Vähän noista vesiputkista

Kerro omasta projektistasi
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Katselin noita vesiputkia jotka lähdevät tuosta Stroco wepastosta. Laitan tähän niistä muutaman kuvan. Mikähän tuo pyöreä mötikkä on josta putket moottoriin, en minä ymmärrä tässä, että miten moottorin vesikierron saa kiinni ja lämmittäs vaan patteria.Tuolla kopissa kuljettajan istuimen vasemmalla puolella varmaan siinä putkessa joka menee kai syyläriin tai paisuntasäiliöön on pitkässä rautatangossa suljin hana mitä sillä suljetaan, se on ollu mulla aina auki ja kaikki tuolla wepaston vieressä olevat hanat on auki.
Kuva076.jpg
Kuva076.jpg (49.26 KiB) Katsottu 15674 kertaa
Liitteet
Kuva075.jpg
Kuva075.jpg (49.83 KiB) Katsottu 15674 kertaa
Kuva073.jpg
Kuva073.jpg (51.24 KiB) Katsottu 15670 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Säiliö on ilmanerotus säiliö , jotta patteriputkistoon ei tulisi ilmavaivoja.
Pohjantähti
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo pöniskä on joku ilmakello. Siitä lähtee pikkuputki paisuntasäiliöön. Tarkistapa putken kunto, mulla tiputteli kesällä tuo liitin hiljalleen kun putki oli katkennut tyvestä. Menee ajan saatossa koviksi nuokin muoviputket.

Pattereille menee tuo pöntön viereinen pystyputki.

Moottorin voi ohittaa tekemällä toiseen moottorilta tulevaan putkeen haarakappaleen josta vedetään putki siihen paksuun syylärin alaputkeen, esimerkiksi tuohon jossa on valmiiksi jatkokappale. Koneessa on neljä lämmityslähtöä josta on sun ja mun autossa näköjään nuo kaksi käytetty patterikiertoon.

Systeemi toimii niin että syylärin paksu alaputki on paluuputki vähän niinkuin jakotukki ja kaikki muut ovat menoputkia. patterin ylä ja alaputki ovat molemmat alunperin menoputkia jota säädetään omilla termostaateilla. menoputket päättyvät ovimontun kohdilla ja yhdistyvät paksuun alaputkeen.

jos teet paikallaantoimivaa sisälämmitystä, kannattaa huomioida että lämmitettävät putket kulkee mahdollisimman paljon sisätiloja pitkin. Pihan puolella olevat pitää eristää hyvin mutta kun alusta on tuollaista putki kautta letku viidakkoa niin eipä ainakaan mua houkutellu. laitoin pattereiden isoon menoputkeen sulkuventtiilin ja kierrätän lämmintä patterin ylä ja alaputkea pitkin lenkkinä joka ei käy ollenkaan auton alla :arrow: 3kW patruunakin pitää ihmeesti lämmintä yllä :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Niin siellä kuskin penkintakana on ne termostaattiventtiilit, mut siitä lähtee vielä yksi haara rautaputkea auton keulaan päin vasentalaitaa jossa myös pitkässä rautatangossa sulkuventtiili minkä se sulkee. Sulkeeko se etutuulettimelle ja etulasille menon. Jos nyt ajatellaan että erottaisin patterikierron moottorista ja syyläristä ja paisuntasäiliöstä, niin tuo ilmakellokin jäis varmaan pois patterikierrosta. Jos ihan eri lämmityslaitteen pattereille laitan ja laittaisin vielä lämmönvaihtimen jonka kautta vois sitten moottoria lämmittää, moottori vettä kierrättäisin erillisellä vesipumpulla ja sitten toisinpäin ajaessa moottorilla lämmittäisin lämmönvaihtimen kautta pattereita. Tuo ilma kello pötikkä voisko se jäätä paikalleen ja olis vaan moottorikierrossa vai tarviisko sitä enää ollenkaan. Tuossa patterikierrossa olis ilmausruuvit ja pieni kalvopainesäiliö veden turpoamista varten, joten se ei auton paisuntasäiliötä tarviis. Sitten miten tähän systeemiin vois lisätä vielä tuon wepaston jolla vois kovalla pakkasella lämmittää vielä lisäksi tuota moottoria. Tämä on nyt aika vaikeaselkoisesti selitetty, mut kun en tämänparemmin ymmärrä itsekkään, pitäisi ihan jonkinlainen piirros tehdä kun osaisi.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Putket on muuten kuparia kaikki, kestää ikupäivät tässä käytössä...

