B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Näinpä oli. Ja tarkemmin jännitteettömänä suljettu.
mikael_
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2020 21:35
Location: Sastamala

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja mikael_ »

Löyty tällänen vanha aihe, mutta ajankohtainen mulle. Käynnistin auton (volvo b10m carrus 302 -99) talvisäilöstä, ja huomasin että korkeuden säätö ei toimikkaan oikein, etupää nousee ja laskee napista kuten kuuluukin mutta takapää vain nousee kokoajan kunnes joku venttiili päästää ilmat ulos ja auto käy ala-asennossa ja samantien ylös korkeussäätönapin asennosta riippumatta. Nää on mulle aika outoja laitteita, mitä tuolta alustasta pitäisi löytyä? Etu ja takapäällä tuollaset venttiilit
IMG_20210323_205937.jpg
ja tason säätö anturit
IMG_20210323_210011.jpg
. Onkohan muuta mistä lähtisi vikaa haeskeleen.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos ihan helppo vika olisko jousipussi päässyt irti (männästä), ylävastineesta, bussissa melko hankala avustaa kiinni,,,,
kuuntelemalla löytyy kohde. Ala asentoon ja käyttää paineet max jne.
mikael_
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2020 21:35
Location: Sastamala

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja mikael_ »

Eikun ilmat pysyy pusseissa kyllä. Kun pussit on täynnä, niin hetken kuluttua auto käy alhaalla ja nousee takasin yläasentoon, ja tätä jumppaa tekee siis vain takapää, etupää toimii normaalisti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja motoku »

tokkopa vain olis takapään korkeudensäätöventtiilin varsi päässyt jumittumaan (tai teoriassa voi olla jäässäkin kait vielä).

varsi irti ja testaamaan, liikkeen pitää olla herkkä.
mikael_
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2020 21:35
Location: Sastamala

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja mikael_ »

Joo testasin kummatkin eilen itsekin epäilin niiden jumittavan, mut liikkuivat hyvin
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lienee sitten se korkeudensäätöventtiili hajonnut niin että päästää ilman koko ajan lävitseen. Jokin varoventtiili siellä laukeaa joka saa perän notkahtamaan, ja sama kierros jatkuu sitten uudelleen.. Mä en itseasiassa tiennyt että siellä mitään varoventtiilejä edes on.
508d
Tosi harrastaja
Viestit: 44
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja 508d »

Onkos tuo tasonsäätövimpain sähköhärpäke ja ilmaa säätelee tuo sähkölaatikko?
mikael_
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2020 21:35
Location: Sastamala

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja mikael_ »

Joo tasonsäätöön tulee vaan sähkö ja ilmat tohon venttiiliin. Täytyypä tutkia tuota venttiiliä vähän illalla, koittaa ymmärtääkö siitä mitään.
Pelto Racer
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Joulu 2019 21:46
Truck: B10M
Location: Espoo

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Pelto Racer »

Mulla oli täysin vastaavat oireet -98 B10M:ssä. Välillä tasonsäätöventiili rupes pitämään mutta lopulta pakkasilla rupes vuotamaan läpi niin paljon että ajoi perän ylös ja hetken päästä alustan vikavalo syttyi ja mikään kulma ei enää säätynyt. Totesin vastusmittauksella taso anturit ehjiksi ja
vaihdoin taakse uuden venttiilin. Nyt toimii hienosti.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mulla on joka nurkassa manuaalinen korkeudensäätö! Huom. Neppi!
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tommoset:

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikael_
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2020 21:35
Location: Sastamala

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja mikael_ »

Joo lähti pelaamaan lopulta ittekseen kun piti alkaa irrottaan venttiiliä. Mutta kyllä se takaventtiili vaihtokunnossa rupee oleen, vuotaa jostain välistä ilmaa. Täytynee tuo vaihtaa kun kerkee. Kiitoksia vain auttaneille.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvo B12B 2004, missä sijaitsee tuo takapään korinnostoon vaikuttava venttiili?
Talviseisonnan jälkeen nostaa perän ylös. Etupää säätyy kolmeen eri tasoon, kallistus ei toimi.

