Scania BF110 -73

Kerro omasta projektistasi
_Joke_
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2023 10:16
Truck: Scania BF110
Location: Nokia

Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja _Joke_ »

Heipä hei!

Tuli juuri hankittua otsikonmukainen kampe, ilmeisesti joku vanha rallitiimin reissuauto. (sisällä asumisvarustus + autotalli) rekattu kuorma-autoksi. Mitään näistä tietämättä, ostin sian säkissä. Koeajo olikin janakkalasta nokialle josta suoriuduttiin ehkä liiankin hyvin :D Oli toinen takarengas revennyt riekaleiksi ja toisella puolella oli ulompi tyhjä. Akut loisti tyhjyydellään, apuvirralla käymään, akut ei lataa, 1.vaihde ei penkin takia löytynyt, joten liikkeelle 2.pykälällä. Pyyhkijät liikahti sateessa n.5cm matkan jonka jälkeen väsyi. Kaikesta huolimatta auto kulki suoraan ja värisemättä, sekä jarrut tuntuvat olevan. Iittalan shellillä tunnin tyhjäkäynnin jälkeen ei maassa tipan tippaa. Ainoa tekninen ongelma taitaa olla rankka mustan savutus, sekä tuo laturin lataamattomuus. Takarenkaatkin kävin vaihtamassa nykyaikasempiin 22,5" vanteilla oleviin. Kotia pääästyäni, Fun fact, linjuri taittuu ilmeisesti ahtaammassa pihassa ympäri, mitä roska-auto.., :lol:

Itselläni on siis raskaista kokemusta lähinnä rekan ratista, linjureista ei mitään kokemusta, tarkoitus olisi tästä loihtia asuntovaunun korvike, vieläpä olemattomalla budjetilla :lol:

Foorumille tästä ajattelin alkaa kirjoittelemaan juuri kokemuksen puutteen takia, täältä ilmeisesti voi löytyä apuja vaivaan kuin vaivaan. Tarinankerrontani ei välttämättä parasta ole, mutta koitan päivitellä tänne jotain aina sitä mukaa kun asiat etenee., jos etenee.


Noniin! Chapter 1! - ihmettelyä päivän valossa mitä sitä taas on hankittu, homeelle haiseva sisusta lähtee purkuun, takatilan ajorampit saa uuden elämän autotraileriin, tilalle kaavailen jo saunaa, saattaisi sopia juuri kivasti taka-akselin taakse, ja aivan perään sit kutakuinkin metrin pituinen rehellinen kuormatila. sinne saisi nimittäin sopimaan 1000l ibc vesipytyn, ja voisi toimia samalla pukuhuoneena saunatilalle. Auton runko vaikuttaa ehjähkölle, kyljet saa tehdä varmaankin uusiksi. Onneksi tästä ei tehdä näyttelyautoa, vaan sellanen mikä huokuu meikän näkösyyttä. Itse Wiimakori noilla pyöreillä lampuilla yms on ihan törkysen kivan näkönen omaan silmään. sekä toi etuosa autosta huokuu jotain niin älyttömän siistiä nostalgiaa ja mekaanisuutta että aihio tuntuu ainakin vielä juuri omalle. ainoa miinus on puuttuvat 2 sylinteriä :lol: :lol:
Tuossa pohdiskelin tuota homeenhajua, varmaan tarvii surutta purkaa kaikki pois, rungolle asti lattiasta kattoon. oikeastaan taka-akselin kohdalta vasta taaksepäin uskaltaa jättää vaneerit lattiaan sillä se tehty aikanaan sen verran "oikein" että ovat vielä ok kunnossa jos tosiaan saunaa yms sinne tekee. Asunto osa olisi hyvä kuitenkin tehdä uudesta tavarasta ilmeisesti jotta saa nukkua yönsä ilman räkätauteja :D Tästähän ei ole tulossa ympärivuotista asumusta, mutta toki jonkinasteinen eristys (halpa) täytyy miettiä silti. Todennäköisiä rakennusmateriaaleja tulee olemaan osb, kuormalavat, ynnä muu ns "kierrätysmateriaali". Sähköjä on tarkotus karsia niin paljon että jäljelle jää enää valaistus ulkoa että sisältä. yksi 1,5kw inventteri jotta saa mikron/kahvinkeittimen sekä telkkarin toimiin. Mankka matkoille ja kajarit vahvistimineen. lämmitys varmaankin voisi hoitua vanhalla priimuksen 2450 pöntöllä (6KW maks) pelkkä kylmä vesi keittiöön + wc. Saunatilassa menee piippuvesisäiliö ja kuuppa. Jonkinnäköinen harmaavesisäiliö tarvii rakennella, mietin jotain 200l muovitynnyriä(umpi) sivulaatikostoon/tilalle.
Yksi mietitys on tuo vanha jääkaappi ja uuni, uunin varmaan voisi saada toimintaan, mutta jääkappi on seissyt varmaankin yhden 20 vuotta niin tiedä sen kylmäaineista.. (Ovat siis kummatkin jotain 80 luvun soliferin kaappeja) Toki voisihan tuonne miettiä jotain uutta jääkaappiakin, mutta ovat jokseenkin hinnoissaan, toki jos joku tietää uskaltaako matkakäyttöön laittaa perus kotiin tarkotettua 220v kaappia (kestääkö tärinöitä yms.. virrankulutus inventterin kautta, onko järkeä ylipäänsä :D ).?

