Kirjastosta kulkuriksi
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Kirjastosta kulkuriksi
Rouva halusi vuosi sitten lähteä Lappiin laskettelemaan. Ilmoitin, etten aio ajaa tuhatta kilsaa päivässä. No rouva sai oikeastaan ihan hyvän idean, vuokrataan matkailuauto ja tehdään etätöitä päivät ja illalla aina parisataa km eteenpäin. Hyvin toimi, hyvä idea vaihteeksi.
Palattuamme jäi tämä matkailuautoilukeskustelu sitten päälle ja rouva ilmoitti, että meille tulee matkailuauto. Minä sanoin että vain kuolleen ruumiini ylitse, vuokrataan jos tarvitaan. Rouva halusi pienen, jottei kävisi niin kuin Rovaniemellä, jossa joutui kävelemään 200 metriä, kun ei heti löytynyt parkkiruutua kadunvarresta. Minä taas sanoin että ei hankita, tai ei ainakaan niin pientä että mahtuu parkkiruutuun.
Meni kuukausi, ja rouva löysi pienimmän mahdollisen Fiat Ducaton, jonka joku oli onnistunut rekisteröimään matkailuautoksi.Hyvin mahtuu parkkiruutuun, mutta ei siellä voi asua. Kerrossängyt poikittain ja lyhyemmät kuin minä, ja kapeammatkin. Oli kesälomareissulla romantiikka kaukana. Viiden päivän kitumisen jälkeen kerroin, että vaihtuu auto tai mies. Ei se tietenkään suostunut autostaan luopumaan, eikä minullakaan nyt oikeastaan ole isompaa tarvetta ryhtyä vaimoa vaihtamaan, joten piti sitten alkaa hankkimaan itselleni isompaa autoa. Ja kun kerran hankitaan isompi, niin hankitaan sitten riittävän iso saman tien.
Ryhdyin lueskelemaan tätä palstaa ja tuijottamaan juutuubista bussivideoita ja kaikki muutkin hulluuden oireet kyllä ilmenivät. Jos kerran joku muukin on saanut projektinsa asuttavaan kuntoon, niin miksen minäkin siihen pystyisi. Muutama kirjastoautohuutokauppa myöhemmin olen nyt sitten Volvo B10B / Carrus KK 310 omistaja. Vaimokin jo suostui raaputtamaan edellisen omistajan vaakunat pois auton kyljestä, joten eiköhän tämä tästä. Siitä Fiatista pitäisi vielä päästä eroon, mutta kun sillä on kuulemma niin kiva käydä viikonloppuisin mäessä. Onneksi en laskettele, joten pitäköön autonsa. Pihaan mahtuu. Paitsi bussi.
Homma on siis ihan alussa. Ensin pitäisi vähän laittaa tekniikkaa kuntoon ja tyhjentää autosta romut ja purkaa kirjahyllyt. Sitten suunnittelemaan.
Palattuamme jäi tämä matkailuautoilukeskustelu sitten päälle ja rouva ilmoitti, että meille tulee matkailuauto. Minä sanoin että vain kuolleen ruumiini ylitse, vuokrataan jos tarvitaan. Rouva halusi pienen, jottei kävisi niin kuin Rovaniemellä, jossa joutui kävelemään 200 metriä, kun ei heti löytynyt parkkiruutua kadunvarresta. Minä taas sanoin että ei hankita, tai ei ainakaan niin pientä että mahtuu parkkiruutuun.
Meni kuukausi, ja rouva löysi pienimmän mahdollisen Fiat Ducaton, jonka joku oli onnistunut rekisteröimään matkailuautoksi.Hyvin mahtuu parkkiruutuun, mutta ei siellä voi asua. Kerrossängyt poikittain ja lyhyemmät kuin minä, ja kapeammatkin. Oli kesälomareissulla romantiikka kaukana. Viiden päivän kitumisen jälkeen kerroin, että vaihtuu auto tai mies. Ei se tietenkään suostunut autostaan luopumaan, eikä minullakaan nyt oikeastaan ole isompaa tarvetta ryhtyä vaimoa vaihtamaan, joten piti sitten alkaa hankkimaan itselleni isompaa autoa. Ja kun kerran hankitaan isompi, niin hankitaan sitten riittävän iso saman tien.
