imusarjassa.

Nyt kiinnostaisi, paljonko tuo B58/B10-malli ottaa ampeereita tai teho watteina? Onko kellään tietoa, mitattua tai kirjoitettua?
Taitaa mennä resistanssin mittaamiseksi, ei ihan virta-alueet yleismittarissa kestä ja tasavirtapihtimittarit on harvassa. Mittaan omani kun ulos kerkiän.
Mutta siis missä moottorissa menee ahtimen öljynpaluu alas ja lämmitin on imusarjan sisässä ilman välipalikkaa?

EDIT:Kävin mittaamassa. 2,8Ohm oli vastus, mutta taitaa olla oikosessa kun yhdestä navasta maita ja muita napoja vasten näytti samaa. Otan sen irti ja ihmettelen lisää kun jaksan. Hyvin tuo lähtee ilmankin ja nyt tällä kelillä jopa ilman tappavaa savua :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Reddewil kirjoitti:Mutta siis missä moottorissa menee ahtimen öljynpaluu alas ja lämmitin on imusarjan sisässä ilman välipalikkaa?
Taitaa B58:n alustalla olevissa moottoreissa olla tuo vanhempi versio ja B10:ssä sit erillinen elementti. Onhan B10 paljon muitakin eroja, mm. jousitus. Vaihdekeppi ainaki helppo tunnistin, B 10:ssä suora keppi, samoin moottorissa eroja , turbon öljyn paluu 5. sylinterin venttiilikoppaan ja B58:ssa öljy palaa putkistoon moottorin alle.
Vastukselle on muistaakseni sulake akkukotelossa, pitääpä tarkistaa se, niin näkee suunnilleen max virran sen koosta.
Jos vastus ei toimi tai on otettu pois käytöstä, mielestäni kotelo kannattaa avata ennen kytkemistä, että näkee sen kunnon. Moottori ei tykkää hyvää jos vastuksesta irtoaisi jotain paloja jos se alkaa hitsaamaan imukotelossa. Omassani yksi "kiekura" oli irronnut juotoksesta, mutta oli onneksi sen verran kiinni että pysyi paikallaan.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Hene kirjoitti:B57 on myös tuommoinen irtonainen lämmittimen välipalikka imusarjassa.

Nyt kiinnostaisi, paljonko tuo B58/B10-malli ottaa ampeereita tai teho watteina? Onko kellään tietoa, mitattua tai kirjoitettua?
B10 ohjekirjan mukaan 150A
Pohjantähti
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuo vastus on 3600W ja lämpenee 700 asteeseen, kirjan mukaan näin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4441
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puu Tiainen kirjoitti:Tuo vastus on 3600W ja lämpenee 700 asteeseen, kirjan mukaan näin.
No tuo lämpö voi jo avittaakkin startissa, ja varmasti vie akun tyhjäksi jos heikossa hapessa. Omat mittaukset tuotti sen tuloksen että sillä sais kärpäset grillattua imusarjasta =) Jotain vikaa omassa on mutta eipä se ole toiminnassakaan, webastolla lämpee koko pata.
Asiaan liittyen, mitenköhän nuo piuhat kestää vajaan 4kW virran mitä kuvissa näkyi... Voi joku muukin lämmetä kuin vastus.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

B10:n sähkökaaviossa sulakkeen koko on 150A, mutta sulakkeissa on yleensä jonkin verran "pelivaraa".
Kyllä akkujen jännite notkahtaa reilusti, kun vastuksen lyö päälle. Akuissa oli 24,5 V, vastuksen navassa hehkutettaessa 20 V.
Jännitemittari on hankittuna kojelautaan, mutta ei vielä asennettu, siitä voi sit seurailla akkujen ja latauksen tilaa. Siitä näkee suoraan myös toimiiko tämä hehkutus... :)
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 73
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma
Member id: 538
Paikkakunta: Rauma

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Vanha ketju mutta löytyskö jollain tietoa? Kyseessä siis B10M kuvan mukasesta vastuksesta. Löysin jostain et vastus pitäs olla 0.3 ohmia, onko tämä oikea arvo? Mulla irrallaan mitattuna 0.9 ohmia. Mahtaako olla villinen? Lämpee kyllä kun antaa virtaa laturilla.
Liitteet
20240131_170957.jpg
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2593
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noiden pienien vastusarvojen mittaaminen on aika hankalaa, ja perus yleismittarit ei ole parhaimmillaan noissa. Tuollainen puolenohmin mittavirhe tulee helposti jo pelkästään mittajohdoista. Eli paljonko mittari näyttää kun laitat mittapäät yhteen?

Sinänsä se hehku kyllä toimii, mutta sen teho on pienempi jos ohmi lukema on liian suuri.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 73
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma
Member id: 538
Paikkakunta: Rauma

Re: Volvon imusarjan esilämmitin

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Jule kirjoitti: 01 Helmi 2024 09:35 Noiden pienien vastusarvojen mittaaminen on aika hankalaa, ja perus yleismittarit ei ole parhaimmillaan noissa. Tuollainen puolenohmin mittavirhe tulee helposti jo pelkästään mittajohdoista. Eli paljonko mittari näyttää kun laitat mittapäät yhteen?

Sinänsä se hehku kyllä toimii, mutta sen teho on pienempi jos ohmi lukema on liian suuri.
Hyvä pointti. Kiitos Uusinta mittauksen jälkeen vastusarvoksi tuli 0.5 ohmia, jote vastus ilmeisesti on Ok. Otti virtaa lämmitettäessä n. 90 amppeeria joten tästä pääteltynä vastus on siis teholtaan n. 2100-2200w. Nyt siis tarkastamaan muut komponentit, jos vaikka sais toimimaan :D
Vastaa Viestiin