Sisustaan tulee siis näillänäkymin etuovesta sisään kuljettaessa ensin soffa, kuljettajan taakse ehkä 4 penkkia vastakkain, ja "ikkunalle" TV. Haaveilen myös indegroiduista asuntoautoista tuttua yläpetiä keulaan. näiden jälkeen repsikanpuolelle wc, jonka jälkeen ruokailuryhmä. näiden vastapuolelle (kuski) voisi sit pistää keittiötasot ja systeemit. Taka-akselin kohdalle kerrossänkyä. ajatuksena että olisi 3kpl parisänkyä. eli 6 nukkumapaikkaa. ja mahdollisesti "soffan" leveydestä riippuen 8kpl matkustuspaikkoja kuski mukaanlukien. Tämä visio voi vaihtua toki noin 408 kertaa rakennuksen aikana, mikäli niin pitkälle ikinä päästään :lol:

Huhhuh! sitten niitä hölmöjä kyselyitä.,
- Voiko eristeiden rakoihin yms käyttää perus purkkiuretaania?, voisiko tuossa käyttää villaa? kiinni ulkopellissä? luulis homehtuvan tehokkaasti :D mutta näitäkin on nähty esim joissain jenkkivaneissa.
vaiko styroksi? finnfoam? suoraan peltiin kiinni vai ilmaraot? mites esim ku joissain scanian kuormureissa on eristeet pussitettu? voisko ulkopeltiin lyödä muovikalvon, jonka jälkeen villa, ja pinta.?

-Riittääkö lattiaan rungonpäälle vesivaneri + pinta, vai pitäiskö se tehdä vaunutyyliin vaneri->styroksi->vaneri?

-Haluaisin pitää ton alkuperäisen kattoverhoilun, mut taitaa olla viisaampi se purkaa pois, saako sitä ehjänä/pystyyköhän tollasta entraamaan?

-Jääkaappikeskustelua saa käydä, perus vaunukaappi riittää tilavuudeltaan.

-Lämmitysjärjestelmä, nyt sisällä 3kpl puhaltimia moottorin vesijärjestelmässä, kehtaisko ne pitää, ja asentaa vaan väliin se priimuksen pannu, (on siis ehjä ja entrattu laite käyttökohdetta odottelemassa)

-maskin takaa löytyy uskomaton määrä sähköä ton ikäsekseen laitokseen, tarviiko tuollainen muuta sähköä kuin valot, pyyhkijät, puhaltimet, töötti, mankka, laturi ja startti ? teknisesti siis. tavoite tehdä kaikki uusiksi jotta teknisesti olisi mahdollisimman varma :D

-Riittääkö 2x225ah akut käynnistään auton yön jälkeen jos ajatellaan että sisätilan puhaltimet puhaltaa sen mitä puhaltaa termostaattiohjattuna.. vai tarvisko ajatella heti ns tupla-akut?

-aurinkopaneeleista hyötyä?

Kaikenkaikkiaan tarkotus siis tehdä mahdollisimman yksinkertainen kapistus

Mistähän lähteä liikkeelle kun akut ei tosiaan lataudu, unohtui eka yö päävirta päälle, ja akkujännite oli jotain 6v luokkaa, nyt toisena päivänä, kun päävirta oli kiinni niin näytti 22v :shock: saako laturilta mitattua jotenkin latausjännitteen suoraan helposti, jos käyttää vaikka ilman päävirtaa moottoria :?

Tarviiko tässä miettiä asbestijuttuja? lattian muovimatto/katto? alkuperänen matto ainakin osittain paikallaan.

