Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Kerro omasta projektistasi
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 11 Marras 2023 18:04

Juu, ei puolet, vaan luokkaa kolmasosa energiamäärä riittää.. Optimitilanteessa diesel moottorin hyötysuhde on jossain 50% paikkeilla, mutta ei laajalla nopeusalueella toimiva ylikokoinen moottori ajoneuvokäytössä ole mitenkään optimaalinen. Ja kyllä, jopa tuon ikäisen bussin nuhapumppu moottori on ylimitoitettu, koska sen pitää kulkea myös vastamäkeen.

Tuossa sarjahybridissähän kuitenkin auto kulkee dieselillä, mutta hyöty revitään siitä että dieselmoottori käy kokoajan optimihyötysuhteella kovalla kuormituksella ja korkeilla kierroksilla, jonka lisäksi itse moottori voi olla huomattavasti pienempi, jolloin moottorin itsensä pyörittelyyn tarvittava energia on merkittävästi pienempi.
Olet varmastikkin oikeassa. Dieselmoottorin tilannettahan heikentää entisestään vielä voimansiirron tarjoama tehohäviö joka on sähköllä oleellisesti pienempi kun ei tarvita varsinaista vaihteistoa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 363
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Ja onhan sähköllä ajaminen ihan pirun mukavaa. On tehoa, ei minkäänlaista 'vaihtamista', lämpöpumppu lämmittää kivasti. Näin ainakin henkilöauto puolella, omia kokemuksia...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuollainen Teslan iso DU antaa kyllä Scaniallekin hyvät vauhdit. Tehoa on noin 350-450 hv mutta miten kytketään voimansiirtoon, onkin toinen juttu, sehän on semmonen kahden ämpärin kokoinen möykky josta lähtee vetoakselit kummastakin päästä. Scanian perään se on kyllä merkittävästi eri paria.
Kannattaa käyttää kanadalaista valmista moottorin ohjausta ja Model 3 käytettyä Long Rangen akkua. Akku maksaa Norjassa 4000-9000€, ohjaimet Kanadassa 3000€ ja moottori Liettuassa tonnin. Valmis setti siinä. Latausportti keulaan. Kokkolassa on seppä joka tietää näistä paljon ja on itsekin rakentamassa Mersun maasturia johon tulee tuo paketti.

Tuolla rahalla ostetulla dieselillä bussi kulkisi 28-30tkm. Mun olisi kannattanut konvertoida meidän bussi, se on syönyt minun lompakosta 30 000 litraa eli semmottiset 60 000 euroa jos nyt alettais ajamaan
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos siihen teslan tasauspyörästöön tekee kemppilukon ja pulttaa toisen vetarin suoraan scanian kartaanin tilalle ollaan kyllä melko lähellä sopivaa välitystä... Model 3 renkaat pyörii huippunopeudessa pikaisesti laskettuna luokkaa 2000rpm, jota luokkaa on myös scanian moottorin kierrokset..
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Helppo homma tuo olisi. Model 3 akku sisältää laturin ja siitä lähtee vain muutama johto ulos, kaksi per moottori, datakaapeli, latausportin johdot ja siinä kaikki. Kanadalainen ohjain osaa ajaa ilman muuta vaikeaa tekniikkaa. Kymppitonni kasaan ja rakentelemaan. Mun Volvosta tulisi sarjahybridi helposti, koneen etupuolelta vauhtia. Säästyisi samalla paineilmajärjestelmä ja ohjaustehostin ennallaan. Laturit ja startin vois purkaa pois. Lähtis muuten varmasti käyntiin kun pyörittää konetta sähköauton moottorilla ja akulla
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Torissa olis mettään ajettu M3 Performance dual motor 7500€, laita siitä osat kanikkaan
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Youtubessa Edison Motors kanavalla rakensivat sarjahybridikuorkin laittamalla Kenworthiin Teslan voimalinjan vetoakselista kartaanin päähän. Ilmeisesti se teslan vetari ei oikein kestä tuota.

