Pullakoppi matkailuauto mietteitä
Lähetetty: 24 Touko 2023 09:58
Hei,
Kävin noissa matkailuautotapahtumissa ja totesin että ei nää oo mun autoja, en mahdu ees seisoo sisällä autoissa kun mitaa on 2m eikä sisätilat muutenkaan ole oikein itselle mieluisat, ni ajattelin että mitenkä kätevältä ihmiseltä onnistuisis oman rakentaminen pakun päälle, tämmöisiä ideavaihtoehtoja tuli mieleen:
Pakettiauton jossa on umpikoppi ns. "pullakori" ja rakennan sinne asumiseen kelpaavat varusteet. Kopin mitat alkoi hiertämään, kun 4 metrisiä kaikki, niin onnistuiskohan tuommoisen kopin pidennys ja miten tuommoiseen pidennys sitten menee läpi katsastuksessa, kun auton pituus kasvaa, vaatii muutoskatsastuksen, mutta mitähän vaatimuksia tuommoiselle pidennykselle tulee?, kun ei tahdo mitään kirjoitettavaa matskua löytyä josta tuommoinen selvisi.
Toinen vaihtoehto on avolava paku josta poistaisin lavan ja laittaisin tilalle valmiin umpikopin, tuokin vaatii muutoskatsastuksen että papereissa lukee umpikori eikä lava..... Mutta entä jos rakennan omien mittpjen mukaan kopin niin onkohan noissa kopeissa jotain säädöksiä?, ilmeisesti tuolle pitää olla rakennepiirustukset ja mitatut kuormitukset koska noille on oltava joku kantavuusperuste joka taas merkataan rekkariotteeseen. Luulisi että mitä tahansa kopperoa ei Suomessa rungon päälle voi ruuvailla vaikka monessa juutuubihärvelissä noin onkin tehty (ulkomailla).
Kolmas vaihtoehto on hankkia valmiskori joltain valmistajalta joka on tehty omien mittojen mukaan, tai sopiva käytetty joka täyttää jotkut oikeat standardit ja itselle sopivat mitat. Tämä olisi helpointa katsastaa.
Sitten viimoisena vielä yksi ihmetys, mikä on tuommoisen pullakoppa-auton korin maksimipituus?, noi näyttää olevan järjestään nelimetrisiä, mikä tähän mahtanee olla syynä, että esim pidempiä ei ole? Onko tässä jokin taka-akselin ylitysmitta syynä vai joku muu tekijä, esim rungon ja korin pituusero, eli pitäisi jatkaa runkoa jotta kantavuus säilyy myös takana ????, ulkomailla noita näyttää olevan myynnissä reippaalla takaylityksellä, varmaan metrin pidempiä kuin täällä Suomessa, ehkä siellä on eri säännöt..
ktos
Kävin noissa matkailuautotapahtumissa ja totesin että ei nää oo mun autoja, en mahdu ees seisoo sisällä autoissa kun mitaa on 2m eikä sisätilat muutenkaan ole oikein itselle mieluisat, ni ajattelin että mitenkä kätevältä ihmiseltä onnistuisis oman rakentaminen pakun päälle, tämmöisiä ideavaihtoehtoja tuli mieleen:
Pakettiauton jossa on umpikoppi ns. "pullakori" ja rakennan sinne asumiseen kelpaavat varusteet. Kopin mitat alkoi hiertämään, kun 4 metrisiä kaikki, niin onnistuiskohan tuommoisen kopin pidennys ja miten tuommoiseen pidennys sitten menee läpi katsastuksessa, kun auton pituus kasvaa, vaatii muutoskatsastuksen, mutta mitähän vaatimuksia tuommoiselle pidennykselle tulee?, kun ei tahdo mitään kirjoitettavaa matskua löytyä josta tuommoinen selvisi.
Toinen vaihtoehto on avolava paku josta poistaisin lavan ja laittaisin tilalle valmiin umpikopin, tuokin vaatii muutoskatsastuksen että papereissa lukee umpikori eikä lava..... Mutta entä jos rakennan omien mittpjen mukaan kopin niin onkohan noissa kopeissa jotain säädöksiä?, ilmeisesti tuolle pitää olla rakennepiirustukset ja mitatut kuormitukset koska noille on oltava joku kantavuusperuste joka taas merkataan rekkariotteeseen. Luulisi että mitä tahansa kopperoa ei Suomessa rungon päälle voi ruuvailla vaikka monessa juutuubihärvelissä noin onkin tehty (ulkomailla).
Kolmas vaihtoehto on hankkia valmiskori joltain valmistajalta joka on tehty omien mittojen mukaan, tai sopiva käytetty joka täyttää jotkut oikeat standardit ja itselle sopivat mitat. Tämä olisi helpointa katsastaa.
Sitten viimoisena vielä yksi ihmetys, mikä on tuommoisen pullakoppa-auton korin maksimipituus?, noi näyttää olevan järjestään nelimetrisiä, mikä tähän mahtanee olla syynä, että esim pidempiä ei ole? Onko tässä jokin taka-akselin ylitysmitta syynä vai joku muu tekijä, esim rungon ja korin pituusero, eli pitäisi jatkaa runkoa jotta kantavuus säilyy myös takana ????, ulkomailla noita näyttää olevan myynnissä reippaalla takaylityksellä, varmaan metrin pidempiä kuin täällä Suomessa, ehkä siellä on eri säännöt..
ktos