Auto kallellaan.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Scania carrus 502 vm 97. Kolmen kuukauden paikallaan seisonnan jälkeen vasemman puoli ei nouse tai ainakin takapää. Kuuluu suhinaa sieltä paineilmasäiliön suunnalta . Ei mielestäni ilmapussista tulis. Mitä vaihtoehtoi tässä nyt on missä vois olla vikaa. 3kk sitten toimi normaalisti eikä kuulunut suhinoita.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Nyt kun katsoin kuvia mitä otin niin näyttäisi että samanpuolen etupää ei myös nouse. Sieltä ei kyllä suhinaa kuulunut.
Liitteet
5A607D02-F269-4A50-8FBF-66BB48CE36B5.jpeg
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Etupään ilmapussit taitaa olla samassa piirissä. Ei siellä varmaan ole edes korkeudensäätöventtiiliä kuin toisella puolen.

Eli siis ilma pääsee vapaasti kulkemaan vasemman ja oikean pussin välillä. Sivusuuntainen kallistus määräytyy pelkästään taka-akselin mukaan.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Pari ehdotusta, taka akselille kaikki:
Korkeudensäätöventtiili tai letkuvuoto alemmalla kyljellä.
Ilmapussi vuotaa alemmalla kyljellä tai jousilautanen ruostunut puhki.
Korin lasku päällä vasemmalla puolen (venttiili jumissa tms)

Sit yks toiselle puolen. Korkeamman puolen korkeudensäätöventtiili tai korin nosto jumissa ja nostaa sitä puolta liian ylös, jolloin toinen puoli lähes tyhjänä. Tämä näyttää kans suunnilleen tuolta, koska säätöventtiili on hieman auton "sisäpuolella", jää alempi puoli liian alas.

Varmaan ekana kannattas kokeilla korin nostoa ja/tai laskua, mitä siitä nyt löytyykin, pari kertaa päälle ja pois, jos siellä on venttiili jumissa. Tai esim nyt lasku päällä mut oikean puolen ohjausputki vuotaa ja vain vasen laskee.

Paineilmasäiliön suunnan suhina liittyy yleensä tällaisessa tapauksessa johonkin muualla olevaan ilmavuotoon, joku rajoitinventtiilii pihisee kun kuristaa virtausta. Korin noston/laskun sähköventtiili toki voi olla myös sielläkin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Käyty vähän taas tutkimassa. Vasen jousipussi vaikuttaa ehjältä mutta painetta sinne ei jostain syystä tule. Paineilmasäiliö mikä takapyörien välissä niin siinä joku nippa tai varoventtiili mikä lie niin päästää vähän läpi kun suihkuttelin saippuavettä.ei nyt mitään paljon vuoda mut kuplaa tulee kun suihkuttelin.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

406886F9-F2D7-4529-B87C-9878B3CF3A2F.jpeg
transpot kirjoitti: 28 Helmi 2023 17:47 Käyty vähän taas tutkimassa. Vasen jousipussi vaikuttaa ehjältä mutta painetta sinne ei jostain syystä tule. Paineilmasäiliö mikä takapyörien välissä niin siinä joku nippa tai varoventtiili mikä lie niin päästää vähän läpi kun suihkuttelin saippuavettä.ei nyt mitään paljon vuoda mut kuplaa tulee kun suihkuttelin.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Sellainen huomio ja ettei kuulu enää suhahdusta.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se ilmankuivain aivastaa kun systeemi on saavuttanut tavoitepaineen. Jos siellä on riittävän iso vuoto se ei saavuta sitä painetta. Jos jokin putki on kokonaan irti, sieltä putken päästä ei kuulu pihinää, vain suhteellisen hiljainen kohina.
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Korkeudensäätö venttiileitä on edessä yksi ja takana kaksi. Ne takana olevat säätää auton suoraan. Omasta Scaniasta vaihdoin ne kaikki. Takaa mittasin metrimitalla että sain auton suoraan. Etupään venttiilin vaihdoin luukusta jonka tein lattiaan. Etupään venttiili on keskellä etuakselia. Säätö tehdään korkeudensäätö venttiilin tangosta.
Falcon
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Kyllähän se vasen takapussi onkin mikä vuotaa. Huoltoluukku ruumatilassa niin sai näkyville. Ylälautasen ja siitä pussin yläreunan välistä puhaltaa. Mikäs tuo tankohässäkkä?
Liitteet
9DD6FF29-7B43-431C-9832-F0DFAE8E225D.jpeg
70CB7A78-7D82-40F8-BBEC-62CD4CD2F328.jpeg
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tankohässäkkä on se tasonsäätöventtiili. Tai se hässäkän päässä oleva palikka on. Kun poikittainen tanko on ylävistoon, komento on lisää painetta, alaviistossa ilmaa lasketaan ulos, keskellä venttiili on kiinni.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Ok. Tanko koko ajan yläviistoon, no eipä se varmaan nyt liikukkaan kun ei kerran pussi täyty. Pussi kyllä vaikuttaisi ehjältä mitä peilivarrella tutkin ympäri mutta kai se on uskottava että rikki se kuitenkin on kun sieltä yläreunastaan puhaltaa lautasen välistä..vai onko jotain muuta vaihtoehtoa tähän vikaan?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ylälautanen ruostunut puhki? ainakin omassa on jo vähintään 3. ilmapussin päätyjen kierros menossa ja vm on kai 94. Alumiininen alapää kestää paremmin.

