B10M 1996 ei käynnisty

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

No niin.

Onko sähköpääpumpussa joku toiminnan jännitealaraja? Tai kierrosluku alaraja? Mulla vähän höpöt akut, jaksaa kyllä pyörittää, mut kone ei lähe käyntiin. Ilmattu on tuntitolkulla, käsipumppu on uus. Tai siis kolme vuotta sit oli uus.

Haluaako syöttöpumpun aivo jonku tietyn verran rpm tai voltteja, että alkaa syöttää?

Mikähän sille tuli…
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

On niinku kipinä puuttuis. Käsipumpulla saan joka suuttimen nipasta ainetta ulos, mut ei lähe käyntiin.

Pyörittää kyllä mut ei käynnisty.

Suodattimet on uudet, polttoaine niin tuoretta ku ABCltä saa. Alkaa kohta riittää tämä.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1359
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Vm? onko edc euro 3
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Löytyykö siitä jo diagnostiikkalamput tms, että saisi vikakoodit ulos?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Vm 1996. On edc mut en tiedä häne Euroistaan. On siinä diagnoosilamput, mutta toinen ainaki on poks, eikä siks sano mitään.

Kävin kaikki EDC sulakkeet ja releet läpi. Kontaktia ainaki saa kaikki. Onks sillä pumpulla joku ala-jänniteraja? Tai kierroslukuraja?

Siirtopumpun otin lopuks irti ku sen ei minuuusta pitäis vuotaa yhtään löpöö ulos…

Täytyy tsekata onks tossa palovakuutus…
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 381
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Tyssikässä olt sama juttu, akut ladattu niin täyteen että pullisteli, mut ei käyntiin, sit uusilla akuilla lähti ku palmun alta :shock:
-Pikavuoro Gibraltarille-
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 528
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eihän tuossa oo käynyt sen verran vanhanaikaisesti, että akun navat hapettunu tai löysässä. Se haittaa käynnistystä, mutta kaikki muu yleensä toimii normaalisti, vaikka kengät ois vaan nostettu napoihin. Ainakin psa konsernin autoissa osaa myös hapettua akunkengän ja johdon liitos sisältäpäin ja alkaa sit aiheuttaan kaikenlaista kivaa.

Liitosten kunto on helppo testata, mittaa startatessa jännitteen suoraan navoista ja sit toisella kertaa kaapelin juuresta, pahin ero 12 v järjestelmässä, joka viel toimi, on ollu 3,7v kaapelin ja akunkengän välillä. Ero ei näy ilman kunnon kuormaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Navat (omaki varmuuden vuoksi) on putsattu ja rasvattu. Mut siis kyllähän siellä kaikki on niin hapettunu ku vaa voi! Eilen nypin kaikki sulakkeet yks kerrallaan irti, putsasin fuset ja kannat ja sama juttu releille. Monessa oli semmone valkonen tiukka härmä pinnassa, mitä sai kontaktikliinerin ja hienon viilan kanssa putsailla iha oikeesti.

Kävi nimittäin myös niin, että vanhempi asentaja, vaihtaessaan toimimattomia sivuvaloja uusiin ledeihin, käytti yhen +johdon kylkipellissä kii ja sivuvalot pimeni. Parkit toimii, mut sivuvalot ei. Kaikki sulakkeet on ehjiä. Joku hito Anderssoni on taas käyny vähän virittelee. Oon käyny kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat läpi mut en löydä et mistä ne on oikein vedetty.

Ois ollu katsastus tänää, mut auto ei käy eikä valot toimi ni en ehkä lähe.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja setrailija »

yks suihkuputki löysälle ja toinen starttaamaan kattoo tuleeko naftaa. voi olla pakokaasujarru päällä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2258
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllä tuo mun kaunokainen on lähtenyt käyntiin vaikka jännitteetkäsvi startissa niin alhana että jotku releet naksahti siinä pään yläpuolella.

Tarkista volvon piirikortin sulake 8. Siinä pitää olla sähkö että aivolle menee tieto että sammuttimen voi ottaa pois päältä.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kaikki sulakkeet käyty läpi, suutinputkista saa käsipumpulla tulemaan tavaraa läpi ja pakokaasujarru on poistettu jonku edellisen omistajan toimesta.

Sammutinhan toimii paineilmalla ja se on pois. Tai siis luulen että on. Onks se tapikka pitkänä ku sammutin on päällä?

Sulake nro 8 ku ottaa pois ja laittaa takas, aktivoituu sähkökaapissa aika moni asia, et kyllä sinne sähkö tulee
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jule kirjoitti: 27 Tammi 2022 11:18 Kyllä tuo mun kaunokainen on lähtenyt käyntiin vaikka jännitteetkäsvi startissa niin alhana että jotku releet naksahti siinä
Onks sullaki EDC? Jotenki luulin et sulla oli joku kauhee vanha pommi. Ainii. Meillä kaikilla on.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nyt ku tarkemmin muistelen…

Se sammu sillei poks vaa yks päivä. Käyttelin lämpimäksi, vähän vakkarina kierrokset koholla ja sit pam, eikä ees luvannu enää. Pyöritti vain.