Ryhdyin lueskelemaan tätä palstaa ja tuijottamaan juutuubista bussivideoita ja kaikki muutkin hulluuden oireet kyllä ilmenivät. Jos kerran joku muukin on saanut projektinsa asuttavaan kuntoon, niin miksen minäkin siihen pystyisi. Muutama kirjastoautohuutokauppa myöhemmin olen nyt sitten Volvo B10B / Carrus KK 310 omistaja. Vaimokin jo suostui raaputtamaan edellisen omistajan vaakunat pois auton kyljestä, joten eiköhän tämä tästä. Siitä Fiatista pitäisi vielä päästä eroon, mutta kun sillä on kuulemma niin kiva käydä viikonloppuisin mäessä. Onneksi en laskettele, joten pitäköön autonsa. Pihaan mahtuu. Paitsi bussi.
Homma on siis ihan alussa. Ensin pitäisi vähän laittaa tekniikkaa kuntoon ja tyhjentää autosta romut ja purkaa kirjahyllyt. Sitten suunnittelemaan.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Sängyn rungon olen saanut aikaiseksi, ja sillä rakentelulla sitten lähdettiin vajaan viikon koereissuun.
Sängyn 160 cm leveä laveriosa on 70 cm korkealla ja nousee saranoilla ylös, joten siellä voi säilyttää vaikka mitä. Sängyn alla on pari koneen huoltoluukkua ja siksi runko on salvoilla kiinni eikä ruuvattu, ja lähtee kolmessa osassa irti. Maalausta ja lakkausta vailla valmis.
Koereissuun ensimmäisenä päivänä laukesi matkustajan puolen tuulilasinpyyhkijä. Varsi löystynyt ja poorit hioutuneet pois. Paluumatkalla Munsalasta RM-trucksin romikselta uusi varsisysteemi.
Toisena iltana auto kallistui vasemmalle. Sinänsä kiva kun rouva kierähtää kylkeen, mutta oli kyllä muutenkin tarpeeksi lämmin nukkua. Ilmajousen mäntä takana puhki. Kotona sitten uutta alle. Ilmeisesti auto ei juurikaan vuoda muualta, koska nyt paineet ovat pysyneet päiväkausia.
Tässä on ohjaamon katossa ilmastointilaite, joka alkoi ensin tiputtaa kondenssivesiä pitkin kojelautaa. Sitten alkoi puhaltimen laakeri huutaa. Sen jälkeen lakkasi puhaltimen ykkösnopeus toiminnasta, ja puoli päivää myöhemmin kakkonen. Toimii nyt vain täydellä teholla, joten loppureissun aikana piti valita, haluaako istua saunassa vai arktisessa viimassa.
Reissu oli onnistunut ja tekniikka pelasi odotettua paremmin. Ja eikun jatkorakentelemaan.
Sängyn 160 cm leveä laveriosa on 70 cm korkealla ja nousee saranoilla ylös, joten siellä voi säilyttää vaikka mitä. Sängyn alla on pari koneen huoltoluukkua ja siksi runko on salvoilla kiinni eikä ruuvattu, ja lähtee kolmessa osassa irti. Maalausta ja lakkausta vailla valmis.
Koereissuun ensimmäisenä päivänä laukesi matkustajan puolen tuulilasinpyyhkijä. Varsi löystynyt ja poorit hioutuneet pois. Paluumatkalla Munsalasta RM-trucksin romikselta uusi varsisysteemi.
Toisena iltana auto kallistui vasemmalle. Sinänsä kiva kun rouva kierähtää kylkeen, mutta oli kyllä muutenkin tarpeeksi lämmin nukkua. Ilmajousen mäntä takana puhki. Kotona sitten uutta alle. Ilmeisesti auto ei juurikaan vuoda muualta, koska nyt paineet ovat pysyneet päiväkausia.
Tässä on ohjaamon katossa ilmastointilaite, joka alkoi ensin tiputtaa kondenssivesiä pitkin kojelautaa. Sitten alkoi puhaltimen laakeri huutaa. Sen jälkeen lakkasi puhaltimen ykkösnopeus toiminnasta, ja puoli päivää myöhemmin kakkonen. Toimii nyt vain täydellä teholla, joten loppureissun aikana piti valita, haluaako istua saunassa vai arktisessa viimassa.
