B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No niin

Rölli-auto on muutaman kerran tehnyt sellaisen tempun. Pienen ajolenkin jälkeen ilmajousten korkeudensäätö on mennyt sekaisin. Oven puoleinen kylki on 10-15cm korkeammalla kuin kuskin puoli. Tämä ei tapahdu aina.

Kojelaudassa on nappi, jolla saa laskettua alustan ala-asentoon autoon kapuamisen helpottamiseksi. Nappia painettaessa alusta nousee ja laskee kuten pitääkin. Paitsi välillä oven puolen takapalkeet saavat liikaa ilmaa. Välillä tämä tapahtuu ilmankin alustan laskumanööveriä. Rasvaa kävin laittamassa korkeudensäätövipuihin ja ne tuntuivat toimivan normaalisti. Ylöspäin kun vipua nostaa palkeisiin pääsee lisää ilmaa. Mittanauhan avulla totesin, että molemmat puolet ovat asetettu samoihin säätöihin. Palkeet eivät vuoda - pitävät paineet usean tunnin ajan ajon jälkeen
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Re: B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kuulostas siltä että tieto korkeudesta ketkeaa ja lisäilmää päästetään ojan puolen palkeille. Mutta tajuaako tuo päästää ilmaa pois muuta kuin niiausnapilla, tai vuotamalla? Eli joku piuha pätkii veikkaan minä! Ois kiva nähä tuollasen systeemin kaaviot, niin sähkö ku ilmankin, jos joskus sattus sekaantumaan tollasiin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Falcon
Rattiamiraali

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Tasonsäätöventtiili vaihtoon,tai vaihda ne mieluummin kaikki kerralla.Meidän Scania teki n.kuukausi sitten
ihan samalla tavalla.Välillä oli vasen taka tosi korkealla ja välillä toimi normaalisti.
Saman teki oikea puoli viime kesänä,eipä auttanut muu kuin tasonsäätöventtiilien uusiminen.
Venttiilin purkaminen ja puhdistus ei auta mitään,olen kokeillut.
Onnilla ei maksa älyttömiä uudet.
Falcon
Rosvolinna
Vapaaherra

Sain korjattua tilapäisvirityksellä taka-akselin korkeudensäädön. Systeemissä on ilmeisesti jotain kipeänä. Nyt molempien puolien palkeissa on painetta sen verran, että alalautasen reunaa näkyy muutaman sentin. Tämä on ilmeisesti hieman liikaa - sillä auton takaosa on melko korkealla.

Takapalkeet ovat samallla korkeudella kuin alustannostonapilla käytettäessä. Toisaalta perä ei laahaa maata hidastepateissa yhtä herkästi :)
.
Täytyy varmaan irroittaa korkeusäätötangot pajan pöydälle ja tutkia niitä tarkemmin. Alustannostomekanismi toimii paineilmalla. Välitankossa on ilmasylinteri, joka laajenee paineella. Sylinteri työntää palkeen ilmaventtiiliä auki ja alusta nousee. Nämä sylinterit toimivat Röllissä hieman arpapelillä.

Lukitsin oikuttelevan puolen ilmasylinterin vaijerilukolla kiinteään asentoon - nyt molemmat puolet ovat suunnilleen samalla korkeudella.
salminen
Kokenut kuljettaja
Truck: Ajokki Express

Viesti Kirjoittaja salminen »

Tämän linkin ohjeella jonka löysin jostain näiltä sivuilta korjasin omasta autosta tasosäätöventtiilin. http://www.volvodemort.com/technical/Vo ... tml#Page16 Eli venttiili vuoti ilmaa rikkinäisen o-renkaan takia palkeeseen ja samalla laskuventtiili yritti laskea autoa jonka seurauksena paineet katos yönaikana. Eli selvisin yhdellä o-renkaalla (0.25€) ja aikaa meni yksi ilta.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Rosvolinna
Vapaaherra

Kiitos linkistä "salminen". Tuon ohjeen avulla saan varmasti korkeudensäädön elvytettyä :)
Vastaa Viestiin