Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Kyllä mulla kiertää iloisesti tonne punaiselle asti
Siis auto

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
Teiden Ritari
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Volvon kierrosmittarin eri värisiä alueita ei pidä ottaa niin vakavasti. Yhden tiedon mukaan kaikissa "uudempi mittaristoisissa" B10M:issä eli vuosimallit 88-01 olisi kierrosmittarin vihreä, keltainen ja punainen alue samoihin kohtiin piirrettynä. Vanhemmissa voisi kuvitella saman olevan mahdollista. Moottoreiden todellinen luonne ja vetoaulue on kuitenkin ihan eri moottoreiden eri sukupolvissa ja versioissa.
-
motoku
- Ajoneuvos
- Viestit: 625
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
niitä sähköflektejä kannattaa ehkä laittaa mieluummin 2-4 pientä, mitä 1 suuri. ne voi sarjoittaa "lämpötilan mukaan" että ensin herää 1 koneesta tulevan nesteen lämmön ylittäessä esim 88 ast ja toinen jos koneeseen päin tuleva neste ylittää esim 80ast tai ulostuleva 95ast. mulla oli aikoinaan vw jetassa passatin 2-nopeusflekti, jonka puolinopeus toimi käsikäytöllä ja täysteho syyläritermostaatilla. vaunun vedossa oli pitkän mäen alla tai vähän ennen pysähtymistä helppo jäähdyttää kone
ja jos unohdin, flekti itse alkoi paahtaa täysillä...
kuulostaa, lahti 32, kiekkamittarivialta. ei volvolla voi ajaa jos max kierrokset vain 1700r/min....
jos maksimikierrokset jää alle ilmoitetun, syynä usein väljä kaasuvivusto. se "kuopankuoletin" joka ainakin kuorma-autossa estää hytin heilahtelun vaikuttamisen kaasuvipuun, on vanhemmiten melkoisen väljä, eikä kaasu "mene pohjaan", jolloin koneesta tulee tosi aneeminen....
kuulostaa, lahti 32, kiekkamittarivialta. ei volvolla voi ajaa jos max kierrokset vain 1700r/min....
jos maksimikierrokset jää alle ilmoitetun, syynä usein väljä kaasuvivusto. se "kuopankuoletin" joka ainakin kuorma-autossa estää hytin heilahtelun vaikuttamisen kaasuvipuun, on vanhemmiten melkoisen väljä, eikä kaasu "mene pohjaan", jolloin koneesta tulee tosi aneeminen....
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Pitää tarkistella tuo vivusto. Saattaa ihan hyvin johtua siitä.
Laturiprojekti etenee. Hupilaturi sai jäädä entiselle paikalleen, rälläköin kiinnityspinnasta palan pois jolloin se passasi kahdelle hihnalle aiemman yhden sijasta. Hupilaturi kiinnittyy lohkossa olevaan 12mm vaakakierteeseen helposti. Jos Joku haluaa laittaa mahuriVolvoon erillislaturin, asennetaan se helpoiten näin:
1. Hankitaan henkilö Volvon 55-100A laturi, Biltemassa 69-129e, myös 24V
2. Porataan 8mm kiinnityspultin reikä 12 milliseksi
3. Sahataan rälläkällä kiinnityspinnasta 15mm pois jolloin molemmat "kiinnityssakarat" ovat samanlevyisiä
4. Kiinnitetään laturi lohkossa olevaan kierteeseen 12mm pitkällä pultilla
5. Hihnankiristin tehdään 8mm kierretangosta ja vanttiruuvista joka kiinnitetään silmuruuvilla alapäästä vesipumpun ruuvin alle ja yläpäästä laturin toiseen kiinnityspulttiin.
6. Mitataan hihnojen pituus ja hankitaan hihnat, palautetaan ja hankitaan sopivat
7. Herätevirta otetaan 24v päävirtakytkimen kannasta releellä ja rele vetää kun 24V päävirta päällä
8. Laturin plusnavasta vedetään hupiakun päävirtakytkimen taka kunnon kaapeli
9. Asennetaan systeemiin volttimittari
10. Käytetään ja nautitaan nopeasta ja automaattisesta latauksesta.
24V laturi sopii hupilaturin päälle. Teen itse hitsailemalla jalan joka nostaa 17cm lohkon pinnasta jalan alareunaa ylöspäin. Aivan kaikissa korimalleissa ei taida onnistua päällekkäin laitto. Jalka syntyy vanhasta keulan jalasta pilkkomalla ja tekemällä kiinnityslaippa lohkoon. Piti alkaa ite tekemään jalka kun purkaamoilla ei ollut yhtään ja selvittäminen oli yhtä soita huomenna hommaa kun tuntu olevan kiirettä monella miehellä. Hain vielä uudet kaapelit poikkihankautuneiden tilalle Oulun Akusta ja vielä pitää mittailla uusia hihnoja. Vielä vaikuttaisi kohtuu helpolta projektilta.