Kiitos ja anteeks
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Onnea ja voimia aikomukselle . Tutustu siihen autoon ensin huolella ( olkatapit , nivelet , öljyvuodot , jousitusten kiinnitykset ym.. ) Alustan ja korin näet sitten
hyvin kun perkaat lattian pois . Jos vaikuttaa hyvältä , vasta sitten siirryt sisustan suunnitteluun .
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja Jule »

Latausjännitteen saa helpoiten mitattua suoraan akun navoista. Tietysti jos johto laturille on kokonaan poikki siellä laturilla voi näkyä jotain,melkein mitä vaan.. Ihan eka tarkistettava on tietysti että laturin merkkivalo toimii.

Kannattaa laittaa suosiolla hupiakku erikseen, niin ei tarvii murehtia lähteekö aamulla käymään.
_Joke_
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2023 10:16
Truck: Scania BF110
Location: Nokia

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja _Joke_ »

Itse runko vaikuttaa kohtuu hyvältä, mietinkin tossa että pitäiskö tää käyttää ekana leimalla, mutta taitaa olla rahantuhlausta kun auton lattian runko seinien tyköötä on kuitenkin melko rapeeta.

Akuilta tuota jännitettä on mittailtukin, vaan on tuo laturi niin kivassa paikassa että tarvii saada autoa ylöspäin että mahtuu alle. merkkivalo palaa auton käydessä niin pitkään kun virtaa akussa.
joensuusta
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Maalis 2022 17:26
Location: Joensuu

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja joensuusta »

Minulla ollut nyt useamman vuoden pienessä "styroxikopissa" vajaa 300w paneeli, 2x75ah akut, 1000w invertteri ja tuolla systeemillä
riittää virtaa gigantista ostetulle pienelle 230v jääkaapille, leivänpaahtimelle, hiustenkuivaajalle, pc:lle, puhelimille, .... ja tietysti normaalit valot, vesipumppu, lämppärin puhallin, ...
huhti-syyskuun aikana kyseisessä systeemissä riittää virrat puskaparkassakin (käyn vain pakon edessä leirintäalueella). Noi paneelit kun lataa vaikka on pilvistä. Kannattaa tosin ostaa MPPT lataussäädin.

Eli minä suosittelen että laitat reilusti hupiakkuja, useampi aurinkopaneeli, vähintään 2kw invertteri. Niin sitten voi laittaa myös induktiolieden.
Minun 3.4t kokonaispainoiseen autoon ei sovi tarpeeksi akkuja ja paneeleita että voisi heivata kaasulieden mäkeen ja ostaa esim https://www.ikea.com/fi/fi/p/tillreda-k ... -10486794/

Mikroa ei ole, kun en ole löytänyt paikkaa mihin sen sopisi laittamaan, siihen virrat riittäisi.
_Joke_
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2023 10:16
Truck: Scania BF110
Location: Nokia

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja _Joke_ »

Tänään tuli ihmeteltyä rampit takatilasta pois, oli melko työmaa puukkosahan kanssa touhuta kun oli hitsattu rampit pyöräkoteloon kiinni.. Ompahan se homma pois ja trailerikin askelta lähempänä kasassa.. :D Pääsee purkaan seuraavaksi väliseinää/yläpetiä pois.

Mites tämmösen ilmansuodatin toimii, oli melko lailla kotelon pohja täynnä öljyä :shock: joku 3 litraa.. Vissiin öölit pois sieltä ja uus suodatin paikalleen jos sellaisen saa vielä jostain :) tietysti seurata mistä se öljy sinne suodattimen pohjalle tulee?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Kyllä siellä suodattimen pohjassa kuuluu olla öljyä.
Sen tarkoitus on sitoa pölyä itseensä.
Välillä ne öljyt on hyvä vaihtaa.
_Joke_
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2023 10:16
Truck: Scania BF110
Location: Nokia

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja _Joke_ »

Jaahans, pitkästä aikaa tapahtuu edes vähän jotain, ajelin tuon tosta kotipihasta kaverin siltanostimelle, ajatuksena tutustua runkoon sekä tutkia lataamattomuutta.

Runko on melko fiksussa hapessa, mitä nyt taka jousien takaa itsetehty rungon "lasku" ruostunut puhki, kyljet toki tarvii avata sit keväämmällä, mikä olikin toki tiedossa. Täysin tehtävissä siis vielä, vähän jäin miettimään että pitäiskö joka tapauksessa ottaa lattia auki kokonaan (asbestia pelkään).. Olis kuitenkin helppo sit tehdä tasalattia yms...