Penkin takaa haarottuu tosiaan myös tuulilasin lämmittimelle (etukenno) ja punanen sulkuventtiilin pyörä siinä vasemman kyynärpään kohilla säätää kiertoa mekaanisesti. Tästä putkesta haaroittuu myös kuskin jalkatilassa oleva lämmitin. sitä säädellään kans samantapasesta pyörästä. Ajon aikana vaan aika kyykistelyä :oops:

Laittasin lämmönvaihtimen sisälle paksun patteriputken päähän ja siitä paluu syylärin alaputkeen johon pumppu. Sisällä sitten kierrättää vetet omaa lenkkiä toisella pumpulla. Kuulostaa että sulla on täsmälleen samanlaiset putkistot kun mun autossa, onhan ne samaa alustaa ja vuosimallia. mikäs sulla on alustanumero, löytyy kojelaudan kyltistä, mulla 14075, saattaa olla ihan sisarukset....
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tuo alustanumero on minulla 14757 joo kyllä olen huomannut että putket on kuparia.Siis lämmönvaihdin tuohon ensimmäisessä kuvassa näkyvään putkeen joka nousee ylös ja kulkee vähänmatkaa sisällä käytävän vasemmalla laidalla. Siitä vaan putki poikki ja liitos vaihtimeen, kun on vaihtimelle katsonut sopivan paikan siitä läheltä, niin ja siitä sitten paluu syylärin alaputkeen johon pumppu. Syylärin alaputkessa oleva pumppu sekö sitten kierrättäs moottorin vettä lämmönvaihtimessa ( tuota syylärinalaputkea en ole vielä etes katsonut ) Ja sisällä vedet omaa lenkkiä toisella pumpulla, mut mihin venttiili jolla erotan patterikierron moottorin vesistä. Sitten varmaan moottorin kierrossa pelittäs auton oma paisuntasäiliö ja patterikiertoon laittaisin oman pienen kalvopainesäiliön. Jäiskös se etulämmittimen, tuulilasin putki myös tuohon patterinkiertoon ja minne se putki jatkuu etukennosta. Toimisko tämä systeemi myös sitten niin että ajaessa moottorilla voisin lämmittää lämmönvaihtimen kautta sisätiloja, kun patterikierron pumppu olisi päällä. Mikä sitten tuon ilmakellon kohtalo missä kierrossa se olis. Tämä on aika vaikea asia ymmärtää ennen kun kaikki palat loksahtaa kohdalleen ja sutta ei viitsis alkaa tekemään. Mullahan nuo patterien putket kiertää takatavaratilassakin, mut se ei haittaa. Lämmönvaihtimeksi olen ajatellut 6 kW:tista.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Moottoriveden kiertopumppu ei välttämättä tarvi olla paksussa alaputkessa, riittää kun se on siinä kierrossa joko meno tai paluupuolella, kuitenkin sen verran alempana ettei ilmavaivat kavitoi pumpun käyntiä.

Ratkaisin patterikierron siten että laitoin pumpun patterin yläputkeen kuskin penkin taakse joka pumppaa vetet auton ympäri aina porrasmonttuun saakka jossa portaan alla patteriputki yhdistyy alaputkeen. kun käytän patterikiertoa patruunalla niin suljen etukennon ja jalkatilalämmittimen jotta vesi kiertäsi pelkästään sisätiloissa. Termostaatit pitää olla tällöin auki. Erillistä paisunta astiaa en tarvitse koska paineyhteys säilyy moottoriin portaiden patterin kautta syylärin alaputkeen

Toivottavasti selkisi mitä koitin sanua :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä tuosta selkisi aikahyvin tuo sinun systeemi,mut jäi epäselväksi että onko moottorin vesikierto mukana tuossa sinun systeemissä vai suljetko sen pois patterikierrosta ja mistäkohti suljet. Koska moottorihan vie turhaan lämpötehoja jos olet pitempään paikallaan pakkasella. Jos suljet moottorikierron, niin miten sitten uskallat ruveta aukaisemaan venttiiliä moottoriin pakkasella koska lämmin vesi silloin syöksyy jääkylmään moottoriin ja tulee raju lämpöisku.