Kiva rassata tämmöstä
Laturiprojekti etenee. Hupilaturi sai jäädä entiselle paikalleen, rälläköin kiinnityspinnasta palan pois jolloin se passasi kahdelle hihnalle aiemman yhden sijasta. Hupilaturi kiinnittyy lohkossa olevaan 12mm vaakakierteeseen helposti. Jos Joku haluaa laittaa mahuriVolvoon erillislaturin, asennetaan se helpoiten näin:
1. Hankitaan henkilö Volvon 55-100A laturi, Biltemassa 69-129e, myös 24V
2. Porataan 8mm kiinnityspultin reikä 12 milliseksi
3. Sahataan rälläkällä kiinnityspinnasta 15mm pois jolloin molemmat "kiinnityssakarat" ovat samanlevyisiä
4. Kiinnitetään laturi lohkossa olevaan kierteeseen 12mm pitkällä pultilla
5. Hihnankiristin tehdään 8mm kierretangosta ja vanttiruuvista joka kiinnitetään silmuruuvilla alapäästä vesipumpun ruuvin alle ja yläpäästä laturin toiseen kiinnityspulttiin.
6. Mitataan hihnojen pituus ja hankitaan hihnat, palautetaan ja hankitaan sopivat
7. Herätevirta otetaan 24v päävirtakytkimen kannasta releellä ja rele vetää kun 24V päävirta päällä
8. Laturin plusnavasta vedetään hupiakun päävirtakytkimen taka kunnon kaapeli
9. Asennetaan systeemiin volttimittari
10. Käytetään ja nautitaan nopeasta ja automaattisesta latauksesta.
24V laturi sopii hupilaturin päälle. Teen itse hitsailemalla jalan joka nostaa 17cm lohkon pinnasta jalan alareunaa ylöspäin. Aivan kaikissa korimalleissa ei taida onnistua päällekkäin laitto. Jalka syntyy vanhasta keulan jalasta pilkkomalla ja tekemällä kiinnityslaippa lohkoon. Piti alkaa ite tekemään jalka kun purkaamoilla ei ollut yhtään ja selvittäminen oli yhtä soita huomenna hommaa kun tuntu olevan kiirettä monella miehellä. Hain vielä uudet kaapelit poikkihankautuneiden tilalle Oulun Akusta ja vielä pitää mittailla uusia hihnoja. Vielä vaikuttaisi kohtuu helpolta projektilta.
Kiva rassata tämmöstä
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Mutkia matkassa. Teetetty jalka paikallaan ja hihnaa sovitellessa havaintoa että hihnat löystyessään hipsii tehostimen letkuun
sudet ulvoo
huomenna rälläkällä säätövaraa jolloin ei toimi enää hupilaturilla kiristys
siihenkin uusi jalka
homma etenee pienin askelin
Kurjinta on loputon tihkusade ja kylmä. Onneksi saan pian auton lämpimään halliin tarvittaessa, eri asia on maata selällään tasaisen lattialämmityksen päällä kuin tihkusateessa murskepinnalla
Kurjinta on loputon tihkusade ja kylmä. Onneksi saan pian auton lämpimään halliin tarvittaessa, eri asia on maata selällään tasaisen lattialämmityksen päällä kuin tihkusateessa murskepinnalla
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Jaa-a. Mihinkähän hallin oot sitä autoa pukkaamassa?Lahti32 kirjoitti: Kurjinta on loputon tihkusade ja kylmä. Onneksi saan pian auton lämpimään halliin tarvittaessa, eri asia on maata selällään tasaisen lattialämmityksen päällä kuin tihkusateessa murskepinnalla
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Homma alkaa olla valmis. Bussi on taas liikenteessä. Vaikka auton alla ryömimisen kiintiö onkin täynnä vähäksi aikaa, homma kannatti
Kabiinissa on hiljaista, kyyti kuin sukkasillaan
tahtoopa matkanopeus karata ylinopeuksien puolelle varsinkin kun kaasuvivuston säätö antoi uutta potkua ja kierroksiakin löytyy nyt reippaasti enemmän. Saattaa jatkossa ottaa Volvokin enemmän lörsää kun tulee poletettua enämpi...