Reissu oli onnistunut ja tekniikka pelasi odotettua paremmin. Ja eikun jatkorakentelemaan.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Re: Kauko-ohjain oveen
Koereissulla nyppi, kun joka pysähdyksellä piti ruveta säätämään oven riippulukon kanssa. Kirjurissa on valmiina katkaisija, jolla saa ulkona oven vieressä olevan avausnapin mykäksi. Joten ei tarvita kuin joku muu kikka, jolla saa oven auki. Ensin mietin jotain rfid-likijaa, joka tunnistaa puhelimen tai muun rfid-tunnisteen, mutta sitten löysin Saksan Amazonista parinkymmenen euron relesysteemin, joissa on mukana kaksi kaukosäädintä, ja joka toimii 6-30 voltin jännitteellä , eli menee bussiin heittämällä.
Asennus oli todella helppo. Oven sähköohjatusta venttiilistä löytyivät kolme tarvittavaa liitäntää, eli jatkuva virta, maa ja avausvirta. Kuvassa 1 virta, 2 maa ja 3 avaussignaaliliitin.Näitä venttiilimötiköitä on varmaan sen tuhannen mallia, mutta useimmista varmaan löytyvät nuo kolme.
Venttiilin koko ajan päällä olevaan virtaliittimeen kytketään relesysteemin käyttöön tuleva virta. Haaroitetaan ohjaimen sisääntuloon ja ohjattavan virran sisääntuloon (uin ja 5).
Maapiuha ohjaimen maaliittimeen (gnd).
Tässä välissä on hyvä ohjelmoida ohjaimeen avaimet ja oikea toiminta, eli hetkellinen releen sulkeminen. Tällöin rele antaa virtaa vain kun kaukosäädintä painetaan, eli toiminta vastaa täysin samaa, kuin että oven avauspainiketta painettaisiin.
Lopuksi kytketään venttiilin avaussignaaliliitin ohjaimen Normal off -liittimeen (6)
Huomiotavaa: Ruuvaa relesysteemin suojakseen paikkaan, ei takuulla ole roiskeveden kestävä. Katso, mihin oven liikkuvat osat menevät ovea avattaessa, ettei tule vahingossa itse itsensä tuhoavaa viritystä. Tässä mallissa on hyvin pienet liittimet, 1mm² piuha juuri mahtui.
Tässä vielä linkki tuohon ohjaimeen, jos joku innostuu: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B098LHS5RN
Ja video: https://www.youtube.com/shorts/ZjnluvBjnVY [attachment=2]IMG_20230819_143406~2.jpg
Asennus oli todella helppo. Oven sähköohjatusta venttiilistä löytyivät kolme tarvittavaa liitäntää, eli jatkuva virta, maa ja avausvirta. Kuvassa 1 virta, 2 maa ja 3 avaussignaaliliitin.Näitä venttiilimötiköitä on varmaan sen tuhannen mallia, mutta useimmista varmaan löytyvät nuo kolme.
Venttiilin koko ajan päällä olevaan virtaliittimeen kytketään relesysteemin käyttöön tuleva virta. Haaroitetaan ohjaimen sisääntuloon ja ohjattavan virran sisääntuloon (uin ja 5).
Maapiuha ohjaimen maaliittimeen (gnd).
Tässä välissä on hyvä ohjelmoida ohjaimeen avaimet ja oikea toiminta, eli hetkellinen releen sulkeminen. Tällöin rele antaa virtaa vain kun kaukosäädintä painetaan, eli toiminta vastaa täysin samaa, kuin että oven avauspainiketta painettaisiin.
Lopuksi kytketään venttiilin avaussignaaliliitin ohjaimen Normal off -liittimeen (6)
Huomiotavaa: Ruuvaa relesysteemin suojakseen paikkaan, ei takuulla ole roiskeveden kestävä. Katso, mihin oven liikkuvat osat menevät ovea avattaessa, ettei tule vahingossa itse itsensä tuhoavaa viritystä. Tässä mallissa on hyvin pienet liittimet, 1mm² piuha juuri mahtui.