Aikansa kun odottaa (pari päivää) niin perä laskee alas asti.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Olliboy
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 12 Maalis 2013 16:57
Truck: Volvo 9700HD
Location: Liminka

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Olliboy »

Lahti32 kirjoitti: 17 Touko 2021 12:40 Volvo B12B 2004, missä sijaitsee tuo takapään korinnostoon vaikuttava venttiili?
Talviseisonnan jälkeen nostaa perän ylös. Etupää säätyy kolmeen eri tasoon, kallistus ei toimi.

Aikansa kun odottaa (pari päivää) niin perä laskee alas asti.
Takana akseleiden kohdalla runkopalkissa oli meidän autossa ( teliversio). Vaihdettiin sama ecas solenoidiventtiili kuukausi sitten ( vajaa 600€ ). Samat oireet oli.
Viimeksi muokannut Olliboy, 18 Touko 2021 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

B10m Carrus Regal. Etu tasonsäätöventtiili vuotanut hieman ja päätin vihdoin vaihtaa. Helppo homma kun lattia tuolta kohtaa just auki. 10min ja auto käyntiin. Ja ei nouse ei. Nappasin linkun irki ja johan nousee. Ja laskee kun kädellä käski. No linkkuja hieman säätäen sain nouseen, vaan ei sitten nousu lopu. Kun säädöt niin laskee sitten tonttiin... Menikös tästä sitten se kuuluisa magneettiventtiili tästäkin kohtaa rikki samaan aikaan? Ei ois kannattanut koskee. Piti autoa vähän ulkoiluttaa ja käydä ikkunat teippauttaan vkonloppuna taitaa joutuu Peruun senkin.
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Magneettiventtiili rivistö löyty konehuoneesta. Kolme venttiiliä on ”ryhmässä”. Miten noiden toiminnan voi testata.

Yksi ohjaa koneen sammumista kait? ja tuo vikahan tässä myös oli.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Sähköinen tason ohjaus vai mekaaninen? onko tason haistelija oikein päin varmasti? Jos venttiili/anturi on ympäri pyörivä, senhän voi asentaa periaatteessa myös väärin päin, eli vipu väärään suuntaan? Jolloin toimii niin että joko vain laskee tai nousee? Toimiiko letkut ristissä samoin? Kunhan mietin, kun en tiedä millainen venttiili siellä on...

Normaali magneettiventtiili on helppo tutkia. Yksin yrittäessä letku(t) irti/poikki ohjattavalta puolelta, painaa nappia ja kokeilee/kuuntelee tuleeko ilmaa. Sen kyllä huomaa jos ottaa väärän puolen letkun irti, huomasin kun korjailin hiljennyttä paineilmatorvea. sieltä puolen tulee koko ajan ilmaa, jos vain säiliöissä riittää. Ja kun vika löytyi, katkaistu letku lopuksi pikaliittimellä takaisin kiinni.

Kaksin tehdessä aika paljon voi päätellä siitä, että vertaa venttiilistä kuuluvaa tai kuulumatonta ääntä viereisiin toimiviin. Jos esim sammutin sanoo naks-naks ja koriventtiili ei, se on todennäköisimmin mykkänä, eli ei saa sähköä tai maadoitusta tai sitten on venttiili rikki.