Yleensä kai ilmapussi hajoaa siitä kohdin missä taittuu kaksinkerroin... Ylälautanen on helppo vaihtaa, jos runkopalkki yläpuolella on ok, 2 pultilla kiinni. Vanhat saa helposti poikki ja uudessa lautasessa on uudet pultit. Ilmaputki joko irtoaa ehjänä tai sit puukolla poikki sopivasta kohdin ja jatkoliittimellä vähän uutta putkea.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Mikaeli kirjoitti: 19 Maalis 2023 07:39 Ylälautanen ruostunut puhki? ainakin omassa on jo vähintään 3. ilmapussin päätyjen kierros menossa ja vm on kai 94. Alumiininen alapää kestää paremmin.

Yleensä kai ilmapussi hajoaa siitä kohdin missä taittuu kaksinkerroin... Ylälautanen on helppo vaihtaa, jos runkopalkki yläpuolella on ok, 2 pultilla kiinni. Vanhat saa helposti poikki ja uudessa lautasessa on uudet pultit. Ilmaputki joko irtoaa ehjänä tai sit puukolla poikki sopivasta kohdin ja jatkoliittimellä vähän uutta putkea.
Runkopalkin lätkä näyttäis ehjältä eli varmaan pussin ja ylälautasen vaihto ainakin. Saakohan ne vaihdettua tuolta ruuman huoltoluukun kautta vai joutuuko pyörän irrottelemaan. Tunkkaamaan vissiin joutuu koria ylös että saa pois välistä ja uudet tilalle.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rungon tunkkaa pölkyille ja nappaa renkaat irti niin on tilaa askarrella. Huoltoluukusta voi olla vähän ahdas asentaa. Itse en ainakaan tykkää postiluukusta eteistä maalata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Rosvolinna kirjoitti: 19 Maalis 2023 22:47 Rungon tunkkaa pölkyille ja nappaa renkaat irti niin on tilaa askarrella. Huoltoluukusta voi olla vähän ahdas asentaa. Itse en ainakaan tykkää postiluukusta eteistä maalata.
No juu voihan se olla mukavampi touhuta kun tilaa enemmän. 12t pullotunkin kävin jo hakemassa puuilosta. Pyöränpultit varmaan sen verran kireellä et momentinkertoja pitää varmaan hommata tai kunnollinen pitkällä varrella oleva väännin .
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ääni momentikertojalle. Kosanilla ensin lämmittelee pultteja. Naps vaan ne aukeaa ilman kiukuttelua. Tervaa väliin niin saa seuraavan kerran auki jatkovarrella ilman väkisin vääntämistä. Mertisellä, kun antaa normiukon verran painoa niin liikutaan oikeissa momenteissa. Momentikertojalla kiristettäessä on syytä varoa, ettei jengat muutu booraukseksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ja että suunta on oikea, ne menee aika kireälle sillä kertojalla.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 21 Maalis 2023 18:00 Ääni momentikertojalle. Kosanilla ensin lämmittelee pultteja. Naps vaan ne aukeaa ilman kiukuttelua. Tervaa väliin niin saa seuraavan kerran auki jatkovarrella ilman väkisin vääntämistä. Mertisellä, kun antaa normiukon verran painoa niin liikutaan oikeissa momenteissa. Momentikertojalla kiristettäessä on syytä varoa, ettei jengat muutu booraukseksi.
Eikös se kiristysmomentti ole jotain 600nm paikkeilla? Tuo saavutetaan suunnilleen kun 60kg ukko seisoo metrin varren päässä, mutta ei täällä kyllä normiukot 60 kiloisia ole, sen verran on hyvinvointia ollut.

Jos pultteja kiristää kertojalla, niin kannattaa ynnätä se millaisella momentilla sitä kertojaa tulee komentaa. Se on äkkiä sen verran pieni momentti että joka jätkällä ei niin pientä lukemaa tuntevaa avainta edes ole.
JuhaH
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Peruskoulun matematiikan tunneista on sen verran aikaa että saatan olla väärässäkin, mutta minun mielestä 60kg metrin varren päässä on 60nm.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja B9M »

JuhaH kirjoitti: 24 Maalis 2023 18:00 Peruskoulun matematiikan tunneista on sen verran aikaa että saatan olla väärässäkin, mutta minun mielestä 60kg metrin varren päässä on 60nm.
Tais jäädä yx nolla pois :mrgreen: T. @ri
#048
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Juu, niin se menee että
Vaakasuoran varren pituus metreinä x paino kiloina x 9,81 on Nm.

Vanha asentaja joskus opetti että normaalipainoinen kuski ja metrin varsi on sopivasti, jos on isompi mies niin lyhentää vartta tai käyttää järkeä. Metrin varrellahan käytössä oleva voiman vipuvarsi mutterin ja alas painavan voiman välillä on luokkaa 0,8 m. Eli 80 kg tekee noin 620 Nm.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Tampere

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

On se 60 kg ja 1 m sen 600 N, koska newtonit lasketaan kertomalla massa (kg) painovoimakiihtyvyydellä 9,81m/s^2. Eli tarkka luku on vähän alle 600, mutta riittävän lähelle pääsee kertomalla kymmenellä.
JuhaH
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Jep käsi pystyyn virheen merkiksi.😑
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Auto kallellaan.

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Tästä momentti kertojalle vahva vaihtoehto.
https://www.tori.fi/vi/109879825.htm
Itselle tälläisen hankin ja on hyvä raskaassa kalustossakin.
Vastaa Viestiin