Toi lataus aiheuttaa inasen päänvaivaa, todennäköisesti rakennan vaan vaihtovirtalaturille paikan ja pistän sellaisen, on ainakin luotettavampi. Mutta miten ihmeessä tuo 11 litrasen hihnan kiristinpyörä löysätään? (tasavirtalaturi mallia kiinteä) Siinä abaut syöttöpumpun tasalla keulasta katsottuna on se kiristinpyörä, mutta sen pulttia löysäämällä ei se tahtonut liikkua, liekkö jumissa vai mitä en hoksaa, jäähdytin on toki paikallaan kun en näe tarvetta vielä tehdä talvea vasten siihen suuntaan muutosta.
Tasavirtalaturi saa mennä romukoppaan d+ 13v tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 15v.. Sit se df nasta pysytteli 5v hujakoilla, b+ oli normi akku jännite ja maa on kunnossa.

Mielipiteitä otetaan vastaan😅😁
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja Jule »

12V laturille nuo lähtöjännitteet on ihan normaalit, tuo lienee kuitenkin 24V laite, tuosta df ohjauksesta mulla ei ole käryä, en ole noiden kanssa koskaan sen kummemmin touhunnut.

Tasavirtalaturihan voi kääntyä ympäri itsekseen, siis tällainen "normaali" uudemman mallinen. Se käännetään takaisin oikein päin antamalla akusta pieni virtasysäys "johonkin" nastaan laturissa. Tuollainen negatiivinen lataus voisi näkyä matalana jännitteenä?

Eiköhän se kiristysmekanismi ole vaan ajankanssa jumiutunut. Tosin niissä on yleensä jokin lukituspultti ettei tärise itsekseen löysemmälle, mutta sen nyt varmaan tajusit löysätä.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Eikös siinä ole tällainen kiristin?
Eli 16 ensin löysälle ja kympistä säädetään?
Liitteet
kiristin.jpg
kiristin.jpg (80.3 KiB) Katsottu 2584 kertaa
_Joke_
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2023 10:16
Truck: Scania BF110
Location: Nokia

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja _Joke_ »

Eisaakeli😅😅 tota hihnapyörän pulttia kattelinkin ja mietinkin josko se vaikuttaisi.. Tänks! No pääseepähän ensviikolla ottaan ainakin sen laturin pöydälle, taikka sit tosiaa suoraan laittas sen vaihtovirtalaturin..😁 Mahdollisimman vähällä sähköllä koitan tän joka tapauksessa tehdä. Niin sinänsä ei oo väliä millä laturilla menee.
_Joke_
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2023 10:16
Truck: Scania BF110
Location: Nokia

Re: Scania BF110 -73

Viesti Kirjoittaja _Joke_ »

Noniin, nyt on latausongelma selätetty kera uuden laturin (originaali kunnostettu) ja säätimen💪🏼 samalla vaihdoin polttoaine suotimet ja putsailin Pa-linjat, sakkakuppeineen.. Keväällä sitten lumien sulatessa saa aloittaakkin mahdollisesti hitsihommat, sitä löytyy kylkipeltien alta sekä takarunko, haaveena ja ajatuksena ensikesänä käyttää tuo leimalla. Nosturilla ollessaan tuli tosiaan koputeltua ja tutkittua runkoa sun muuta niin kohtuu selkeät sävelet on nyt tiedossa.

Moottorille saa vaihtaa paljon vesiletkuja, termari tietenkin sekä visko mahdollisesti johonkin sähkötoimiseen🤔 nyt aika moinen mekkala kierroksilla kun taitaa olla jumissa😅

Startti alkaa näemmä oleen ihmeissään kun lyö tyhjää melkolailla, entiä saisko sitä entrattua vai vaihtaako senkin uuteen jos sellaisia vielä nykypäivänä löytyy😁

Yksi asia mikä mietityttää niin tuo mustan savutus kun vähääkään (loiva ylämäki tasavauhti) koskee enempi kaasuun, onko se tuon aikakauden kamppeille normaalia vai lähteäkö tutkimaan enempi suuttimia yms.. Syöttöpumpulla on sinetit paikallaan🤔 tottakai saa täyskaasulla tuon ikäinen savuttaakkin mutta nyt tuntuu olevan vähän turhan herkässä. Harmaatasinistä tai kitkerää se ei kuitenkaan ole. Ja käyntiin täräntää puolikkaalla koneen kierrolla😂

Ajelin tuon n.40km kotia talvehtiin niin seuraavat konkreettiset tapahtunee vasta keväämmällä👍🏼
Vastaa Viestiin