Mutta mutta, eikös tuolle korin korkeussäädölle, jos se siis on sähköisesti ohjattu, pitäisi olla erilainen venttiili, sellainen missä on vähän enemmän lähtöjä kuin 1 ja mistä voi myös päästää ilmaa ulos? Normi 1 lähtöinen venttiili sopisi ainoastaan ohjaamaan että saako alusta ilmaa vai ei tai sitten sillä ohjataan jotain "paineilmatoimilaitetta" kuten releventtiiliä. Tuohan kuitenkin saa ilmaa, kun kerran taso nousee. Eikös vika ole silloin säätimestä itsessään tai sen kalibroinnissa?
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Siis tasonsäätöventtiili tuo lienee nimeltään. Mikä tuota ilmaa jakaa molemmille puolille. Ilma mötikälle ymmärtääkseni tulee magneettiventtiili kautta konehuoneesta. Alhaalla takana liitos. Ylhäällä edessä ja takana oikealle ja vasemmalle. Päältä menee tai tulee ilma jostain edestä. Nelipiiriventiilille? Just en pääse auton alle tarkistaan. Toi tasonsäätöventtiili itsestään ymmärtääkseni hoitaa vain korkeuden säädettyyn korkeuteen (lisää/poistaa). Linkut liikkuu niin laajalla liikeradalla, että pussien ollessa tyhjät on linkku asennossa joka ei avaa ilmalinjaa. Kai tätä tilannetta varten on toi sähkötoiminen venttiili. Joka antaa ilmaa sisään aluksi jne. Nyt kun se pois pelistä ei tapahdu mitään. Näin oon sen aivotellut itse. Onko oikein vai ei ken tietää.

Kokeilin heittää vanhaa osaakin takas, mut ei auttanut. No googlettelin tuossa noitten hintoja ja alkuun näytti aika hävyttömiä hintoja, kunnes Saksasta taas löyty kaikki kolme halvemmalla kuin yksi Suomesta. Toki kestää taas aikansa tulla ja onko vika ees tuolla?
Liitteet
935331EA-EA20-4ABE-BC34-AC02ADBC8DBF.jpeg
935331EA-EA20-4ABE-BC34-AC02ADBC8DBF.jpeg (89.85 KiB) Katsottu 6438 kertaa
819B91E7-0036-416F-A322-FAE8142A865B.jpeg
819B91E7-0036-416F-A322-FAE8142A865B.jpeg (183.35 KiB) Katsottu 6438 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tasoventiilille pitäis tulla paine kun säiliöt max, kannattaa tark ensin , onko tasoventt sähköinen? onko autossa tason nosto/ lasku toiminto? asiantuntijat opastaa tuon puolen .

Edessä 1 kpl tasoventiilli= sama paine vas/ oikea jousipussiin ( linjassaa voi olla ventiileitä ne liittyy niiaus
toimintoon, muuhun?)
Takana vas/ oik tasoventtiilit = 2 kpl .

Etutasoventiilillä säädetään etupään korkeus .
Takatasoventiileillä säädetään takapään korkeus sekä ”oikaistaan” auto = vas/ oik yhtä korkealla

Kannattaatehdä tasaisella alustalla ja ajon jälkeen tark korkeus, sivusuunta.
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Tasoventtiilille tulee paine kyllä. Varmaankin tuosta yläliittimestä mahdollisesti säiliöitä, ainakin suunta oikea. Säätö vipu auton maatessa tontissa vaan ei anna paineen nostaa etupäätä ylös/ itse kun kääntää niin paine tulee. Kyllä magneettiventtiilitä tulee paineputki tasoventtiilille 99% varmasti. Alas taakse. Käynnistäessä ja paineen kasvaessa antaa ilmaa tasoventtiilille, kunnes ”pelialueella”. Siinä varmaan ongelma? Tasoventtiili varmaan säätää tuota korkeutta, kunhan on pelialueella? linkuilla siis säädetään pysyvä korkeus. Noi linkut jos yksinään hoitaisi tuota niin liikeradat järjettömän pitkät. Autosta löytyy myös nosto Ja toimii. Ei laskua, ei niiausta. Jos ei tossa sähköistä vikaa ole niin tasoventtilin kalibroiminen on kohtuu tarkkaa hommaa. Mut joo, outoa että vika tuli uutta vaihtaessa. Mihinkään sähköisin en sillä hetkellä koskenut.
Vastaa Viestiin