Suosittelen etukardaanin ohitusleikkausta Volvo kulkureille.
Suosittelen etukardaanin ohitusleikkausta Volvo kulkureille.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Jepsistä, laturi valmis ja jalkaa kerran vahvistettukin... Vuorossa tuuletinprojekti. Hommasin Paimelasta Kabusin korituksen yhteydessä tehdyn sähkötuuletinkotelon jossa kaksi suurta puhallinta joista toinen kaksinopeuksinen. Siispä paikalleen... Ekana auton keulaa ylös ja vanhaa propellia purkamaan. Yllättävän helpolla lähti, pulttia vaan auki, ei edes vastustanu yhtään??? Tunneli piti silputa peltisaksilla paikalleen mutta osasihan tuokin lähteä lopulta. Pahasti kyllä vaikuttaa että uusi kotelo ei mene yhtenä kappaleena paikalleen. Vaihtoehtona on letkujen ja putkien purkaminen edestä joka ei oikein houkuttele kun alavesiputki tulee 54mm kupariputkella ihan syyläriin kiinni ja ylävesiputkikin on 10 sentin päässä jo kuparia. Suunnittelin tunnelin halkaisemista ja kahtena palana paikalleen ja sit lopuksi liittelee jotenki yhteen. Voihan se olla että tässä pitää vielä laskea nesteet pois että saa sen termarin tehtyä ja näyttää olevan tunnelin päällä kaksi paisuntasäiliön putkea melko huonon näköisiä, samoilla tulilla vaihtuisi nekin.
Jotenkin ehjemmän näköistä nyt tuolla auton alla kun se ruosteinen tunnelihirvitys on poissa. Tutkin tuota viskoosikytkintä, siihen menee ilmaletku, kun letku oli paikallaan, flekti pyörii vapaasti (olen aina luullut että se on jumissa vaan ei) kun arvuuttelin mitä letkun sisällä on piti kokeilla nykästä irti, ilmat pois ja flekti lukitsi. Onko se ihan ehjä vai? Tarviiko kukaan, säästin kiinnityspannat ja kaikki.
Jotenkin ehjemmän näköistä nyt tuolla auton alla kun se ruosteinen tunnelihirvitys on poissa. Tutkin tuota viskoosikytkintä, siihen menee ilmaletku, kun letku oli paikallaan, flekti pyörii vapaasti (olen aina luullut että se on jumissa vaan ei) kun arvuuttelin mitä letkun sisällä on piti kokeilla nykästä irti, ilmat pois ja flekti lukitsi. Onko se ihan ehjä vai? Tarviiko kukaan, säästin kiinnityspannat ja kaikki.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Tässä kuvia flektistä ja kardaanin osista:






Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Onkohan kellään tietoa minkä tehoisia on tuollaiset 2x 24V sähköflektit? 30A sulake napsahtaa heti kun pitäs tuulettilmien lähtä liikkeelle. Relekin otti ja hajosi.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Voin huomenna yrittää selvittää millanen on laitettu tohon Expressiin 
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
kuoppaukko
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Mittaa sen moottorin vastus- ettei ole oikkarissa koko mutikka. Kaynnistysvirtapiikit on moottoreilla (ja muntajavirityksilla) aina huomattavia toimintatilan kulutukseen nahden joten HIDAS sulake ja riittavasti ylimitoitettu (kaapelin koko vinkkaa sulakkeen max. koon).