Just tuon takia minä laittaisin lämmönvaihtimen ( koska haluaisin käyttää autoa -20-40 asteen pakkasessa siis myös talviauto ei vaan kesä )

Jos nyt ajatellaan että minä korvaisin sen sinun vastuksen vaikka Kabola kaminalla jossa lämpöä riittää ja kierrättäisin sen lämmittämää vettä pattereissa ja etukennokin vois olla mukana jos mahdollista ja tässä vielä se lämmönvaihdin ja sit tämä kun erillään moottorista niin eikös tässä pitäisi olla vielä oma paisuntasäiliö. Ja kun lähteä pitäisi liikkeelle niin vaikka vuorokautta ennen laittaisin moottori vesikierron päälle eri pumpulla ja tuo moottorivesi kiertäs siellä lämmönvaihtimessa. Sitten ajonaikana patterin vesikiertopumpulla kierrättäisin vettä pattereissa niin moottori lämmittäisi lämmönvaihtimen kautta sisätilat.

Onkos sulla wepasto vielä olemassa jolla voit lisäksi lämmittää moottoria pakkasella.

Jotkin asiat tässä minun systeemissä vielä epäselviä, tuo ilmakello pötikkä voiko se jäätä paikalleen ja tuo etukenno tuulilasille haluaisin patteriveden kiertävän senkin kautta. Kaikki nuo ovat varmaan helposti ratkaistavissa, mut kun yksin yritän tätä ratkaista niin epäselviä kohtia jää vielä. Tuo oma wepastokin askarruttaa,miten sen jättäminen vaikuttaa ja tarviinko sitä oikeasti enää tuossa systeemissä. En nyt tunne täällä sellaista ammattimiestä joka osaisi oikeasti ratkaista asian ja piirtäisi minulle kuvan miten systeemin rakennan.

Lapin korvessa ei aina maasähköä, akrigaatti on,mut sen pärinää ei viiti kovinkauvaa kuunnella ja tuo nykyinen hirmuinen 30kW wepastokin pauhaa niin että sekin häiritsee ja vie kaikki virrat.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla ei ole webastoa ollenkaan mutta tuo sun webasto on kytketty tavallaan patterille menevään putkeen ja siitä ei ole haittaa vaikka jää paikalleen.

paisuntaa et tarvitse jos laitat kabolasta meno yläputkeen ja paluu alaputkeen, porrasmontun patteri yhdistää paineyhteyden mutta lämmin vesi palaa siinä kohti tavallaan vastavirtaan alaputkea pitkin bussin takakautta takaisin kuskin penkin taka jossa se kolmiosaisen t-haaran kohdalla vaihtaa kierron takasi yläputkeen. Etukennon mukaan ottaminen onnistuu huonosti, koska sen paluuputki menee auton alle kylmään osastoon ja paluuvesi kiertäisi moottorin kautta ellet sitten putkita sitä samaan patterikiertoon muiden pattereiden kanssa :arrow: tärkeää on se ettei lämmitetty vesi karkaa koneeseen, se on kylmä möykky.

ite oon tehny putkitöitä ikäni ja voisin piirtää kaavionkin, viimeset 5 vuotta tosin ollu pois työmailta kun on nykysin siistimmät hommat mutta alalla edelleen
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tein kaavion mutta ei mahtunu kuva galleriaan. Pääpiirteittäin homma onnistuisi ilman lämmönvaihdinta ja moottoritilan pumppua kun lisäät käytävällä olevaan paksuun putkeen sulun kuten mulla, kabolasta kuumaa patterin yläputkeen ja paluu patterin alaputkeen kuten B9M neuvoi, kabola keskelle autoa. Sitten eristät etukennon paluuputken kennolta porraspatterille. Pakko mennä metri auton alla :?