Tankki oli tyhjänlainen ja keula pukeilla. Laitoin kanisterista 80l ainetta ja ilmasin huolella mut siitä lähtien tää on ollu tämmöstä.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1359
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Boschin EDC rivipumout kun tuli jotain alkuong oli myöhemmin kestänyt, vikoja joita ollut on sähköjohto katkoksia
pumpun ja ” koelaudan” välillä ollut, mut toiminot samoin kuin edellisissä malleissa, tuo käynnistyminen ainakin
kuorma autossa ei ole vaatinut pitkiä starttauksia ( kuten korkeapaine järj testauksia+ paine tunnistus)

Tuohan vaikuttaa kuin olis ”pysäytin päällä ” =virta hukassa jos suihkuputkesta ei tule polttoainetta ja järj on ilmattu/ siirto
pumpun paine ok

Siitopumpouvika vois selvitä : käsipumpulla tuottaa painetta ja apumies starttaa.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja setrailija »

jakopää
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

EDC antaa vikakoodit 3 (Brake indicator faulty or not checked) ja 4 (Main and auxiliary engine speed signals missing (engine stationary)) jotka ei siis selitä yhtään mitään.

Onks siellä sähköinen syötönkatkaisu myös mekaanisen lisäksi?

Mitä jakopäälle tapahtu lämmityskäytössä yhtäkkiä?
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Jos moottorin pyörimisnopeuden tunnistin ei toimi, niin kyllä se saattaa menon pysäyttää. Kun nollaat koodit niin tuleeko nuo takaisin?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pussikuski kirjoitti: 27 Tammi 2022 16:49 Jos moottorin pyörimisnopeuden tunnistin ei toimi, niin kyllä se saattaa menon pysäyttää. Kun nollaat koodit niin tuleeko nuo takaisin?
Katotaas ku pääsen takas autolle. Mistähän se haistaa sen pyörimisen? Laturilla vai jossain muualla?

Mä ymmärsin niin et se antaa ton koodin koska moottori ei oo käynnissä. Se ei saa pyörimistietoa ku se ei pyöri.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja setrailija »

hammas sanoo poks ja ei käy. voihan pumpun hammaspyörä olla rikki.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Moottorin pysähdyksissä ollessa ei pitäisi olla vikakoodia koska se on normaali tila. Epäilen että koodi tulee jos yritetään käynnistää mutta sensori ei näe moottorin pyörivän.

Katsoisin tuon anturin ja johdotukset ihan ensiksi. Kuvassa vähän selitystä Volvon manuaalista
Liitteet
A3840B38-8132-46CA-8649-806B5BF1C488.jpeg
A3840B38-8132-46CA-8649-806B5BF1C488.jpeg (140.44 KiB) Katsottu 1721 kertaa
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 896
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja leemu »

setrailija kirjoitti: 27 Tammi 2022 17:06 hammas sanoo poks ja ei käy. voihan pumpun hammaspyörä olla rikki.
Oliks näissä semmoset perinteiset pellilipareet pumpun koplinkien välissä?
Niitähän on joskus kans hajonnut "kuin salama kirkkaalta taivaalta"
Ei varmana käy sitte.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Missähän toi rpm anturi on?

Onhan mulla kuva!
B9FC13A8-1957-44C7-8F27-711D3F3A4376.jpeg
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tosta lapusta:” the sensor is housed inside the injection pump governor”

Resistanssi 0,8-1,2ohm
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2982
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pussikuski kirjoitti: 27 Tammi 2022 18:57 Tosta lapusta:” the sensor is housed inside the injection pump governor”

Resistanssi 0,8-1,2ohm
Emmä silti tiedä missä se o. Mikä on Injection pump governor? Onks se se ite sähköpää? Koko mutikka? Ja pinnit 3 ja 4 on siinä jäätävän kokoisessa liittimessä ku tulee siihen mutikkaan kii?
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jiipee »

neppi kirjoitti: 27 Tammi 2022 16:42 EDC antaa vikakoodit 3 (Brake indicator faulty or not checked) ja 4 (Main and auxiliary engine speed signals missing (engine stationary)) jotka ei siis selitä yhtään mitään.

Onks siellä sähköinen syötönkatkaisu myös mekaanisen lisäksi?

Mitä jakopäälle tapahtu lämmityskäytössä yhtäkkiä?
koodi vika

2 ei ohjelmoitu
3 jarrutunnistus
4 käyntinopeussignaali anturilta ja pumpulta
5 käyntinopeussignaali pumpulta
6 käyntinopeussignaali anturilta
7 nopeussignaali epänormaalin suuri
8 nopeussignaali puuttuu
9 ahtolämpö korkea (yli 90)
10 ahtolämpö matala
11 ahtolämpö korkea (yli 100) 12 moottorinlämpö alhainen
13 moottorilämpö korkea
14 ahtopaine alhainen
15
16 kaasupoljin alhainen jännite
17 kaasupoljin korkea jännite
18 EDC säädinvika
19 järjestelmävika
20 yleinen säädinongelma
21 säätötangon asento alhainen
22 säätötangon asento korkea
23 sisäinen tiedonsiirtovika

3 ja 4 aina ennen ajoa
20-24 myös mahdollinen ulkoinen häiriö

vikakoodien resetointi:

avain 0
diagnoosinappi pohjaan
virta päälle
odota min 3 sec päästä diagnoosinappi avain 0
Vastaa Viestiin