Tässä vielä linkki tuohon ohjaimeen, jos joku innostuu: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B098LHS5RN
Ja video: https://www.youtube.com/shorts/ZjnluvBjnVY [attachment=2]IMG_20230819_143406~2.jpg
Viimeksi muokannut JeppisPate, 21 Elo 2023 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Joku turvatoiminto tuohon kannattaa laittaa, ettei aukea vauhdissa. Saman tapaisella releboksilla olen hahmotellut Sprintter-bussini sähköovea. Auton kojelaudan nappi mykistyy, kun nopeus nousee jonkun kynnysarvon yli. Tämän turvatoiminnon haluaisi säilyttää. Ensimmäiset kokeilut eivät toimineen auton CAN-väylän kanssa. Ongelmaa oli myös Mesen sähköisen päävirtakytkimen kanssa. Auton sammuksissa olessa oven virrat katkevat. Pitäisi puukottaa joku y-haara virransyöttöön. Tämän voisi aktivoida kaukosäätimellä. Kolmenappisella onnistuisi. toimintoina "on/off" "auki" "kiinni".
Hyvä idea tuo relevetoinen ovi.
Hyvä idea tuo relevetoinen ovi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pakolu
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 20 Helmi 2017 14:22
- Truck: B10M '98 Libris
- Location: Virrat
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Mäkin laitoin tuollaisen vastaavan nelikanavaisen releen suoraa sulaketauluun. Se siis katkoo tuolle ovikytkimelle tulevaa piiriä. Eli ovi toimii normaalisti kaikista napeista ja kun kauko-ohjaimesta painaa niin napit lakkaa toimimasta. Tää on mielestäni ollut ihan toimiva systeemi. Toiseen kauko-ohjeimen nappiin laitoin sitten ulkovalon että näkee lähestyä bussia/ovea.
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Kasettivessan kiinnitykseen on käytetyt ruuvit ovat tavallista rautaa ja nyttemmin umpiruosteessa. Ja kasetin tyhjennysluukun kautta ei pääse oikein kunnolla käsiksikään, joten pytty lähtee nyt sentin paloina.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Re: Kirjastosta kulkuriksi
ja tästä pitäisi virittää harmaavesipönttö. Sattui löytymään justiinsa entisen vessan monttuun sopivan kokoinen n. 250 litrainen. Ja kun jäi vielä tilaa jättää alkuperäinen lämpöpatteri paikalleen, ei tarvitse pelätä että tiskivedet jäätyy pakkasilla.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Oletteko laittaneet harmaavesitankin huohottimeen jotain aktiivihiilifiltteriä tms, vai onko haju ylipäätään ongelma? Tarkoitus olisi vetää huohotinputken pää auton alle. Vai onko parempia ideoita?
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 664
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Siisti säiliö ja asennus. Ei ole meillä ainakaan haissut häiritsevästi kun välillä aina tyhjentää + käyttää astianpesukoneessa "äkäistä" pesuainetta. Huohotus/ylivuoto on vetorenkaan edessä kuskin puolella. Oleskelupuolelle en laittaisia huohotusta, ei se hunajaisellekaan tuoksu jos laittaa suodattimen, pitää huolehtia ettei siihen pääse nestettä ja ylivuoto tulee jostain muualta...
Tuohon toteutukseen yksi huomio. Kun viemärin tulo on tuollain päädyssä, on ainakin teoriassa riski että tavara osaa takaisin ylös varsinkin täydellä tankilla jos/kun ei juuri korkeuseroa ole. Muistaakseni jollain on näin käynytkin. Jarrutuksessa tai sen jälkeen, riippuen kummin päin säiliö on. Sitä voi koittaa ratkoa esim laittamalla lattiakaivon jossa on takaiskuventtiili / erikoisvesilukko, joka estää virtaamisen takaisin päin. Loput viemärit kaivon sivuliitäntöihin. Tässä bonuksena se että talveksi kuivattu viemäristökään ei haise autoon, kun läppä sulkee viemärin. Toinen keino on siirtää lähtö keskelle säiliötä.
Jos tämä ongelma vain luulotautia, korjatkaa joku. Itsellä on lähtö keskellä tankkia ja 2 m korkeuseroa säiliöstä tiskialtaan pohjaan, niin ei ole ensikäden tietoa asiasta...