Itse YT kanava on aika mielenkiintoinen, kavereilla on hieman erilainen ja hyvin käytännönläheinen lähestymistapa sähkökuorkkiin.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motoku »

Olispa maailman erikoisin bussi :lol:

Tätähän täytyy seurata. 8)

Näin 2.5v sähköbussia työkseen ajaneena tunnistan muutamia pieniä haasteita hankkeessa, mutta mitäpä ei sinnikkyydellä, nerokkuudella ja paksulla rahapussilla selätetä. :)
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Olisinpa huomannut nämä viestit aiemmin!
Sain ilmoituksen sähköpostiin vasta nyt vuodenvaihteessa. Joka tapauksessa Hyvää Uutta Vuotta ja kiitos ideoista, nämä jopa auttaa eteenpäin parhaassa tapauksessa!

Ideoista videoihin, olen itsekin yrittänyt Youtubeen postailla. Jotain shortseja pistin tulille, mutta long form contenttia on niin pirun vaivalloista tuottaa näin pienten lasten isänä. Onnekseni kuitenkin löysin juutuubista vihdoin jonkun, joka on toteuttanut tämän sähköbussimuunnos-idean. Ja jopa vielä enemmän ghetto-DIY meiningillä, mitä minun tekeleet. Pari kertaa on linjuri kyrvähtänytkin jo, mutta on se saatu näemmä aina korjattua. Toisaalta sankari perheineen on kiertänyt puhtaasti aurinkoenergialla ympäri Eurooppaa jo ainakin pari kymmentä tuhatta kilometriä.

guillemonde.family löytyy Youtubesta ja Instagramista:
https://www.youtube.com/@guillemonde.family6064


Guillemonden perheen ja ekstensiivisten tutkimusten tuloksena suunnittelen muunnosta nyt lähinnä Teslan osia hyödyntäen. Täytyy vain muistaa panostaa moottorin ja akuston jäähdytykseen.
Harkitsin tässä matkan varrella myös hybridibussista riivittyjä osia. Esim. Volvo B0E / B5LH tai Renaultin vastaavasta oli tarjolla purkuosia, mutta eipä niitä saane käymään ilman koodarivelhon viittaa. Openinverter foorumin kautta löytyy keinot päästä sinuiksi Teslan osien käyttöön ottamiseksi.

Hallin kamina sanoi sopimuksensa irti, niin on tuo ropausmotivaatio ollut kateissa näillä pakkasilla. Ja on tässä pari muutakin muuttujaa ollut.
Mutta nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet! Olen saamassa apujoukkoja Euroopan kiertue 2025-26 suunnitteluun, joten tämä projekti runnotaan kyllä maaliin keinolla tai toisella. Tämänkertainen Motör Circus kiertue, joka alkaa vajaan kahden vuoden kuluttua sisältää 3 esitystä Suomesta: sirkusta, teatteria ja musiikkia. Jos teillä on kiinnostusta aihepiirejä kohtaan, ottakaa yhteyttä! 2024-25 kierrämme Suomessa.
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Tutkailin miten Teslan moottorin saisi bussiin kiinni. Vetopyörästöön vaan kiinni, sovitin täytyy värkätä kardaaniin. Tilaa bussin pohjassa ainakin on reilusti. Dieselmoottori, vaihteisto, pakoputki ja 5 metriä ylimääräistä kardaania pois niin tilaa saadaan runsaasti ja painoa tiputettua ainakin 1200kg. Akustoa sitten tasapainottamaan tilannetta.

Perämurikasta löytyi tunnistuslevy jossa luulisin että lukee R651. Muut lukemat ovat ruostuneet lukemakelvottomiksi. Tägin alla seisoo 174764.

Löytyykö tietoa mikä mahtaa olla vetopyörästön välitys?Ohjekirjasta löytyi lukuja, mutta ei tästä ota selvää mikä tämä oma yksilö on.
20240118_211158.jpg
20240118_220801.jpg
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Helpoin tapa selvittää tuo välitys on todennäköisesti vaan nostaa pyörä ilmaan ja laskea kartaanin kierrokset. Siis olettaen että autolla ei pääse ajamaan. Ajaessa se on helppo laskea kun 5. vaihde on 1:1, tarvii vain varmistaa kierroslukumittarin virhe.
Vastaa Viestiin