B10M ohjaustehostin jumittaa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Niin, löytyy ehkä jostain vanhasta ketjusta, mut ongelma on ohjauksen jumittaminen tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, etenkin lämpimänä. Kierroksia kun nostaa niin toimii hyvin. Nestettä on.Onko tehostimen pumppu kaputt, vai auttaisiko nesteiden vaihto/pumpun puhdistus? Onkos tuolle olemassa omaa suodatinta?

-Pete
Viimeksi muokannut ob_do, 22 Heinä 2014 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Siellä öljypöntössä on pieni suodatin jonka voi puhdistaa. Jotkut ovat laittaneet paksumpia öljyjä tehostimeen ja on paremmin pelannut.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Ok, kokeillaan, kunhan pirssi palaa reissusta.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

olkatappien rasvaus ja kuran poisto olkatappien lähiympäristöstä lienee tehty? Jos ohjaus ei ole keskellä "löysä" ja auto jää herkästi kaartamaan, olkatappien helat voi olla loppu ja tavallaan hirttävät kiinni. Tällainen auto on tosi vastahakoinen ajaa. Eikä tehostinkaan sit enää jaksa kääntää kunnolla.
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Ei oo löysä, ja ongelma pikemminkin niin päin että vaikea saada kaartamaan ja nimenomaan pienillä kierroksilla. Kierroksia kun antaa niin kääntyy, joten viittais tehostimeen. Rasvailtu on, tarvii vielä ryömiä alle prässin kanssa ja rasvailla lisää.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tehostimen suodatin kannattaa kokeilla vaihtaa, ainakin ekaks.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 515
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jos päädyt pumpun vaihtoon, saattasin yhden myydä, ja todella sopivasti. :lol:
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Timppa kirjoitti:Jos päädyt pumpun vaihtoon, saattasin yhden myydä, ja todella sopivasti. :lol:

Ok! Kokeilen nyt ensin nuo muut konstit, mut jos ei auta, palataan asiaan.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuntu olevan vähän ominaisuus omassakin volvossa että ku reilummin pyöräytti niin tehot loppu tehostajassa ja joskus jopa ulahtikin. Kierroksi koneeseen ja kaikki pelas hyvin =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mikä se on se "paksumpi" öljy? Ja miten se vaihdetaan? Toimiiks se talvella?

Nimim "mie en tiijjä mistä työ puhutte, kuhan kyselen". Tai siis, sama vaiva.

N
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

neppi kirjoitti:Mikä se on se "paksumpi" öljy? Ja miten se vaihdetaan? Toimiiks se talvella?

Nimim "mie en tiijjä mistä työ puhutte, kuhan kyselen". Tai siis, sama vaiva.

N
No enhän mäkään tiiä mistä puhun, kunhan lämpimikseni lätisen. Aattelin kokeilla tolla jäykemmällä hydrauliöljyllä, sitä tossa on, en muista ny just mitä. En tiiä, tulevalla viikolla tiiän, kunhan saan homman tehtyä. Kerron sit.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 515
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

50e kappale :!: muutama löytyy.
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Timppa kirjoitti:50e kappale :!: muutama löytyy.
No kyllä mä yhen tuohon rahaan otan! Laitanpa yv:tä.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Vähän otsikkoa sivuten kyselen, miten b10m alustan ohjaustehostimen öljymäärä pitää mitata: moottori käynnissä vai sammutettuna? Volvon ohjekirjassa sanotaan että moottori sammutettuna, mutta ZF:n säiliön kyljessä: check oil level with the pump operating.
Kumpaa pitää uskoa?
Moottori sammutettuna tikku ei edes kastu. Pitääkö mittatikun kumitutti painaa kiinni vai mitataanko siitä päältä kun tikku laitetaan tarkistusreikään vapaasti?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Iski »

Olen katsonut tehostajan öljymäärän kone käynnissä ja tutti pohjaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Iski kirjoitti:Olen katsonut tehostajan öljymäärän kone käynnissä ja tutti pohjaan.
Scanian ohje? Volvon ohje siis eri lailla. Ihme juttu tosiaan, että ZF ohjeistaa eri lailla kuin alustavalmistaja? Öljypintahan nousee koneen käydessä ja kun mittatikun painaa loppuun asti niin ero siihen, että kone ei käy voi olla huomattavan suuri.

Onko kellään Volvomiehellä antaa varmaa tietoa tästä mittaustavasta? Nyt tikku on aivan kuiva vaikka sen painaa alas ja kone oli käynnissäkin ennen mittausta eli pinta ei nouse edes koneen käydessä tikkuun asti :shock:
Ilmankos ohjaus on jäykkä pienillä kierroksilla.......
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja neppi »

Volvon ohjekirja sanoo, et sammuksissa mitataan, koska käydessä mitattaessa saattaa vetää ilmaa järjestelmään...

N
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Nonni. (Meri)Porista palattiin tänään iltasella ja nyt oli jo pakko tehä asialle jotain. Meinas tulla liian tiukkoja paikkoja ku Siikaranta campingista lähettiin...ei riitä haba enää!