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Kaapelit on 6mm2 paksuisia. Pitäs kai riittää kahden metrin vedolle? Puhaltimet pyörii kyllä kun antaa apuvirtakaapeleilla ruokaa. Rele ja sulakkeet ei vaan vielä kestä. Tätä vaille alkaa olla projekti, huonot vesiputket vaihtui samalla. Tein puhaltimien ohjaukseen termostaatin pakko-ohituskytkennän lisäksi jos tulee tarvetta tuolla naapurimaan suurissa ylämäissä sellaiselle. Periaatteessa nämä puhaltimet pitäisi olla entistä rupelia tehokkaammat, ainakin pinta-ala on suurempi ja siipiä enemmän.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Eipä selvinnyt noista sähkökuvista sulakkeen kokoa 
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Vinkki. minulla 2*Bosch a' 15A kpl
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Relekaupasta tarttui mukaan 60A rele, eiköhän tuo jo kestä. Kovasti on releillä eri hinta kaupoissa, 30A pieni rele Volvolla 17,50e , sama portugalissa tehty joka tarvikeliikkeessä oli vain 4 euroa
, samaten 50A Boschin liikkeessä 74 euroa
joka tinkaamisen jälkeen vielä 49
ja loppujen lopuksi toisessa liikkeessä 60A samanlainen 15 erkkiä joka on kohtuullista. Kovasti helpolla sataset kuluu pikkuasioihin jos ei pidä varaansa 
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Vinkki: Jos tarvitsette relettä suurille virroille, Volvon hehkurele käy mainiosti siihen.
Paimelasta saa edukkaasti, tai jos omasta Vulvasta on hehku rikki niin siitähän sen saa.
Päävirtarele on tietysti toinen vaihtoehto, kyllä pitäis kestää.
Paimelasta saa edukkaasti, tai jos omasta Vulvasta on hehku rikki niin siitähän sen saa.
Päävirtarele on tietysti toinen vaihtoehto, kyllä pitäis kestää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Nyt ei kestä sulake. Laitoin jo kaksi 40A sulaketta rinnakkain (onko se jo 80A) ja kylläpä ne puhaltimet pauhaa hirveenä, lattialla olleet roskat pölähti pitkin hallia
Ainakin pauhu on kova, luulis siinä vetet jäähtyvän
Mutta napsii noita sulakkeita kun muutaman kerran kokeilee... Ja kokeilujen jälkeen akku sen verran hyytyi ettei startannut enää... Pitää suunnata taas autosähköliikkeeseen ja hommata semmoset sulakkeet että kestää.
Muuten hyvä harrastuspäivä, jarruräikkä vaihtui uuteen ja osa katosta tuli maalattua toiseen kertaan ja jotain pikku nysväämistä taas
Katsastuskunnossa alkaa olla taas, tänä keväänä tein kaikki remontit vaihteeksi itse, öljynvaihto teetetään liikkeessä ainoastaan
Muuten hyvä harrastuspäivä, jarruräikkä vaihtui uuteen ja osa katosta tuli maalattua toiseen kertaan ja jotain pikku nysväämistä taas
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1860
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Kyllä taitaa jossain olla vikaa jo jollei 40A kestä.... miten jos ajat vain toisen flekti?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Puhaltimien kopassa on sellainen iso vastus jolla vauhtia voi puolittaa. En ottanut niitä käyttöön, niillä kyllä selvästi vähenee virran tarve. Onko kukaan tavannut systeemiä jolla tehdään ns. pehmokäynnistys? Onnistuisiko jollain suurella kondensaattorilla? Ottaisi ensin virtaa kondensaattorin henkeen, ja myös puhaltimet sammuisi hissun kissun?
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Aika hurja puhallinviritys sulla, mitkäköhän puhaltajat siinä on. Ei tuommosta virtamäärää pitäis haukata mikään puhallin.
Kytke molemmille moottoreille oma erillinen virransyöttö , näin ei kaikki virta mene yhden paukun kautta.
Ilmastointilaitteiden lauhdutinpuhaltajat soveltuu mainiosti tämmöseen projektii, suht pieniä ja tehokkaita. Eikä tarvitse hirveitä virtamääriä.
Kytke molemmille moottoreille oma erillinen virransyöttö , näin ei kaikki virta mene yhden paukun kautta.