Tuohon toteutukseen yksi huomio. Kun viemärin tulo on tuollain päädyssä, on ainakin teoriassa riski että tavara osaa takaisin ylös varsinkin täydellä tankilla jos/kun ei juuri korkeuseroa ole. Muistaakseni jollain on näin käynytkin. Jarrutuksessa tai sen jälkeen, riippuen kummin päin säiliö on. Sitä voi koittaa ratkoa esim laittamalla lattiakaivon jossa on takaiskuventtiili / erikoisvesilukko, joka estää virtaamisen takaisin päin. Loput viemärit kaivon sivuliitäntöihin. Tässä bonuksena se että talveksi kuivattu viemäristökään ei haise autoon, kun läppä sulkee viemärin. Toinen keino on siirtää lähtö keskelle säiliötä.
Jos tämä ongelma vain luulotautia, korjatkaa joku. Itsellä on lähtö keskellä tankkia ja 2 m korkeuseroa säiliöstä tiskialtaan pohjaan, niin ei ole ensikäden tietoa asiasta...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Hepvo kuiva hajulukko toimii mun mielestä myös takaiskuna, jos ei ihan valtavaa painetta ole. Samalla myös ei ole ongelmaa että onnistuisi mutkittelemaam hajulukon tyhjäksi, kuten helposti perinteisellä käy.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 664
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Noita takaiskuversioita löytyy myös ainakin vieserin "normaaliin kaivoon" nimellä erikoisvesilukko. Mulla on saunassa ja kuraeteisessä tuommoinen, ei kuivuessaan ala haisemaan. Tuo hepvo vois olla kätevä tiskialtaaseen, ei tarvis kuivatella aina talveksi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Minä olen vesilukkoihin kaadellut glykolia niin pysyvät sulana.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Vessa alkaa hahmottua
Kaappiin vielä lukot ja teipit pois seinästä, niin se olis siinä. Kuulemma pitää vielä laittaa ovi.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Mitä tälle projektille kuuluu???
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Re: Kirjastosta kulkuriksi
Kesäkuussa oli tarkoitus päästä Saloon liittymään Kylähulluihin, mutta katsastusmies oli eri mieltä. Ei mennyt ekalla läpi sen paremmin vuosi- kuin muutoskatsastuskaan.
Muutoskatsastuksessa jumitti pari juttua: Sisustus ja sähköt. Sisustuksesta puuttui tuolit ja pöytä. Olin kuvitellut, että kun kääntää kuskin ja kirjastonhoitajan penkit 180 astetta lainaustiskiä kohden, se kelpaisi, vaan ei, kun pitää kuulemma olla istuimet matkustamossa ja nämä ovat ohjaamossa. Niinpä hain kotoa pari plyysinojatuolia ja kahvipöydän ja ruuvasin lattiaan kiinni.
230 voltin sähköjä varten olisi pitänyt olla tarkastustodistus, vaikka ovat tehdastekoiset ja kelvanneet viimeiset 27 vuotta. No eipä auta, soitin paikalliselle sähkärille, joka tuli ja ihmetteli, minkälainen todistus tästä pitäisi kirjoittaa. Hän sitten otti jonkun mittauslomakkeen ja kirjoitti siihen että "mitattu, ok". Tämä kelpasi myös katsastajalle, jolla ei ollut asiasta muuta havaintoa kuin että Traficomin mukaan tarkastuspäytäkirja pitää olla muutoskatsastukseen.
Vuosikatsastus oli sitten haastavampi keikka. Oli vähän hitsattavaa pohjassa, ei mitää isoa. Mutta sitten Volvossa on taka-akselin alla pitkittäiset tukivarret, keskeltä kiinni akselissa ja päissä ilmajouset. Vasemmanpuoleisessa oli pari reikää. Ei saa hitsata, vaikka ko. tukivarsi on hitsaamalla tehty. Piti uusia. Sain hyvän neuvon soittaa Paimelaan. Siellä Erkki sanoi, että B10M:n varsia löytyy pino, mutta B10B:n varsia ei. Onneksi hoksasin, että B:ssä ja M:ssä on sama moottori-voimansiirtopaketti, eli se mikä sopii M:ään oikealle puolelle sopii B:hen vasemmalle. Rouva oli sopivasti Ducatollaa Helsingissä ja laitoin hänelle Whatsappiin "Ole huomenaamulla klo 10 Paimelan portilla, 400€ mukana, kysy Erkkiä ja Volvon tukivartta." Seuraavana aamuna oli varsi kyydissä ja kiukkuinen parihuhteeni soitti ja ilmoitti, että hän nyt sitten joutuu ajamaan suoraan kotiin, kun tukivarsi on 2 metriä pitkä ja painaa 100 kg ja estää pääsyn vessaan.