Käyttö:

Webasto toimii normaalisti. Venttiili auki käytävältä.
Patterit ja etukennot ajon aikana normaalisti. venttiili auki käytävältä.
Kabola: Käännetään käytävän venttiili kiinni. Jalkatilan puhallin venttiili tarvittaessa kiinni. Kabola kuumaksi. Nautitaan lämmöstä.

Moottorin lämmitys: raotetaan vähitellen käytävän venttiiliä.


Eli lyhykäisyydessään sama systeemi kun mulla jossa kabolan tilalla patruuna. Helppo tehdä ja toimii kuin junan vessa. luepa juttua osastosta kalusto: lämmityslaite

viewtopic.php?f=3&t=144&st=0&sk=t&sd=a& ... te&start=0
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Olen ennenkin nuo jutut lukenut ja luin taas uutestaan Ari puhui jotain kalvosäiliöstä ja sanoi paineen häviävän ajonaikana jonnekkin. Jos ei kerta tuota säiliötä välttämättä tarvii niin ei sitten laita ja lämmönvaihtintakaan ei välttämättä tarvii, kun hiljaa lämmintävettä moottoriin laskee. Olikos tuossa etukenno mukana. Arvelin vaan että etuikkuna pysyis paremmin sulana. Voishan aluksi tehdä tommosen ja lisäis sitten vaihtimen jos tarvii. Tuohon kabolan vesikiertoon tarvii laittaa mekaanisen kiehumisenestin joka määrätyssä asteessa sammuttaa kapolan jos laukiaa niin napista päälle uutestaan. Ei kai laukia jos kiertovesipumppu ei sammu. Kuinka suuri tehoinen tuo kiertovesipumppu pitää olla. Laita jonkinlainen piirros minulle sähköpostiin. Ei se etu kenno välttämättä mukana tarvii olla. Mulla on kaksi oveakin onko patterit askeleen alla.

Email: veikko.kasi@kolumbus.fi
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Mulla oli vielä paljon puutteita noiden putkien kulusta,nyt ryömin auton alla ja tutkin koko putkiston. Ensin molemmissa ovimontuissa patteri askeleen alla ja niissä ilmausruuvit, keskiovella kaksi ilmaus ruuvia ja etuovella yksi, ne ilmaamatta ja se puoli lämpesi huonommin. Se putki etuoven montusta menee auton alla ja yhtyy varmaan etukennolta tulevaan putkeen T-haaralla ja sitten siitä isoon alaputkeen ( nämä pienet putket jo eristetty ). Sitten isoputki jatkaa moottoriin päin ja kohta siitä haara ylöspäin varmaan paisuntasäiliöön ja taas pienen matkan päästä lähtee isosta putkesta haara ylös sen arvelisin menevän kuljettajan jalkatilan lämmittimeen ja sen jälkeen isoputki jatkuu moottorin vesipumpulle. Ymmärränkö oikein jos kuljettajan istuimen takana olevat termostaatti venttiilit kiinni niin silloin wepasto lämmittäs vaan moottoria, vai eikö tuo minun wepasto lämmitä kun vaan pattereita.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Laitan yhden kuvan auton-alta jossa näkyy tuo porrasmontusta tuleva putki se yhtyy tuolta ylhäältä tulevaan putkeen.
Liitteet
Kuva081.jpg
Kuva081.jpg (38.85 KiB) Katsottu 15182 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Samanlaiset systeemit näyttää olevan.

Webasto lämmittää pelkkää konetta kun suljet patterikierron. Käytännössä pitää jättää etukennon venttiili auki että piiri pieni pyörii takaisin koneelle.

Lähetin kaavion sähköpostiisi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Ei tuo kaavio ollut tullut postiini, kyllä tuo osoite on oikea kokeilin itse että toimiiko niin kyllä toimi. Minne lie laittamasi posti hävinnyt, jos viitsit niin laita uudelleen Kiitos!
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä kaavio on nyt tullut perille se oli joutunut roskapostien joukkoon jostain ihmeen syystä mutta löysin sen sieltä. Kiitos oikein paljon, oli tosi hyvä kaavio kyllä tuosta varmaan selviää asia Kiitos!

Terv. Veikko
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Vähän noista vesiputkista

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Täällä on paljon tietoa, josta on hyötyä!
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Vastaa Viestiin