Ilmastointilaitteiden lauhdutinpuhaltajat soveltuu mainiosti tämmöseen projektii, suht pieniä ja tehokkaita. Eikä tarvitse hirveitä virtamääriä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Nämä puhaltimet on Koiviston Auton tekemä B58 muutossarja ilmeisesti Kabusin korituksen yhteydessä tehty. Ne on kyllä melko suuret mihinkään aikaisemmin nähtyihin verrattuna. Voihan olla että virrantarve liittyy tuohon käynnistysvaiheeseen pelkästään kun se sulake napsahtaa heti käynnistysvaiheessa. Tutkin vielä tuota hommaa. Kytkennöissä ei ole sinänsä mitään outoa.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Puhaltimet tulevat ilmeisesti toimimaan automaattisesti jonkin termostaatin kautta. Käynnistys virran suuruutta voisi rajoittaa laittamalla käynnistyksen kaksivaiheiseksi kahdella termostaatilla, joista aikaisemman perässä on sopiva vastus rajoittamassa virran käyttöä. Kun lämmöt nousevat niin että tarvitaan koko tehoa, pyörii tuuletin jo, jolloin virtapiikki on pienempi. Suurin virtapiikki tulee käsittääkseni juuri silloin kun laite lähtee pysähdyksistä liikkeelle.
Saattaisi jopa toimia niin että pitäisi lämmöt kurissa sillä pienemmällä nopeudella, jolloin ei päästäisi koskaan täyttä hurrikaania vapaaksi. Kuitenkin hyvä rakentaa se toimimaan niin että täydet boforitkin toimivat tarvittaessa.
EDIT: aikaisemman termostaatin virran voisi kuljettaa vaikka sen suuren vastuksen kautta, jonka mainitsit aikaisemmin.
EDIT2: lisäsin tuon upean selventävän kuvan
jos järjestelmässä on kaksi tuuletinta (en nyt muista tätä kirjoittaessani) voi siitä rakentaa vaikka neliportaisen, neljällä eri termostaatilla (homma hoituisi varmaan paremmin yhdeltä termostaatilta ja piirilevyn palaselta) jolloin jäähdytysteho on juuri tarvittavan kokoinen (kuten myös melun määrä).
Saattaisi jopa toimia niin että pitäisi lämmöt kurissa sillä pienemmällä nopeudella, jolloin ei päästäisi koskaan täyttä hurrikaania vapaaksi. Kuitenkin hyvä rakentaa se toimimaan niin että täydet boforitkin toimivat tarvittaessa.
EDIT: aikaisemman termostaatin virran voisi kuljettaa vaikka sen suuren vastuksen kautta, jonka mainitsit aikaisemmin.
EDIT2: lisäsin tuon upean selventävän kuvan
jos järjestelmässä on kaksi tuuletinta (en nyt muista tätä kirjoittaessani) voi siitä rakentaa vaikka neliportaisen, neljällä eri termostaatilla (homma hoituisi varmaan paremmin yhdeltä termostaatilta ja piirilevyn palaselta) jolloin jäähdytysteho on juuri tarvittavan kokoinen (kuten myös melun määrä).
- Liitteet
-
- tuuletin.jpg (12.91 KiB) Katsottu 16469 kertaa
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
virran suuruuden puolesta voisikin olla noin.
Mutta sehän tarkoittaisi että tuulettimet olisivat 12V jännitteelle suunniteltuja alunperin, eivätkä varmaan ihan ilman vastalauseita tuota 24 volttia ottaisi sisäänsä. Voihan olla että ovat järeämpää tekoa nuo laitteet niin että kestävät sen 24v vaikka 12v ovat tarkoitettuja.
Ota ja tiedä...?!?!?
Kyllä niiden tuulettimien moottoreissa pitäisi jonkinnäköistä arvokilpeä tai muoviin painettua faktaa olla moottorin ominaisuuksista. Jos löytyy jännite ja teho niin siitä saa oikeastaan laskettua kaikki loput.
Mutta sehän tarkoittaisi että tuulettimet olisivat 12V jännitteelle suunniteltuja alunperin, eivätkä varmaan ihan ilman vastalauseita tuota 24 volttia ottaisi sisäänsä. Voihan olla että ovat järeämpää tekoa nuo laitteet niin että kestävät sen 24v vaikka 12v ovat tarkoitettuja.
Ota ja tiedä...?!?!?
Kyllä niiden tuulettimien moottoreissa pitäisi jonkinnäköistä arvokilpeä tai muoviin painettua faktaa olla moottorin ominaisuuksista. Jos löytyy jännite ja teho niin siitä saa oikeastaan laskettua kaikki loput.
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Miten puhaltimet toimii?
vieläkö polttaa sulakkeita?
vieläkö polttaa sulakkeita?