Volvo B12 Carrus Star + vaadittavat huoltotoimenpiteet

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Sandsson
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Touko 2021 15:11
Location: Helsinki

Volvo B12 Carrus Star + vaadittavat huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Sandsson »

Tervehdys kaikille Kulkureille & onnistunutta alkanutta toukokuuta!

Olen varsin uusi jäsen näissä merkeissä ja piireissä, mutta kuin vaivihkaa minun tietooni lipui hyvin hiljaisessa myynnissä oleva Volvo B12 Carrus Star eli 15-metrinen, erinomaisella pieteetillä keikkabussiksi aikanaan rakennettu ja varusteltu telibussi. Monta huomioitavaa asiaa tietenkin on matkassa mukana, mutta muutama - tiedossa oleva ongelma ja rahareikä - on jo valmiiksi tiedossa ja siksi haluaisinkin teidän, kokeneiden maantielaivureiden, mielipidettä muutamaan seikkaan.

(1. Tällä hetkellä kyseinen bussi on rekisteröity 22 hengelle, mutta ilmeisesti muutosrekisteröinnillä se on kohtalaisen helppoa muuttaa esimerkiksi 17-paikkaiseksi, joka muuttaisi vastaavasti piirturisäädöksiä vapaa-ajankäyttöä silmälläpitäen?)

2. Tiedossa on, että kallistuksenvakaaja on poikki. Uhka, mahdollisuus vai järkevyydellä korjattavissa oleva vika? Itse osahan ei mahdottomia maksa, mutta työ tietenkin on aina asia erikseen.
3. Ohjaustehostimen putki vaihdettava. Ilmeisesti putkea ei tarvitse sieltä linjoiltaan vetää ulos, vaan voi korvata uudella ja vanha, käytöstä poistettu putki voi jäädä sinne vaikkapa tuomaan muistoja menneeltä ajalta.

Tästä luotettu huoltoyhtiö on antanut arvioksi noin 3000-4000€, mutta Volvon oma huolto on laskenut samalle työlle hintaa noin 9000€. Lisäksi tietenkin on huomioitava, että esimerkiksi ilmastointia tai Webastoa ei ole lähes vuoteen käynnistetty, eli niissäkin toki oma riskinsä. Nyt kuitenkin saatu käyntiin ja huolimatta kallistuksenvakaajasta saatu onnistuneesti siirtoajettua toiseen lokaatioon eli ilmeisesti aivan mahdoton tilanne ei ole. Saan kuitenkin tästä vielä tarkempia lisätietoja ensi viikolla (esimerkiksi ilmastoinnin ja Webaston osalta).

Mitä tuumitte, kannattaako ryhtyä leikkiin vai jättää leikki muille?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus Star + vaadittavat huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos auto on 2,55m leveä, niin ei tuossa mitään ihmeellistä ole. 2,6m leveissä pitää alkaa hieromaan poikkeuslupia.

Sen kallistuksenvakaajan vaihtaa kyllä itsekin, jos vaan on viitsimystä ja jonkinverran isompia perustyökaluja. Ja koolinkia jonka päälle ajaa auto, jotta alle mahtuu ryömimään kun ilmasäkit on tyhjinä.

Ohjaustehostimen putkenkin voi käytännössä vaihtaa itse letkuun, jonka voi itsekin taistella sinne paikalleen. Taas siitä on vaivaa ja tarvii viitsiä, mutta ei ole erityisen kallis operaatio.

Jos kaiken aikoo teettää pajalla, niin budjettia saa olla reilusti.

Bussien isot webastot ovat yleisesti ottaen luotettavia laitteita - ja se webaston toiminta on helppo todeta, painaa nappia ja kuuntelee lähteekö käyntiin (webaston pakoputken pää ei saa olla heinikossa). Periaatteessa sama pätee ilmastointiinkin, mutta kylmillä keleillä testaaminen on vaikeampaa, mutta jos ei pakkasta ole, niin kyllä se ehjänä ollessaan hetkeksi käynnistyy, jonka voi konehuoneessa todeta, jonka jälkeen ainoa arvoitus on kylmäaineen määrä.
Sandsson
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Touko 2021 15:11
Location: Helsinki

Re: Volvo B12 Carrus Star + vaadittavat huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Sandsson »

Itseasiassa, leveyttä on sen 2,6 metriä, eli sen osalta varmaan muutama mutka vielä olisi käänneltävänä. :D
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus Star + vaadittavat huoltotoimenpiteet

Viesti Kirjoittaja Jule »

Sandsson kirjoitti: 01 Touko 2021 16:38 Itseasiassa, leveyttä on sen 2,6 metriä, eli sen osalta varmaan muutama mutka vielä olisi käänneltävänä. :D
No lain mukaanhan tuota ei saa enää käyttää kuin museorekisteröitynä, joka voi olla aika hiljaista keikkabussille... Tietysti jos keikkabussikäyttöäkin olisi ollut jo sen 30v, niin tuota voisi yrittää.

Poikkeuslupia voi anoa, yksityisessä ei-kaupallisessa käytössä luvan voi saada, mutta käsittääkseni tuo edellyttää sitä että auto pitää ensin rekisteröidä sen yksitysihmisen nimiin (korjatkaa jos varmaa tietoa), myyjän kanssa voi tietysti tehdä jonkin ehdollisen kaupan, jossa sen rekisteröinnin siirtää, mutta jos auto on nykyisellään alvillinen, tuohon voi tulla kuitenkin alvin mentävä kulu, jos se poikkeuslupa ei onnistukaan.
Vastaa Viestiin