Vanhan varren irroittaminen oli ihan painajainen, kaikki ruuvit ja mutterit ruostuneet kiinni kymmeniä vuosia. No, uusintakatsastus meni heittämällä läpi, mutta Saloon ei ehditty. Ja Tuurin syyskokoukseen ei päästy kun oli muuta kalenterissa. Ensi kesänä uusi yritys.
Kesällä on tullut aika vähän edistettyä rakentelua. Suihku valmistui. Muutama reissu on ajeltu. Heinäkuussa 10 päivää pitkin Savoa. Syyskuun alussa Rauma ja Koli. Tällä viikolla Helsinki ja Billnäs.
Nyt on tarkoitus lopettaa ympäriinsä riehuminen ja alkaa taas rakentaa.
Muutoskatsastuksessa jumitti pari juttua: Sisustus ja sähköt. Sisustuksesta puuttui tuolit ja pöytä. Olin kuvitellut, että kun kääntää kuskin ja kirjastonhoitajan penkit 180 astetta lainaustiskiä kohden, se kelpaisi, vaan ei, kun pitää kuulemma olla istuimet matkustamossa ja nämä ovat ohjaamossa. Niinpä hain kotoa pari plyysinojatuolia ja kahvipöydän ja ruuvasin lattiaan kiinni.
230 voltin sähköjä varten olisi pitänyt olla tarkastustodistus, vaikka ovat tehdastekoiset ja kelvanneet viimeiset 27 vuotta. No eipä auta, soitin paikalliselle sähkärille, joka tuli ja ihmetteli, minkälainen todistus tästä pitäisi kirjoittaa. Hän sitten otti jonkun mittauslomakkeen ja kirjoitti siihen että "mitattu, ok". Tämä kelpasi myös katsastajalle, jolla ei ollut asiasta muuta havaintoa kuin että Traficomin mukaan tarkastuspäytäkirja pitää olla muutoskatsastukseen.
Vuosikatsastus oli sitten haastavampi keikka. Oli vähän hitsattavaa pohjassa, ei mitää isoa. Mutta sitten Volvossa on taka-akselin alla pitkittäiset tukivarret, keskeltä kiinni akselissa ja päissä ilmajouset. Vasemmanpuoleisessa oli pari reikää. Ei saa hitsata, vaikka ko. tukivarsi on hitsaamalla tehty. Piti uusia. Sain hyvän neuvon soittaa Paimelaan. Siellä Erkki sanoi, että B10M:n varsia löytyy pino, mutta B10B:n varsia ei. Onneksi hoksasin, että B:ssä ja M:ssä on sama moottori-voimansiirtopaketti, eli se mikä sopii M:ään oikealle puolelle sopii B:hen vasemmalle. Rouva oli sopivasti Ducatollaa Helsingissä ja laitoin hänelle Whatsappiin "Ole huomenaamulla klo 10 Paimelan portilla, 400€ mukana, kysy Erkkiä ja Volvon tukivartta." Seuraavana aamuna oli varsi kyydissä ja kiukkuinen parihuhteeni soitti ja ilmoitti, että hän nyt sitten joutuu ajamaan suoraan kotiin, kun tukivarsi on 2 metriä pitkä ja painaa 100 kg ja estää pääsyn vessaan.
Vanhan varren irroittaminen oli ihan painajainen, kaikki ruuvit ja mutterit ruostuneet kiinni kymmeniä vuosia. No, uusintakatsastus meni heittämällä läpi, mutta Saloon ei ehditty. Ja Tuurin syyskokoukseen ei päästy kun oli muuta kalenterissa. Ensi kesänä uusi yritys.
Kesällä on tullut aika vähän edistettyä rakentelua. Suihku valmistui. Muutama reissu on ajeltu. Heinäkuussa 10 päivää pitkin Savoa. Syyskuun alussa Rauma ja Koli. Tällä viikolla Helsinki ja Billnäs.
Nyt on tarkoitus lopettaa ympäriinsä riehuminen ja alkaa taas rakentaa.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris