Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kuskin kulmasta kuuluu ja tuntuu renkaan pyörimisen tahtiin ”jumputus”, joka mitä ilmeisimmin johtuu renkaan muotovirheestä. Sanokaas onko vaarallista jos kulutuspinta on sisäreunasta painunut ilmeisesti pitkän seisottamisen seurauksena yhdestä kohdasta littanaksi. Vai johtuuko kulmikkuus jostain muusta. Rengas.on valmistettu vuonna 2016, Barum merkkinen eikä rungossa näy pullistelua tai halkeamia. Ks. Kuva.
Tuntuu pahimmin alle 40km/h nopeudessa ja sitten pikku hiljaa tasoittuu kun nopeus lisääntyy.
Liitteet
8BA45E0F-6B44-4ED3-A488-34A9AEFEA609.jpeg
8BA45E0F-6B44-4ED3-A488-34A9AEFEA609.jpeg (114.58 KiB) Katsottu 2736 kertaa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ei kai tuo oo painumalla tullut, eikös tuossa oo kuvio kulunut matalaksi, todennäköisesti noita kohtia on lisää renkaat kehällä, kun tarkemmin tutkii urasyvyysmittarilla. kulumalla se kuvio madaltuu.

Olisko ajettu tyhjällä/vajaa paineisella kumilla? Ainakin hankookin rekan perävaunun leveät kumit tahtoo kulua pykälille, jos on yhtään alle 9 bar painetta. Jotkut halvemmat kumit kuulemma vielä pahempia...

Voihan toi toki johtua jostain väärästä pyöränkulmasta, välyksestä tai renkaan viasta (muotovirhe, epätasapaino, kudosvaurio). uskoisin että vika on renkaassa tai paineessa, juurihan ne välykset katsastuksessa tutkittiin?

Mun mielipide on että tarkistaa paineet ja ajaa vaan, jos ite tärinän kestää ja seurailee miten tuo etenee. Ei se tollai kulumalla yhtäkkiä käsiin leviä, eri asia ois jos olis patti tms selkeä runkovika.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2347
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos se on vaan yhdessä kohdassa rengasta, niin mutuna sanoisin että tuo on seurausta lukkojarrutuksesta, tosin tuollalailla vaan toisella reunalla, todennäköisesti telissä lukittunut.

Jos tuo kiertää koko renkaan, niin se on seurausta välyksestä.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 932
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 31 Loka 2021 01:04 Jos se on vaan yhdessä kohdassa rengasta, niin mutuna sanoisin että tuo on seurausta lukkojarrutuksesta, tosin tuollalailla vaan toisella reunalla, todennäköisesti telissä lukittunut.

Jos tuo kiertää koko renkaan, niin se on seurausta välyksestä.
Tämä tuli minullekin mieleen ensimmäisenä, että on päässyt lipsahtamaan lukkoon jossain välissä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2347
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja Jule »

Varsinkin nousuteliautoissa joita tulee helposti, kun kevyellä kuormalla ajetaan teli yhlähänä ja jossain kurvissa jarrutetaan, niin auto kallistuu ja ilmassa oleva pyörä viistää jarrut päällä maata.
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Mulle tuli kanssa eteen samanlaista.
Tarkka syy ei selvinnyt koskaan.
Ei vaikuttanut iskareiden uusintakaan.
Kulmat oli ok ja ei välyksiä ollut.
Tosin kun alku tullut niin ei se enään normaaliksi kulu vaan pahenee.
Yksi mikä auttoi lievään tuon tuomaan vapinaan oli alla tasapainotus koneella tasapainotus😉
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Yhtään kulmikasta ei ole tullut mulla vastaa sellaista, missä on aina ollut tarpeeksi ilmaa ja on uutena tasapainotettu tai laitettu ees se hiekkapussi sisään. Pari uutta Hankookkia meni kulmille kuukaudessa, kun uskoin rengas asentajaa, että on painetta. Kun nostettiin paineet, lakkasi etenemästä.

Vika ei ainakaan mun työ ajoilla ole koskaan uusiutunut samassa paikassa uudella kumilla. n. 100-150tkm vuodessa ja vajaa 10 vuotta. Välys tai väärä suuntaus yleensä syö renkaan toisesta reunasta melko tasaisesti.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja mikko »

Joskus ajoin työksi semmosta seutulinjaa isolla bussilla. Mutkaa ja mäkeä riitti, mut hyvä asfaltti. Aikataulu oli tehty semmoseks et yks tommonen mutkapätkä teki mieli ajaa aika lujaa. Lämpösillä kesäkeleillä tuppas rengas vähän valittamaan ku kanttas.

Isot pojat ajoivat vielä kovempaa, ja kyl ne etupyörät oli suht nopeasti syrjistään kuluneet semmosiks monikulmioiks. Ja sit alkoi tietty jumputtamaan. Kuulemma oli alusta kunnossa ja renkaissakin ilmaa niinku piti.

Kunhan selitän. Ei se tolla tavalla yhdestä kohdasta kulunu.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Hyviä analyysejä. Täytyy siirtää se rengas 3.akselille ja laittaa eteen pyöreä rengas. Ehkä se ei takana jumputa niin paljoa… Ei viitsi vaihtoon laittaa kun on paljon kulutuspintaa. Ehkä edellinen omistaja sai halvalla.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja mikko »

Pompottaa se 3. akselillakin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
pakolu
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Helmi 2017 14:22
Truck: B10M '98 Libris
Location: Virrat

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”

Viesti Kirjoittaja pakolu »

Työkseni renkaita pyörittelen ja väittäisin että renkaassa ei ole varsinaisesti mitään vauriota. Jos renkaassa on rungossa vauriota/lankoja poikki niin se muodostaa patin renkaaseen. Seisottaminenkaan ei tuota ole aiheuttanut, kuvan rengas on vaan kulunut tuollaiseksi.. aiheuttajaa tähän en osaa sanoa mutta tuollaisia tapauksia näkyy useasti vapaasti pyörivissä renkaissa eli edessä, telissä tai kärryssä. Niitä vaan syystä tai toisesta alkaa muodostumaan: kulmat/jarrutus/edellinen elämä yms. Tasapainotuskaan tuohon ei auta. Voit koittaa vaihtaa vaikka renkaan paikkaa autossa, esim toiselle puolelle tai sitten teliin jos sellainen on, joskus tämä saattaa tuoda renkaalle lisää aikaa joskus ei. Yleensä kuitenkin tuo vaan jatkaa pahenemista vapaasti pyörivällä akselilla.. Sitten kun tärinä alkaa liikaa ärsyttämään niin sitten vaan rengaskaupoille.
Vastaa Viestiin