Nestettä siis oli riittävästi. Säiliön kansi auki ja suodatin näkösälle. Kröhöm...vaihdettu viimeks 1987? Tai jotain sellaista. Sit paluulinjan liitos auki ja öljyt valumaan. Veli vielä käänsi tuon kulmaliittimen alassuin että pääsee paremmin neste ulos. Nesteen tulo hiipui, lähtevä linja auki, ja paineilmalla loput öljyt systeemistä ulos. Otettiin sit säiliökin irti, putsailtiin ja pestiin kaikki kilkkeet. Osat takas jne, uus suodatin paikalleen ja ööliä sissään. En si tiiä kuinka oikeesti tehään vai tehäänkö, mut kone käyntiin ja vähän liikaa öljyä, siinä se sitten pulputteli ilmaa pois. Onko siinä joku oikein ilmaushommelikin? Kansi kiinni ja mittaus koneen ollessa sammuksissa, liiat öljyt imupumpulla pois. Koeajo. Öljytason tarkistus: ok.

Seuraava operaatio pumpun vaihto. Kylmänä pelas hetken vähän paremmin, lämpimänä ehkä jopa aiempaa huonommin. Hirvee meteli, kuulosti kuulemma kavitaatiolta. Kavitaatio ei kuulosta hyvältä. Ja eturenkaassakin on naula.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

neppi kirjoitti:Volvon ohjekirja sanoo, et sammuksissa mitataan, koska käydessä mitattaessa saattaa vetää ilmaa järjestelmään...

N
Ok, täytyy ensin lisätä öljyä sen verran että tikku kastuu riittävästi. Ei tuo pihaan tiputa, joten taitaa olla ollut jonkin aikaa vähillä öljyillä :shock:

Dexron II lukee ohjekirjassa, mulla oli hyllyssä vaan Dexron III:a muutama desi, joten pitää huomenna ajaa Motonetin kautta. Sitä ohj.tehostimen säiliön suodatinta ei saa Motonetistä, se pitää käydä hakemassa Tarvike-Aholasta Korjalasta.
Paimelassa on käytävä ainakin kerran ostoksilla ennen syksyä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ilmaus tehdään niin, et nostetaan keula ylös ja käännellään rattia laidasta laitaan. Kandee sammuksissa tehä. Lisäilee nestettä välillä.

Kavitaatio tarkoittaa juurikin sitä, et vetää ilmaa sekaan / pyörittää ilmaa pumpussa. Sama homma käy perämoottorin potkurissa, jos se on liian pinnassa; imee ilmaa sekaan ja vedot loppu siihen. Ei siis tässä tapauksessa välttämättä niin paha, ku miltä kuullostaa.

N
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

neppi kirjoitti:Ilmaus tehdään niin, et nostetaan keula ylös ja käännellään rattia laidasta laitaan. Kandee sammuksissa tehä. Lisäilee nestettä välillä.

Kavitaatio tarkoittaa juurikin sitä, et vetää ilmaa sekaan / pyörittää ilmaa pumpussa. Sama homma käy perämoottorin potkurissa, jos se on liian pinnassa; imee ilmaa sekaan ja vedot loppu siihen. Ei siis tässä tapauksessa välttämättä niin paha, ku miltä kuullostaa.

N
No nuinhan me juur (melkein) tehtiin. Paitti kone oli välillä käynnissä.

P
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Onko siellä ohjaustehostimessa osia jotka voi mennä tukkoon likaisesta öljystä ja siksi ahdistaa virtausta ja tehdä kavitaation ääntä?
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Onhan siellä ainakin suodatin joka tässä tapauksessa oli kyllä tukossa. Pumpun ääntely alkoi vasta öljyn ja suodattimen vaihdon ja säiliön osien pesun jälkeen.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Noniin, suurkiitos Timpalle onnistuneista pumppukaupoista! Velimies toi kapineen verstaalle tänään, ja olihan se väsymyksestä huolimatta vaihdettava paikalleen. Vanhan tyyppikilvessä valmistusvuosi 1981, uuden 2000....vanha on joskus laittanut 100 baria, uus lupaa 135. Valutettiin taas nuo viikko sitten vaihdetut öölit pois, kauheen näköistä tavaraa...noilla ajettu n 30 km... :shock:
Vaihdettiin vanhasta pumpusta nipat ja kulmaliittimet, uudemmassa banjopulteilla ja puristamalla. Vaan letkuthan ovatkin pumpulla vaihtaneet paikkaa, pienempi letku saatiin juuri riittämään, isompi tarvii teettää, tai laittaa sopiva osa väliin. Ei siis päästy testaamaan. Huomenna jatkuu, paitti jos nukun. Vanha pumppu oli myös vuotanut nestettä takapäästään, vanhemmiten meille kaikille kai käy samoin... :?
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Komeesti pelaa!
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Vastaa Viestiin